Bukefalos 28 år!

Köp aldrig studsmatta!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Fast jag tycker att det finns vissa saker som man "bör" lära sig som liten. Saker som gör att man kan få ett socialare liv, sedan finns det saker som är svåra att undvika som att åka bil. Cykla är en grej man bör lära sig, då det är användbart igenom hela livet.

Men att hoppa studsmatta/trampolin ingår inte i den kategorin!

Ok, du har en poäng där. Men det finns många sporter där folk lätt skadar sig.

Här uppe i den höga nord är slalom populärt. Varje vinter brukar det nog hända något, nån kör in i ett träd eller nåt....så finns ju ridning också som inte är helt ofarligt. Osv osv...
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Ok, du har en poäng där. Men det finns många sporter där folk lätt skadar sig.

Här uppe i den höga nord är slalom populärt. Varje vinter brukar det nog hända något, nån kör in i ett träd eller nåt....så finns ju ridning också som inte är helt ofarligt. Osv osv...

Men "ingen" börjar ju med slalom eller ridning utan att få instruktioner om start/stopp, svängningar osv. av någon - vare sig det är familjemedlem eller tränare. Studsmatta bara släpps barnen upp på vind för våg.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Men "ingen" börjar ju med slalom eller ridning utan att få instruktioner om start/stopp, svängningar osv. av någon - vare sig det är familjemedlem eller tränare. Studsmatta bara släpps barnen upp på vind för våg.

När vi köpte vår matta kom det instruktioner med, typ det som fanns på Aftonbladet - hoppa alltid ensam, gör ej volter osv.

Jag vill inte göra mig själv till nån stor förspråkare för studsmattor......problemet är ju att folk inte tar till sig de instruktioner som finns och ser till att barnen följer dem.

Här hos oss är det senaste att gräva ner mattan så att den kommer i gräsmattehöjd - på det viset menar folk att de kan skippa nätet...?
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Jag tror att anledningen till att olyckorna är så många är:

Det har blivit så himla popluärt med studsmatta, har man ingen egen gäller det att hoppa så mycket man bara kan när man får tillfälle.

Och det är enormt roligt att hoppa, nästan alla tycker om det och alla klarar att vara med. Ppå de mindre som fanns förr kom man aldrig upp i de höjderna som man gör nu.

Man kan hoppa i grupp, och gör det gärna. Trissar upp varandra att testa högre/fortare.

Även om fallhöjden från själva mattan inte är speciellt hög så blir det värre när man tillsätter både höjden man får av själva hoppet, och farten.

Studsmattan tar rollen som "barnvakt", och inte alltid finns det föräldrara med som kan stoppa lekandet.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Men Tjena? :o När din ligger i din säng och sover så kan du bli bombad och dö. När du Rider så kan du ramla av din häst och göra illa dej. När man Lever så utsätter man sej ständigt för risker. Hela tiden kan det hända nåt. Du är ju aldrig säker för att inte göra illa dej osv. Studsmattor är roliga och dom är bra motion, och som allt annat du gör så kan du göra illa dej när du hoppar på den. Sånt är livet, och snälla tro mej jag vet. Barn är inte helt jävla förstånds handikappade. Låt barnen ha lite kul iallafall. Man lever ju bara en gång.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Fast som jag skrev tidigare introduceras flera av andra saker bit för bit, dvs lär man sig cykla gör man det ofta med stödhjul och vuxna närvarande inte störtandes downhill i skogen, lär man sig rida börjar man med ledare, inte med att hoppa 2 meters vattengrav, osv. Men med studsmatta får barnen lära sig själva, utan att få hjälp med olika tekniker och hur man ska hoppa säkert.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

*KL*

En sak jag inte riktigt förstår är varför folk som inte har en tillräckligt stor PLAN yta i trädgården skaffar en jättestudsmatta :confused:
Tycker inte att det verkar vara speciellt genomtänkt att sätta upp en stor studsmatta i lutning.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Ja, men låt inte skitsmå barn hoppa då? Man kan ju inte gå omkring med en barnvakt hela livet.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Senaste olyckan som togs upp i tråden var en mamma på 32 som skulle visa hur man hoppar säkert, hon är nu förlamad från halsen ned..... det handlar således inte bara om småbarn. Släpper du ut ett större barn utan ridvana på en unghäst?? Man måste lära sig hur man hoppas, skicka ungarna på kurs på närmaste gymnastikförening istället. Där vet det ju hur man hoppar säkert.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

*knapplån*

En annan aspekt att beakta gällande studsmattor: KLICKA!
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Det skulle störa mig:D

Fast jag trodde först att det handlade om att grannen hoppade.
Som någon form av avancerad fönstertittare:D
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Jag kan säga dej det att jag har haft studsmatta i 3 år, vi har hoppat upp till fyra personer på den och Ingen har någonsin skadat sej, det måst eju vara lite vett hur man hoppar också, man hoppar inte fyra personer medans några gör volter osv.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Du har helt rätt i att man aldrig kan hindra varken sig själv eller andra från att göra illa sig, i viss mån.

Men när en sak är så uppenbart skadlig att till och med läkare reagerar på hur mycket olyckor som sker kanske man bör använda huvudet lite? Det är inte att överbeskydda. Det är att använda sunt förnuft.

Det är absolut inte försvarbart att bara konstatera att olyckor ständigt händer, och sedan skjuta ifrån sig problemet.

Jag antar att du själv har barn som du låter hoppa precis som de vill och utan övervakning, eftersom du är så insatt i problemet? Då kan du få förklara för mig om du även låter dom cykla utan hjälm. Eller åka båt utan flytväst.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

*knapplån*

När jag var liten var det också populärt med studsmattor, men dessa var längre (ca 40 cm höga) och med sämre spänst. Man for alltså inte åt fanders om man hoppade "fel". Jag och mina syskon hoppade mycket på den, sen gick den i arv till mina kusiner. Ingen av oss har gjort oss det minsta illa på den. Gör man inte såna studsmattor längre?
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Nej jag har inga barn. Men jag är ett barn.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Grattis till dagens sämsta jämförelse (i alla fall om vi pratar länder med fred i).

Ja men tror du inte att nå idioter kan göra det ändå eller? Hade Hitler nån andledning till att försöka utrota judarna?
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Pja, risken finns ju, men sannolikheten är försvinnande liten, i alla fall i jämförelse med risken att en person skadas vid studsmattehoppning.
 
Sv: Köp aldrig studsmatta!!!!

Nä - asså Idi Amin var också helt sjuuuuk.

Snacka om off topic.
Faktum är att det händer väldigt mycket olyckor med studsmattor i jämförelse med andra fritidsintressen som barn håller på med.
Detta för att dom används fel och att föräldrar inte har fattat hur farligt det är.
Jag skulle av den anledningen aldrig köpa en studsmatta för våran yngste har dålig impulskontroll tex.

Jag undrar om Cilla W som är läkare kan säga att hon varje pass får in fotbollskadade barn i samma utsträckning - hon har tidigare berättat att varje pass kommer det in en studsmatteskada.
Och fotboll är vår största ungdomsidrott m mycket skador som följd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 542
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp