Knöl i bröstet

Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:

Jag är i lite samma sits som du, har också en knöl i bröstet. Försökte nå vårdcentralen, men de hade fullt i telefonkön för dagen, ringde då direkt till mammografin men fick veta att jag var tvungen att gå via vc. (Vilket egentligen känns onödigt då de omöjligt kan se vad det är för nån knöl..)
Fick iaf tid på vc, en doktor kände samma sak som jag, han skulle skicka remiss.
Efter 1 vecka fick jag kallelsen till mammografin - den 20 februari!!!

Och här går jag med knöl i bröstet, två små barn och mängder av oro! :(

Tycker det är bedrövligt! Hoppas det går fortare för dig, och framförallt att det visar sig vara ofarligt!
 
Jag har haft tre knölar, två runda och en avlång. Ena spände och gjorde rätt ont men samtliga har varit helt ofarliga. Håller tummarna för dig!
 
Jag är i lite samma sits som du, har också en knöl i bröstet. Försökte nå vårdcentralen, men de hade fullt i telefonkön för dagen, ringde då direkt till mammografin men fick veta att jag var tvungen att gå via vc. (Vilket egentligen känns onödigt då de omöjligt kan se vad det är för nån knöl..)
Fick iaf tid på vc, en doktor kände samma sak som jag, han skulle skicka remiss.
Efter 1 vecka fick jag kallelsen till mammografin - den 20 februari!!!

Och här går jag med knöl i bröstet, två små barn och mängder av oro! :(

Tycker det är bedrövligt! Hoppas det går fortare för dig, och framförallt att det visar sig vara ofarligt!
En knöl i bröstet är inte akut. Den SKA undersökas men är inget man behöver undersöka direkt. Två veckors väntetid är snabbt ändå.

Återigen, jag önskar att folk skulle sluta tänka katastrof för knölar i brösten.
 
Jag är i lite samma sits som du, har också en knöl i bröstet. Försökte nå vårdcentralen, men de hade fullt i telefonkön för dagen, ringde då direkt till mammografin men fick veta att jag var tvungen att gå via vc. (Vilket egentligen känns onödigt då de omöjligt kan se vad det är för nån knöl..)
Fick iaf tid på vc, en doktor kände samma sak som jag, han skulle skicka remiss.
Efter 1 vecka fick jag kallelsen till mammografin - den 20 februari!!!

Och här går jag med knöl i bröstet, två små barn och mängder av oro! :(

Tycker det är bedrövligt! Hoppas det går fortare för dig, och framförallt att det visar sig vara ofarligt!

Ungefär så lång väntetid brukar min kompis som har haft knölar i bröstet några gånger också få. Uppenbarligen är det inte så akut, som din oro säger att det är. Tänker jag. Om det hade varit så akut, är det troligt att sjukvården också hade agerat som om det var en akut situation.
 
Jag har en knöl i mitt ena bröst. Blev skickad från vc till mammografi samt FNAoch ultraljud samma dag. De kunde se på röntgen och ultraljudet att det troligen var en ofarlig knöl av körtelvävnad, FNA't bekräftade det men det dröjde 1-2 veckor innan det svaret kom.
Fick välja om jag ville operera bort den men valde att inte göra det.
 
Jag är i lite samma sits som du, har också en knöl i bröstet. Försökte nå vårdcentralen, men de hade fullt i telefonkön för dagen, ringde då direkt till mammografin men fick veta att jag var tvungen att gå via vc. (Vilket egentligen känns onödigt då de omöjligt kan se vad det är för nån knöl..)
Fick iaf tid på vc, en doktor kände samma sak som jag, han skulle skicka remiss.
Efter 1 vecka fick jag kallelsen till mammografin - den 20 februari!!!

Och här går jag med knöl i bröstet, två små barn och mängder av oro! :(

Tycker det är bedrövligt! Hoppas det går fortare för dig, och framförallt att det visar sig vara ofarligt!

Med tanke på hur ineffektiv svensk sjukvård är ska du vara jätteglad
över att du bara behöver vänta ett par veckor, det kunde lika gärna blivit ett par månader. Den väntetiden du fått är normal, snabbare än så går det inte ens om man har konstaterad cancer och vänter på vidare utredning. Det är många som behöver hjälp och för dålig kapacitet, därför blir det långa köar.

Det är vanligt att ha knölar i brösten, i de flesta fall är det inget att oroa sig över. När var du senast på mammografi? OM det skulle vara cancer så kommer 2 veckor från eller till inte spela någon roll för utfallet. Du ska inte känna att tiden rinner ifrån dig medan du väntar. Bröstcancer utan spridning är också en av de "bättre" sorterna att få om man måste få cancer, behandlingen är inte så invasiv och det är mycket goda chanser att bli helt återställd. Så även om resultatet inte blir som du hoppats på betyder det verkligen inte att det är kört! Men håller såklart tummarna för er båda att det visar sig vara helt ofarligt. Vet att det är jättesvårt, men försök att tänka positivt! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare, anonymt konto. Vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. För ett par dagar sedan upptäckte jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 019
Senast: ett2tre
·
Kropp & Själ För ca 1månad sen fick jag otroligt ont i högra bröstet. Det gjorde ont att sträcka upp högerarmen för att ta ner saker, gjorde ont att...
Svar
5
· Visningar
888
Senast: starcraft
·
Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 121
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 007
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp