knottror?! hjälp

Sv: knottror?! hjälp

Ok, man kanske borde införskaffa det. Körde med Jodopax nu ivf, spädde 20 ml/liter och innan tvättade jag av området med Lactacyd. Det för duga så länge...
 
Sv: knottror?! hjälp

Tänkte bara meddela att idag har veterinären varit ut och tittat på min hästs knottror och det var inte varken ringorm, regnskållor eller jordbakterier. Hon trodde att de uppkommit i samband med pälssättning kombinerat med foderbyte. :banana: Jätteskönt!!
 
Sv: knottror?! hjälp

Skönt att höra, men hur fastställde h*n det? Undrar för att jag förra året hade problem med min ena häst. Det låter precis som sommarpälsvarianten av regnskållor (men detta var på vintern), små, små krustor fläckvis främst på buken men allmänt raggig och mjällig i hårremmen (klippt). Hon ömmade JÄTTEMYCKET. Detta uppkom och förvärrades varje gång jag duschade henne på travbanan. Fattade det inte först, utan trodde att det var någon sjukdom men ingen annan häst i stallet drabbades, däremot kom det på två andra kompisars (klippta) travhästar som också duschade där inne. (våra hästar hade ingen kontakt). Men fick aldrig ihop det riktigt, hundratals hästar duschar ju där och tränarna borde ju märka nåt om alla hästar fick symptom. Kanske blev de "immuna", kanske var skillnaden att våra hästar var klippta. Kompisens häst fick riktigt ordentliga "utslag" EN gång sen kom de inte igen medan min fick nya varje gång. Hade till slut med mig eget vatten för att testa och då försvann de. Veterinären trodde att det kanske var någon slags förorening men tyckte att det lät osannolikt att inte alla hästar drabbades och de som står där dricker ju "giftet" också i så fall. H*n skulle se till att travsällskapet skulle ta prover men vet inte om det gjordes, min häst har varit skadad och jag har inte åkt in på länge. Nu har hon varit kanonfin i pälsen sedan dess... :confused:

Skumt värre, finns det nån som hört talas om något liknande? Eller har ni någon annan teori? Intressant att fler har samma symtom. Har det nåt med att man klipper dem att göra? Är era hästar klippta? Just regnskållor har jag ju annars hört att beror på tätvuxen vinterpäls bl.a

Mvh/Somi
 
Sv: knottror?! hjälp

Hon konstaterade det efter att ha känt och tittat på knottrorna samt på de andra misstänkta fallen.
Men som sagt, de knottror som uppstod på min häst var varken torra, mjälliga eller pälslösa.
 
Sv: knottror?! hjälp

det var inte mina heller....det pälslösa var på andra ställen, där hade han inte knottror...

Skönt att du fått en diagnos, hoppas att det är "rätt" :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Senast: AbCdE
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 998
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp