Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lobelia

Trådstartare
Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter. Givetvis finns det bra annonser också.

Lovande tävlingshästar - I åldern 1-4 år, alla med kanonspyke och gångarter utöver det vanliga. "Ovanliga" färger och oavsett färg har de utstrålning och syns i mängden. I bästa fall finns det tom en bild på hästen i fråga antingen på avstånd mitt i en flock, flera år gammal eller uppställd i en konstig vinkel. Givetvis saknas stammen helt eller delvis.

Hästar för träning och tävling ålder 9-15 - Här ser man rosettplockare och lovande tävlingshästar, underbara individer som har mycket potential. Det konstiga är att letar man efter resultat på nätet så hittar man antingen mediokra resultat eller inga alls, givetvis ligger inte alla tävlingsresultat ute på nätet men om de har en respektabel ålder och säljs som tävlingshäst så borde hästens namn dyka upp i någon resultatlista/startlista någonstans?

En spännande kategori är familjehästarna - vanligen är de minst 5 år men det finns även enstaka "familjeföl" och unghästar. Det är dessa yngre individer 0-6(7) år måste ha en sak gemensamt nämligen ägare som måste vara födda siare som kan förutse att hästen kommer att utvecklas till en snäll trygg individ med lättridna gångarter som de flesta kan hantera bara genom att vara med sin familj. Storfavoriterna i den här kategorin står på Island. Exempelvis ett nyinlagt objekt på 6 år som kan bli lite passaktig med barn på ryggen men mycket snäll. Bifogad video visar tom att annonsen är sann, hästen är passaktig, ryttaren kanske 11-13 och väl ridkunnig, jag undrar dock just om hästen över huvud taget skulle töltat om det inte var en kraftig nerförsbacke, oavsett ryttare och om den någonsin töltar ett steg med små barn.

Den riktigt billiga hästen - tyvärr ingår inte frakten från Island.

Andra små trevligheter.

Inlandsimporter presenteras klart oftare utan efternamnet än svenskfödda.

Eksemfria importer som varit i Sverige ett år eller 2, även de vissa som importerades i höstas.

Häst med lättskött eksem, behöver bara installning på sommaren, smörjas, ha specialfoder och täcke så klarar han sig finnfint.

Lite äldre hästar som ej kan tölta men alla dessa är enligt ägarna säkert lätta att töltsätta.

Hoppande islänningar, gärna med bildbevis när talangen galant tar sig över 40-50 cm i ordinär stil.

Hästar som alltid har klockren tölt, utom just dagen de fotograferades/filmades.

Silverbruna hästar hästar maskerade till fuxar med ljus man.

Hästar som där man googlar på ägarens hemsida hittar helt andra uppgifter än i annonsen.

--------------------------------

Tänk vad omtänksamma annonsskrivare, massor av annonser som folk kan sortera bort utan närmre eftertanke. Söker man häst och det finns gott om dem till salu så är det inte dessa annonser som är pekar okunniga, oärliga eller lycksökande författare som jag fastnar för.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Du glömmer en sak, det är hästar som inte anses som känsliga men kräver ändå erfaren ryttare. Jag har alltid undrat varför, min slutledning har därför blivit att en erfaren ryttare har mer ork att driva med skänklar eller annat som står till buds.:idea:
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag håller med dig, men förstår inte vad som är så konstigt med detta? Det är ju business som all annan business och går mao ut på att locka kunden att köpa och helst för betydligt mer pengar än vad varan är värd. Jag tycker inte det är konstigare än alla "nyttighetskostprodukter" som köps av omedvetna kunder i tron om att varan är nyttig, så är det oftast fullproppad med socker...
 
Sv: Köpa häst - annonser

Sa jag att det var konstigt?

Det är mest roande, absurt och skrämande, fast vissa annonser undrar jag vem de riktar sig till. Dessa verkar förståss ligga kvar länge.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Ha ha! Jag blev galen på alla "lovande" hästar när jag letade isis så jag satte ut en köpes-annons där jag skrev att jag inte ville ha nån som var "lovande" :rofl:
(Jorå, jag fick flera svar, och en av dem blev det..)
 
Sv: Köpa häst - annonser

*asg* :rofl: Tack för ett mycket roligt inlägg!
Jag köpte häst förra sommaren, men jag kan bara inte sluta läsa annonser. En av anledningarna är just att många annonser är så intressanta.
En favorit är en annons där det, förutom hästen, även ingick en helt ny burk med hovolja...
 
Sv: Köpa häst - annonser

Men det finns något ännu bättre: Folk som vill köpa islandshästar. Allra helst runt 10-12år, med mycket gång, tävlade lite högre nivå och gärna visade med bra resultat. Alltid hanterliga och helt friska. Högsta pris: 30.000kr.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jaaa, mitt i prick.

Köpte två hästar förra året och lärde mig till slut att läsa mellan raderna. Tyvärr först efter att jag åkt land och rike runt, för att på plats upptäcka att inte mycket stämde med utsagorna.
Jag sökte familjehästar med fyra rena gångarter och trevligt lynne och jag var beredd att betala för det men det hjälpte inte. Mötte hästar som var stissiga, passtaktiga, svårfångade i hagen, grisepassare utan en enda ren gångart, eksem (fast det var ponnyn i hagen som var manätare), inte riden senaste åren, ömfotade hästar utan skor, osv...

OT kanske men jag provred ett antal hästar och ur min privata statistik urskiljer sig "norrlänningarna" som de mest ärliga hästsäljarna. Tillfällighet eller ej men personligen kommer jag att blicka norrut om det blir något mer hästköp framöver för mig.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Du glömmer en sak, det är hästar som inte anses som känsliga men kräver ändå erfaren ryttare. Jag har alltid undrat varför, min slutledning har därför blivit att en erfaren ryttare har mer ork att driva med skänklar eller annat som står till buds.:idea:

De är säkert ett missfoster till häst som trots den är islandshäst kan bocka och galoppera.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Men det finns något ännu bättre: Folk som vill köpa islandshästar. Allra helst runt 10-12år, med mycket gång, tävlade lite högre nivå och gärna visade med bra resultat. Alltid hanterliga och helt friska. Högsta pris: 30.000kr.

Klassiker!

Om man är lite grön på att handla häst är det verkligen en djungel, ibland tänker man att om man går upp i pris så ska hästarna bli bättre, men det är bara sant i 50% av fallen, om ens det.

Jag funderar verkligen på hur jag ska annonsera för att locka trevliga människor till mina (i mitt tycke) trevliga hästar. Ett tag kvar innan jag har tid att engagera mig i det, men visst försöker man undvika klyschorna trots att hästen är snäll och söt i mina objektiva ögon:D
 
Sv: Köpa häst - annonser

Säkrast är nog att köpa häst utav någon kunnig, något större stall.. där dem vet vad dem håller på med och utav någon med gott rykte och "känt" namn, en sånn vill ju inte förstöra sitt rykte med att sälja hästar som inte uppnår köparens förväntningar.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Eller när det i rubriken står: Trygg och okomplicerad islandshäst säljes! Så läser man hela annonsen och så står det att det krävs en rutinerad ryttare. För mig är en trygg islandshäst en häst som man i princip kan låta ett barn rida på utan att behöva oroa sig.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag funderar verkligen på hur jag ska annonsera för att locka trevliga människor till mina (i mitt tycke) trevliga hästar. Ett tag kvar innan jag har tid att engagera mig i det, men visst försöker man undvika klyschorna trots att hästen är snäll och söt i mina objektiva ögon:D

Jag tycker att det är jättesvårt att skriva en ärlig OCH attraktiv annons, som dessutom ska locka RÄTT köpare. För mig som privatperson som har en känslomässig bindning till min häst vill jag ju både att hästen hamnar hos rätt person och att jag får betalt för vad den är värd. Jag säljer hästen för att den ska få det bättre (läs: vara ägarens förstaval när tiden tryter och man måste välja vem man ska rida den dagen).

Och då blir jag faktiskt lite ledsen när spekulanter mailar och frågar om priset är förhandlingsbart innan de ens har sett hästen, än mindre provridit den.
 
Sv: Köpa häst - annonser

du kanske har listat ut vem som fick med hovoljan... hehe, nu är det faktiskt så att den var OÖPPNAD!!! och det följde med nån slags borste till den åxå:rofl:

Jag önskar att jag hade spart annonsen, det är ett mirakel att jag ens ringde på den... Men bakom dom underligaste annonserna kan det dölja sej världens bästa häst som charmar alla i sin omgivning, senast igår kiropraktorn:love:
 
Sv: Köpa häst - annonser

Och då blir jag faktiskt lite ledsen när spekulanter mailar och frågar om priset är förhandlingsbart innan de ens har sett hästen, än mindre provridit den.

Alla har ju lite olika åsikt här, men tänk dig att köparens absoluta maxbudget ligger 5.000kr under ditt pris. De chansar och åker ändå och hoppas det är prutbart. De vill ha hästen men priset är inte förhandlingsbart. genom att fråga från början så bespara de både dig och sig själva en massa besvär.
-----

Som köpare är det svårt att veta hur säljaren tänker och tvärt om. För mig hade det varit tristare om folk kommit och tittat på hästar som de inte har råd att köpa eller uteblivit om jag kunde tänka mig att pruta om omständigheterna är de rätta.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Haha jag har också tittat på annonserna på sista tiden men inte för egen räkning och även ringt på annonser och ibland undrar jag om folk inte har skam i kroppen alls samtidigt som jag konstaterar att min häst skulle kunna få den bästa annonsen genom tiderna trots att han är oreggad, dåligt tölt satt, folk skygg, eksem, går inte att ha med andra hästar + att det bara är jag som kan rida honom och sätter man upp ett barn på honom blir han så rädd att han fryser fast i backen och vägrar röra sig ur fläcken.

Det måste juh bara vara att skriva:
-Verklighetens "svarta hingsten" i valack format. Urläcker svart islandsvalack för dig som vill ha din egna svarta hingsten. Väljer han dig så har du häst för livet som du och ändast du kan rida. Kommer alltid vid vissling och älskar att gå själv i hagen. Naturtöltar som går fram överallt. Går med eksem täcke men det är bara för "ifall att".

30793171.jpg

28465914.jpg


:rofl:Den ni, det är inte många som skulle kunna motstå den, och allt är juh sant, bara lite modifikation av sanningen :angel:


Näh men allvarligt jag kommer nog aldrig köpa en häst där det står STOR personlighet jag älskar personlighet men när dom skriver det är det ofta i negativa termer har jag konstaterat.
Sedan har vi dem som alltid är noga med att poängtera att hästen har INTE eksem den går bara med eksemtäcke, vilket är förståligt om hästen är ny importerad men inte om det handlar på en 18åring som varit i sverige 15 år.

Bästa annonsen jag ringde på det var Familjens pärla som var superfint avelsto.
När jag talade med säljaren visade sig att det superfina familjestot var en 8 åring som gott med två föl och aldrig fått en riktig inridning och hon hade en exteriör som ,enligt ägaren själv, gjorde att hästen mest troligt aldrig skulle kunna tölta men hon hade spännande färger bakom sig (hästen var själv svart) som gjorde att fölen fick väldigt fina färgvaritioner och andra fina anlag och de vart mycket bättre än sin mamma.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Bästa annonsen:
Jag vet inte början men slutet var:
Ett flertal gångarter. Ganska ful faktiskt.... och brun...

Jag köpte honom av en bekant innan jag såg annonsen, men jag har hört den berättas flera gånger. Men det stämde. Ett flertal gångarter, ganska ful, och brun. Och underbar, förstås.
 
Sv: Köpa häst - annonser

det hade hon som sålde Geysir kunnat skriva.... alltså att han har ett flertal gångarter, i nuläget är jag iallfall säker på en sju åtta stycken:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 032
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 007
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp