Knapert eller är det rätt bra

spirit86

Trådstartare
Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja.

Bor med min sambo och vi har delad ekonomi. I nuläget snittar vi på 7500kr kvar efter ALLT är betalt: hushåll, bilar, mc, häst, sambons sport. Så dessa pengar är för nöjen, shopping, resa, sparande osv.

Under studietiden kommer vi att snitta på 3500 kvar i månaden om jag behåller hästen. Vi har inte sparat så mycket buffert då vi satsat mkt på huset vi hyr (mestadels möbler och viss inredning) Vi har bara haft det så gott ställt sedan Jan då jag fick fast jobb.. innan dess så hade vi 0kr kvar då jag gick mellan arbetslöshet+alfakassa lägsta belopp till timanställningar vid behov under 5 års tid.. så vi har liksom inte hunnit spara en stor buffert då vi tagit igen efter alla år med kläder, saker till hemmet osv.

Har jag eg ett guldläge som student att behålla hästen och hushållet ändå har 3500kvar/mån. Det är lätt att bli blind. Visst offrar vi lyxen att ta bil til och från skola/jobb och åker kommunalt istället i den mån vi kan. Säljer jag hästen kommer pengarna gå till bränsle då sambon tar bilen till jobb isf.. i sin tur har jag verkligen ingen riktig fritid, något att avbryta vardagen med.. han har mc och bowling.. Hästen ger mig ändå annat att tänka på, lugn i själen. Jag festar aldrig, är inte min grej utan mer middagar hemma, kläder.. det har vi.


usch.. vad lätt det är att bli blind när man för en gångs skull jobbat.

behöver bara reflektera någonstans.. jag gick in i väggen för inte så länge sedan och varit sjukskriven i 1 mån.. så jag ser inte saker så klart just nu..
 
Senast ändrad:
Sv: Knapert eller är det rätt bra

3500 kr i månaden när exakt ALLT är betalt kvar? Ser jag som att ha det bra :)

DOCK lägg undan någon tusenlapp i månaden ifall hästen skadar sig, ni måste ha tandläkare osv.

Vi har ca 2000 kr kvar i månaden och det går direkt allt in på sparkontot. Detta för betala sådana där dumma saker som bilförsäkringen som kommer en gång per år, ev tandläkare, skador på häst osv :)
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

japp exakt allt!! Försäkringar, a-kassor, telefon, kläder, mat osv.. jag komme dra in 2000 på extra jobb i månaden och de läggs i hästbuffert..men de pengarna har jag inte räknat med. de syns inte i uträckningen. Så av de 3500 behövs det inte sparas eg.. däremot till litteratur

Vi har inga övriga enstaka räkningar, utan allt betalas månadsvis förutom sambons csn men där lägger vi undan 550 månaden. så det enda som kan tillkomma är eg skador på häst
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag säger också ha kvar hästen! Åtminstone till att börja med. :)
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Lite OT; Ska du bli agronom?

Sen hade jag nog behållt hästen. Bättre att sälja senare om man inser att det blir för mycket än att sälja och stå där med pengar över men inget roligt att göra med dem..
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag ser inte något som helst problem med att ha kvar hästen när du börjar plugga. Det är också viktigt att kunna släppa plugget och tänka på annat en stund varje dag. Jag och maken pluggade båda två och hade förvisso inte häst, men däremot två barn och två hundar (+ bilar och allt annat som krävs när man bor på landet). För oss var det väldigt tight, men då hade vi inte ett öre över efter att allt var betalt. Det gick det med :) Vill man så kan man ;)
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

För vissa är det mycket pengar att ha 3000 kvar! Man klarar sig ju absolut.

Jag däremot vet om att jag gillar dyra viner, att gå i bokhandlar och köpa allt jag tycker ser intressant ut, att kunna åka skidor några gånger om året... Och jag får panik om jag inte kan köpa "mina" hudprodukter, klippa mig hos "min" dyra frisör, handla mat i "mina" dyra affärer, osv osv. Samtidigt är det ett enormt värde för mig att kunna ha häst.

Man får tänka över vad man är villig att offra och inte :)
 
Senast ändrad:
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag ser inga som helst problem.. Behåll hästen! :)
Men försök lägga undan lite varje månad ifall något får sönder eller hästen blir skadad.

Mvh Domino_s
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Man klarar ju sig på de summorna du skriver om man har ett hyffsat sparande.

Sen att jag personligen aldrig hade haft häst på dom premisserna i 4,5 år är en helt annan historia. Har redan testat i 1 år och det var absolut inget för mig.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

3500:- kvar efter att allt är betalt känns som ett guldläge som student. Behåll hästen. :)
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

3500:- kvar efter att allt är betalt känns som ett guldläge som student. Behåll hästen. :)

Jag tycker det känns rätt lite kvar ändå på två personer, 1750,- per person.

Vad ska dessa pengar räcka till? Kläder, tandläkare, läkarbesök, utemat ibland, bio nån gång, godis, tidningar, fika på stan, resor till hemorten,mm? Och så måste andra parten, den icke-hästägande parten, offra sin bilkörning till förmån för att hästägaren skall ha häst? Får andra parten ha nån hobby som kostar pengar eller skall den snåla totalt i 4,5 år pga hästen?
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jaha, då har jag missuppfattat! Jag trodde hon ensam hade 3500:- efter att alla räkningar + hästen var betald.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Pengamässigt går det säkert, men det beror ju på hur man prioriterar. Behålla ditt fritidsintresse eller köra mer bil?

En annan variant kan ju vara att söka billigare stallplats eller leta (betalande) medryttare för att få ner kostnaderna för hästen.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag kan tillägga att jag själv haft häst under hela min studietid, men att jag då valt bort mycket annat för att ha råd. Det är förstås en prioriteringsfråga. Dessutom bör väl ens sambo vara med någorlunda på det också, om man har gemensam ekonomi. Det har varit en del gnissel genom åren från min dåvarande sambo (numera man) över höga kostnader, men nu jobbar vi båda så nu är det kanske snarare tiden som är problemet...
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag tycker det känns rätt lite kvar ändå på två personer, 1750,- per person.

Vad ska dessa pengar räcka till? Kläder, tandläkare, läkarbesök, utemat ibland, bio nån gång, godis, tidningar, fika på stan, resor till hemorten,mm? Och så måste andra parten, den icke-hästägande parten, offra sin bilkörning till förmån för att hästägaren skall ha häst? Får andra parten ha nån hobby som kostar pengar eller skall den snåla totalt i 4,5 år pga hästen?

Allt som innefattar fika, godis, tidningar är inräknat i matbudgeten liksom att äta ute varannan helg.. resor till hemort behövs inte- jag bor på landet och resekostnader till och från skola samt sambons jobb är redan borträknat. När jag menar att ALLT är betalt då är allt betalt. de 3500 ska räcka till ev fika, bio..
Sambon har som jag skrivit tidigare sin motorcykel samt att han både golfar och bowlar året om på rgelbunden basis i A-lag. så nog har han sina hobbys och de är redan inräknade.
Själv sålde jag min mc tidigare i sommar för att ha gott samvete att ha kvar hästen, säljer jag honom så har jag ingen fritid att tala om överhuvudtaget..
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Pengamässigt går det säkert, men det beror ju på hur man prioriterar. Behålla ditt fritidsintresse eller köra mer bil?

En annan variant kan ju vara att söka billigare stallplats eller leta (betalande) medryttare för att få ner kostnaderna för hästen.

Jag betalar 2200kr för uppstallning inkl hö, strö, ridhus, in/utsläpp. 1000kr för hovis, 195kr försäkring/mån.. Billigare än så utan att köra upp pengarna istället hittar jag inte där jag bor.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag kan tillägga att jag själv haft häst under hela min studietid, men att jag då valt bort mycket annat för att ha råd. Det är förstås en prioriteringsfråga. Dessutom bör väl ens sambo vara med någorlunda på det också, om man har gemensam ekonomi. Det har varit en del gnissel genom åren från min dåvarande sambo (numera man) över höga kostnader, men nu jobbar vi båda så nu är det kanske snarare tiden som är problemet...

Nu har jag turen att min sambo tycker att jag ska ha kvar hästen, det är han som försöker övertala mig att vi klarar oss på det vi har kvar medan jag är osäker- han kommer få ytterligare löneförhöjning i vår om 2000kr efter skatt enligt hans avtal så det blir ju bättre ändå.. ingen av oss ser det som att det är den som tjänar mest osv har mer rätt till sin hobby etc.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Då låter det ju ändå som att du har bra förutsättningar för att ha kvar hästen! Testa en period i alla fall är mitt råd. Du kan ju alltid sälja senare om det visar sig att du tycker det blir för tufft ekonomiskt.
 
Sv: Knapert eller är det rätt bra

Jag tror absolut att det kommer funka! Och det låter på dig som att du faktiskt vet om det redan också, så kör på! ;)
Det är ju hur tråkigt som helst att inte ha kvar något av sina stora intressen!

Jag överlevde för övrigt på CSN och häst, med alla räkningar som tillhör livet. Det var med nöd och näppe, och jag hade inte 3500 kronor över och klarade det ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing...
2
Svar
21
· Visningar
2 399
Senast: farin
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 777
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 299
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp