Köpa Belgisk Vallhund?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte riktigt lita på all info om dem på SKK så jag frågar er.
Hur mycket motion behöver den (som fullvuxen då), med min hund går jag oftast en långrunda mitt på dagen (ca 1h där hon är lös i skog halva tiden), och på morgonen brukar jag gå till en fotbollsplan när jag kastar boll tills hon är trött och sen går vi hem. Och på kvällen brukar det bli en 10-30minuters runda, ibland längre om vi känner för det. Och jag har även tänkt cykla när jag hittat cykelpumpen, och då blir det ca 1-2km (inte riktigt säker på hur lång den rundan är) en gång om dagen, det lär väll ta ca 10min att cykla i bra tempo. Räcker den motionen för en sådan hund?
Jag använder även aktivitetsbollar och brädor i stortsett varje dag inomhus. Och ibland får hon sin frukost utomhus på gräsmattan så hon får kämpa lite för att hitta allt. Jag försöker även träna lite (freestyle och lydnad) 2-3ggr i veckan. Men ska börja på gymnasium nu till hösten där vi har både inomhus och utomhus bana för agility och annan hundträning så då har jag ju bättre möjligheter för träning och även instruktörer som kan hjälpa till. Och efter gymnasiet har jag tänkt utbilda mig till fysioterapeut så det är hundar jag vill jobba med.
Jag har i övrigt haft hund hela livet, hade en labrador/schäfer/BC korsning när jag var riktigt liten, sen en springer spaniel/BC/rottweiler korsning och sen nu min nuvarande (första helt egna) som är Schäfer/Kungspudel/Jämthund.
Kan ni inte berätta lite om hur er Belgare är i temperamentet och ur mycket de kräver osv? :) Jag vill främst ha hunden till träning i agility och freestyle men vill inte tävla. Kanske ställa ut någon gång men inget jag siktar på.
 
Jag har aldrig haft belgare, så jag lämnar "hur är de"-biten åt någon med erfarenhet av dem, men rent allmänt (och i all välmening!) vill jag säga att jag inte tycker det är någon bra idé att börja dagen med att kasta boll på en fotbollsplan tills hunden är "trött"... Det är en enormt stressande aktivitet, och kan ställa till det rejält. Funkar det bra med din nuvarande hund så säger jag inget om det, du känner din egen hund bäst. Men i allmänhet skulle jag starkt avråda alla och envar från att aktivera hunden på det sättet. :)
 
Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte riktigt lita på all info om dem på SKK så jag frågar er.
Hur mycket motion behöver den (som fullvuxen då), med min hund går jag oftast en långrunda mitt på dagen (ca 1h där hon är lös i skog halva tiden), och på morgonen brukar jag gå till en fotbollsplan när jag kastar boll tills hon är trött och sen går vi hem. Och på kvällen brukar det bli en 10-30minuters runda, ibland längre om vi känner för det. Och jag har även tänkt cykla när jag hittat cykelpumpen, och då blir det ca 1-2km (inte riktigt säker på hur lång den rundan är) en gång om dagen, det lär väll ta ca 10min att cykla i bra tempo. Räcker den motionen för en sådan hund?
Jag använder även aktivitetsbollar och brädor i stortsett varje dag inomhus. Och ibland får hon sin frukost utomhus på gräsmattan så hon får kämpa lite för att hitta allt. Jag försöker även träna lite (freestyle och lydnad) 2-3ggr i veckan. Men ska börja på gymnasium nu till hösten där vi har både inomhus och utomhus bana för agility och annan hundträning så då har jag ju bättre möjligheter för träning och även instruktörer som kan hjälpa till. Och efter gymnasiet har jag tänkt utbilda mig till fysioterapeut så det är hundar jag vill jobba med.
Jag har i övrigt haft hund hela livet, hade en labrador/schäfer/BC korsning när jag var riktigt liten, sen en springer spaniel/BC/rottweiler korsning och sen nu min nuvarande (första helt egna) som är Schäfer/Kungspudel/Jämthund.
Kan ni inte berätta lite om hur er Belgare är i temperamentet och ur mycket de kräver osv? :) Jag vill främst ha hunden till träning i agility och freestyle men vill inte tävla. Kanske ställa ut någon gång men inget jag siktar på.

Kan kanske räcka om det verkligen blir 3 ordentliga pass freostyle och lydnad per vecka. Annars är det nog inte tillräckligt med mental aktivering för en brukshund. Det kanske fungerar ändå men hunden lär inte vara lycklig.
 
Det lär ju bli mer aktivering när jag har större yta att träna på än min trädgård. Och anledningen till varför vi kastar boll på morgonen är för att annars använder dem fotbollsplanen. Har vi plats och utrustning till att träna blir det självklart mer än 3ggr i veckan :)
 
Jag har aldrig haft belgare, så jag lämnar "hur är de"-biten åt någon med erfarenhet av dem, men rent allmänt (och i all välmening!) vill jag säga att jag inte tycker det är någon bra idé att börja dagen med att kasta boll på en fotbollsplan tills hunden är "trött"... Det är en enormt stressande aktivitet, och kan ställa till det rejält. Funkar det bra med din nuvarande hund så säger jag inget om det, du känner din egen hund bäst. Men i allmänhet skulle jag starkt avråda alla och envar från att aktivera hunden på det sättet. :)
Jag förstår hur du tänker men på morgonen krävs det inte mycket för att min hund ska bli trött. Jag får oftast släpa ut henne från huset och hon springer kanske i full fart 2-3ggr efter bollen och sen går det saktare haha :) Så det är inte så att vi kastar boll i en timme utan kanske i 10-20min max. Och sen går vi en liten runda och då brukar hon får vara lös och då lunkar hon bara runt. Jag har inte märkt att hon blivit stressad av det men jag har en rätt lugn hund när det gäller sådant :) Men det kan vara värt att tänka på!
 
Vad är det med belgarna som tilltalar dig? Kanske finns det andra raser som egentligen passar dig bättre?
 
Har också en till, helt orelevant fråga. Hade ni tyckt att denna motion hade räckt för en Briard? Jag har inga tankar på att köpa en, men min styvmamma har en och jag anser att den är otroligt understimulerad osv. Och hon får ungefär 3 10-20minuters rundor om dagen, ingen träning utöver det utan enbart kisserundorna.
Vill veta om det är bara jag som tycker det är på tok för lite. Hunden blir helt "förstörd" av att gå en långrunda men verkar vara mycket nöjdare och inte lika stressad efter att den fått lite motion.
 
Vad är det med belgarna som tilltalar dig? Kanske finns det andra raser som egentligen passar dig bättre?
Jag gillar utseendet mycket. Men främst är det att jag vill ha en kvick snabbtänkt hund till freestyle och agility. Min nuvarande är lite "slow-motion" och tycker inte det är speciellt kul och min systers hund (JR) som jag tidigare tränat lite med, har fått höftproblem på äldre dar så jag vågar inte riktigt hoppa och så med henne längre. Vill ha en större hund, helst inte korthårig och inga "trubbnosade" utan helst typ Schäfer/belgare utseende också. Men självklart är utseendet inte det viktigaste! Men vill absolut inte ha en liten hund utan en större. Några tips kanske? Kan självklart tänka mig en annan ras.
 
Det är alldeles för lite även för en gammal hund av sällskapsras...

Jag tänkte det också och tycker verkligen det. Men eftersom hon springer efter min hund och morrar hela tiden (vi säger självklart till henne men det kräver konstant övervakning) och kan göra utfall mot andra hundar på rundorna (antagligen p.g för lite motion osv så har det blivit sådana olatheter och ägarna tränar inte med henne utan undviker problemen) så vill jag inte ta med henne på mina rundor. Och hade jag haft tid och möjligheten till att gå mer och träna mer, så hade jag lagt den tiden på min hund, inte på deras. Så det är ibland jag lyckas tvinga med någon av de 4 (!!!!) personerna som tar hand om henne (hur man nu kan vara 4 personer och hunden ändå nästan aldrig får ordentlig motion kan man ju undra) att följa med, men det är sällan.
Och hon är inte speciellt gammal, 6år.
 
Jag förstår hur du tänker men på morgonen krävs det inte mycket för att min hund ska bli trött. Jag får oftast släpa ut henne från huset och hon springer kanske i full fart 2-3ggr efter bollen och sen går det saktare haha :) Så det är inte så att vi kastar boll i en timme utan kanske i 10-20min max. Och sen går vi en liten runda och då brukar hon får vara lös och då lunkar hon bara runt. Jag har inte märkt att hon blivit stressad av det men jag har en rätt lugn hund när det gäller sådant :) Men det kan vara värt att tänka på!

Nä som sagt, om det funkar med din hund att göra så tänker jag inte säga emot det, du känner din hund. Men jag skulle aldrig-aldrig-aldrig planera den sortens "aktivering" för nästa hund.

Och det är alltså inte tiden på dagen, att det är en fotbollsplan, eller hur många kast det tar för att trötta ut henne som jag ser som problemet. Utan helt enkelt att bolljag bygger stress och frustrationer utan att ens ge något positivt tillbaka. (Hade jag tillbringat 10 min per dag med att kasta boll åt Monster så hade han förmodligen haft ihjäl någon inom en eller två veckor... :eek:)

Men det var ju inte det tråden handlade om, jag tycker bara det kan vara viktigt för dig att vara medveten om inför nästa hund att det för många hundar är en riskabel aktivitet. Och om du kikar på hundar med högre intensitet så blir det desto värre.
(Anser jag då. ;))
 
Nä som sagt, om det funkar med din hund att göra så tänker jag inte säga emot det, du känner din hund. Men jag skulle aldrig-aldrig-aldrig planera den sortens "aktivering" för nästa hund.

Och det är alltså inte tiden på dagen, att det är en fotbollsplan, eller hur många kast det tar för att trötta ut henne som jag ser som problemet. Utan helt enkelt att bolljag bygger stress och frustrationer utan att ens ge något positivt tillbaka. (Hade jag tillbringat 10 min per dag med att kasta boll åt Monster så hade han förmodligen haft ihjäl någon inom en eller två veckor... :eek:)

Men det var ju inte det tråden handlade om, jag tycker bara det kan vara viktigt för dig att vara medveten om inför nästa hund att det för många hundar är en riskabel aktivitet. Och om du kikar på hundar med högre intensitet så blir det desto värre.
(Anser jag då. ;))
Okej :) Förstår hur du menar. Har en kompis vars hund (jaktlabrador/BC) som blir helgalen av bollkastning. Min däremot går mest och lägger sig med den och ska gnaga sönder den haha :P Men man kan ju testa och funkar inte det kanske man ska ta cykling varje morgon istället? Det borde väll inte vara lika stressande? Eller kanske bara en lugn runda och cykla på kvällsrundan istället när hunden redan är vaken och igång? :)
 
Okej :) Förstår hur du menar. Har en kompis vars hund (jaktlabrador/BC) som blir helgalen av bollkastning. Min däremot går mest och lägger sig med den och ska gnaga sönder den haha :P Men man kan ju testa och funkar inte det kanske man ska ta cykling varje morgon istället? Det borde väll inte vara lika stressande? Eller kanske bara en lugn runda och cykla på kvällsrundan istället när hunden redan är vaken och igång? :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar? För din nuvarande hund eller nästa?

För nästa hund tycker jag absolut inte att bollkastning ens ska provas som aktivitet ärligt talat. (Visst kan man kasta en boll ibland "bara för att", och det kan vara utmärkt som belöning som hunden får jobba för men det är en annan sak.) Om det handlar om att byta ut motionsform för din nuvarande hund så tycker jag cykling låter bättre också för all del.

Att tänka på om du ska cykla med hunden är att se till att hon får bra underlag, att hon får värma upp och varva ner, och att hon förstår övningen så det inte blir tvärstopp eller tvära kast. Säkert är det mer också, men min poäng är (eller försöker vara :p) att det inte riktigt bara är att ta kopplet och cykla iväg. Man får tänka på att det är något man gör för att det ska vara bra för hunden, inte bara för att det ska bli gjort.

(Inser att min "antijag-ståndpunkt" kanske verkar rimma illa med bilderna jag la upp i bildtråden idag, där Monster jagar en frisbee. Så bara för att vara tydlig: Monster får jobba för sina kast, och de varvas med andra belöningar också. ;) )
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar? För din nuvarande hund eller nästa?

För nästa hund tycker jag absolut inte att bollkastning ens ska provas som aktivitet ärligt talat. (Visst kan man kasta en boll ibland "bara för att", och det kan vara utmärkt som belöning som hunden får jobba för men det är en annan sak.) Om det handlar om att byta ut motionsform för din nuvarande hund så tycker jag cykling låter bättre också för all del.

Att tänka på om du ska cykla med hunden är att se till att hon får bra underlag, att hon får värma upp och varva ner, och att hon förstår övningen så det inte blir tvärstopp eller tvära kast. Säkert är det mer också, men min poäng är (eller försöker vara :p) att det inte riktigt bara är att ta kopplet och cykla iväg. Man får tänka på att det är något man gör för att det ska vara bra för hunden, inte bara för att det ska bli gjort.

(Inser att min "antijag-ståndpunkt" kanske verkar rimma illa med bilderna jag la upp i bildtråden idag, där Monster jagar en frisbee. Så bara för att vara tydlig: Monster får jobba för sina kast, och de varvas med andra belöningar också. ;) )
Hade mer tänkt för nästa hund då det funkar för min nuvarande. Vi har en grusväg ca 10min bort, perfekt att gå dit och tillbaka som lite uppvärmning och kanske göra lite lättare övningar påvägen dit. Och jag har cyklat med henne tidigare så hon kan det :)
 
Den hunden du funderar på är en arbetande ras. Den måste få arbeta, inte göra kisserundor och kasta lite boll (vilket för övrigt är en väldigt onödig aktivitet för hund). Cykla en kilometer nu och då är inte heller arbete.

@Mia_R har/har haft Tevve? Hon kan säkert berätta mera.
@SannaMark kan väl också en del?
 
Senast ändrad:
Hade mer tänkt för nästa hund då det funkar för min nuvarande. Vi har en grusväg ca 10min bort, perfekt att gå dit och tillbaka som lite uppvärmning och kanske göra lite lättare övningar påvägen dit. Och jag har cyklat med henne tidigare så hon kan det :)

OK. För nästa hund hade jag helt släppt alla tankar på bollkastande som aktivering. Inget "prova på", nada. Ingen bollkastning (på det sätt du gör det idag). Och ett par km cykeltur är väl mest att se som konditionsunderhåll, snarare än aktivering. Det är jättebra att hålla hunden i god kondition! Men jag tror du kanske fokuserar lite mycket på "trötta ut", istället för att "uppfylla hundens behov". Vill du ha en intensiv hund med driv, då sitter du också där med en intensiv hund med driv. Den måste få mer än minimum, rent krasst. :)
 
Man ska också vara återhållsam med kastlekar. De flesta hundar tycker att det är roligt att springa efter en pinne eller en boll som far iväg genom luften, men leken innebär rivstarter och tvära inbromsningar som sliter på leder och ligament. Särskilt känsliga är dessa på en växande hund. Vissa hundar blir därtill mycket fixerade vid kast- och jaktlekar och det kan leda till en ganska monoton form av umgänge mellan hund och hundägare. Det enda man gör ute tillsammans är kasta, respektive jaga, boll, vilket skapar en negativ stress hos hunden.
från http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/motion/
 
Den hunden du funderar på är en arbetande ras. Den måste få arbeta, inte göra kisserundor och kasta lite boll (vilket för övrigt är en väldigt onödig aktivitet för hund). Cykla en kilometer nu och då är inte heller arbete.
Instämmer. Jag har en brukshund. Aktivering för den är spår och sök. Vår korta cykelrunda är c:a 7 km, den långa det dubbla. Fast i denna hetta får cykeln stå hemma.
Jag har bittert fått ångra att jag använt för mycket boll som belöning.
Om TS vill ägna sig åt agility och freestyle kanske en sheltie vore något.
 
Och som en parentes bara. ts, du har väl haft en del tjafs med din hund angående tempot på promenaden? Hur ska du göra med två hundar om du inte har koll på den ena, vuxna hunden.

Träna med din fina hund nu, ni verkar ju ha roligt tillsammans. Gå kurser, ta hjälp av någon riktigt duktig och prova på lite bruksgrenar. Jag lovar att din hund kommer att uppskatta det mer än bollkastning. Dessutom tror jag att promenaderna börjar fungera fint alldeles av sig själv efter det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 250
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 633
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 331
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp