Knöl i bröstet

Tigrinnan

Trådstartare
För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett "streck" ut från bröstvårtan. Den är hård, sitter där den sitter, den är ojämn i formen och den ömmar inte alls. Eftersom jag var i närheten av mens när jag upptäckte den gjorde jag som jag läst mig till och väntade till efter mens. Nu är jag en vecka efter mens och knölen är precis samma. Jag har fått en tid på vårdcentralen på måndag förmiddag.

Till saken hör att jag för någon vecka sedan när jag stod framför spegeln reagerade på att mitt ena bröst såg lite större ut än vanligt, och det kändes också fylligare. Jag tänkte inte så mycket mer på det sen.
Jag har heller inte tänkt något särskilt på att mitt bröst det senaste året har vätskat ur bröstvårtan. Som vatten typ. Inte mycket men ändå märkbart. Har tänkt att det är svett och inte lagt någon vikt vid det.

Eftersom jag liksom de flesta googlar sådant jag funderar på har jag såklart googlat knölar i bröstet till förbannelse. Och när man googlar knölar i bröstet hamnar man på sidor om bröstcancer. Bara sidor om bröstcancer. Överallt bröstcancer. Och googlar man då vidare på bröstcancer så står det som symptom utöver knöl i bröstet också bröst som ändrar storlek och bröst som vätskar. Panik!
Så vad gör man då? När man ligger hemma i soffan och panikar och tänker att man fått bröstcancer? Jo, man skriver på Buke såklart. Man skriver till sina kloka, medkännande fantastiska bukevänner :heart

Jag har försökt googla mig till om just avlånga förhårdnader i närheten av bröstvårtan kan ha någon annan vanlig förklaring men hela Google är så fyllt av bröstcancer att inget annat har möjlighet att komma fram. Jag har således inte hittat något. Hade önskat hitta något typ "svullna bröstkörtlar återfinns oftast i området runt bröstvårtan och kan kännas hårda och avlånga i formen", typ. Men icke. Cancer cancer cancer. Bara cancer :(

Peppa mig bästa buke!!!

Nu kör jag med anonymt nick och om någon vet vem jag är ber jag er att låta mig förbli anonym i denna rätt känsliga fråga.
 
Nu vet jag inte om jag kan lugna dig, men du har tid att kolla upp den på måndag vilket ju är jättebra. Det finns säkert andra möjliga orsaker men oavsett så SKA du ju kolla upp det för cancer först, så det kan uteslutas om det är nåt annat. Är det bröstcancer så är prognosen oftast god, speciellt vid tidig upptäckt. Finns ju flera på Buke med egen erfarenhet som säkert kan ge dig lite mer personlig erfarenhet och information.

Kram :heart
 
Kram!
Vad gör man? Jo man slutar googla omedelbart! Jag vet hur det är när man sitter där och bara fortsätter klicka och mår sämre och sämre.
Finns det något du kan göra för att må bättre just nu? Gå en promenad, lyssna på en podd, baka något, titta på en film?
 
För några veckor sedan upptäckte jag en förhårdnad i mitt ena bröst. Den är avlång, kanske 1x3cm, strax under bröstvårtan typ, som ett "streck" ut från bröstvårtan. Den är hård, sitter där den sitter, den är ojämn i formen och den ömmar inte alls. Eftersom jag var i närheten av mens när jag upptäckte den gjorde jag som jag läst mig till och väntade till efter mens. Nu är jag en vecka efter mens och knölen är precis samma. Jag har fått en tid på vårdcentralen på måndag förmiddag.

Till saken hör att jag för någon vecka sedan när jag stod framför spegeln reagerade på att mitt ena bröst såg lite större ut än vanligt, och det kändes också fylligare. Jag tänkte inte så mycket mer på det sen.
Jag har heller inte tänkt något särskilt på att mitt bröst det senaste året har vätskat ur bröstvårtan. Som vatten typ. Inte mycket men ändå märkbart. Har tänkt att det är svett och inte lagt någon vikt vid det.

Eftersom jag liksom de flesta googlar sådant jag funderar på har jag såklart googlat knölar i bröstet till förbannelse. Och när man googlar knölar i bröstet hamnar man på sidor om bröstcancer. Bara sidor om bröstcancer. Överallt bröstcancer. Och googlar man då vidare på bröstcancer så står det som symptom utöver knöl i bröstet också bröst som ändrar storlek och bröst som vätskar. Panik!
Så vad gör man då? När man ligger hemma i soffan och panikar och tänker att man fått bröstcancer? Jo, man skriver på Buke såklart. Man skriver till sina kloka, medkännande fantastiska bukevänner :heart

Jag har försökt googla mig till om just avlånga förhårdnader i närheten av bröstvårtan kan ha någon annan vanlig förklaring men hela Google är så fyllt av bröstcancer att inget annat har möjlighet att komma fram. Jag har således inte hittat något. Hade önskat hitta något typ "svullna bröstkörtlar återfinns oftast i området runt bröstvårtan och kan kännas hårda och avlånga i formen", typ. Men icke. Cancer cancer cancer. Bara cancer :(

Peppa mig bästa buke!!!

Nu kör jag med anonymt nick och om någon vet vem jag är ber jag er att låta mig förbli anonym i denna rätt känsliga fråga.


Det finns helt ofarliga knölar i bröstet också, det måste inte vara cancer.
Men din knöl behöver givetvis utredas, och vårdcentralen kommer att skicka iväg dig på det. Tills du har svaret, försök att inte tänka på för mycket skräckscenarion, även om det förstås är lätt för oss andra att säga. Peppkram!
 
Lite av en jag mötte Lassie-historia, eftersom det inte är en personlig erfarenhet, utan har rört två vänner till mig. De hade ofarliga knölar i brösten, som fick opereras bort, men som var just ofarliga :)
 
Det vanligaste är att det inte är cancer.
Och det viktigaste är att gå det kontrollerat. Och det har du ju fixat.

:up:

Jag har cystor i det ena bröstet och båda brösten är så knöliga att de nästan är omöjliga att palpera även för bröstmottagningen.

Det med cystorna hade blodblandad vätska ett tag, då ringde jag bröstmottagningen (i mitt landsting ringer man direkt dit) och inom två veckor (i mellandagarna) var brösten mammograferade, ultraljudade och "godkända".

Du har ju agerat snabbt och snart är det måndag!

(Min mamma hade bröstcancer, man opererade bort en bit av bröstet och några lymfkörtlar, hon fick cellgifter en period och strålning, det är typ 20 år sedan och inga återfall eller problem efter).
 
Jag har haft en knöl i ena bröstet som vid UL och mammografi visade sig vara en vätskefylld cysta, ofarlig. Hade flera stycken som syntes på UL men den jag kände satt ytligast och kunde därför kännas utifrån. Fick veta att man kan tömma den med risken är att den fyller på igen. Lät den vara och kanske en månad senare så blev området plötsligt ömt och lite rött vilket klingade av efter ett par dagar och då var knölen borta, antar att den sprack. Den satt på "framsidan" av bröstet kanske 2 cm från bröstvårtan mot armhålan till och kändes hård, rund och ej öm.
Självklart ska du kolla din knöl men den måste inte vara farlig :)
 
@Tigrinnan: En kompis kände en knöl, fick tid för mammografi typ dagen efter hon ringt och det var inget farligt.

Mamma hade ett par knölar i ett bröst som togs bort och de var inte farliga visade det sig.

Jag har en mindre knöl på sidan av ena bröstet som inte är farlig, jag har gjort två mammografier som varit UA (ordinarie screening, jag är så pass gammal).

Med det sagt, det är jättebra att du kollar upp det. Det är sådant som räddar liv om det visar sig vara elakartat.
 
Punkt !. ALLA knölar ska undersökas. Vanligast är att det är helt ofarligt.

Punkt 2. OM det inte är något harmlöst så behöver bröstcancer inte vara någon katastrof. Det är värre att få konstaterade hjärtproblem.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag har tagit bort ena bröstet och har gått igenom operation, cellgifter, strålning och medicinering. Jag mår bra.

Jag önskar att gemene man insåg att sjukdomen inte längre behöver nämnas i versaler. Det stora C:et.

Googling kan vara bra. Men är man hypokondriskt lagd ska man låta bli. Bättre att låta vården ta hand om det och faktiskt undersöka.
Bra @Tigrinnan att du bokat tid.
 
Jag opererade bort ofarlig knöl i höger bröst strax bredvid bröstvårtan, det är relativt vanligt med ofarliga knölar i brösten. Och även om det skulle vara cancer så är ju det god överlevnad på behandlad bröstcancer (90% på fem år och 83 % på 10 år) speciellt om man tar sig till vården PÅ EN GÅNG!
 
En av mina bästa kompisar hittar knölar i brösten rätt regelbundet. De har hittills innehållit vatten, och alltså inte krävt någon åtgärd alls efter undersökning.

Det vanligaste verkar absolut vara att knölarna är ofarliga. Och även om det är cancer, går det oftast bra. Jag håller med @tanten - vi måste få bort det där ödesmättade kring cancer.
 
En allmän reflektion: Jag ser den regelbundna mammografin och cellprovtagningen som billiga livförsäkringar. Skulle någon av undersökningarna visa på något malignt finns det idag så enormt bra möjligheter att faktiskt göra något åt det. Jag hoppas det kommer en systematisk screening för prostatacancer också. Det är heller ingen omedelbar dödsdom idag.
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:

Det är lite olika från landsting till landsting hur gången är men vänta flera veckor brukar man inte behöva göra.
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:

Min väninna fick som sagt tid nästa dag efter besöket på vårdcentralen så jag tror inte man behöver vänta länge :) Det var i Dalarnas län (som fö var pionjärer inom mammografi tack vare dr Laszlo Tabar :up:).

Jag vet att det är lätt att säga det men försök att inte oroa dig. Två gånger har jag väntat på provsvar om jag kan ha cancer (dvs det fanns en misstanke, inte vid ordinarie screening) och det är inte roligt men det enda man kan påverka är att leva som vanligt. Resten kan man inte påverka.
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:

Jag fick remiss från vc och fick vänta ca en vecka för att få tid, men det var precis innan jul (kanske var det lite extra väntetid då pga tidpunkten).
Kan tillägga att min knöl var helt ofarlig och jag fick besked direkt på mammografin).
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:

Jag gjorde ungefär samma upptäckt som du för ca 1,5 år sedan. Första halvåret trodde jag knölen var relaterad till före mens, efter mens, eller tja, "bröst är sådana", men så tyckte jag att bröstet var lite varmare än det andra, kanske?

Nåväl, detta halvår förlöpte och jag kontaktade aldrig sjukvården, men så en dag bestämde jag mig (efter en del tjat från partnern), att faktiskt kolla.

Jag kom till vårdcentralen en torsdag och fick tid på mammografi kl 8.00 på måndag, så det gick fort. Väl där tog de prover med nålar och gjorde ultraljud eftersom det mycket riktigt fanns knöl(ar) där. Det jag inte visste var att det visst fanns fler knölar än den jag upptäckt själv, men de var små.

Efter det fick jag vänta en vecka eller så, och sedan fick jag besked. I mitt fall var det cancer, men jorden gick inte under för det. Några knölar var cancer och några var ofarliga vätskefyllda cystor.

Ta inte ut något i förskott och det är bra att du kollar upp i tid. Nu kan jag ångra att jag var så saktfärdig och inte kom till skott.
 
Tack för era svar :heart

Väntan är otroligt jobbig. Har försökt att inte googla mer men det är stört omöjligt att inte känna på knölen precis hela tiden. Som när man har ett sår och bara måste känna om det fortfarande gör ont. Tänker en miljon gånger om dagen att jag ju måste inbilla mig, men nej, knölen är där varje gång. Såklart. Varför funkar man (jag) så? :banghead:

Är det någon som kan svara på om man brukar bli skickad från VC till mammografi samma dag, typ drop in, eller om man brukar få remiss och sedan behöva vänta i dagar eller tom veckor? Är helt utom mig av oro efter bara dessa två dagar, har svårt att se hur jag skulle klara av att stå ut med den här oron ännu längre tid :nailbiting:
Jag fick samma dag eller dagen efter om jag minns rätt, uppsala län.
 
Andas. Och se till att få det kollat.

Själv har jag en sjujäkla massa körtelvävnad som kändes som en knöl i bröstet. Helt normalt och ofarligt alltså. Så alla knölar behöver inte vara farliga men ska kollas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare, anonymt konto. Vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. För ett par dagar sedan upptäckte jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 014
Senast: ett2tre
·
Kropp & Själ För ca 1månad sen fick jag otroligt ont i högra bröstet. Det gjorde ont att sträcka upp högerarmen för att ta ner saker, gjorde ont att...
Svar
5
· Visningar
888
Senast: starcraft
·
Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 119
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 006
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp