Bukefalos 28 år!

Kluven ang. Ridskola

I

Ilandra

Jag är en vuxen nybörjare som rider på nivå 2-3 på en ridskola. Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta eller inte, samtidigt vet jag inte vart jag ska vända mig för att lära mig rida istället då jag inte har egen häst eller ens körkort.

Jag tycker att kvalitén på lektionerna inte känns bra, men det kanske är normal standard på dem, jag har ingenting att jämföra med!

En normal lektion kan se ut såhär (Ridlärarens kommentarer är förkortade till hur jag uppfattar kontentan av dem):
  • 6-9 ekipage
  • Skritt på lång tygel 1-2 varv på fyrkantsspåret.
  • Korta upp tyglarna.
  • Böj i hörnen, rakrikta där imellan.
  • Ridläraren: "Korta tyglarna lite till, försök få samma känsla som i slutet av förra lektionen "(och är inte hästen följsam så dra ihop honom med muskelstyrka)
  • Trava ett par varv.
  • Ridläraren: Driv och fånga upp det framtill. Mer tempoväxlingar!
  • En "serpentinbåge" på ena långsidan där det rids skänkelvikning in och ut. Utan stigbyglar.
  • Ridläraren: "Korta tyglarna, händerna är för stilla, plocka lite, hästen ska bli mjuk både i sidorna och i nacken."
  • In på volterna, fortfarande trav
  • Flytta ut bakdelen. Går det dåligt hårdare med innerskänkeln. (jag använder all min styrka och är övertygad att felet sitter någon annan stanns, balans/viktplacering kanske)
  • Galopp på volterna. Korta galoppen. Ridläraren: Bra där!
  • Ta stigbyglarna, trava av i lättridning
  • Skritt
  • Avsittning

Detta tar 50 min. Förut brukade ridläraren prata med oss individuellt när vi skrittade av men det gör h*n allt mer sällan.

Är det rimligt att kräva att en häst direkt ur boxen efter tre minuters uppvärmning ska "gå på tygeln"? Gå i form säger väl ridläraren, men känns som om korrektheten i den formen är diskutabel... (H*n påpekar emellanåt att formen kommer bakifrån också, men i handling fokuseras det på nacke och tygel.)