Köpa åring, vad ska man tänka på?

Luna10

Trådstartare
Jag var tvungen att ta bort min gamling i fredags p.g.a. sjukdom. Så nu är jag på jakt efter en ny (jag har lånat sällskapshäst tillsvidare så det är ingen panik).

Men nu till saken: mina två hästar hittills har jag köpt som vuxna (11 respektive 12 år) och kunde alltså provrida och så. Hållbarheten var ju också prövad då eftersom de varit friska tillsdess. Men nu skulle jag vara sugen på en "oförstörd" unghäst. Hur välhanterad en äldre häst är har den ju alltid saker i bagaget.:grin:

Jag har haft häst i 15 år och rider för tränare 1-2 ggr i månaden så jag tror jag ska klara en unghäst.

Men vad ska man titta på? Härstamningen förstås, för att få något litet hum om anlag för olika saker. Kan man förresten räkna ut förväntad mankhöjd på basen av mammans och pappans på något sätt?

Veterinärbesiktning förstås, vad kan man titta på där? Benställningar tänker jag på. Vad mera?

Hur mycket av lynne och personlighet kan man se på en åring? De som jag har sett har varit rätt framfusiga och nyfikna:), hur vet man hur de blir när de "mognar"?

Jag kan ju också säga att den häst jag letar efter ska vara ett finskt kallblod av ridhästtyp, helst inte högre än 155 cm. För de som inte vet hur en sån ser ut så är här en länk till Linkker, som är en av de mest använda hingstarna just nu:
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=271680
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Att åringen verkligen fått en korrekt foderstat och är avmaskad när det behövs. Regelbundet verkad. Gärna fått gå på lösdrift och i flock.
Att den verkar frimodig med en god blick. Att den är någorlunda harmoniskt ihopsatt (de flesta åringar är dock väldigt fula när de växer).
Att den verkar trivas med människor.

Det är väl några saker som jag skulle kolla lite extra på.
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Jag har gått mycket på känslan när jag har köpt unghäst. Jag tittar på ögonen, och hur de verkar vara till sättet. Än så länge har det stämt bra- den som verkade tuff och framåt är det fortfarande, den som var lugn som en filbunke förblev det, och den som hade bus i blicken är den mest alerta hästen.
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Jag tycker det är viktigt att kolla personligheten som Amk sa. Kolla på ögonen, vilken uppsyn har den, kommer fram och hälsar eller gömmer den sig. Ridmässigt blir den som du rider in den men stämmer det inte med personligheten är det svårt att få det att funka.
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Man kan även om det finns möjlighet tittat på mamma då jag tror att de tar efter mycket humör efter dom då de ändå är tillsammans med henne i 6 månader.

tror det kan vara svårt att titta på bara mamma och pappa om hur stor den blir är bättre och kolla på andra avkommor. vet en häst på 170 nånting fick föl som vart inte större än 160 även om de använde jätte hingstar
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Vilken vacker häst:love:. Helt i min smak. Vill också ha en sån men har varken pengar, tid eller plats. Får väll fundera på det när det är dags att köpa ny.
Har aldrig köpt åring så vet inte vad man tittar på, men när jag kollar på hästar annars så betyder ögonen oerhört mycket. Att de verkar glada och pigga.
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Jag var tvungen att ta bort min gamling i fredags p.g.a. sjukdom. Så nu är jag på jakt efter en ny (jag har lånat sällskapshäst tillsvidare så det är ingen panik).

Men nu till saken: mina två hästar hittills har jag köpt som vuxna (11 respektive 12 år) och kunde alltså provrida och så. Hållbarheten var ju också prövad då eftersom de varit friska tillsdess. Men nu skulle jag vara sugen på en "oförstörd" unghäst. Hur välhanterad en äldre häst är har den ju alltid saker i bagaget.:grin:

Jag har haft häst i 15 år och rider för tränare 1-2 ggr i månaden så jag tror jag ska klara en unghäst.

Men vad ska man titta på? Härstamningen förstås, för att få något litet hum om anlag för olika saker. Kan man förresten räkna ut förväntad mankhöjd på basen av mammans och pappans på något sätt?

Veterinärbesiktning förstås, vad kan man titta på där? Benställningar tänker jag på. Vad mera?

Hur mycket av lynne och personlighet kan man se på en åring? De som jag har sett har varit rätt framfusiga och nyfikna:), hur vet man hur de blir när de "mognar"?

Jag kan ju också säga att den häst jag letar efter ska vara ett finskt kallblod av ridhästtyp, helst inte högre än 155 cm. För de som inte vet hur en sån ser ut så är här en länk till Linkker, som är en av de mest använda hingstarna just nu:
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=1&image=271680

Jag skulle kolla upp att hovarna är kollade regelbundet och fråga om hovslagaren anmärkt på något tex om något är korrigerat.

Hur hästen är avvand, därför att hästar som avvants direkt ofta får en tillväxt svacka som kan påverka i framtiden.

Att den har fått tillräckligt med foder också för att förhindra tillväxt svackor.
(en häst som haft tillväxtsvackor eller ojämn tillväxt kan få problem med hållbarheten som vuxen då inte senor, ligament och dyligt hänger med när skelettet "växer ikapp")

Att hästen varit försäkrad hela tiden så att inte försäkringsbolaget kan dra fördel av ev lucka om olyckan är framme. Se så att benvinklar är så korrekta som möjligt (det ser vet) Kolla mamman, benvinklar, hovkvalité, lynne mm.
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Tack för alla svar!

Jag vet hurdan personlighet jag vill ha på hästen, den ska vara ungefär som min nuvarande finnhäst (den på avataren). Han är framåt och arbetsvillig men ändå väldigt vettig i all hantering,bara man förklarar för honom vad man vill så gör han det. Nackdelen är att han är en tyngre modell och inte har så lätt för sig i ridningen.

Så då ska jag kolla på ögonen.:idea: Och tänka på försäkringen, hur den är avvand och utfodrad och ben och hovar.

Storleken är jag fortfarande fundersam på, jag är själv kort (152 cm) och vill absolut inte ha en stor häst. Säg att pappan är 156 och mamman 151, då borde ju inte avkomman kunna bli 165 i alla fall?
 
Sv: Köpa åring, vad ska man tänka på?

Jag tycker att du har fått bra svar av flera här :)
När jag köpte min åring så tittade jag mest på att benen såg bra ut, att han var i bra hull och att lynnet var bra. Man kunde ta på honom överallt och han kunde stå uppbunden, lyfta hovar osv. Tittade även på dom andra unghästarna som uppfödaren hade och omgivningarna där han hade växt upp. Fick även se mamman och för mig uppfattade jag uppfödaren som seriös och duktig och alla hästarna såg välmående och fina ut.

Nu är min bäbis nästan tre år och har börjat ridas in. Jag trodde i början när jag hade honom att han skulle bli lite väl seg men nu kan jag säga att jag äger en mycket pigg och alert häst men fortfarande lika snäll och trevlig. Men dom ändrar sig allt lite från det att dom är ett tills att dom är stora.

* Försäkring är en viktig del för mig och jag rekomenderar att ta över den befintliga försäkringen till en början.

Lycka till:)
 

Liknande trådar

Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 439
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp