Hur är ditt fullblod?

Som exempel på längd, en tjej satsade på att komma med till gp ponnyn med sin ponny hon 176 cm och ponnyn maxad C fjording typ och inte en kommentar på att hon var för lång för ponnyn på under kvalen.

Så tror inte det skulle bli problem med en nordis för dej.
 
@Plantan jag tycker verkligen du gör klokt i att backa ett steg i tanken och häst du är intresserad av för köp osv . Fundera igenom ordentligt och sätt dig in i olika raser osv. Om det är en viss ras du känner att du letar efter - personligen utifrån vad du vill använda hästen till enligt beskrivning, tycker jag det känns överkurs att fokusera på en viss ras, snarare borde du leta efter en lämplig individ , men det är ju ändå verkligen a och o att du då ändå förstår basics ang hur eventuell ras tenderar vara generellt till temperament osv .

Tex så Steget mellan ett fullblod som du startade tråden över, och nu slutet på tråden att en nordsvensk känns intressant, är väldigt stort ....
Ang mankhöjd etc på hästar så är det ju precis som folk skriver - det är inte mankhöjden i sig som avgör utan hur hästen är byggd .
Jag är 179 cm med typ enbart ben . Själva höjden på hästarna jag haft och ridit de +35 år jag ridit har aldrig varit avgörande utan det är hur de är byggda i övrigt .
 
Senast ändrad:
@Aionee nu tror jag iof inte på personlighets analyser av hästar indelade i kategorier som "right brain" /"left brain" . Ffa för att hästars hjärnhalvor faktiskt unikt inte är sammankopplade ...

Däremot så är det ju oavsett det viktigt det du skriver allmänt att man som ryttare/hästägare måste veta lite vilken typ av häst som passar en för att det ska bli som bäst . Din iakttagelse ang fullblodens generella temperament/skalle att reagera snabbt och explosivt är ju helt korrekt . De är snabba, vakna, mycket alerta hästar - på gott och ont .
 
Anledningen till att jag kan tänka mig fullblod, halvblod, korsningar, araber, kallblod eller vad som helst, är för att det är just individer. :) Jag skulle aldrig köpa en häst jag inte föll för. Jag har ridit olika raser under många år, och fallit för vissa och inte alls gillat andra, oavsett ras. Var mest bara inne på att hitta en stor, skaplig häst för en skaplig peng. Det som är billigare än ett fullblod är ju travare eller trasiga, halvdöda krakar. Vill ju bara ha en frisk häst som är bussig i alla väder. Jag tror man kan få mycket häst för pengarna om det dyker upp ett trevligt fullblod! Om man tex söker på "stora hästar" och letar 165 +, så är det mest halvblod som dyker upp. Och fullblod. Och hästar som kostar för mycket. Därav jämförelsen. Nordsvenskar är oftast mycket mindre. Brukshästen större, men kanske inte så väldigt utbildad alla gånger och jag vill ju gärna komma lite vidare i min ridning. Så enkelt var det med att jag snöat in på just halv/fullblod. Nu börjar jag fundera om det kanske är lättare att ha en nordis, (dock tveksam, mina ben kan bli alldeles för långa om jag inte hittar en stor nordis!) ifall jag behöver hjälp nån gång. Kanske enklare att hitta nån som vill rycka ut på en ridtur med en söt, rund, nordis än ett darrigt fullblod som drar ifall man råkar hosta...
Jag behöver ventilera alla funderingar! Jag tänker högt nu, via tangentbordet. Låt mig hoppa lite i tanken... :bump: Hoppa med mig!
 
@ Mackan skriver:

"Tex så Steget mellan ett fullblod som du startade tråden över, och nu slutet på tråden att en nordsvensk känns intressant, är väldigt stort .... "

Jag;
"Tex steget mellan... " :D ja det steget är ju snarare ett avgrundssprång! Det är ju det jag säger, det är ju individen jag väljer, inte rasen!
 
@Aionee nu tror jag iof inte på personlighets analyser av hästar indelade i kategorier som "right brain" /"left brain" . Ffa för att hästars hjärnhalvor faktiskt unikt inte är sammankopplade ...

Däremot så är det ju oavsett det viktigt det du skriver allmänt att man som ryttare/hästägare måste veta lite vilken typ av häst som passar en för att det ska bli som bäst . Din iakttagelse ang fullblodens generella temperament/skalle att reagera snabbt och explosivt är ju helt korrekt . De är snabba, vakna, mycket alerta hästar - på gott och ont .
Nej, jag tror inte heller på det. Mer än att det finns hästar som är mer introverta och såna som är mer utåt agerande. Det finns dock färdiga "beskrivningar" som passar bra in i vad jag försöker säga och därför blev det lättare att förklara det så :)
 
@ Mackan skriver:

"Tex så Steget mellan ett fullblod som du startade tråden över, och nu slutet på tråden att en nordsvensk känns intressant, är väldigt stort .... "

Jag;
"Tex steget mellan... " :D ja det steget är ju snarare ett avgrundssprång! Det är ju det jag säger, det är ju individen jag väljer, inte rasen!

Alltså jag har ju svarat utifrån din tråds ämne . Du frågade om 2 specifika raser fullblod och halvblod, det var de som var aktuella . Så jag har inte uppfattat att det var individ du sökte alls oavsett ras . När du nu senare i tråden känner att nordsvensk utifrån folks förslag är en typ att ta i beaktning, så självklart undrar jag då och kommenterar att skillnaden mellan den ras/raser du frågat om och den du nu utifrån tråden överväger, är milsvid .


Jättebra att du tar det lugnt med köp och vad du letar efter osv :)
Utifrån det du skrivit i tråden så återigen som sagt : jag skulle säga att Fullblod är inte en ras som känns högaktuell alls , och glöm själva prislappen i sak som en anledning att köpa skulle jag råda :)
 
Nej, jag tror inte heller på det. Mer än att det finns hästar som är mer introverta och såna som är mer utåt agerande. Det finns dock färdiga "beskrivningar" som passar bra in i vad jag försöker säga och därför blev det lättare att förklara det så :)[
Jag tror dock på detta, inte just att det sitter i hjärnan på hästarna, men det finns olika typer av personligheter hos hästar som hos människor.. och visst kan man ha lite av allt, men oftast har man lite mer av något av det.
Tycker det är enorm skillnad på hästar som är extroverta och introverta tex.
 
Den lilla extravarnordisen jag hade var jäääätteglad och stenhård i munnen och älskade att springa, så han drog gärna! Men det var i galopp vid uteritt, typ långa uppförsbackar. Bara för att det var kul, inte av rädsla eller dumhet. Sötnosen... :love: jag var väl 14-15 och han var min första stora kärlek. ..

Fullblod jag ridit som vuxen ryttare, förutom den med påsen, har varit coola och kanske tagit ett litet skutt eller "blåst till" om det varit nåt speciellt som skrämt dem. Inte i galopp. Ever. Däremot har några stirriga Fullblod som hamnat hos ännu värre stirriga/lätt hysteriska kvinnor mer stressgalloperat på stället när en annan skrittat brevid på halvblod... Därför undrade jag vad folk i allmänhet tycker om Fullblod de ridit mycket av, för jag har egentligen bara positiva erfarenheter av dem. (Räknar inte in unga hästar i galoppträning.) De som varit stirriga kanske mest berott på deras ägare?
 
Alltså jag har ju svarat utifrån din tråds ämne . Du frågade om 2 specifika raser fullblod och halvblod, det var de som var aktuella . Så jag har inte uppfattat att det var individ du sökte alls oavsett ras . När du nu senare i tråden känner att nordsvensk utifrån folks förslag är en typ att ta i beaktning, så självklart undrar jag då och kommenterar att skillnaden mellan den ras/raser du frågat om och den du nu utifrån tråden överväger, är milsvid .


Jättebra att du tar det lugnt med köp och vad du letar efter osv :)
Utifrån det du skrivit i tråden så återigen som sagt : jag skulle säga att Fullblod är inte en ras som känns högaktuell alls , och glöm själva prislappen i sak som en anledning att köpa skulle jag råda :)
Du verkar vara en ovanligt klok och erfaren hästlady, har fullt förtroende för dina åiskter. Men vad lite mer specifikt gör att du inte vill rekommendera ett fullblod?
 
Du verkar vara en ovanligt klok och erfaren hästlady, har fullt förtroende för dina åiskter. Men vad lite mer specifikt gör att du inte vill rekommendera ett fullblod?

Av de anledningar jag skrivit tidigare i tråden och det du själv redogjort för att du inte vill ha .
Generellt som sagt är fullbloden otroligt alerta hästar och när de reagerar, hur snälla de än är, så går det fort och snabbt och ofta ganska yvigt och explosivt i reaktionen , även om de sen är lugna ganska direkt igen .
De är återigen även, för att repetera , Generellt känsliga med hovar, foder och småskador .

Jag tycker som redan tidigare sagt att de generellt rimmar sämre med det du uttryckt i tråden att du letar efter .

Det finns en anledning att fullbloden ligger så lågt i pris som ridhäst material och det är att de inte passar så många hobbyryttare. Många lockas av deras låga pris och samtidigt högre ridbarhet och potential som ridhäst jmf med travarna , men förstår inte alltid att de kräver lite mer på olika sätt . Sett så många tråkiga fall tyvärr där hobby ryttare köper fullblod från banan och inte alls förstår vad ett sånt köp ofta kräver och sen inte reder ut det och hela hästaffären blir då ledsam både för häst och köpare . Av denna anledning fortsätter "hobbyridhästfullbloden" att ligga lågt i inköpspris precis som travarna .
 
Senast ändrad:
@Plantan Just fullbloden är väldigt vakna, alerta hästar i regel och om man som köpare då inte är fullt införstådd med detta och vad det innebär så blir det minst lika tokigt som när människor i en tvåa i stan som jobbar heltid köper en bordercollie eller en siberian huskey.
Jag älskar fullbloden som sagt och har dem sen halva livet . Det minsta jag vill är att stämpla rasen negativt ! De är underbara med hög ridbarhet på alla sätt ! Men de kräver en hel del av sina ägare och många hobbyryttare inser inte detta /passar med dem.
 
@mackan
OK, nu är jag varken inne på att köpa häst direkt från banan och inte heller bekymrad över explosivitet eller temperament. Hästen ska ju vara utbildad, trevlig och trygg. (Trygg som stoppbar, trafiksäker osv.)

Däremot blir det kanske inte så bra med nybörjare på. Lättare att få hjälp att rida när jag inte kan med nåt annat än "stort läskigt fullblod".
Hovar, skador mm är ju inte kul, och vill kunna ha häst i kuperad hage med andra hästar långa dagar. Hmmm... ja, mycket att tänka på.
 
@mackan Vad "har" du dina fullblod till och varför har du valt dem före andra raser?
Jag har haft och har dem som ridhästar. Tidigare tävlat mycket men numera tävlar jag inte däremot tränar jag mycket - samma träning och mål som när jag tävlat .

Jag har valt utifrån att jag gillar alertheten, vakenheten och skallen de har i kombo med ridbarheten eftersom de passar mig utifrån det .
Däremot så har jag inget emot andra raser eller väljer fullblod "bara för att " som ras . Har haft många fina hästar som inte varit fullblod .
 
Senast ändrad:
Nu har jag ju jättelånga ben, och är nästan 180 cm lång, så jag blir "stor" på mindre hästar. Red ett litet halvblod på 163 cm och fick vika ihop benen för att inte skänkla med vaderna. Är det en nordis med lite former kanske det inte blir så tokigt, eller vad tror ni?
Jag är ungefär lika lång som dig med långa ben, men jag har ridit D-ponny utan att känna mig stor. Jag tror inte du ska haka upp dig på vilken mankhöjd hästen har. Klart det finns små hästar man känner sig stor på, för att de är rätt smäckra i modellen, byt ut det till lite grövre och det känns inte längre litet, trots att det är samma mankhöjd. ;)
Våga ut och provrid hästar som har "fel" mankhöjd för dig, om jag ska va ärlig så hade jag tyckt det hade varit mycket smidigare med en 160 häst än min nuvarande 174, men det är en smaksak. Lycka till i ditt hästletande och jag håller med dom som råder dig att vänta lite innan du köper. Det är aldrig fel att bygga upp sin buffert ännu mer. :up:
 
Jag är ungefär lika lång som dig med långa ben, men jag har ridit D-ponny utan att känna mig stor. Jag tror inte du ska haka upp dig på vilken mankhöjd hästen har. Klart det finns små hästar man känner sig stor på, för att de är rätt smäckra i modellen, byt ut det till lite grövre och det känns inte längre litet, trots att det är samma mankhöjd. ;)
Våga ut och provrid hästar som har "fel" mankhöjd för dig, om jag ska va ärlig så hade jag tyckt det hade varit mycket smidigare med en 160 häst än min nuvarande 174, men det är en smaksak. Lycka till i ditt hästletande och jag håller med dom som råder dig att vänta lite innan du köper. Det är aldrig fel att bygga upp sin buffert ännu mer. :up:
Vad har du för stor häst och vad har du den till? Har du haft många hästar? Nog är det praktiskt med mindre hästar, små hästar små bekymmer, stora hästar, stora bekymmer... :)
 
Jag har haft och har dem som ridhästar. Tidigare tävlat mycket men numera tävlar jag inte däremot tränar jag mycket - samma träning och mål som när jag tävlat .

Jag har valt utifrån att jag gillar alertheten, vakenheten och skallen de har i kombo med ridbarheten eftersom de passar mig utifrån det .
Däremot så har jag inget emot andra raser eller väljer fullblod "bara för att " som ras . Har haft många fina hästar som inte varit fullblod .
Tävlat i vad? Nivå?
 
Jag är ungefär lika lång som dig med långa ben, men jag har ridit D-ponny utan att känna mig stor. Jag tror inte du ska haka upp dig på vilken mankhöjd hästen har. Klart det finns små hästar man känner sig stor på, för att de är rätt smäckra i modellen, byt ut det till lite grövre och det känns inte längre litet, trots att det är samma mankhöjd. ;)
Våga ut och provrid hästar som har "fel" mankhöjd för dig, om jag ska va ärlig så hade jag tyckt det hade varit mycket smidigare med en 160 häst än min nuvarande 174, men det är en smaksak. Lycka till i ditt hästletande och jag håller med dom som råder dig att vänta lite innan du köper. Det är aldrig fel att bygga upp sin buffert ännu mer. :up:

Jag känner mig gigantisk på små hästar, det är ju inte bara benen som är långa, :crazy: överkroppen blir ju som ett fyrtorn på den lilla ("låga") hästen. Vill även kunna låta nån nybörjare prova att rida lite, och då är ju en mindre häst trevligare, eller hur man ska säga. (Individuellt, ska man ju alltid skriva i trådarna... ) Om jag letar en lägre häst är ju utbudet väldigt mycket större... Ja, jag vrider och vänder på det här...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 100
Senast: kryddelydd
·
Övr. Grenar Nu har jag tröttnat på att titta efter stora klumpiga halvblod och på travare. Jag är en liten vuxen ryttare som vill ha tag i en häst...
Svar
6
· Visningar
1 848
Senast: Kulla123
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 631
Senast: Derring-Do
·
Övr. Grenar yey, debuten på Galopp!:banana: Min travhäst blev utdömd till trav igår, och nu känner jag mer för att gå över till mit gamla...
Svar
9
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp