Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Håller med Toughcooke... *ler*

Du har skaffat dig en häst för ett aktivt leverna. Har du erfarenhet av att ha ridit galopphästar förut? Var någontans i landet bor du? Du har kanske möjligheten att rasta henne tillsammans med andra blodisar? *s*

Annars är min åsikt att ett startat fulblod får man skola om sig själv för att rida, inte skola om hästen. Tror säkert du hittar lite fina sträckor i skogen som du trygt kan rasta av henne på i framtiden.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Att hålla brukar sällan funka. Försök att vara så avslappnad du kan.
När ett fullblod börjar pulla brukar det inte hjälpa att hålla mer, tvärtom.
Det tar tid att skola om ett galoppör, det är inte gjort på några dagar.
Vad får pålle för mat? Vad går den i före hage? Hur många timmar?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja något sånt... *ler*

När det handlar om att lunka runt i skogen så är det långa tyglar och att sitta som en säck potatis i sadeln som gäller... *s*

Börjar man korta upp och ta "kontakt" talar man bara om för hästen att det skall gå fortare. Jag gjorde precis det när jag började rida galopphästar och det slutade md att jag hoppade över järnvägen i full fart. Blev en rätt smärtsam erfarenhet. Men både jag och hästen överlevde...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Galoppörer är ju ofta lärda att korta tyglar = högre fart.
Min häst tränar jag daglign med att korta tyglarna lite grann men fortfarnde behålla en avslappnad häst. Det tar tid. Sen länger jag ut tygeln utan att gå över till trav. Bara skrittövning.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hon går i en okuperad stor hage med tre hästkompisar från 05.30- ca 19. Jag har faktiskt ingen erfarenhet av galopp hästar, mer än att jag varit sugen och varit inne och nosat på dom :) tackar för mer tips och idéer, sen att de är lärda att det ska gå fortare när man håller in dom hade ja ingen aning om, så det ska ja verkligen ta till mig :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hon går i en okuperad stor hage med tre hästkompisar från 05.30- ca 19. Jag har faktiskt ingen erfarenhet av galopp hästar, mer än att jag varit sugen och varit inne och nosat på dom :) tackar för mer tips och idéer, sen att de är lärda att det ska gå fortare när man håller in dom hade ja ingen aning om, så det ska ja verkligen ta till mig :)

Man skulle nästan kunna uttrycka det som så att allt som får en vanlig häst att sakta ner och stanna får en galoppör, även en "ex galoppör" bara att gå allt fortare. Men när man ridit dem ett tag, galoppörererna alltså, så har man lärt sig att anpassa tyglarna för dem och tänker inte så mycket mer på det.

Men inte ovanligt när man från början börjar rida en galoppör med för korta tyglar så slutar det ofta med en dragkamp där hästen vinner. Det går bara fortare och fortare tills man upplever det som att hästen "sticker" fast den egentligen bara gör det man "talar" om för den att göra...

Jag växte upp med galopphästar och hade en liten aning om det här när jag började rida igen för några år sedan. Och eftersom jag hade börjat rida igen med vanliga ridhästar så gjorde jag alla fel som man kunde göra med en galopphäst (vilket slutade med "steeplechasehoppet" över järnvägen). Eller rättare sagt jag visste i "huvudet" vad jag inte skulle göra. Bara det att "muskelminnet" i kroppen bestämde.

Vi hade varit nere på ett par stora åkrar och kantrat ett par galopphästar. eller rättare sagt tränaren hade gjort det. Medan han cantrat den ena hästen lite friskt hade jag skittat runt med den andra och sedan hade vi bytt häst. Bara det att jag hade blivit kvar på den "starkare hästen" av de två och den häst jag ridit minst. Så när vi skulle skritta hemåt tryckte jag till lite för mycket och "Aslan" gick igång igen. Jag var dock inte tillräckligt snabb och bestämd och tog ner honom vilket gjorde att han fortsatte trava i ett högt tempo. Vi skulle igenom ett hål i muren mellan åkrarna så jag "säkrade läget" och kortade upp tyglarna...

Pang, så satt jag på en galopperande häst och innan jag hann tänka så mycket mer så hade vi passerat hålet i muren. Jag insåg att det kunde bli rätt farligt och måste göra något åt situationen. Men istället för att sätta mig ner, luta mig bakåt och släppa på tyglarna så blev jag ståendes i jockeysits. Och fast varje tanke i huvudet sa till mig vad jag skulle göra så sjönk jag ner, balanserade upp hästen och kortade upp tyglarna ännu en gång. Jag hade ju ingen rutin eller kunskap då hur jag höll tempot eller ännu bättre sänkte det med en starkt pullande häst. Aslan la naturligvis i högsta växeln. Jag gav honom ju ett jättefint stöd...

Hann tänka att jag gjort precis allt rätt för hur man skall gå fort med en galopphäst bara det att det var ju inte det jag skulle göra. Vi skulle ju bara skritta hemåt. Jag gjorde helt enkelt "intensivkursen" i hur man rider en galopphäst riktig fort och det slutade som sagt med ett hopp över järnvägen bredvid. Trodde jag gjort den snabbaste och kortaste karriären som arbetsryttare...

Kan säga att det var en ridtur som jag lärde mig fruktansvärt mycket på. Men det kunde slutat med att jag slått ihjäl både mig själv och hästen. Under den korta minut som allt hände på lärde jag mig vikten av att vara snabb i tanken, bestämd och rida avslappnat när man satt på ett fulblod.

Jag har aldrig upplevt att någon häst "stuckit" med mig utom vid just denna ända gång. Och som sagt så stack inte hästen med mig, jag talade om för honom att gå fort. Att korta upp tyglarna var det sämsta jag kunde göra...
:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tycker nog att du försöker få det att verka bra mycket värre än vad det är. Jag har jobbat med galoppörer i ganska många år och räknar dem jag ridit i 100tal men den enda häst NÅGONSIN som har skenat med mig var en islänning! (sen har det absolut hänt ganska många gånger att det har gått lite fortare än planerat nått varv här och där:devil:)

De allra flesta fullblod är inga skenmaskiner men de är känsliga, kvicktänkta och fruktansvärt intelligenta. Det är ju inte så att vi på galoppen bombar i full fart varje dag så hästarna kan både skritta,trava och galoppera i varierade tempon och med varierande tygellängd. Även fullblod är individer, vissa vill gå med mycket stöd och nästan hålla balansen i handen, andra vill helst inte att man rör dem osv osv, precis som vilket halvbod som helst.

Men visst, är man lite obalanserad och otydlig så kan man ju få "lite mer" än vad man tänkt sig :D!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Håller med! :bow:

Bowman: det är inte kort tygel som får hästen att dra iväg som du beskriver utan troligare var det låst hand, så att hästen ökar för att den "sitter fast"...
Det behövs en hand som inte låser fast utan kan ta och ge, ta och lätta, samtidigt som du måste använda din egenvikt och kropp.

Du får det att låta som om dom är nåt slags "racingmaskiner" som springer om man tar i tygeln (:crazy: ) och det är de faktiskt inte, inte som du utmålar det. Det är känsliga hästar, ofta kloka och förnuftiga.

Ts: framförallt ha en känslig hand, och vara balanserad själv. Hästen ska alltid vara i balans. Börja med att lägga lite tid på att den ska förstå vad du vill. Mkt lättare hjälper än du (kanske) är van vid.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jo visst har du rätt traseys. Var lite det jag försökte förklara med att man "lär sig anpassa längden på tyglarna" och efter en tid tänker man inte mer på det...

Håller med dig toughcookie. Har också ridit hundratalet galopphästar idag och ingen har stuckit med mig. Har ridit för Durant, Engblom för att nämna några. Upplever heller inte att fullblod är några skenmaskiner. Har jag skrivit det? Beskrev bara vad som hände när jag började rida galopphästar och var precis som du skriver "lite obalanserad och otydlig". Hästen gjorde precis vad jag bad den göra... *s*

Idag, hundratalet galopphästar senare så känner jag mig som tryggast på en galoppör. De är oftast väl och mycket hanterade samt har vett att springa rakt fram på banan (utom någon enstaka individ ;) ). En del ridhästar å andra sidan kan göra mig mörkrädd... *ler*
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

tack för alla tips :) hade mycket nytta av dom idag när jag red :) det gick myycket bättre! Vi va mestadels i paddocken, skritt, mycket trav och böjövningar, sen galopp i bägge varv, upptäckte att Hjärtat är starkare i högersida, än vänster (vilket jag är van, då min andra häst är starkare i vänster) sen vart det en skritt tur ut i skogen. Helt långa tyglar och en betydligt lugnare häst! Så nu upptäcker jag hela tiden att det är jag som får tänka om, och lära känna henne, och trycka på rätt knappar :) har svävat lite på moln nu ikväll :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Håller med! :bow:

Bowman: det är inte kort tygel som får hästen att dra iväg som du beskriver utan troligare var det låst hand, så att hästen ökar för att den "sitter fast"...
Det behövs en hand som inte låser fast utan kan ta och ge, ta och lätta, samtidigt som du måste använda din egenvikt och kropp.

.

Mmm...
Kanske viktigt att poängtera skillnaden mellan vad det innebär att rida med "kort tygel" och att "korta upp tyglarna" när man rider en galopphäst. Och visst finns det lika många individer som det finns hästar. En del vill ha stöd andra vill inte att man rör dem. Men grundreceptet är ändå detsamma. Orden är inte mina egna. De har kommit från Colin Rayner, Nadja Bellander, Yvonne Durant mfl...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej hon är mörkbrun med en liten bläs, gå in på min profil, har henne som profilbild, hon heter egentligen Allheart e. Heart of oak u. Belle the haarth :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Mmm...

Har bara bläddrat i Nadja Belanders nya "galoppbok" som kom härom året och kan väl inte säga att allt som står där är rätt och riktigt. Men har läst lite av de "kompendium" hon skrivit tidigare. Har inte sett något anat utgivet som är bättre avseende glophästar och fullblodsridning. Allt är väl knappast tilllämpligt som står i boken om man har ett fiullblod som "avslutat sin karriär" men det finns nog ett och annat som kan vara matnyttigt. Tror det finns fler här som kan recensera hennes bok. Den går att beställa från Galoppmagasinet bland annat.

Vil minnas att Ung Galopp var med och tog fram några "häften" om galoppsporten för några år sedan. Ett av dem beskrev ridningen av hästen vill jag minnas rätt bra. Går säkert att få tag i fortfarande...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

. Men ägaren måste vara medveten om det, man kan kanske inte släppa hästen i vilka hagar som helst, och inte rida på stenar som kan ge blödningar i de ofta tunna och platta sulorna.

Detta problem hade jag med mitt fullblodsto, men kom ifrån det genom att sätta på henne snösulor :banana:året runt fungerar jättebra på henne.
Ingen hälta trots att vi nästan bara har grusvägar med storsingel på.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hej jag är ny här i fullblods tråden och fick hem mitt fina fullblod i fredags! hoppas jag är välkommen :angel: jag har funderingar över hans stam !
Mor :hongkong express
Far:kateb
vet inte så mycket om fullblodens stam osv men han heter iallafall small talk och är från danmark :) hoppas någon kan hjälpa mig ! och har för mig att förut fanns det en större fullblodstråd ? men kanske misstar mig hehe
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 265
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp