Bukefalos 28 år!

Köksgolv: trä eller klinker?

susanne

Trådstartare
Vi ska bygga hus och funderar just nu på vilket material vi ska på köksgolvet. Köket sitter ihop med vardagsrummet. I vardagsrummet ska det vara trägolv. Golvvärme finns i hela huset. (Huset är detta, den nedre planlösningen.)

Ni som har trägolv respektive klinker i köket, vad tycker ni om det? Blir ett trägolv i köket skadat av mat som spills och fukt?

Blir det snyggt att ha olika golvmaterial i köket och vardagsrummet?
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Min svärmor har olika golvmaterial i köket och vardagsrummet, helt öppen planlösning, och det ser helt OK ut, ytorna skiljs åt med en list. Ur hållbarhets- och rengöringsperspektiv rekommenderar jag å det starkaste klinker. Själv har jag parkett i mitt kök och är helt övertygad om att den som planerade min lägenhet måste ha haft en rejäl tankevurpa den dagen, oavsett vad man tappar i golvet blir det märken och det är bara ren tur och snabbhet som har förhindrat skador p.g.a. vatten och tappad mat. Finns ju andra trägolv, men samtliga gör sig nog bättre i sov- och vardagsrum om man inte vill göra det jobbigt för sig.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi bor i ett gammalt hus som är byggt på 1700talet. Vårt vardagsum har två olika golv, klinker i den ena delen vid bakugnen och gammalt trägolv i den andra. Inte ens det ser konstigt ut.
(Nu har vi av olika anledningar ställt soffan mitt i skarven mellan golven. Det kan se konstigt ut men vi har vant oss.)
Men i köket har vi klinker golv. Jag tror också att det är det bästa valet för ett kök. Det är mkt lätt att hålla rent.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi har trägolv - och jag tycker det är bra! Skönt att stå och gå på t ex. Framför diskbänken har vi en trasmatta som skydd för golvet.

En kollega bytte till klinker i köket - och avråder sedan alla från detta. ALLT man tappar går sönder! Dessutom är det hårt och jobbigt att stå på.

Mina svärföräldrar har ett omslipbart parkettgolv i ek i sitt kök - detta golv är 30 och gammalt. De har slipat om det två gånger - senast för fyra år sedan - och golvet är snyggt!
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag fattar inte hur ni kan tycka klinker är lättstädat, jag ångrar bittert att vi stoppade klinker nästan överallt på nedervåningen (kök, badrum, hall). Plattorna ser konstant smutsiga ut om man inte våtmoppar en gång i timmen, och fogarna är hopplösa att få rena! Trist och hårt att gå på, och bebisar slår sig ordentligt. Idag skulle jag ha valt antingen trä eller trälaminat, eller någon snygg plastmatta med t ex svart-vita rutor :p.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag har hört att trägolv inte funkar så bra ihop med golvvärme, men :confused:
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Använder du rätt sorts mopp och rätt sorts kem i rätt mängd? :)
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag skulle aldrig ha klinker någon annanstans än i ett badrum. I huset där jag bodde förut var det oljade furutiljor i köket och det var ett perfekt underlag. Mjukt och skönt att stå på och lätt att hålla rent. Dessutom vackert att se på.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Se upp för klinker! Jobbigt akustiskt, hårt att tappa saker på och kallt om ni inte har golvvärme.

Jag är ingen expert, men borde man inte kunna lacka eller på annat vis behandla ett trägolv så att det tål lite hårdare tag? Trä är vackert och behagligt för bara fötter och små barn.

Annars är mitt råd linoleum, har fått ett stort uppsving och finns i fantastiskt fina utföranden. Mycket trevligt material som tål det mesta och självläker småskador.

Laminatgolv önskar jag det fanns en spysmiley för.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi har gammalt furugolv i köket, och det är ljuvligt. Håller sig fräscht länge, mjukt och varmt att gå på och väldigt lätt att få snyggt med vanlig såpa. Vi har klinker framför spisen, och där avskyr jag att stå, framförallt för att det är så kallt.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag fattar inte hur ni kan tycka klinker är lättstädat, jag ångrar bittert att vi stoppade klinker nästan överallt på nedervåningen (kök, badrum, hall). Plattorna ser konstant smutsiga ut om man inte våtmoppar en gång i timmen, och fogarna är hopplösa att få rena! Trist och hårt att gå på, och bebisar slår sig ordentligt. Idag skulle jag ha valt antingen trä eller trälaminat, eller någon snygg plastmatta med t ex svart-vita rutor :p.

Med två hundar som ständigt drar in större delar av gårdsplanen så tycker jag att det är lättstädat. jag tycker inte att de är trista att gå på däremot kalla. Ngn bebis har jag inte längre.
Trägolven som vi har är oljade. De står också emot fläckar men är ändå mer ömtåliga.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi har klinker i kök och groventré (lades in för ett år sedan) och jag skulle aldrig i livet välja bort det! Lättstädat, håller sig fint, varmt och skönt (med golvvärme) och helt perfekt med tre hundar i huset :love:

Skulle jag vara tvungen att välja något annat så skulle jag ta linoleum. Absolut sist skulle jag välja trägolv, det passar helt enkelt inte in i vårt liv.

Däremot kommer vi att ha massiv ek i utbyggnaden där matbordet står (dit går inga hundar) och de två materialen kommer att skiljas av med en list.

Lägger in en länk (där vi har lagt en matta över "skarven" så länge):

http://www.mininredning.se/view.php?id=3771
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Klinker
+ tåligt
+ finns många varianter
+ bra till golvvärme
- jobbigt att stå på länge
- barn slår sig
- vansinnigt halt när det blir blött eller att man har blöta skor
- fogarna blir lätt fula, desto ljusare desto sämre
- tappa ner något som är krossbart så är det krossat

Trä
+ skönt att gå på
+ "mjukare" att falla på
- rep och stötkänsligt
- tål vätska sämre men med rejäl lackning fixar det sig
- sämre till golvvärme

Har ni kollat på linoleumgolv? Vi har det och det är tåligt och mjukt att gå på, små skador "självläker", nackdelen är att man måste bona det två ggr/år. Det luktar väldigt gott när man kommer hem av linoleummattan.
Sen ska jag ge ett tips från en kompis vad det gäller planlösningen ni valt.
De gjorde öppet mellan kök och vardagsrum enligt henne det sämsta de gjort.
När de vuxna ville sitta vid matbordet och fika ville barnen titta på tv, det blir en kapptävlan om ljudutrymmet.
När barnen blivit tonåringar vill de fika med sina kompisar samtidigt som föräldrarna vill se tv ...
Jag vet ju inte var ni befinner er i livet men tipset kan jag ju dela med mig av.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi har lagt in ett laminat som liknar klinker i vårt kök, vi är helnöjda (jag var helt anti laminat innan vi hittade detta). Det finns många billiga varianter som är fula men vi hittade en som ser riktigt bra ut från Alloc.

1_2716_0.jpg


Fördelar:
* lättlagt
* lättstädat
* reptåligt
* inte så kallt som klinker
* inte så hårt som klinker
* funkar för golvvärme också
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Vi har klinker i både hallar, kök och vardagsrum. jag älskar det! Lättstädat, tåligt och snyggt. Jag ångrar att vi inte lade det i barnens teverum också, där är det parkett, och den är en del märken i efter sex år med tonåringar.

Enda nackdelen med klinker som någon nämnde är att saker går garanterat sönder om man tappar dem. Men det gäller att välja rätt sort också, grannens klinkerplattor sprack!

Vi har golvvärme, så golven är varma (nå, behagliga) på vintern och svala på sommaren.

Men visst kan du ha olika i kök och vardagsrum.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag hade valt att ha två olika golv.... trägolv är så lätt att skada.... jag gissar det är lättare åtgärda ev skada om det är två golv, så man slipper risken att behöva riva upp HELA golvet o nått händr och man måste byta?
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

För mig går klinker i andra rum än badrum fetbort!

Köket är ju ett rum där man rör sig mycket (och därmed spenderar barnen en hel del tid där) och man riskerar att tappa glas och liknande.

Jag skulle definitivt råda er till att skaffa ett trägolv, använd istället en matta om ni är rädd för att få matfläckar och liknande. Det finns en speciell golvolja som (enligt gysinges katalog) ger ett väldigt hållbart skydd. Annars är lackat eller målat ett alternativ.

Klinker är mycket hårt att gå på (småbarn kan slå huvudet rejält), kallt utan golvvärme (och det har man sällan på i sommarvärmen då man kanske dessutom går barfota) och allt går sönder om man tappar det där.

Sedan kan jag rekommendera att installera centraldammsugare då man kan ha avlånga hål under köksbänken som där man sparkar på en bräda som går upp och då kan man sopa in vad som hamnat under köksbordet.
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

Jag skulle gott kunna tänka mig att ha olika material i kök respektive vardagsrum, tycker inte att det ser konstigt ut.

Vi själva valde dock att lägga plattor på hela nedre botten då det hos oss utsätts för hårt slitage och vi ville ha ett golv vi kunde använda! Slippa slita sitt hår om hundarna sladdar, möbler repar och saker man tappar gör märken. Naturligtvis tog vi till oss argumenten som finns mot stengolv men i slutändan efter lite analys tyckte jag inte att något av dem vägde så tungt att vi skulle avstå.

Kan även nämna att jag till en början var negativ till stengolv, efter att bara ha lyssnat till folks åsikter. Men efter ett besök hos en som hade det, :love:
 
Sv: Köksgolv: trä eller klinker?

*kl*

tillägger vi har gammal plast "Kork"-matta i hall, kök, allrum som sitter ihop.... just för vi inte kan bestämma vad vi ska sätta in... för vi har djur och barn som sliter mkt på golvet... hehe... vi funderar faktiskt på att sätta in linoleum igen :eek: bara vi hittar nått snyggt och jäkligt slitstarkt, men vi har inte golvvärme och vägrar lägga in det (inte vattenburet system).... så för oss är nog sånt golv varmast och bäst....
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: nyttnick
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 576
Senast: Calmiche
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 685
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp