Bukefalos 28 år!

Köksbänk i marmor

Philosophia

Trådstartare
Jag har förstått att marmor är väldigt känsligt för vatten, syra, etc. etc. Nu råkar det vara så att det är en marmorskiva i köket i det hus vi har köpt. Hur sköter jag om den på bästa sätt utan att förstöra den redan efter en vecka?
 
Jag har förstått att marmor är väldigt känsligt för vatten, syra, etc. etc. Nu råkar det vara så att det är en marmorskiva i köket i det hus vi har köpt. Hur sköter jag om den på bästa sätt utan att förstöra den redan efter en vecka?
Dom är bara känsliga för syror,tex vinäger,fruktjuice mm
 
Jag har förstått att marmor är väldigt känsligt för vatten, syra, etc. etc. Nu råkar det vara så att det är en marmorskiva i köket i det hus vi har köpt. Hur sköter jag om den på bästa sätt utan att förstöra den redan efter en vecka?

Vi satte in marmorkakel i ett kök. Det oljades med någon olja då och då. Men det verkade inte särskilt känsligt då vi stänkte rätt rejält när vi diskade utan åverkan.
 
marmor är ett känsligt material då det är en relativt porös sten. Det kan även missfärgas av luftföroreningar. Som dobbis skriver så är det bla känsligt för syror. Återkommer med lite skötselråd, vet du vad för marmor det är?
 
marmor är ett känsligt material då det är en relativt porös sten. Det kan även missfärgas av luftföroreningar. Som dobbis skriver så är det bla känsligt för syror. Återkommer med lite skötselråd, vet du vad för marmor det är?

Jag är ingen hejare på marmor, men det sert ut som carraramarmor. Jag är jättetacksam för skötselråd! :) Jag läste nämligen att den även är känslig för vatten och det känns ju väldigt opraktiskt i ett kök.
 
Jag är ingen hejare på marmor, men det sert ut som carraramarmor. Jag är jättetacksam för skötselråd! :) Jag läste nämligen att den även är känslig för vatten och det känns ju väldigt opraktiskt i ett kök.

Marmor är som sagt inte en direkt hållbar sten så den är även känslig för slag och repande saker utöver känsligheten för olika vätskor.
 
Vi har en mörk, grov granitskiva i köket. Vi har haft den i lite över 4 ar och den ser fortarande ut som ny. Försäljaren sa att den var känslig för syra men vi har inte märkt ngt.

Mina föräldrar hade en blank marmor i sitt förra hus, den var ocksa fin efter fler ar.
 
Mina föräldrar har grön marmor i badrummet (golv samt bänk till handfat) och har haft i 15 år. Är den gröna marmorn mindre känslig för vatten? :p
Deras sten är fortfarande som ny.
 
Förlåt för sen svar!
Marmor är som sagt känsligt för syror och repor.
Man kan impregnera skivorna med ex antifläck från Akemi. Man kan också såpa skivorna. Tag en sprayflaska 1.5 cm såpa o resten vatten och sen spraya o torka av med hushållspapper eller trasa.
Har man köpt en helt ny skiva så är det bättre att köra antifläck först och sen underhålla skivan med såpa. Såpan kan alltså användas som dagligt rengöringsmedel, mkt bättre än vanligt diskmedel.
Ingen sten är känslig för rent vatten, reagerar den så finns det förekomst av syra i vattnet. Stenen är basisk och kan reagera på sura ämnen. Kalk och fettfläckar kan tas bort med T-sprit.
 
Förlåt för sen svar!
Marmor är som sagt känsligt för syror och repor.
Man kan impregnera skivorna med ex antifläck från Akemi. Man kan också såpa skivorna. Tag en sprayflaska 1.5 cm såpa o resten vatten och sen spraya o torka av med hushållspapper eller trasa.
Har man köpt en helt ny skiva så är det bättre att köra antifläck först och sen underhålla skivan med såpa. Såpan kan alltså användas som dagligt rengöringsmedel, mkt bättre än vanligt diskmedel.
Ingen sten är känslig för rent vatten, reagerar den så finns det förekomst av syra i vattnet. Stenen är basisk och kan reagera på sura ämnen. Kalk och fettfläckar kan tas bort med T-sprit.

Tusen tack för skötselråden! :) Skivan är inte ny, men det blir nog en antifläckbehandling för säkerhets skull.
 
Förlåt för sen svar!
Marmor är som sagt känsligt för syror och repor.
Man kan impregnera skivorna med ex antifläck från Akemi. Man kan också såpa skivorna. Tag en sprayflaska 1.5 cm såpa o resten vatten och sen spraya o torka av med hushållspapper eller trasa.
Har man köpt en helt ny skiva så är det bättre att köra antifläck först och sen underhålla skivan med såpa. Såpan kan alltså användas som dagligt rengöringsmedel, mkt bättre än vanligt diskmedel.
Ingen sten är känslig för rent vatten, reagerar den så finns det förekomst av syra i vattnet. Stenen är basisk och kan reagera på sura ämnen. Kalk och fettfläckar kan tas bort med T-sprit.

Vi kan väl tillägga att det gäller marmor (dvs metamorfoserad kalksten). Granit (riktig granit inte den sk "svart granit" :meh:) är inte känslig för syra eftersom den inte innehåller kalk (kalcit).

Diabas borde inte vara känslig för syra heller men den kan ibland innehålla små kalcitgångar/sprickfyllnader så där törs jag inte svära på att den klarar syra så bra.
 
Vi kan väl tillägga att det gäller marmor (dvs metamorfoserad kalksten). Granit (riktig granit inte den sk "svart granit" :meh:) är inte känslig för syra eftersom den inte innehåller kalk (kalcit).

Diabas borde inte vara känslig för syra heller men den kan ibland innehålla små kalcitgångar/sprickfyllnader så där törs jag inte svära på att den klarar syra så bra.

Bra att veta om man behöver byta bänkskiva någon gång! :) Med tanke på rengöringsmedel, sura tomatsåser, citronsaft, etc. etc. så verkar det ju lite olämpligt att ha sten som är känsligt för syra i köket.
 
Bra att veta om man behöver byta bänkskiva någon gång! :) Med tanke på rengöringsmedel, sura tomatsåser, citronsaft, etc. etc. så verkar det ju lite olämpligt att ha sten som är känsligt för syra i köket.
Vi försöker ofta få folk att titta på granit i första hand alt komposit såsom silestone mfl..
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 242
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 812
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp