Köpa bil privat

strawberrysylt

Trådstartare
Jag behöver en (till) bil och ska köpa privat. Min pappa är kunnig och hjälper mig med själva bilen och så har jag läst på lite om vad man ska tänka på och så.

Men tänkte ändå höra om ni har tips och råd angående vad man inte ska glömma att fråga/kolla upp?:) Tack.
 
Jag brukar kolla kylarvätskan att den ser bra ut. Att oljan är ren utan metallspån, att allt funkar.
om du har en OBD läsare är det toppen att kolla om det är några felkoder lagrade. det kostar från 300:- och uppåt.
sen kolla att däcken är jämt slitna och att den går tyst utan några kostiga ljud när du kör
kolla under bilen om du ser några droppar eller läckage.
 
Jag behöver en (till) bil och ska köpa privat. Min pappa är kunnig och hjälper mig med själva bilen och så har jag läst på lite om vad man ska tänka på och så.

Men tänkte ändå höra om ni har tips och råd angående vad man inte ska glömma att fråga/kolla upp?:) Tack.
Skriv ett kontrakt över köpet. Finns färdiga mallar att gå efter/skriva ut.

Kolla så att ACn blåser både kallt och varmt, sådant som ofta är väldigt dyrt att laga.
 
Jag behöver en (till) bil och ska köpa privat. Min pappa är kunnig och hjälper mig med själva bilen och så har jag läst på lite om vad man ska tänka på och så.

Men tänkte ändå höra om ni har tips och råd angående vad man inte ska glömma att fråga/kolla upp?:) Tack.
Jag har gått på ett par nitar så skippade sen det där med att köpa privat. Sen dess har jag antingen köpt nytt eller begagnat hos bilhandlare.

En bil hade ett hobbyrenoverat elsystem som inte upptäcktes vid köpet, men efter nån månad funkade inget när jordpunkternas eltejp lossnade här och var.

En annan var rejält rostlagad men på det där sättet ”bara det inte syns närmaste två veckorna”.

Och en (ganska dyrt inköp) hade allvarligt motorfel som inte uppdagades förrän nån månad senare. Den gillade att stänga av sig, särskilt på väg in i rondeller, och då stängde även rattservot av sig, vilket gjorde att man fick ta i för kung och fosterland för att undvika att köra på fasta föremål i rondellen. Efter tre månader in och ut på verkstad och en förmögenhet senare så fick den gå till bilhimlen. Den hade varit inne hos samma verkstad tidigare för problemet.

Överhuvudtaget så var dessa tre säljare extremt dåliga på att upplysa om fel och ljög som svar på frågor (och jag lite för oerfaren och godtrogen för att syna bluffen).

Lite antitips, men kanske av nån nytta …
 
Kolla om ett kamremsbyte närmar sig.

Se till att alla nycklar fungerar också, eller räkna i alla fall med att det kan bli dyrt att fixa för vissa bilmärken.



Har du verkligen gjort ägarbytet ordentligt? Annars, lös det igår helst!
Ägarbyte gjordes några dagar efter att den hämtats, och tydligen inte stått parkerad på bra ställe...
Dock kommer böterna till mig så tror knappast det är något man behöver kolla
 
Ägarbyte gjordes några dagar efter att den hämtats, och tydligen inte stått parkerad på bra ställe...
Dock kommer böterna till mig så tror knappast det är något man behöver kolla
Jag förstår inte riktigt, försöker du säga att man inte behöver kontrollera att bilen inte har bötesskuld?
För p-böter och skatt följer med bilen sedan 2014.
Ring transportstyrelsen, du kanske inte behöver betala nu när bilen har ny ägare.
 
Kolla om ett kamremsbyte närmar sig.

Se till att alla nycklar fungerar också, eller räkna i alla fall med att det kan bli dyrt att fixa för vissa bilmärken.



Har du verkligen gjort ägarbytet ordentligt? Annars, lös det igår helst!
Exakt. Ha koll på märke och modell och vilka typfel och vilka serviceintervall som finns. Det som känns billigt kan bli dyrt
 
Skaffa appen så kan du göra bytet direkt bästa gång 😊
Problemet var att sonen inte hittade registreringsbeviset, och det tog ett antal dagar innan det nya kom....
Bilen såldes och hämtades innan (var sonen som skötte det, hade inte gjort så själv)
Nu har nya ägaren iofs sagt att hen ska betala, annars gör sonen det
 
Jag förstår inte riktigt, försöker du säga att man inte behöver kontrollera att bilen inte har bötesskuld?
För p-böter och skatt följer med bilen sedan 2014.
Ring transportstyrelsen, du kanske inte behöver betala nu när bilen har ny ägare.
Ok, får göra det😊, vore ju bra om det är så.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 256
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 549
Senast: Avalbane
·
Juridik & Ekonomi Någon som har det och har tips på vad man inte ska glömma skriva in, tänka på etc? Vi tänkte nog ta hjälp av Lexly, har pratat med en...
Svar
3
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp