Knöl i armhålan -operation

TantAgda

Trådstartare
Jag har en knöl i ena armhålan som jag har kollat upp på VC. Enligt läkaren är det en infekterad svettkörtel (:yuck: äckligt, jag veeet :yuck:) som ska opereras bort så remiss är skickad till kirurg.

Jag var på VC i ett mer akut ärende när knölen kollades upp och glömde då fråga om själva operationstillfället. Kommer jag få sova eller tas sånna här knölar bort vaket? Vad är vanligast?
Om det sker vaket i de flesta fall, kan jag i så fall "kräva" att få sova?
Eller finns det tillräckligt effektiva lugnande tabletter jag kan ta så jag försvinner bort mer eller mindre på de?

Kommer ringa kirurgavdelningen så fort jag fått kallelsen men vill kunna lugna mej själv lite först..
 
Sv: Knöl i armhålan -operation

En kollega hade ett hönsäggstor knöl i armhålan som de fixade för drygt en vecka sedan. Jag vet inte om han fick lugnande, men det var gjort i vaktet tillstånd och var rätt okomplicerat. Den skas upp, spolades ur och han fick komma tillbaka någon dag senare på återbesök för att se att allt såg bra, det gjorde det.
 
Sv: Knöl i armhålan -operation

Tack för ditt svar även om det inte lugnade mej! :crazy: ;)

Om den spolades ur låter det som någon typ av böld? Kan det stämma?
Om jag förstod läkaren rätt kan den här infektionen/inflammationen också böldomvandlas, alltså att knölen spricker och blir ännu mer äcklig. Förhoppningsvis hinner jag få en tid för op innan det händer och då är det mer en regelrätt knöl som ska bort, fast sådan. Den sitter tämligen djupt också.
 
Sv: Knöl i armhålan -operation

Ja, det var en böld som tömdes. Det hade tydligen luktat apa men blev snabbt bra igen. :)
 
Sv: Knöl i armhålan -operation

Jag tog bort några i ljumskarna, som kirurgen sa var samma som i armhålorna. Enligt honom beror det oftast på att man har rakat sig med en smutsig rakhyvel. (Läs: rakat baktill och sedan rakat andra delar). Har aldrig förr eller senare haft problem. Operationen, som jag inte skulle klacificera som en egentlig operation, tog tio minuter- en kvart, och då hade jag flera som skulle tas bort, och var heelt odramatisk. Och ja, jag avskyr sjukhus, blod och läkare. Så om jag var du skulle jag vara lugn. Det var helt oäckligt och gjorde inte ont.
Lycka till!
 
Sv: Knöl i armhålan -operation

Om du verkligen inte vill vara vaken så får du nog sova gott :)
Kirurgen brukar föredra lättarbetade patienter så man får sova om det känns bättre.
Jag har iaf alltid fått narkos även om det är sånt som normalt görs med lokalbedövning och lite lugnande.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 747
Kropp & Själ Gammal användare som väljer att vara anonym nu då dumheten slagit till rejält misstänker jag och har en del tokiga/pinsamma/korkade...
2
Svar
21
· Visningar
2 732
Senast: aiquen
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 904
Hästvård Alla inlägg försvann ju iom Bukekraschen, så gör dett litet sammanfattande inlägg på samma gång. Damen fick i juli en liten knöl på...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 115
Senast: Cake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp