Bukefalos 28 år!

Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså, välseparerade gångarter... Hon kunde ju tölta, typ 4 meter. Hon kunde trava, ngn slags markbunden ponnytrav som inte imponerade öht. Ägaren tyckte dock att traven var hennes främsta gångart. Och jag vet, det går inte att jämföra med mina halvblod, men jag kan ju jämföra med islänningarna som står hos mig.

Dessutom den gamla modellen, lågställd och kraftig.

Vi kan ju säga så här, hade det varit en ponny och inte en islänning hade hon inte ens fått 10 000 för den. Därför blir jag väldigt förvånad över prissättningen.


Man kan kanske inte begära så mycket av en häst som stått i fyra år, att orkeslösheten går ut över gångarterna är ju inget konstigt. Vill man se mer, så tittar man på en häst som redan är igångsatt.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Man får dåligt betalt för hästar oavsett ras om de har deffekter såsom pålagringar så självklart drar det ner priset ordentligt. Och hur gamalt är ditt sto? Lite äldre skulle jag tro.

Betalar man mindre än en 35-40.000 för en islandshäst så är den antingen besvärlig, ung, gammal eller sjuk, kan inte tölta eller annan deffekt. 35.000 för en ett medelmåttigt sto med rena gånarter och ur kondition är rimligt men inte direkt lättsålt. I kondition skulle hon troligen kosta 40-50.000 (förutsatt att hon är snäll och problemfri och har rena gångarter).
 
Sv: Köpa häst - annonser

I kondition skulle hon troligen kosta 40-50.000 (förutsatt att hon är snäll och problemfri och har rena gångarter).

Vad menar ni med rena gångarter, är det oberoende av ryttaren? Personligen tycker jag att en häst som uppvisar rena gångarter med en medioker till halvkass ryttare är värd betydligt mer. Är en sådan häst dessutom snäll att hantera är den en riktig läromästare och värd sin vikt i guld.

En häst som får rena gångarter med en duktig ryttare som har förmågan att ta fram dom tycker jag är värd mindre. Den riktigt duktiga ryttaren är å andra sidan förmodligen inte intresserad av stoet det pratas om här så den hästen borde vara svårsåld för det priset om hon inte tränas upp och då visar sig vara "lättväxlad.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Man får dåligt betalt för hästar oavsett ras om de har deffekter såsom pålagringar så självklart drar det ner priset ordentligt. Och hur gamalt är ditt sto? Lite äldre skulle jag tro.

Betalar man mindre än en 35-40.000 för en islandshäst så är den antingen besvärlig, ung, gammal eller sjuk, kan inte tölta eller annan deffekt. 35.000 för en ett medelmåttigt sto med rena gånarter och ur kondition är rimligt men inte direkt lättsålt. I kondition skulle hon troligen kosta 40-50.000 (förutsatt att hon är snäll och problemfri och har rena gångarter).


Eller så är hästen 5 år, oinriden, dräktig och digivande.

Hrmmm det hände mig i december och mitt sto kostade under 40 000:- och jag som skulle ha en snäll, gärna tävlad, äldre häst men inte just nu utan om ca 2 år.

Snart har jag två illbatting istället, bägge oinridna och icke tävlade ;)
 
Sv: Köpa häst - annonser

Pris är ingen exakt vetenskap, men med rena gångarter menar jag inga större gångartsproblem med normalryttaren (vad det nu är) - Hästen du beskriver är värd sin vikt i guld det håller jag med om - Mitt inlägg var snarast riktat åt de som ansåg 35.000 var på tok för mycket för stoet ovan. Snarast är det runt den summan man börjar när hästen är i lagom ålder och ridbar, sedan blir priset högre ju bättre hästen är (lättriden, barnsäker, hanteringsmässigt + då gångarterna förstås) och prisavdrag för mindre önskvärda egenskaper.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Pris är ingen exakt vetenskap, men med rena gångarter menar jag inga större gångartsproblem med normalryttaren (vad det nu är) - Hästen du beskriver är värd sin vikt i guld det håller jag med om - Mitt inlägg var snarast riktat åt de som ansåg 35.000 var på tok för mycket för stoet ovan. Snarast är det runt den summan man börjar när hästen är i lagom ålder och ridbar, sedan blir priset högre ju bättre hästen är (lättriden, barnsäker, hanteringsmässigt + då gångarterna förstås) och prisavdrag för mindre önskvärda egenskaper.

Problemet i annonserna är väl oftare att ägare till hästar som detta stoet istället tror/uppger att hästen är bättre än vad den är och sätter priset på 50-60 000 istället. För 35 000 kronors hästar får man oftast vad man betalar för men de dyrare är ofta bara så bra som de utlovas i annonserna i ägarens egen drömvärld. Om alla hästar som säljs som hingst/tävlingsämne verkligen var det skulle det få byggas ovalbanor överallt för att få plats med alla som skulle kvala till SM. Och avelsvisningarna översvämmas av all "blivande" 1:a klassvhingstar ;)
 
Sv: Köpa häst - annonser

Pris är ingen exakt vetenskap, men med rena gångarter menar jag inga större gångartsproblem med normalryttaren (vad det nu är) - Hästen du beskriver är värd sin vikt i guld det håller jag med om - Mitt inlägg var snarast riktat åt de som ansåg 35.000 var på tok för mycket för stoet ovan. Snarast är det runt den summan man börjar när hästen är i lagom ålder och ridbar, sedan blir priset högre ju bättre hästen är (lättriden, barnsäker, hanteringsmässigt + då gångarterna förstås) och prisavdrag för mindre önskvärda egenskaper.
Har du sett stoet?
Har hästen rena gångarter och visar gångarter som inte är markbundna är det en sak.
Varför ska tvunget islandshästar inte kunna röra på sig bara för att de inte är ridna och tränade?
Jag tycker resonemanget är vansinnigt och verkligen inte bra för islandshästrasen i stort. Och sedan ska dessa markbundna hästar användas som avelsston dessutom.
En häst ska klara att lyfta på fötterna för att ta sig över tuvor och stenar i sin hage. Annars köper man sig bekymmer som kostar mer än det smakar.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Vad menar ni med rena gångarter, är det oberoende av ryttaren? Personligen tycker jag att en häst som uppvisar rena gångarter med en medioker till halvkass ryttare är värd betydligt mer. Är en sådan häst dessutom snäll att hantera är den en riktig läromästare och värd sin vikt i guld.

En häst som får rena gångarter med en duktig ryttare som har förmågan att ta fram dom tycker jag är värd mindre. Den riktigt duktiga ryttaren är å andra sidan förmodligen inte intresserad av stoet det pratas om här så den hästen borde vara svårsåld för det priset om hon inte tränas upp och då visar sig vara "lättväxlad.

Alltså nu blandas begreppen ihop. Ridna hästar respektive hästar fria i hagen.
Vad jag förstår har det tidigare talats om en häst som rört sig i hagen. Och det är det jag avser med inläggen tidigare om eventuellt värde. En häst ska kunna röra på sig någorlunda fri i hagen. Hur vet man annars att den är frisk och OK i rörelsemönstret?
 
Sv: Köpa häst - annonser

Man kan kanske inte begära så mycket av en häst som stått i fyra år, att orkeslösheten går ut över gångarterna är ju inget konstigt. Vill man se mer, så tittar man på en häst som redan är igångsatt.
Alltså - varför skulle en islandshäst inte kunna trava korrekt i hagen om den inte ridits på några år? Den borde i alla fall kunna förflytta sig i hagen och hålla uppe sin grundkondition. Att den inte rör sig extra flashigt är en annan sak.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det framgår väl med tydlighet att jag inte sett stoet ifråga och att mitt inlägg är mer generellt, jag syftar på att ett ridbart sto med okej gångarter i bra ålder har ett hyfst marknadsvärde. Marknadsvärdet styrs knappast av vad som är bra för sporten
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså - varför skulle en islandshäst inte kunna trava korrekt i hagen om den inte ridits på några år? Den borde i alla fall kunna förflytta sig i hagen och hålla uppe sin grundkondition. Att den inte rör sig extra flashigt är en annan sak.

Ja varför väljer våra kära islandshästar alla möjliga tokiga gångarter när de får välja fritt?

Och varför kan de bli helt annorlunda när de är i kondition och vältränade? Islandshästar är sådana bara...inte mycket att göra.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Min häst travar hur flott som helst i hagen med värsta svävet,
det gör han inte med mej på ryggen kan jag säga, sådana är de också våra kära islänningar :angel:
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså - varför skulle en islandshäst inte kunna trava korrekt i hagen om den inte ridits på några år? Den borde i alla fall kunna förflytta sig i hagen och hålla uppe sin grundkondition. Att den inte rör sig extra flashigt är en annan sak.

Hade min på hingstbete tills han var nästan fyra, av förklarliga själ var ju ingen av hingstarna ridna, men inte gick det ut över deras gångarter precis.
De rörde sig både snyggt och flott i hagen, så har hästarna bara ytor att röra sig på borde ju ridning inte ha ett skit att göra med grundgångarterna, sedan att tölten behöver tränas är ju en annan sak. Om det vore så att en häst måste ridas för att deras gångarter ska bli bra skulle ju inga vilda hästar kunna gå i vettig skritt,trav och galopp oavsett ras.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Nja 3-gångarna har oftast inte så mycket val utan de går just i skritt trav och galopp, det är sällan de ägnar sig åt grisepass och en massa blandninger. Unghästar har en tendens att motionera och träna själv medans avelssto oftast inte gör många knop och magen blir ibland därefter (alternativ så kan de ha problem att hålla hull när fölet kräver mycket) och oridna valackar och ston (utan föl ) kan bli groteskt feta om man inte passar sig.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså - varför skulle en islandshäst inte kunna trava korrekt i hagen om den inte ridits på några år? Den borde i alla fall kunna förflytta sig i hagen och hålla uppe sin grundkondition. Att den inte rör sig extra flashigt är en annan sak.

Med ryttare på ryggen? Alltså ibland verkar man tro att dessa små hästar är super heroes, för det var vad mitt svar var avsett för när man påtalade att hästen inte orkade tölta mer än 4 meter vid ridning.

Mitt sto fick erlichea en sommar, hon stod sammantaget från mitten av maj till slutet av augusti, hon orkade inte tölta en meter med ryttare på ryggen, att gå dräktig i fyra år sliter också.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Min häst travar hur flott som helst i hagen med värsta svävet,
det gör han inte med mej på ryggen kan jag säga, sådana är de också våra kära islänningar :angel:

Men det har ju i sig inget med hästen att göra, utan handlar mer om ryttarfrågan.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Nu var ju detta ironi, vet mycket väl att det har med ryttaren att göra eller att han ska hitta sin balans med mej på ryggen. Men disskutionen var ju om en häst inte skulle kunna trava vettigt fritt i hagen om de var otränade och att inlägget jag svarade på menade att våra kära hästar kunde blandade vilt bland gångarterna när de fick välja fritt, jag menade bara att de även kan gå otroligt flott när inte vi sitter på och stör. Därav smileyn.
 
Sv: Köpa häst - annonser

En sak till, stoet jag hade för en del år sedan travade inte gärna alls, framförallt utan ryttare, naturtöltare. Visst hon lärde sig, efter något år så höl hon traven när jag longerade henne. Det var inget större fel på den, och när hon lärt sig så hände det atthon använde trav i hagen också. Hade hon gått md föl i några år kan jag ge mig på att du inte fått ett travsteg ur henne utan att påminna henne med lite träning.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Med ryttare på ryggen? Alltså ibland verkar man tro att dessa små hästar är super heroes, för det var vad mitt svar var avsett för när man påtalade att hästen inte orkade tölta mer än 4 meter vid ridning.

Mitt sto fick erlichea en sommar, hon stod sammantaget från mitten av maj till slutet av augusti, hon orkade inte tölta en meter med ryttare på ryggen, att gå dräktig i fyra år sliter också.
Jag uppfattade att hon inte rörde sig särskilt mycket utan ryttare. I så fall talar vi om olika omständigheter.
Jag anser fortfarande att ett sto - som inte har en ryttare på ryggen - efter dräktigheter och utan träning av ryttare - ändå ska kunna röra sig vettigt.
Förutsatt att stoet skötts om när det gäller foder och hull.
Erlichea är ett sjukdomstillstånd. En frisk häst ska som sagt kunna röra på sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 843
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 223
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 080
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp