Könsbyte so what??

Transfobi är oerhört utspritt i samhället och okunskapen är stor. Bara i den här förhållandevis korta tråden har okunskapen om trans visat sig. Hennes pronomen har inte respekterats och hon har gjort en könskorrigering, inte ett könsbyte.
Att använda ordet könsbyte talar om att hon har varit en man, vilket, vad jag förstår, inte är fallet? Rätta mig om jag har fel. Hon har alltid varit en kvinna men med fel könsorgan.

Att inte veta om man skall använda byte eller korrigering beror nog i de flesta fall om okunskap, inte fobi.

Själv känner jag mig väldigt oinsatt och okunnig. Jag kan inte mycket om det här och är ärligt talat inte jätteintresserad. Folk får leva som de vill och det påverkar inte mig.
 
Tja, du inleder ju trådstarten med att inte acceptera hennes pronomen och namn, så uppenbarligen behöver det ju fortfarande informeras om trans :)
Jag är fullt medveten vem hon är eftersom jag älskar hela familjen.
Men mediauppbådet förstår jag inte.
Förhoppningen är väl att fler vågar vara sig själva men jag får en känsla att hon hånas för sitt könsbyte
 
Jag tycker det är trams.
Inte att hon äntligen får bara den kvinna hon känner sig som, utan att det ska göras sånt spektakel av det.

Hon har bytt kön. Fantastiskt för henne, men tagga ner spektaklet runt omkring.

Jag kommer antagligen få äta upp det här, men det får jag väl ta.
Precis så tänker jag med :)
 
Tja, du inleder ju trådstarten med att inte acceptera hennes pronomen och namn, så uppenbarligen behöver det ju fortfarande informeras om trans :)
Vad menar du här??? Jag frpgade vad är så märkvärdigt och du tolkar det precis som du själv vill. Så förklara tack vad du menar
 
Jag tyckte jag läste att Caitlyn inte har bestämt sig för att bli kallad för hon än utan tänkte använda sig av han och man tills vidare? Minns inte om det stod något om varför tyvärr.
 
Har hen opererat sitt könsorgan eller bara ansiktet och brösten?

jag tänker på är filmen Ångrarna och att många kommentarer som Bruce sa innan operationen (om hen nu gjort en) var väldigt förvirrade. Hens döttrar frågade om hen efter operationen kommer att vilja vara med kvinnor eller män, och hen gav ett förvirrat svar tillbaka om att hen inte ens har tänkt på det utan hen vill ta ett steg i taget och först operera sej och sen tänka på resten.... det får mej att tänka på den stackars personen i ångrarna, den äldre personen som sa att hen innan operationen inte hade tänkt på allt sånt utan bara ville vara kvinna, och efter operationen ångrade sej för nu kunde hen inte vara med kvinnor på samma sätt som innan.

Bruce verkade för förvirrad i intervjun för att göra en operation.

sorry för alla felstavningar.

För förvirrad för att göra en operation? För att man inte vet exakt vem man kommer bli attraherad av i framtiden eller vilja ha sex med?
Jag har än så länge bara varit sexuellt attraherad av män. Men jag kan inte garantera att det kommer bli så i framtiden.
Jag tycker inte Bruce sa konstiga saker. Man kan väl vara säker på vem man är utan att ha bestämt sig för hur ens sexualitet kommer se ut i framtiden?
 
Transfobi är oerhört utspritt i samhället och okunskapen är stor. Bara i den här förhållandevis korta tråden har okunskapen om trans visat sig. Hennes pronomen har inte respekterats och hon har gjort en könskorrigering, inte ett könsbyte.
Att använda ordet könsbyte talar om att hon har varit en man, vilket, vad jag förstår, inte är fallet? Rätta mig om jag har fel. Hon har alltid varit en kvinna men med fel könsorgan.
Intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Så könskorrigering är det korrekta ordet?
Jag tror att många inte är så kunniga inom ämnet.
 
Att inte veta om man skall använda byte eller korrigering beror nog i de flesta fall om okunskap, inte fobi.

Själv känner jag mig väldigt oinsatt och okunnig. Jag kan inte mycket om det här och är ärligt talat inte jätteintresserad. Folk får leva som de vill och det påverkar inte mig.

Vilket jag ju skrev.
 
Intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Så könskorrigering är det korrekta ordet?
Jag tror att många inte är så kunniga inom ämnet.

Ja, könskorrigering är det ordet en använder.
Och som jag skrev, okunskapen är väldigt stor. Jag är intresserad och försöker vara insatt men det är mycket jag inte kan. Den bästa en kan göra är att backa och lyssna på vad den utsatta gruppen, i det här fallet transpersoner, säger. Det är ju liksom de som har tolkningsföreträde :)
 
För förvirrad för att göra en operation? För att man inte vet exakt vem man kommer bli attraherad av i framtiden eller vilja ha sex med?
Jag har än så länge bara varit sexuellt attraherad av män. Men jag kan inte garantera att det kommer bli så i framtiden.
Jag tycker inte Bruce sa konstiga saker. Man kan väl vara säker på vem man är utan att ha bestämt sig för hur ens sexualitet kommer se ut i framtiden?

Caitlyn, inte Bruce.
 
Rent fysiskt så har hon ju faktiskt varit man. Så byte eller korrigering. Båda orden indikerar ju på en typ av förändring.

För många transpersoner är det viktigt att en benämner saker för vad de är. Hon har inte "rent fysiskt varit en man". Hon har haft ett manligt könsorgan och manliga attribut men hon har alltid varit en kvinna.

För den, redan jävligt utsatta, gruppen är det schysst om en i alla fall använder rätt ord.
 
Ja, könskorrigering är det ordet en använder.
Och som jag skrev, okunskapen är väldigt stor. Jag är intresserad och försöker vara insatt men det är mycket jag inte kan. Den bästa en kan göra är att backa och lyssna på vad den utsatta gruppen, i det här fallet transpersoner, säger. Det är ju liksom de som har tolkningsföreträde :)
Jo visst. Dock kanske man aldrig träffat någon som man kan fråga. Och jag tycker inte media etc skriver så mkt heller. Jag är rätt intresserad av liknande frågor och har hört båda orden men visste inte att korrigering är ordet att använda. Så jag förstår att det inte är så lätt för folk att veta.
 
Jo visst. Dock kanske man aldrig träffat någon som man kan fråga. Och jag tycker inte media etc skriver så mkt heller. Jag är rätt intresserad av liknande frågor och har hört båda orden men visste inte att korrigering är ordet att använda. Så jag förstår att det inte är så lätt för folk att veta.

En behöver inte ha träffat en transperson för att lära sig. Det finns många forum, bloggar och instagramkonton där transpersoner berättar och förklarar.
 
Hon har inte "rent fysiskt varit en man". .

Jo, rent fysiskt (kroppsligen) så har hon ju varit en man annars hade ingen korrigering/byte av kön varit aktuellt överhuvudtaget, men i själen, i hjärnan så har hon varit en kvinna.

Sen tycker jag det är lite intressant att en utåt sett han som blir sitt riktiga hon benämns som ett hen av en del folk. Det om något är ju fel, hon är en kvinna och inte ett neutrum liksom..
 
IMG_0455.jpg

Vad är grejen med Bruce Jenners könsbyte?? Vad är så märkvärdigt?

Att det blivit så stort beror väl mest på att han är Olympiskt mästare i Tiokamp, vilket ju i USA är rätt stort. Sen är han dessutom en medlem i familjen Kardashian, vilket är ännu större i USA. Så han är typ megakändis x 2. Denna han har nu väldigt öppet, vilket också är ovanligt i USA, efter många år i lögn äntligen fått blivit den kvinna hon vill vara. Jämfört med Sverige vore det väl som om Kungen plöstligt blev kvinna, skulle också ge ett pressuppbåd utan dess like.

Så det är inte själva könskorrigeringen i sig som ger eko, det är att det är just denna person.
 
Min första tanke var: "Men det var väl länge sen?"
Det kanske det inte var :o Jag har alltid tänkt att Bruce Jenner är trans, inget mer med det. Det är ingen person jag lägger någon vidare energi på. Trodde könsbytet var för länge sen, men det kanske det inte var.
 
Som med alla kändisar blir det ju något av en "hype" när det händer något ovanligt, och för de flesta är transsexualism, könskorrigering och allt som har med det att göra väääldigt ovanligt - och därmed, tror jag, också lite fascinerande och tankeväckande.

En person som står mig väldigt nära befinner sig just nu i sin "transition" (vad sjutton kallar man det på svenska?) från man till kvinna. Hon lever sedan ett år tillbaka helt som kvinna, har bytt namn, är på väg att få nytt personnummer osv osv. Och efter att ha varit hennes främsta stöd och samtalspartner kring detta i närmare tre år så kan jag intyga att det är ett enormt stort och omvälvande steg att ta även om man är helt säker på sin sak. I min väns fall har det hela inneburit att bryta upp från ett 25 år långt äktenskap (hennes före detta fru vägrar att ens vistas i samma lokal...), lämna ett välbetalt jobb för arbetslöshet, ge upp hela sin sociala "ställning" (i brist på bättre ord) och börja om från noll med ett helt nytt liv. Att "komma ut" inför vänner och bekanta, att finna sig tillrätta med sig själv och sin kropp, att bygga upp ett "nytt" självförtroende, söka jobb, komma på fötter... Allt det där kräver en enorm styrka och ett stort mod. Jag tycker att alla som går igenom den processen någorlunda helskinnade är värda all beundran, oavsett om de råkar vara "en vanlig svensson" eller en världsberömd tiokampare!

Sedan tror jag att när någon känd person "kommer ut" som transsexuell så hjälper det andra personer i samma situation, det skapar en större förståelse och acceptans. Så jag tror att Caitlyn gör något bra inte bara för sig själv utan också för andra transsexuella.
 
Intressant. Det har jag aldrig tänkt på. Så könskorrigering är det korrekta ordet?
Jag tror att många inte är så kunniga inom ämnet.

Jag har heller aldrig reflekterat över ordvalet trots att jag har en nära släkting som gjorde en könskorrigering för ett par år sedan. Jag skulle nog kunna säga könsbyte ändå för jag har ju trots allt känt henne som man i över 30 år. Att hon inuti manskroppen varit kvinna har jag inte haft en aning om och jag har haft vissa problem med att programmera om min hjärna att det numera ska vara HON och inte HAN. Det är jättepinsamt att säga fel och jag får vakta min tunga så att det blir rätt.

Det var inte heller en lätt sak för henne att komma ut med att hon är kvinna och processen har varit, och är fortfarande, krävande.

Att vara en offentlig person kräver säkert mer än man kan föreställa sig. Min släkting har levt med skyddad identitet under flera år p.g.a. transitionen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Dagbok Ingen i staden jag bor kan ha missat att nationalskalden gjorde comeback på en av landets största arenor inte bara en utan två kvällar i...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp