Köpa fd galoppör som ridhäst?

M

Mayara

Hej!

Jag funderar på att som nästa häst köpa ett fullblod, ev. före detta galoppör och skola om till dressyrhäst. Det verkar som man kan få en bra häst som inte lyckats så väl på banan men som kan passa till t.ex. dressyr för en ganska billig peng. Anledningen att jag tänker fullblod är att jag dels har dåliga erfarenheter av de halvblod vi haft vad gäller skador å ena sidan och temperament (ston :angel:) å andra sidan. De hästar som varit friskast är de som haft fullblodsinslag av något slag (ox el. xx). Just nu har jag en ridponnyvalack som är korsning welsh, arab och har fullblodspappa och honom är jag mycker förtjust i.

Vad har ni för erfarenheter av fullblod som ridhästar och då kanske framför allt omskolade sådana. Håller de måttet som ridhästar eller är de slut när de lämnar banan? Klarar en "normalbegåvad" ryttare av de här hästarna eller är det för mycket krut i dem? Andra problem/risker eller fördelar med detta?

Hur ser försäkringsbolagen på dessa hästar/premiekostnader. Är de som för halvbloden eller? Annat att tänka på..?? Tacksam för svar // Mayara:cool:
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Beror väl på vilka klasser du tänkte rida dressyr, en fd galoppör med bra gångarter ser även de som har hästen och säljer till ett högre pris! Helt borta är de ju inte ;)

Skador och temperament tycker jag varierar precis som med halvbloden.

Min såldes som 3 åring efter 4 starter. Kollar man annonser + på galoppsport så tycker jag de knappt är startade när de säljs, det är ju inte lönsamt att ha en häst som inte är bra, bättre att sälja och påbörja ett nytt objekt.
Ridhästar håller vissa för och andra inte, precis som med halvbloden.

Mer krut i dem vet jag inte om jag skulle kalla det, efter 3 år med min fd galoppör (köpte henne påbörjad omskolad) skulle jag mer kalla det att dom använder hjärnan lite för mycket ibland. De kräver mer än många halvblod, de måste aktivera hjärnan för att bli trötta, göra olika saker hela tiden.

Sen har jag aldrig ridit en häst som är så otroligt arbetsvillig som min och dessutom lättlärd!

Min är 9 år, röntgades när hon gick av banan vet inte om de spelar in med försäkringen. Betalar strax över 6.000kr om året. Då har hon ett livvärde på 20 tusen och är vet.försäkrad för 50 tusen. Inga reservationer.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Tack för ditt svar!

Hur mycket ungefär betalade du för din häst om jag törs fråga?

Var hittar man hästar som är påbörjade vad gäller omskolning och kanske lite ridna på banan? Vill nog inte ha en som kommer direkt från tävlingsbanan. Har läst om en del tränare som skolrider sina hästar som träning även medan de tävlar. Någon som vet mer om det?

Hittade en val som jag blev jättesugen på, men jag ska ju inte köpa någon just nu, men det är svårt att låta bli att kolla annonser... :cool:



MVH Mayara
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Är du tränare? Vad har du för erfarenhet av omskolade fullblod? Är det nåt för en medelsvensson som jag... :angel:
De verkar så snälla och arbetsvilliga får jag för mig. Ofta välhanterade från början och vana med mycket intryck. Om man vill ha en lite äldre häst, säg 7-8 år, är de helt söndertävlade då eller finns det kvar att ge på dressyrbanan?

Mvh Mayara
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Enligt min erfarenhet är det bra hästar som man kan göra precis vad man vill med och de kan nog ofta hävda sig i de flesta grenar. Uppmärksamma hästar med mycket go. Vissa tycker att de är lite stirriga och opålitliga men det är från individ till individ, likaså vad man är van vid/trivs med för typ av häst. Jag har dock träffat helcoola fullblod också :D

Däremot har de jag träffat/känner varit ganska ömtåliga, spröda hovar och små sår i hagen blir ofta "stora" grejer.
Jag tror att en av anledningarna till att "många" fullblod skadar sig när de blivit ridhästar är att de plötsligt rids på ett annat sätt. Det är nog viktigt att inte börja rida massa volter direkt utan bygga om i lugn och ro!
Likaså bra hovvård.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Rent generellt skulle jag säga att en häst som startat regelbundet tills den var 7-8 år håller för all ridning en ridhästryttare utsätter den för.
Men om den är 7-8 år och bara har ett fåtal starter bakom sig så skulle jag dra öronen åt mig och anta att den stått skadad mycket.

Det vanligaste är ändå att de säljs på hösten som treåringar, dvs NU är det läge att fynda fullblod. De har haft sin viktigaste säsong och visat om de duger att behålla som fyraåringar och gör de inte det så får de lämna plats åt åringarna som börjar trilla in i Oktober.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Låter vettigt. Men att kolla om den startat mycket eller stått mycket är ju lätt att kolla upp antar jag. Tre år år för ungt för mig känner jag och jag kommer inte att köpa än på några år, men det är ju alltid bra att hinna tänka igenom allt i god tid. :)
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Är du tränare? Vad har du för erfarenhet av omskolade fullblod? Är det nåt för en medelsvensson som jag... :angel:
De verkar så snälla och arbetsvilliga får jag för mig. Ofta välhanterade från början och vana med mycket intryck. Om man vill ha en lite äldre häst, säg 7-8 år, är de helt söndertävlade då eller finns det kvar att ge på dressyrbanan?

Mvh Mayara

Eftersom jag i stort sett aldrig hållit på med något annat än fullblod är jag nog inte rätt person att jämföra dom med något annat. :angel: Jag skulle aldrig få för mig att hålla på med något annat (utom QH) tycker att andra hästar är stora, dumma och klumpiga.:angel:

Det finns ju alla sorters fullblod, en del är stora och en del är små, en del är dinga andra är riktiga klippor. Om dom är söndertävlade beror också på individen och på vem som tränat dom. Men om dom löpt till dom är 7-8 är dom förmodligen ganska hållbara. Värre med en yngre häst som inte startat så många gånger, där kan det finnas problem. Men det kan också bero på att den inte springer fort nog. Så - en yngre häst som gått bra och sen är till salu. Se upp! En yngre häst som varit sist alla gånger kan däremot vara perfekt för dig.

Om du bor någonstans i närheten av en galopptränare kan du kanske fråga om du kan hjälpa till i stallet lite och själv skapa dig en egen uppfattning.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

*viskar jag också*

Jag kan nog inte annat än hålla med! Jag har haft ett antal halvblod av "fin" gammal genuin stam. Alla ston har varit jättetuffa och märriga (aldrig mer ett sto!) min halvblodsvalack har ett stort hjärta av guld, snäll och orädd och rids av barn, men har tyvärr inte hållit i kroppen. :cry: Nu rider jag en ridponny 12,5% welsh, 37,5%arab och 50% fullblod. Supermysig häst. :love: Har inte varit helt lätt från början men är nu helt underbar. Just av dessa anledningar sneglar jag nu åt fullblodshåll istf halvblod. De är ju dessutom hutlöst dyra!! Man får ju betala skjortan för ett föl som man inte har en aning om vad det blir av om det blir nåt över huvud taget!! :eek:
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

*viskar jag också*

Jag kan nog inte annat än hålla med! Jag har haft ett antal halvblod av "fin" gammal genuin stam. Alla ston har varit jättetuffa och märriga (aldrig mer ett sto!) min halvblodsvalack har ett stort hjärta av guld, snäll och orädd och rids av barn, men har tyvärr inte hållit i kroppen. :cry: Nu rider jag en ridponny 12,5% welsh, 37,5%arab och 50% fullblod. Supermysig häst. :love: Har inte varit helt lätt från början men är nu helt underbar. Just av dessa anledningar sneglar jag nu åt fullblodshåll istf halvblod. De är ju dessutom hutlöst dyra!! Man får ju betala skjortan för ett föl som man inte har en aning om vad det blir av om det blir nåt över huvud taget!! :eek:

Hmm, nåja tuffa märriga ston finns bland fullbloden också:rofl: (jag älskar såna :love: kolla min avatar, där finns ett:angel:) Och valacker med hjärta av guld också:love: Och en massa andra typer. :banana:
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Min häst var omskolad och fått ett "sabbatsår" som mamma och jag köpte henne för 30.000kr.
Är startad 4 gånger och hamnat på slutet alla gånger. De som köpte henne från banan lät röntga henne och gå igenom hela henne.

Men där blev det fel sen, som någon skrev för fort fram. De börja hoppträna henne ganska omgående och hade mkt problem med hovarna och hovbölder.


Min nästa häst ska absolut vara ett fullblod, och då kommer jag köpa direkt från banan och skola om själv! Ingen häst ska behöva bli behandlad så som min vart efter hennes "karriär".
Jag betalar gärna en slant för en 3 åring "gammal galoppör" som visar bra steg och hoppteknik.


Kan ju visa en bild på min köttbulle :love: (Körde henne till fodervärd igår och har nyss insett att hon flyttat så nu visar jag gärna upp henne...)
29193258.jpg


Och såhär hispig är hon ;)
28783994.jpg
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Min nästa häst ska absolut vara ett fullblod, och då kommer jag köpa direkt från banan och skola om själv! Ingen häst ska behöva bli behandlad så som min vart efter hennes "karriär".
Jag betalar gärna en slant för en 3 åring "gammal galoppör" som visar bra steg och hoppteknik.
Det är dock sällan man kan titta på hästen som ridhästmänniskor är vana vid när man köper direkt på banan. Hur ska du veta om hästen har en bra teknik om du inte hoppar den över ett hinder? Och även då är det ju nästan omöjligt att se hur bra hästen kommer att bli i framtiden och med den rätta träningen för jobbet. Först och främst så har ju hästen inte de rätta musklerna, men oftast är de inte tillräckligt hoppade för att man ska kunna se en teknik. Även om det skulle vara NH-avlade och faktiskt ha hoppanlaget och kanske till och med gått någon hurdle så har de en helt annan hoppteknik än vad vi vill ha inom banhoppningen.

Jag har köpt flera fullblod direkt från banan både i Sverige och utomlands, så jag tycker att jag har rätt bra koll på området.

Dessutom tycker jag att de behöver i alla fall 6 månader med att bara gå i hagen innan man sätter igång och gör någonting med de som kommer direkt från banan. De får "komma ner" lite, rätta sig efter andra rutiner och bara drälla ett tag innan man sätter igång dem. Helst av allt vill jag att de ska gå på bete och bara vara innan, då får man bäst resultat.

Mitt fullblodssto som jag har nu är köpt direkt från banan. Hon är mycket trevlig i temperamentet, men har en enorm arbetsvilja. Hon går som avelssto, så hon rids inte så mycket, men sätter man sadel och träns på henne blir hon enormt glad och riktigt jobbar genom hela skrittrundan i skogen. Jag kan knappt rida ut med andra eftersom jag hela tiden måste vänta och vänta och de måste driva sina hästar in i dödom. En kompis och jag var ute och red och medan hennes häst travade i lugn takt bredvid min så power walkade min i hennes normala skritt-tempo. :) Hon bör egentligen arbetas mer än vad hon gör för hon mår så otroligt bra när hon får ridas.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

Vad vill du säga med ditt inlägg:confused: Man kan inte se på andra unghästar heller som inte är inhoppade vad det ska bli av dom. Steg kan man mycket väl se. Man kan i alla fall se vad som ev finns att utveckla. Betrakta en fd galopphäst som en unghäst för det handlar ofta om det.

Sen spelar det ingen roll, jag vill inte heller, precis som pmm ha en illa omskolad häst som tagit mer skada av "omskolningen" än det varit bra för hästen.

Ang hoppteknik så är det en utbildningsfråga mycket, de flesta halvblod blir inte heller svårklasshoppare, bara sådär. Galopphästarna behöver lära sej att jobba i galoppen på ett annat sätt, och att hoppa, vissa har inte en lysande teknik från början men mycket kommer med bra träning, en grundläggande träning som ger hästen förutsättningar att arbeta som ridhäst. Det är precis det många som "omskolar" snabbt inte gör, tyvärr. Då får man skador och ryggproblem mm.

Dessutom håller jag inte alls med om att det skulle vara nån fördel att låta hästen gå på bete innan man kan jobba den. FÖr det första är inte alla vana att ensg å i hagen och släppa dem direkt på bete kan vara rent av dumt. Av många skäl. Visst ska dom få gå i hage men man kan mycket väl börja jobba med hästen direkt. Man får också inse att man inte alltför abrupt ska ställa om hela hästens liv.
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

inget fel på f.d galoppör som ridhäst, mkt lättare än ett tungt halvblod, har haft halvblod men är nu lycklig ägare av en f.d fullblodsgaloppör.vad gäller temperamentet finns det både lugna och heta fullblod. åk och kolla och provrid du kommer inte att ångra dej , men köp INTE FÖRSA BÄSTA om du inte har känner att det känns helt rätt från början.Du kommer säkert hitta en bra häst till ett mycket bättre pris än om du köper ett halvblod. LYCKA TILL:bump:
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

KL

Jag vill lägga till om det där med hoppningen att särskilt om dom har startat en del så har dom ofta en flackare galopp och även hoppstil och det är något man får lägga ner jobb på sen som ridhäst, att ändra galoppen och stärka den rätt.
Man kan se skillnaden många gånger ute på hopptävlingar om hästen är rätt "omskolad" och tränad eller inte. Vissa far fram i 180 i flacka språng och det ser inte så kul ut:crazy: Då har man inte lagt något grundjobb utan bara styrt hästen på hinder och börjat hoppa som om den redan vore utbildad:mad:

Om man ska få upp en rundare galopp och styrkan för rundare språng utan att kasta sej iväg, så krävs mycket styrketräning, och rätt träning på hinder.

En del har det bättre naturligt även om de har startat, men det bör man se när man provrider och tittar på hästen, man ser hur galoppen är:idea:
 
Sv: Köpa fd galoppör som ridhäst?

*KL*
När ni skriver "hävda sej på banorna, i de flesta grenar" vilken nivå syftar ni på då? Hobbynivå eller högre?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 515
Senast: Blåabär
·
Ridning Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :) Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 999
Senast: Plantan
·
L
Övr. Grenar Hej :) Det är så att jag har tänkt köpa en unghäst, en fd galoppör. Hästen är inte startad. Vad ska jag tänka på när jag tittar på...
Svar
15
· Visningar
5 829
Senast: Jane_Done
·
F
Träning Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv. På sätt och vis är det lite samma med engelska...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
55 998
Senast: Sushmeister
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp