Bukefalos 28 år!

Kluven ang. Ridskola

I

Ilandra

Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag inte vart jag ska vända mig för att lära mig rida istället då jag inte har egen häst eller ens körkort.

Jag tycker att kvalitén på lektionerna inte känns bra, men det kanske är normal standard på dem, jag har ingenting att jämföra med!

En normal lektion kan se ut såhär (Ridlärarens kommentarer är förkortade till hur jag uppfattar kontentan av dem):
  • 6-9 ekipage
  • Skritt på lång tygel 1-2 varv på fyrkantsspåret.
  • Korta upp tyglarna.
  • Böj i hörnen, rakrikta där imellan.
  • Ridläraren: "Korta tyglarna lite till, försök få samma känsla som i slutet av förra lektionen "(och är inte hästen följsam så dra ihop honom med muskelstyrka)
  • Trava ett par varv.
  • Ridläraren: Driv och fånga upp det framtill. Mer tempoväxlingar!
  • En "serpentinbåge" på ena långsidan där det rids skänkelvikning in och ut. Utan stigbyglar.
  • Ridläraren: "Korta tyglarna, händerna är för stilla, plocka lite, hästen ska bli mjuk både i sidorna och i nacken."
  • In på volterna, fortfarande trav
  • Flytta ut bakdelen. Går det dåligt hårdare med innerskänkeln. (jag använder all min styrka och är övertygad att felet sitter någon annan stanns, balans/viktplacering kanske)
  • Galopp på volterna. Korta galoppen. Ridläraren: Bra där!
  • Ta stigbyglarna, trava av i lättridning
  • Skritt
  • Avsittning

Detta tar 50 min. Förut brukade ridläraren prata med oss individuellt när vi skrittade av men det gör h*n allt mer sällan.

Är det rimligt att kräva att en häst direkt ur boxen efter tre minuters uppvärmning ska "gå på tygeln"? Gå i form säger väl ridläraren, men känns som om korrektheten i den formen är diskutabel... (H*n påpekar emellanåt att formen kommer bakifrån också, men i handling fokuseras det på nacke och tygel.)

Jag betvivlar också att vi elever på den här nivån är så skickliga att vi inte behöver ett ords sitshjälp! Hur ska vi kunna rida bra om vi inte sitter rätt? Har sett bilder på mig när jag rider och chockerats av hur hemskt det ser ut! Jag vill inte ta det allt eftersom, rätt ska vara rätt, det är ju nu i början man har chansen att befästa goda vanor! Istället känns det som om jag rider in mig i en slapp stil och sen måste lägga hundra gånger så mycket energi på att ändra på den...

Jag har en medryttarhäst, men det finns ingen ridbana, eller ens en gräsplan, i närheten, annars hade väl alternativet vart att rida för en tränare. Det känns som om det är det jag helst skulle vilja göra, men samtidigt är det kul att gå till ridskolan och träffa människor och rida lite olika hästar. Att bara rida ut på medishästen känns inte roligt i längden, jag vill utvecklas och gå vidare hela tiden i allt jag gör!

Vad säger ni, är dessa lektioner värda pengarna, eller ska jag hoppa av fast att jag inte har någon annan stans att vända mig?
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Du kan inte byta medryttarhäst då? Till en som står där det finns ridbana?

På ridskolan jag red på som liten fanns det möjlighet att få privatlektioner på ridskolans hästar. Kostade förvisso säkert 3-4 ggr så mycket som normalt lektionspris och var glest mellan gångerna, men om du vill framåt snabbare kanske det är värt det om den möjligheten finns på din ridskola.
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Jag har också dilemma om jag ska fortsätta rida på ridskolan,jag har ridit i 15 år,först 4 år på ridskola,sen egen häst fram tills i vintras då jag började på ridskola igen,har ridit en termin,och det var jättekul i början,men sen kändes det lite jobbigt att åka för jag red så himla sent!

Ett stort minus är också att det finns typ 2 hästar för mig som är lång att välja på,så känns som om skolan mest tänkt på barnen/kortare vuxna,för på en hel termin så red jag 3 olika,varav en var d-ponny som jag red EN gång,och det kändes inte alls bra,sisten vart helt galen,och jag kunde inte använda skänklarna rätt. Är mest d-ponny där,3 stora hästar,och nån c-ponny. Visst,en d-ponny funkar för mig att lulla i skogen på,men inte att träna med!

Det gör att jag också funderar på att lägga av.


Samtidigt så har jag en ett-åring här hemma,så det skulle ju vara bra om jag höll igång ridningen tills det är dags att rida in honom,så det är det som gör att jag velar lite!
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Nu vet jag inte hur "nivåsystemet" fungerar, men att tänka få form och allt sånt verkar lite tidigt?

Att säga åt eleverna att¨hålla på mer med händerna (?) och sånt är ju att börja i fel ände. Min ridskola gav mig en bra grund tycker jag. Det var aldrig någonting om formen, utan mer om hu rman sitter, hur man rider vägar och ger hjälper. Hur hästen hade huvudet var itne av intresse, dock så berämmer dom ju om man hittar formen. Men de kräver inte att man ska rida hästen i form.
På högre nivåerna (vi har nivåer 1-10 + träningsgrupper, pratar om p8 uppåt) förstå då kan de prata på ett sätt som din ridlärare verkar göra. Alltså ge tips om hur man kan hitta formen, fast jag tror på ett bättre sätt.

Försök hitta medryttarhäst som du kan lära dig mycket av :). Om du hittar en medryttarhäst så kan du ju se om det är OK att rida för tärnare på medryttarhästen, om ägaren kanske har en tränare som den vill att du ska använda dig av eller om det itne spelar någon roll! Privatträning behöver inte vara dyrt, det finns de som är alldeless tillräckligt bra om man inte rider på tävlingsnivå, och kostar inte mer än på ridskolan. Då är man ändå själv och all fokus ligger på en! :)
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Nu vet jag inte hur "nivåsystemet" fungerar, men att tänka få form och allt sånt verkar lite tidigt? :)

Min tanke precis. Det verkar inte som att TS har hamnat på en särskilt bra ridskola. Eller jag vet inte, de kanske går snabbare fram med vuxna nybörjare? Nivå 2-3 på min ridskola innebar att lära sig skänkelvikning, hoppa enklare hinder, mycket sitsträning och övergångar. Långt ifrån inverkansridning, mao, man höll ju fortfarande på med grunderna.

När jag red på ridskola andades det nästan aldrig ett ljud om form eller "på tygel" - oavsett nivå och ålder på ryttarna. De som hade kommit så pass långt att deras sits, balans och eftergift var tillräcklig fick ändå hästarna att arbeta rätt och först då kunde ridläraren säga saker som "du kan göra ett uppresande tygeltag där så att han inte blir för låg i formen" osv.

De elever som blev påkomna med att sitta i smyg och "plocka" eller bråka med hästens mun blev omedelbart reprimerade. En enda gång sa en ridlärare till en tjej att "upp med blicken och var stilla med handen! Vi ska ta det där med formen, men inte nu, så att det inte blir fel."

Jag tror att du, TS, tyvärr har hamnat på en ganska dålig ridskola. Jag skulle istället satsa på en läromästare till medryttarhäst. Gärna med tillgång till tränare, men huvudsaken är att du kommer bort från den där miljön och inte blir en "tygelryttare".
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Du kan inte prata med din ridlärare om det här då? Säg att du gärna skulle vilja att ni fokuserar mer på sitsen, grundjälperna, effekten av dessa, att du inte är så intresserad av att "mjuka upp nacken" utan gärna vill fokusera på grunden?
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Har de fler ridlärare på ridskolan? Kanske kan du be om att få rida med på några lektioner för denne istället? Känns som att din nuvarande lärare lägger fokus på helt fel saker, formen kommer ju av sig själv när man får ordning på sin hjälpgivning och tajming :) Finns ingen annan ridlärare att prova rida för, alt. att den undervisar på samma sätt så tycker jag att du ska byta ridskola. Nu vet ju inte jag hur mycket ridskolor det finns där du bor. Det kanske är någon mer i din grupp som känner likadant? Kanske kan ni samåka till en ridskola lite längre bort?

Annars är medryttare ett bra sätt att lära sig rida och sköta om djuren förutsatt att man har tillgång till regelbundna lektioner för tränare. Verkar ju som att du förstått vikten av att ha någon som hjälper en rätta till fel innan de fastnar helt :)

Lycka till!
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Att vara ridlärare är inte helt enkelt heller, inte bara ska man kunna rida bra själv, man ska kunna förmedla bra också, vara pedagogisk och få eleverna att vilja lära sig, både elever ska rida bra och hästarna ska gå trevligt, 5-6 ekipage samtidigt med...

Instinktivt tycker jag inte att det låter som en direkt dålig lärare, kanske har hon lite svårt att anpassa undervisningen när det är 5-9 elever samtidigt med helt olika mål och ambitioner, kanske är det inte alla som faktiskt är intresserade av att sitta snyggt, utan är där för många andra anledningar? Då försvinner kanske det fokus som kanske bara några av er önskar? Detta är kanske något du ska ta upp med dom andra eleverna din grupp, är ni flera som vill ha 'sits-lektioner' och säger detta till läraren borde det ju vara lättare att tillgodose detta (när det inte bara är en).

Samtidigt så kanske man som nybörjare inte alltid uppfattar det läraren säger på det sätt hon ämnade att de skulle låta (det kan ju faktiskt uppstå missförstånd även bland proffs till proffs). Att man ska röra mera på handen kanske inte alls handlar om att såga eller joxa utan att få en stum hand att bli levande.

En ok riden häst kan gå på tygeln direkt från boxen, det är inte inget konstigt eller svårt, däremot kan man inte kräva arbete från minut ett, det är viss skillnad där, men här är det ju ändå skritt en stund och ni rider ju ingen direkt samling, så det är inga problem.

Vill bara skria en annan sida av saken, det är inte är som man tror vid första tanken. = )

Ta ett snack med läraren, (kanske hela gruppen på den tiden efter passet när ni pratar?) och ta upp vad just du/ni i gruppen vill lära er, kanske kan ni påverka vad ni gör på lektionerna och vinkla lite vad ni vill lära er, ni kanske kan få mycket mer fokus på sitsen om det är det ni vill ha?
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

mitt tips är privatlektoner med en ridlärare som du trvis med. Får verkligen ut av pengarna och man lär sig mycket mera än en vanlig ridlektion på nio pers. Annars om du inte vill rida helt själv kan du rida privat lektion med nån annan som du kanske känner som också rider då blir det även billigare :) men man lär sig verkligen bäst med privatlektoner :D
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Min erfarenhet av ridskolor är att det kan skilja som natt och dag på nivån mellan olika ridskolor med olika ridlärare, olika ridfilosofi/mål och olika nivå på hästmaterialet. Även på en och samma ridskola kan det vara jättestor skillnad på olika ridlärare, eftersom alla ju är personligheter och lär ut med sin egen stil.

Om du har möjlighet att prova att rida för någon annan ridlärare eller prova någon annan ridskola tycker jag att du ska testa det och se om det känns bättre någon annanstans.
(själv har jag ridit på 17 olika ridskolor, och min erfarenhet är att det kan vara ljusårs skillnad på vad man får ut av en ridlektion)

Privatlektioner på ridskolehäst eller på medryttarhäst är väl förstås effektivast för att komma någon vart, om du har möjlighet till det.

Självklart ska det kännas roligt att rida och att lektionen är värd sina pengar! Däremot bör man väl vara medveten om att det är ganska få ridskolor som kan ge riktigt bra utvecklingsmöjligheter, så som det ser ut idag. Är man riktigt ambitiös måste man få tag på en häst att utvecklas på och en tränare att utvecklas med/av.

Jag tycker också det är en bra idé att framföra sina åsikter och önskemål till sin ridlärare, och se om det finns någon chans att få respons för sina tankar. Finns det inte det så vet man ju vad man har att rätta sig efter, och tycker man inte att det duger är det ju bara att leta efter en annan lösning.

Sen (som ett litet tillägg) så finns det vissa saker som inte behöver vara självklara, som tex det här att färre elever automatiskt måste betyda bättre lektioner. Själv rider jag i en grupp med 12 elever, men ridhuset är stort och ridläraren klarar av att lägga upp bra lektioner trots olika nivå på eleverna, kan hantera att ge alla uppmärksamhet och har bra individuella genomgångar efter lektionerna, så där funkar det jättebra. Jag har ridit på ridskolor där man bara har varit ca 8 i gruppen men där lektionerna har varit mycket mindre givande. Så det beror jättemycket på ridläraren och ridskolans förutsättningar.
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Jag tänker inte så mycket på pengarna som på att du riskerar att befästa dåliga vanor såpass att när du väl hittar någon tränare som känns bra, då kommer det troligen krävas massvis med energi bara på att lära om. :crazy:

Jag skulle nog försöka åka omkring på lite träningar/ridskolor och titta, och hittar man något som känns tillräckligt konstruktivt - hellre spendera en lite större summa på att träna mer sällan. Då har du din medryttarhäst att träna på däremellan. :)
Mina högst personliga åsikter/tips! Själv red jag varannan-varje vecka för tränare ett tag (egen häst) men faktiskt tyckte jag det gav mer att rida några gånger per år (alt. en gång per månad, beroende på möjligheter) för bättre tränare, kan göra så enormt stor skillnad vad man så att säga försöker sitta och nöta in däremellan, beroende på vad man lärt sig. Sen kanske man kan ta hjälp av någon bekant till papegoj-sits-tjatet däremellan? ;)
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Jag tycker att kvalitén på lektionerna inte känns bra, men det kanske är normal standard på dem, jag har ingenting att jämföra med!

Känns det inte bra är det inte bra. Känner du inte att du får ut något av lektionerna är de inte värda vare sig pengarna eller tiden, när man på den tiden och för de pengarna kan göra något mer givande och faktiskt utvecklas istället. Prata med din ridlärare och se om ni kan komma fram till någon lösning. Kanske du kan byta grupp eller ta någon privatlektion, eller kanske hon kan lägga om era lektioner lite? Även lärarna behöver lite konstruktiv kritik ibland, hur ska de veta att eleverna är missnöjda med något om ingen säger nåt liksom? :)

I övrigt tycker jag de andra har gett jättebra råd!

Lite off topic; Red själv på ridskola en termin för nåt år sen, mest för att utvecklas lite i dressyren vid sidan av min medryttarhäst, slutade efter den terminen trots att jag enligt ridläraren var hennes "mest lovande elev". Jo tack, i vår grupp var jag den mest rutinerade iaf, vilket resulterade i att jag fick göra allting först, för att de andra skulle lära sig.. "Se och lär, så där ska ni göra!" :grin:
Och så fick jag alltid den krångligaste hästen, och hade fullt upp med att få honom att sluta ställa sig på bakbenen, bocka, dra iväg tvärs över manegen osv. Fick även "rida igenom" en busig b-ponny en gång (jag är ca 170 cm lång) - skulle ha fått rida honom fler gånger men jag sa ifrån... Kan ju säga att jag lärde mig inte direkt mycket under den terminen :crazy: :D
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Jag tycker det verkar som du resonerar vettigt. A och O för mig är att kunna lita på min tränare, några av mina gamla ridlärare kunde tex få mig att göra vad fasiken som helst bara för att jag hade fullt förtroende för dem. Sa de något så var det rätt och sa de att jag skulle klara det så visste jag att det var så. Tycker detta är jätteviktigt.

Finns det någon annan ridskola i närheten med bra rykte? Byt isåfall. Ännu bättre om det finns möjlighet till privatlektioner med ridskolehäst. Jag upplevde min första privatlektion som att jag hade lärt mig mer, kommit längre än på säkert tio vanliga lektioner.

Att rida olika hästar är nyttigt och kul, men man behöver faktiskt inte mer än en häst som passar en för att lära sig. När jag slutade på ridskolan var det tillslut bara två hästar av 20 som jag ville rida för de var dem jag klaffade med, som jag kom vidare med.

Sen ska man inte underskatta uteritter med en medryttarhäst heller, man lär sig otroligt mycket på det också, allt som går att göra på bana kan man göra på en uteritt också. Sitsen förbättras ju mer man rider, tänk på hur du sitter konstant, rätta till och slappna av. Min medryttarhäst lärde mig att verkligen vara ett ekipage, att sammarbeta, istället för att bara bestämma. (Paralellt med ridskolan) Trots att hon var ett jäkla känsligt nervrak (eller kanske just därför, gjorde jag fel blev hon tvärförbannad eller stressad) när jag började rida på henne. Nu är hon helt fantastisk att rida. Så medryttarhästen behöver inte ens vara någon toppenhäst till att börja med, utan ni kan utvecklas tillsammans.
 
Senast ändrad:
Sv: Kluven ang. Ridskola

Halvt knapplån

och man kan aldrig nog poängtera hur noga det är att man får input från någon på marken! sitsen borde bli bättre ju mer man rider, förutsatt att man inte nöter in dåliga vanor... men uteritt är underskattat, oftast får man ju fin framåtbjudning där (man behöver inte nöta framåt) man har blicken fram och upp (för att hålla koll på vägen), och båda har oftast mycket roligare där än inne på fyrkanten (man håller 'jobbet' roligt!).
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Till att börja med tycker jag att du ska prata med dina ridkompisar. Är det bara du som känner så här? Vill fler ha mer sitsträning tex? Har ni någon lektionsplanering (kankse tom med en röd tråd eller ett mål)?


Prata sedan med ridläraren och säg att ni vill öva mer på det ni tycker känns svårt eller sitsen (som alltid behöver övas på). Säg också att ni vill att hon lägger tid på att kommentera hur lektionen har varit efteråt.

Som elev behöver man påminna ridläraren ibland och ha en tvåvägskommunikation. Fråga om sånt ni funderar på och ge förslag på vad ni känner att ni behöver öva. Som ridlärare är det svårt att få en lektion att täcka allt och att passa alla eleverna och då behöver eleven ge feedback. Så länge ingen säger något så tror förmodligen ridläraren att ni är nöjda.

Finns det andra ridlärare som du kan rida för några gånger för att se om det är bättre/sämre?

Som liten kommentar så kan det tilläggas att det här med att lära sig rida och utveckligen går långsamt i perioder och ibland behöver man göra en förändring i någon form för att man själv ska uppfatta att man lärt sig något. Det kan vara allt från att sitta på en annan typ av häst än vanligt eller byta ridlärare till att få till en förändring på lektionsinnehållet som tex mer sitsträning.
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

Ja, absolut, håller med. En bra tränare är guld värt och hjälper en komma vidare i sin ridning snabbare än vad man kan på egen hand.
 
Sv: Kluven ang. Ridskola

*KL

Det är svårt att veta vad nivån betyder på din ridskola men jag antar att det är en sk mellannivå och då är det också ganska vanligt att ni utvecklas olika mycket i gruppen och ligger på lite olika nivå. Sånt måste vara jättesvårt för en ridlärare att anpassa lektionen efter men en engagerad och duktig ridlärare brukar klara av det. (Som mellannivå tänker jag inte nybörjare längre utan har ridit ett par år och nu går utvecklingen lite långsamt). Dessutom tror jag att ridlärare blir "hemmablinda", vet de att hästen har svårt för något så kan det vara väldigt bra utfört på just den hästen även om du själv tyckte att förra gången på en annan häst kändes mycket lättare och mer rätt. Dock är de flesta ridlärare dåliga på att säga och förklara sånt.

Som parallell kan jag säga att jag en dag i vecka rider på ridskolan i en väldigt blandad grupp där de flesta ridit i många fler år än mig men pga diverse saker så har min utveckling gått bra mycket fortare. Våra ridlärare (vi avverkat 3 olika på kort tid pga mammaledighet och skada) har fixat det här ganska bra men på olika sätt. Den första använder mig och två andra ryttare som förevisningsexemplar och även om alla rider samma grundövning och ridväg i samma gångart så har hon högre krav på utförandet när det gäller oss tre än de andra. Vi har också fått mycket frihet att växla rörelser tex istället för att harva igenom 10 skänkelvikningar på en linje göra ett par och sedan några slutor osv. Ridlärare nr 2 gav inte riktigt samma frihet men däremot fick vi testa en hel del nya övningar även sådana som vi inte riktigt är färdiga för (jag och pålle råkade tex göra ett helt perfekt galoppombyte när det inte alls var meningen =) ). Ridlärare nr 3 påminner mer i sitt tänk om nr 1 men hon är mycket mer för disciplin och därför blir lektionerna lite mer "militäriska" och du måste kunna motivera varför du väljer att göra si istället för så, däremot är hon väldigt mycket för att föra en dialog med varje ekipage om man vågar visa sitt kunskapstörstande och diskutera sitt tänkande.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Nevermind
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 358
Senast: Bri
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp