Könsbyte so what??

Transfobi är oerhört utspritt i samhället och okunskapen är stor. Bara i den här förhållandevis korta tråden har okunskapen om trans visat sig. Hennes pronomen har inte respekterats och hon har gjort en könskorrigering, inte ett könsbyte.
Att använda ordet könsbyte talar om att hon har varit en man, vilket, vad jag förstår, inte är fallet? Rätta mig om jag har fel. Hon har alltid varit en kvinna men med fel könsorgan.

Det behöver inte vara fobi för att man inte kan eller vet - de flesta människor har nog aldrig ens träffat en transperson eller intresserat sig för ämnet, och då är det bara okunskap som visar sig genom att man råkar använda "fel" ord... Fobi finns säkert, men okunskap är inte detsamma som fobi.

När jag och min vän (MTF transsexuell) pratar om operationen, till exempel, så använder vi båda orden utan att det finns någon stor laddning i det. Hon anser också att hon faktiskt VAR man i "sitt förra liv", men är kvinna nu. Och vill absolut inte bli kallad "hen", utan hon. "Hen" skulle ju vara ett misslyckande, som att bara komma halvvägs när man vill hela vägen. :D
 
Är det bara jag som kan känna en viss dubbelmoral i sånna här fall?

Jag menar att det är så viktigt att det är jämställt, alla är lika mycket värda oavsett sexualitet, etnicitet osv (vilket också ÄR viktigt, alla människor är lika mycket värda!)
Men sen så ska ändå dessa människor hängas ut och synas så tydligt. Så fort en kändis gör en könskorrigering eller visar sig vara homosexuell blir det ett väldans rabalder. Är det inte på ett vis ett sätt att skilja "oss" från "dem"?

Absolut att det är bra att de kommer ut och pratar om det för att stärka andra i samma sits. Men när det diskuteras hit och dit om rätt eller fel eller varför då skiljer man ju på olika människor i olika fack.

Jag hoppas någon förstår hur jag menar. Men kontentan av vad jag vill komma fram till är: är det inte bättre att låta människor vara precis så som de är utan att göra en stor sak av det? För när vi gör en stor sak av något visar det på att vi tycker att de är annorlunda och då kommer mer fördomar fram och även mer acceptans så klyftorna i jämställdheten ökar.
 
Det behöver inte vara fobi för att man inte kan eller vet - de flesta människor har nog aldrig ens träffat en transperson eller intresserat sig för ämnet, och då är det bara okunskap som visar sig genom att man råkar använda "fel" ord... Fobi finns säkert, men okunskap är inte detsamma som fobi.

När jag och min vän (MTF transsexuell) pratar om operationen, till exempel, så använder vi båda orden utan att det finns någon stor laddning i det. Hon anser också att hon faktiskt VAR man i "sitt förra liv", men är kvinna nu. Och vill absolut inte bli kallad "hen", utan hon. "Hen" skulle ju vara ett misslyckande, som att bara komma halvvägs när man vill hela vägen. :D

Nu har jag aldrig skrivit att okunskap och fobi är samma sak.

Att individer tycker att det är oproblematiskt att använda vissa ord är upp till dem. Till exempel att en del mörkhyade inte har problem med n-ordet. Det gör det ändå inte okej att säga det generellt liksom.

Självklart väljer en sitt eget pronomen!

(Ursäkta att jag är typ sämst på att uttrycka mig idag, min bebis har utsatt mig för 10 månaders sömnbrist :D )
 
Senast ändrad:
För många transpersoner är det viktigt att en benämner saker för vad de är. Hon har inte "rent fysiskt varit en man". Hon har haft ett manligt könsorgan och manliga attribut men hon har alltid varit en kvinna.
Menar du att psyket då räknas som något fysiskt? För rent fysiskt så har han varit en man på alla sätt, väldigt maskulin sådan också. Även förstärkt manligheten genom träningen för att kunna förtränga lite känslan att vilja vara kvinna, om jag förstod honom rätt i intervjun.
 
Är det bara jag som kan känna en viss dubbelmoral i sånna här fall?

Jag menar att det är så viktigt att det är jämställt, alla är lika mycket värda oavsett sexualitet, etnicitet osv (vilket också ÄR viktigt, alla människor är lika mycket värda!)
Men sen så ska ändå dessa människor hängas ut och synas så tydligt. Så fort en kändis gör en könskorrigering eller visar sig vara homosexuell blir det ett väldans rabalder. Är det inte på ett vis ett sätt att skilja "oss" från "dem"?

Absolut att det är bra att de kommer ut och pratar om det för att stärka andra i samma sits. Men när det diskuteras hit och dit om rätt eller fel eller varför då skiljer man ju på olika människor i olika fack.

Jag hoppas någon förstår hur jag menar. Men kontentan av vad jag vill komma fram till är: är det inte bättre att låta människor vara precis så som de är utan att göra en stor sak av det? För när vi gör en stor sak av något visar det på att vi tycker att de är annorlunda och då kommer mer fördomar fram och även mer acceptans så klyftorna i jämställdheten ökar.

Fast samtidigt tänker jag att en könskorrigering säkert är en av de största saker en människa gör i sitt liv. Lite som ett giftermål, att skaffa barn, en skilsmässa osv. Allt är saker som liksom förändrar livet på ett eller annat sätt. När det blir jättestora artiklar angående att en kändis har skaffat den eller den handväskan eller något liknande obetydligt så känns det konstigt om det inte blir rubriker av något sådant här.

Prinsen och Sofias giftermål är ju till exempel också i hetluften nu och skapar jätterubriker. Det är ju bara han som valt att vara den han är och gifta sig med den han vill och ändå blir det en stor sak av det.
 
Är det bara jag som kan känna en viss dubbelmoral i sånna här fall?

Jag menar att det är så viktigt att det är jämställt, alla är lika mycket värda oavsett sexualitet, etnicitet osv (vilket också ÄR viktigt, alla människor är lika mycket värda!)
Men sen så ska ändå dessa människor hängas ut och synas så tydligt. Så fort en kändis gör en könskorrigering eller visar sig vara homosexuell blir det ett väldans rabalder. Är det inte på ett vis ett sätt att skilja "oss" från "dem"?

Absolut att det är bra att de kommer ut och pratar om det för att stärka andra i samma sits. Men när det diskuteras hit och dit om rätt eller fel eller varför då skiljer man ju på olika människor i olika fack.

Jag hoppas någon förstår hur jag menar. Men kontentan av vad jag vill komma fram till är: är det inte bättre att låta människor vara precis så som de är utan att göra en stor sak av det? För när vi gör en stor sak av något visar det på att vi tycker att de är annorlunda och då kommer mer fördomar fram och även mer acceptans så klyftorna i jämställdheten ökar.

Så länge det ses som något kontroversiellt, så länge det är en grupp som de facto ses som annorlunda, då är enda sättet att normalisera det att företrädare blir offentliga och reaktionerna och diskussionen likaså. Det är givetvis ett högt pris för en individ att betala, men jag ser ingen annan väg till förändring. I det här fallet var det en redan berömd person så reaktionerna blir större, men även om det är Erik/Anna på Ica så blir det reaktioner. Positiva reaktioner behövs för att väga upp (och kritisera) negativa reaktioner.

Så länge det finns starka fördomar, och att det gör det tror jag inte går att ifrågasätta(?), behövs arbete för att bryta ner dem. Vi har kommit otroligt långt på bara några årtionden!!! Men vi ska inte tro att det idag är saksamma att vara homosexuell vs hetero eller cis vs trans i samhället. Det är det inte.

(Sen tycker väl jag att hela kändisfenomenet är lite otrevligt, men det är väl en annan fråga.)
 
En behöver inte ha träffat en transperson för att lära sig. Det finns många forum, bloggar och instagramkonton där transpersoner berättar och förklarar.
Jo men samtidigt kan man inte kunna allt om varenda sak i samhället. Jag kan inte hänga på forum för allt! Det finns ingen människa som kan den rätta terminologin för alla område. Du kan tex detta område men då finns det andra som du nog inte har koll på.
Det viktiga är väl att man bemöter alla med respekt och öppenhet.
Tex uttrycker sig folk hela tiden fel kring mina sjukdomar. Även kring min pappas bortgång i våras.
Men det är okej så länge folk är respektfulla, jag kräver inte att de ska läsa på på något forum.
 
Jo men samtidigt kan man inte kunna allt om varenda sak i samhället. Jag kan inte hänga på forum för allt! Det finns ingen människa som kan den rätta terminologin för alla område. Du kan tex detta område men då finns det andra som du nog inte har koll på.
Det viktiga är väl att man bemöter alla med respekt och öppenhet.
Tex uttrycker sig folk hela tiden fel kring mina sjukdomar. Även kring min pappas bortgång i våras.
Men det är okej så länge folk är respektfulla, jag kräver inte att de ska läsa på på något forum.

Fast när "krävde" jag att folk skulle läsa på på något forum? Jag upplyste om att den rätta benämningen är könskorrigering, och passade på att flika in att det råder stor okunskap och att transfobin är mycket utbredd.
Det var liksom ingen känga till någon specifik person. Det är såklart okej att inte veta allt, men det är viktigt att vara ödmjuk, lyssna och lära.

Däremot är det INTE okej att säga han om/till en person som tydligt klartgjort att hon är en kvinna.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: em-pirre
·
  • Artikel
Dagbok Ingen i staden jag bor kan ha missat att nationalskalden gjorde comeback på en av landets största arenor inte bara en utan två kvällar i...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp