Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Bara en liten fråga från en förvirrad moderator. Varför ska engelska fullblodägare ha en tråd här på ridning och en tråd på gnägg, när vi andra som har andra raser, bara får ha en tråd på gnägg?

:confused:

Att jag lät den här vara kvar, var att den från början såg ut ungefär som den som de med ridtravarna hade om "omutbildning" av sina hästar eftersom omutbildning av ridtravare och engelska fullblod skiljer sig så väldigt ifrån inridning och vidareutbildning av andra hästraser...

Men som det ser ut enligt mig, är det liknande "dagbokssnack" som i gnäggtråden.

Mvh
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej! Jag har tänkt att skriva lite om hur jag gör och eventuellt fråga om tips och råd ifrån andra användare. Om det är ett dagboksupplägg eller om det är en beskrivning av omutbildning vet jag inte.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej! Jag har tänkt att skriva lite om hur jag gör och eventuellt fråga om tips och råd ifrån andra användare. Om det är ett dagboksupplägg eller om det är en beskrivning av omutbildning vet jag inte.

Mmm... men det finns tydligen liknande tråd på gnägg... med tips, råd, bilder och kommentarer... som har kommit till tråd nummer 6 :) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1087656.

Den här tråden på ridning, har funnits sen 2009...

Men jag låter det vara ett tag till, så får vi se om det blir någon skillnad :p.

Men visar det sig, att trådarna har i stort sett samma innehåll, låser jag den här tråden så får ni fortsätta på gnäggtrådarna i stället.

Moderator
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Japp, det var grundtanken med tråden och det fokuset har hållt i sig tills senaste sidorna tycker jag, som bara är fulla med tjafs.
Tråden är tänkt som en strategi diskussions tråd, den på gnägg är bara vanlig gnäggtråd, där såna saker inte diskuteras alls på samma sätt. så var alltså grund tanken som jag sett respektive tråd.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Japp, det var grundtanken med tråden och det fokuset har hållt i sig tills senaste sidorna tycker jag, som bara är fulla med tjafs.
Tråden är tänkt som en strategi diskussions tråd, den på gnägg är bara vanlig gnäggtråd, där såna saker inte diskuteras alls på samma sätt. så var alltså grund tanken som jag sett respektive tråd.


Ok, då har jag förstått det hela rätt. Och därför står jag kvar vid min ståndpunkt, så länge det går att se NÅGON skillnad på innehållet i trådarna, vilket är tveksamt just nu på vissa ställen... :p så är det lugnt.

:bow:

Ha en fortsatt trevlig alla hjärtans dag och samla på er mkt rosor, hjärtan och chokladpraliner. De kan sedan med fördel skickas Poste Restante IngelaH Örebro

:angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Haha, men det blir ju inget kvar i mina askar? :angel:

Jag vill också ha denna som mera utbildningstråd, den andra handlar ju om allt möjligt...
Det vart lite diskussion här ang foder och tunna hästar men var ju inte det som var meniningen med mitt inlägg.

Kan skriva in mina mål utbildningsmässigt med herrn 2011:
*ev börja hoppa lite igen för skojs skull, se vad han tycker om det nu när han vilat från det ett bra tag och bara hoppat ute (glad i hågen där :D).

*I dressyren ska vi få en stadigare form (gäller att hitta rätt bett, tror jag hittat ett nu) och mera kliv i herrn nu när balansen sitter.
*trampet(mot piaff) ska också komma bättre i år...
*gärna klara byten i vartannat på banan och inte bara ute i skogen (:o)...

* I tömkörningen skulle jag vilja kunna jobbba ÄNNU lite mera i galoppen (förra året kunda han ääääntligen galoppera på töm på volt) :banana:

* När vi tränar AR skulle jag vilja ha ännu mera power och mera finlir enhändigt.

*Lite mera trick ska vi öva också framförallt buga och spansk skritt. :bump:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL :)

Jag orkar inte läsa hela tråden så hoppas jag kan få svar här ist :angel: Plus att tråden återfår ämnet den skapades till ;)

Jag köpte mej ett fullblods sto i december 2010. Hon är född -07 och har bara gjort 2 starter vår/sommar -10.

Under tiden jag har haft henne så började jag ju i sadeldjungeln ;)
Och har ju nu ridit henne "ordentligt" i drygt 2 månader.

Nu skulle jag gärna vilja ha tips på hur ni har lagt upp eller skulle ha lagt upp träningen för omskolningen i det här skedet?

Jag rider mycket ute i skogen. Och vi har en väldigt bra skog med mycket "upp o ner" och bra stigar och vägar :love: Men när underlaget har varit som värst när vi knappt tagit oss ut i skogen så har de blivit ridning i ridhuset.. Inget jag tycker är särskillt kul igentligen men för att kraken ska röra sej lite :)

Hon har löshoppats några gånger och tycker de är kanonkul! Har även hoppat uppsuttet på små sockerbits kryss. Och hon är otroligt lugn! Överhoppar sej inget och tar knappt i :)

Nu vill jag ha lite tips på va jag kan träna på i skogen och även dom gångerna jag hamnar i ridhuset/banan.
Mottages tacksamt:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mmm...
Det finns en tjej i Kungsbacka som nog har lite erfarenheter av den sort du söker. Hon tränar Hidden Secret och Hidden Treasure och har tränat den även för en karriär utanför galoppvärlden. Goggla lite på hästarna så hittar du nog till hennes hemsida. Annars låter det som du är på rätt väg. Fullblod lär sig fort. Ännu fortare om de har roligt! :-)
Mvh. Bowman
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Knapplån.

Från programridning idag :)

32227517.jpg

32227519.jpg
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jahapp nu var premiärritten avklarad på NoJoke, min valack som varit konvalecent i snart ett år. Då kom han direkt fr banan. Har frågat er om lite tips tidigare om bett och dyligt. Han hade besök av tandläkaren för 3v sedan som drog ut en elak vargtand i underkäken. Oklart hur länge den suttit. Nu till problemet =) Han knäpper verkligen av. Tar absolut inget stöd alls av bettet. Nu har jag ett rakt tungt bett, som ska vara en av de mildaste betten. Tänkte pröva ett med koppar eller dyl för att han ska suga på bettet. Min misstanke är att han haft den där vargtanden och därvav inte tar något som helst stöd. Den har ju gjort skitont! Även med bara bettet i munnen knäpper han av i nacken utan att man ens sitter på eller tar i tyglarna. Kom med förslag hur jag ska få mer kontakt!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Prova Novabett?
rakt silikon bett. som en liten napp för hästar som behöver lita på bettet och inte är framtunga och häver sig. :)

de är små i storlekarna så ta en storlek över det normala hästen använder. bettplattor rekommenderas också då bettet har mini små bettringar och väger noll i sig själv, så att det ligger stadigt och mjukt i munnen.

det är dessutom billigt, rekommenderar det verkligen och många i fullblodstråden kan vittna om att det brukar passa bra i små fullblodsmunnar som kan vara tjafsiga på en del av diverse anledningar.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min har också tjafsat lite i munnen på diverse bett den senaste tiden (ja är kollad i munnen) men nu har vi ett 3-delat Apple M bett med fasta ringar, det tycker han om!:laugh:
Så jag skulle också testa något riktigt mjukt och gosigt ett tag tills han har vant sig av vid "det onda"...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack för tipset Mackan o Faust! Har ett Nova bett hemma så jag ska prova det. Planen är att ta små skritturer så att han lär sig slappna av. Han taktade lite när jag var ute med han och även om man försökte bromsa lite så krökte han bara på nacken. Otäckt om han bara kröker på nacken och drar. JAg får helt enkelt prova mig fram i bettjungeln:D o se vad han trivs med. Har äppelbett i olika former hemma, ska prova dem med oxå. Men teoretiskt borde att gummibett kännas skönare mot tänder och mun än metall. Jag har ju sett när jag longerar han att han sträcker ut sig framåt nedåt och då får han kanónsteg, verkligen jobbar på bakifrån.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

http://www.youtube.com/watch?v=q3BUK7LWr0I

Rätt stolt husse då det är första gången han är iväg på ngt sen jag köpte han. Lite känsligt ämne med galoppfattningarna och skritten ännu. Men övning har gett färdighet så jag hoppas med övning ger fler färdigheter!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

nu kanske jag skriver i fel tråd för jag vill mest prata av mig, moderatorn får gärna flytta mitt inlägg till gnägg tråden om hon tycker att det passar bättre där.

köpte ett engelskt fullblod från Irland och påbörjade hans omskolning till ridhäst, helt underbar trevlig kille har aldrig ridigt en häst som alltid försöker att göra rätt och vara till lags som han gör.

jag har en kompis med en steepelchase häst (det som min kille också har gjort, min kompis har också varit delaktig i min hästs inridning och träning på Irland) vi brukar träna ihop och hon föreslog att vi skulle starta min häst här i Sverige eftersom han var så fin nu och hade slagit hennes tävlingsaktiva häst på träningarna som vi hade.
vi började i allafall lägga mer krut på galoppträningen istället och det var meningen att han skulle ha gått sitt första löp i sverige förra november men ett par veckor innan start var olyckan framme, min herre är väldigt rutinkänslig och en dag hade jag och stallkompisen bestämt att vi skulle träna lite senare eftersom jag skulle jobba natt den dagen. Min häst blir utav detta nervös, jag går för att hämta sadel och hör hur det brakar till på gången min häst har slängt sig för något och ingen av säkerhetsanordningarna löste ut. Utan uppspänningsrepen lossnade från väggen med bult och flyger genom luften som en katapult och skär ut ena ögat på min häst.

så nu efter en lång vila har vi börjat komma igång så smått igen och igår kväll ringde svärmor och berättade att hästen har trampat in en 3tum spik i hoven. min vanliga otur.
26754_382947165090_572305090_5249554_6207552_n.jpg

Innan olyckan
196654_10150151267305091_572305090_8402183_3348956_n.jpg

idag enögt fullblod
har lite ångest över vad jag ska ta med till med honom idag, har som jag sa tidigare aldrig ridigt en så rolig häst som alltid försöker göra sitt bästa, han skulle säkert passa som dressyr häst då han har väldigt bra gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

han är verkligen skitsnygg din häst!

Dock kan jag också tycka det är lite synd att ni skriver här och inte i gnäggtråden
så vi hade saker samlade.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hallå, jag skulle behöva lite hjälp, tips och idéer. Jag har "tagit över" mitt första fullblodssto, det är en ståtlig Donna på sex år, hon blir sju i år. (Se bild). Hon är tränad och tävlade inom hinderlöpning. En pigg och glad tjej. Jag har haft henne sen slutet av oktober, har haft lite otur och redan hunnit behandla henne för hovböld och mugg. Men nu ser allt bra ut, och tanken är att jag ska börja sätta igång henne, omskola henne till ridhäst. Vi har haft en hel del tid att lära känna varandra genom all hovvård och sjukpyssel. Kanonbra tycker jag och hon har redan börjat bli lugnare och mer harmonisk i och runt stallet.

Nu till min fråga, hur börjar jag? Jag har hunnit med några antal paddock turer, vilket funkar klockrent, hon lyssnar bra och är lyhörd, och man märker att hon älskar att röra på sig. Härom veckan tog vi får första tur i skogen. Dum som jag var, så hade hon helt och hållet stått i en längre tid, och var totalt överladdad. Men kontrollerbar. Det hela slutade med att jag åkte i backen efter ren frustration ifrån hennes sida, hon ville ju springa foooort :grin:, och jag höll och höll, så hon gjorde några bakutsprång och i backen flög jag som ett jihu :p. Tur var hade jag mitt ursnälla travarsto med mig, så ingen skada skedd. Hon kom tillbaka på studs och undrade vad jag gjorde på backen. Jag upp igen och vi knatade hemåt, med mycket nöjda steg. Hem gick betydligt bättre än bortåt. Det var som om hon verkade nöjd efter sin "explosion" och att det var det hon behövde.

Har ni några tips? Jag har ju förstått att jag behöver springa av henne en hel del i både longerlina och ridning i paddock. Men är det där jag ska börja? Är rädd för att hon tröttnar och behöver miljöombyte? För ut i skogen ger jag mig inte ut förrän jag vet att hon är trött och belåten :D

Ber om ursäkt för långt inlägg. Mvh Beatrice och Hjärtat :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Du kommer aldrig kunna trötta ut ett fullblod fysiskt, det enda som händer är att den går upp i kondition och blir ännu piggare. Det gäller att hålla i gång på en jämn träningsnivå och hitta övningar som tröttar ut mentalt. Bättre att galoppera långt och länge än kort och fort!
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 265
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp