Knäckt stolpe mitt i vintern...

Jenny1

Trådstartare
Vet inte om jag lägger den här tråden på rätt ställe, men jag provar.. :idea:

Mina hästar har knäckt hörnstolpen precis vid öppningen... Den är alltså av längst ner vid marken. :mad: Och det mitt i vintern! Jag har ingen annan hage just nu. Hur tusan löser man det?? Det går ju inte att spetta ner en ny stolpe precis.. Nu har jag stöttat upp den trasiga stolpen, knutit och haft mig, så den står. Men vill de så kan de nog lätt komma ut där. Iofs är de inga rymmare men det är inte kul att vara på jobbet och inte veta att hagen är "säker". Hur gör ni andra när det går av stolp mitt i vintern???

Sv: Knäckt stolpe mitt i vintern...

Kan du inte få i en såndära plaststolpe? De "står" ju på smala spett och brukar inte ara för svåra attfå ner. I alla fall inte här i söder ;)

Det är ju stenhårt i backen... Jag ska testa, men jag är tveksam till att det går... Försökte med spettet igår men kommer ingen vart... :(

Om inte tjälen är alltför djup, hur länge har ni haft "vinter?", så går det att elda på platsen, täcka elden med en plåt och så spetta när det tinat upp. Vi har just nu 2-3 cm tjäle, så den spettar man igenom.

Annars tar man till nödlösningar. Några lastpallar + tyngder t ex att fästa stolpen i. Eller 1-2 linor till rejäla, tunga betongklumpar el likn som håller stängslet sträckt.

Lastpallar använde vi med gott resultat en vinter då vi manglat en hörnstolpe under snöröjning.

LIA

kl

Vi har bara några mil från Sala.

Och det går alldeles utmärkt att slå ner stolp hos oss.
Har hållit på med sånt just idag.
Det man får göra är att backa lite med stolpen och göra det nya hålet där ingen har gått/eller kört bil, traktor.
Under snön så finns det bara en tunn skorpa is och med ett järnspett så går det lätt att göra nytt hål.

AM

Hej!
Såg en smart lösning på det där engång, tänkte jag skulle tillverka en egen... De hade gjutit cement i en stor bytta... (typ en stor vattentunna) å satt ner en stolpe i mitten.... Vägde iofs bly, men de hade traktor som den "bar" ut stolpen med.... När de gjort det så vattna de på det varje dag så det frös fast ordentligt, enligt dom så höll det sig ända tills det var ok att få ner en stolpe igen...... Skulle tro att det fungerar även om man inte "fryser fast den"...Vore ju bra att ha en sån klump ståendes i nåt uthus... lr varför inte sätta ner en järnstolpe då borde den ju hållas sig ok även om den står utomhus länge.... /Anna

Vi har ström så går en stolpe av drar vi bara om tråden mellan de angränsande stolparna. Gör inget om där är brett emellan.

Här har vi ju snö och kallt om en stolpe går av brukar jag trampa snö runt stolpen och vattna omväxlande flera gånger är det kallt fryser den fast och sitter och sitter stenhårt ända fram till våren. Har man inte snö och kyla måste man nog ta till cement, man kan gjuta innanför ett bildäck,det funkar bra och går även att använda sommartid.:rofl:

Jag kom ingen vart när jag försökte med spettet... Får försöka övertala min man att försöka.. :angel: Han är betydligt starkare än jag...

kl

Vi har bara några mil från Sala.

Och det går alldeles utmärkt att slå ner stolp hos oss.
Har hållit på med sånt just idag.
Det man får göra är att backa lite med stolpen och göra det nya hålet där ingen har gått/eller kört bil, traktor.
Under snön så finns det bara en tunn skorpa is och med ett järnspett så går det lätt att göra nytt hål.

AM

Hej!
Såg en smart lösning på det där engång, tänkte jag skulle tillverka en egen... De hade gjutit cement i en stor bytta... (typ en stor vattentunna) å satt ner en stolpe i mitten.... Vägde iofs bly, men de hade traktor som den "bar" ut stolpen med.... När de gjort det så vattna de på det varje dag så det frös fast ordentligt, enligt dom så höll det sig ända tills det var ok att få ner en stolpe igen...... Skulle tro att det fungerar även om man inte "fryser fast den"...Vore ju bra att ha en sån klump ståendes i nåt uthus... lr varför inte sätta ner en järnstolpe då borde den ju hållas sig ok även om den står utomhus länge.... /Anna

Så gick jag och tänkte idag att det borde gå att göra!! Sätta någon sorts tyngd, typ cement, längst ner på stolpen så att den står av sig själv!! Kom på tanken när jag såg hästarnas stora vattenbutt som är full med is. Jag tänkte att vad bra om stolpen kunde stå i mitten där!!

Vi har ström så går en stolpe av drar vi bara om tråden mellan de angränsande stolparna. Gör inget om där är brett emellan.

Ja, så gör ju jag med om det går av på annat ställe. Men nu är det alltså en hörnstolpe + att det är samma stolpe som jag sätter grindhandtagen i.... Vet inte om jag törs skära av hörnet, det blir en megastor öppning då och går de ut någonstans så är det ju där... Jag får exprimentera vidare...

Här har vi ju snö och kallt om en stolpe går av brukar jag trampa snö runt stolpen och vattna omväxlande flera gånger är det kallt fryser den fast och sitter och sitter stenhårt ända fram till våren. Har man inte snö och kyla måste man nog ta till cement, man kan gjuta innanför ett bildäck,det funkar bra och går även att använda sommartid.:rofl:

Smart!!!! Men här ligger temperaturen bara på någon minusgrad just nu och mildare ska det tydligen bli. Fast då kanske jag kan spetta i stället!! :idea: Förra veckan var det 15-20 minusgrader, då skulle det ju funkat utmärkt att frysa fast stolpen!

Värm upp marken! Ta ett par säckar grillkol. Se till att du får ordentlig glöd och täck med plåtar så värmen går neråt i marken. Så gjorde vi ett år då vattnet frys i backen och det fungerade.

Det här kommer inte på något sätt lösa dina problem men jag bara måste skriva detta... Mina hästar knäcker inte stolpar men Sessan tar tag längst ner å drar upp dom(när det inte e käle såklart), sådär lagom många så att tråden lägger sig fint på backen. Sen traskar hon helt enkelt ut!:devil:

Värm upp marken! Ta ett par säckar grillkol. Se till att du får ordentlig glöd och täck med plåtar så värmen går neråt i marken. Så gjorde vi ett år då vattnet frys i backen och det fungerade.

Ja, jag ska nog göra en liten brasa där tror jag! Det verkar vara det smartaste!! Tjälen är kanske inte så jättedjup om jag har tur!! Om inte annat kanske jag lyckas få loss biten av stolpen som sitter kvar i marken så jag kan använda det gamla hålet!!

Det här kommer inte på något sätt lösa dina problem men jag bara måste skriva detta... Mina hästar knäcker inte stolpar men Sessan tar tag längst ner å drar upp dom(när det inte e käle såklart), sådär lagom många så att tråden lägger sig fint på backen. Sen traskar hon helt enkelt ut!:devil:

:rofl: Smart!! Man får inte vara dum, då blir man instängd! Jag är rätt glad att mina hästar inte är några rymmare, de är rätt bra på att hålla sig innanför staketet även fast jag inte har ström på.. De har hållit sig inne idag i alla fall, jag knöt ju upp stolpen provisoriskt.

Värm upp runt där stolpändan sitter nu och försök få upp den biten som sitter kvar i marken , då kommer du nog kunna få ner en ny stolpe direkt i det gamla hålet, tjälen ligger fortfarande ytligt och även om det känns jättehårt i marken är det mjukt bara en liten bit ner.
Jag blev sjläv förvånad idag då jag kunde slå ner flera stolp som stod lite dumt, trots att vi har ordentligt med snö och kallt sen ett bra tag tillbaka!

Så här brukar jag laga stolp på vintern.

1. Sticker en del av stolpen upp ur hålet så spikar man fast en annan stolpe på stumpen genom att spika brädlappar runt alltihop och sedan dra några 5 tumspik rätt igenom allting.Räcker med 5-10 cm stump.

2. Är stolpen av i marknivå så det inte finns nån stump så tar man skruvdragaren med långa 10mm borren och borrar hål i marken, i det hålet kan man sen sätta ner plast- eller glasfiberstolp med metallspets.

Man ska akta sig för att använda någon form av stolpar som inte sitter ordentligt förankrade i marken. Cementhinkar och bildäck räcker inte för att få ett stadigt stängsel, risken är att en häst välter alltihopa och sedan trasslar in sig i stängslet när det ligger på marken :eek:

Ta en sån där klump man har till trädgårdsparasollet :idea: Stampa lite snö runt och vattna så lär den stå ett tag :idea:

Gör det enkelt för dig- strunta i hörnet o dra tråden till nästa stolpe o flytta grinden ett hack.
Det blir säkert milt snart igen, så att du kan slå ner en ny.

Just hörnstolpar är utsatta för mkt tryck, så jag brukar runda av hörnen på hagarna o heller inte få ngn häst som kan bli trängd i ett hörn.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Håller på att bli tokig. För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut. Han som gått ut är... 2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: Magnum
·
Ekonomi & Juridik Flytta gärna tråden om den ligger tokigt...;) Kommer hem och ser elstolpar, alltså de stora, tiometers stolparna som elledningarna går... 2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: tara
·
Hästhantering Hej igen (känns som om jag gör trådar stup i kvarten nu, förlåt:o) Men ja, nu på kvällen fick jag beskedet att hästarna sprängt hagen...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: fonzia
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade... 2
Svar
35
· Visningar
9 509
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka