Bukefalos 28 år!

Köpa äldre eller yngre häst ?

Lyraolissy

Trådstartare
Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:)

Den ena är 21 år .
Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg.
Har dock varit lite halt och ont i ryggen några tillfällen, har gallor på alla ben och lite stel.
Men helt underbar och pigg och glad att rida.
Klarar att ridas i alla gångarter men inte så hårda pass.

Den andra är tolv år och också snäll i hantering ,mysig, positiv och glad.
Mellanrang i hagen och lite tuff sådär, gott självförtroende.
Superrolig att rida , kan mera än den äldre och klarar ju med tanke på åldern mera ridning och kommer att hålla i många år till.

Jag kommer att ha hästen på en lösdrift i stor flock och kommer att rida 5-6 dagar i veckan , enbart lättare träning , uteritter 30 min - 2 timmar, samt lättare pass i paddocken på 15-30 minuter.
Ingen hoppning.

Vad hade ni valt för häst?
Hur länge kan man förvänta sig att en äldre häst fungerar för lättare ridning?
Tror ni den äldre skulle kunna gå utför väldigt fort? Problem med tänder tex?
Tycker mycket om den äldre, men är rädd att förlora den på en gång ..
Klarar äldre hästar att gå på lösdrift ihop med tio andra kompisar ?

Tar mycket gärna emot andras tankar och erfarenheter :)
 
Jag hade lätt valt tolvåringen, den verkar vara bättre på alla punkter! Yngre, bättre utbildad, fräschare!

Angående frågor om vad äldre hästar klarar, så går min nittonårige valack på lösdrift och tävlas på regional nivå med ambitioner på nationell. Elva hästar i samma hage, ålder 8-20, i hagen bredvid (också lösdrift) är åldersspannet 5-24 och samtliga är välmående ridhästar.
 
Tack för era svar.
Jag ser ju själv när det är skrivet i text att 12 åringen är det bästa valet och hjärnan säger det.
Men den äldre har jag i hjärtat då vi känt varandra förr och jag är orolig för vad som ska hända om jag inte köper, men samtidigt så måste jag ju tänka en tid framåt också =/
 
Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:)

Den ena är 21 år .
Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg.
Har dock varit lite halt och ont i ryggen några tillfällen, har gallor på alla ben och lite stel.
Men helt underbar och pigg och glad att rida.
Klarar att ridas i alla gångarter men inte så hårda pass.

Den andra är tolv år och också snäll i hantering ,mysig, positiv och glad.
Mellanrang i hagen och lite tuff sådär, gott självförtroende.
Superrolig att rida , kan mera än den äldre och klarar ju med tanke på åldern mera ridning och kommer att hålla i många år till.

Jag kommer att ha hästen på en lösdrift i stor flock och kommer att rida 5-6 dagar i veckan , enbart lättare träning , uteritter 30 min - 2 timmar, samt lättare pass i paddocken på 15-30 minuter.
Ingen hoppning.

Vad hade ni valt för häst?
Hur länge kan man förvänta sig att en äldre häst fungerar för lättare ridning?
Tror ni den äldre skulle kunna gå utför väldigt fort? Problem med tänder tex?
Tycker mycket om den äldre, men är rädd att förlora den på en gång ..
Klarar äldre hästar att gå på lösdrift ihop med tio andra kompisar ?

Tar mycket gärna emot andras tankar och erfarenheter :)
Skulle aldrig köpa en så gammal häst oavsett om den var fräsch. Men köpa en äldre häst som varit halt o haft ryggproblem utan en ordentlig genomgång på klinik så man vet varför och isåfall om det är nåt man kan förebygga, aldrig, oavsett ålder iofs. Den yngre är ju inte speciellt ung så kör på den. :-)
 
Åldern har ju föga betydelse om man känner hästen sedan förr och vet att ålderrelaterade grejer kan dyka upp och vi har haft hästar igång till de var 26 år gamla och den skulle varit igång längre om inte en traumaskada uppstod.

Men med tanke på skador, gallor och ont med jämna mellanrum så skulle jag inte välja den. Åldern kan komma riktigt snabbt på dessa hästar.
 
För 13 år sedan köpte jag en 13-årig häst. Flera varnade mig för att hon var så gammal. Hon lever fortfarande och är fullt ridbar.

Jag tycker att det är viktigare hur frisk och sund hästen är än hur gammal den är.
 
Har själv en 26 åring som jag köpte då han var 20. Då var han fräsch och pigg för sin ålder. Fortfarande pigg för sin ålder, men nu har han åldersgrejer också: dåliga tänder, ont i ryggen till och från, stel här och där.... Men med tanke på hans bakgrund är jag förvånad att han har hållit sig fräsch så här länge. Han var tävlingstravare fram tills han var 10 år, efter det hopphäst i 10 år. Då han kom till mig som 20 åring blev han hobbyhäst med lättare ridning. För ca 2-3 år sedan fick han trubbel med ryggen av och till, ifjol började hans tänder bråka, vilket vi får ta i beaktande i alla utfodring av honom. Han klarar inte av att äta så pass mycket hö han behöver så det går åt en hel del lusern, soja + havre här hemma för att han ska hålla sig i bra hull och få i sig allt han behöver. Tänderna kontrolleras ca 2 gånger/år. Han har också lättare för att frysa än de yngre, så vid nederbörd, blåst, kallt/fuktigt väder så är det täcken som gäller. Han klarar sig inte på lösdrift, och han blir lätt en hack-kyckling i större grupper som inte får äta eller vara ifred för de yngre (4-15 åringar). Vet inte om det har att göra med ålder eller om det ligger något annat till grund för det, men det är provat med olika grupper genom åren och det är alltid med samma resultat.
Nu går han här hemma med min andra häst och det fungerar alltid bra då det endast är 1-2 andra hästar i samma hagen.
Vad ville jag säga med det här då? Nå, jag skulle inte tveka att köpa en äldre häst (20+) för jag tycker de har mycket kvar att ge, ett intellekt som de yngre saknar och jag trivs jättebra med den "äldre generationen" på hästar. Men man ska också vara beredd på att det kan krävas mer av dig som ägare, mer pengar till vård av den äldre hästen, och ibland kan det kännas hopplöst innan man hittar en lösning på diverse åkommor mm. Men är man beredd på detta så tycker jag att man ska ge dem en chans.
Med det sagt säger jag INTE att du SKA köpa den äldre, och inte den yngre heller för den delen. Du ska känna efter vilken häst du trivs bäst med, vilken häst du fungerar med och vilken du tror att du skulle få mest roligt med, och den ska du välja. Lycka till med ditt val :)
 
Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:)

Den ena är 21 år .
Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg.
Har dock varit lite halt och ont i ryggen några tillfällen, har gallor på alla ben och lite stel.
Men helt underbar och pigg och glad att rida.
Klarar att ridas i alla gångarter men inte så hårda pass.

Den andra är tolv år och också snäll i hantering ,mysig, positiv och glad.
Mellanrang i hagen och lite tuff sådär, gott självförtroende.
Superrolig att rida , kan mera än den äldre och klarar ju med tanke på åldern mera ridning och kommer att hålla i många år till.

Jag kommer att ha hästen på en lösdrift i stor flock och kommer att rida 5-6 dagar i veckan , enbart lättare träning , uteritter 30 min - 2 timmar, samt lättare pass i paddocken på 15-30 minuter.
Ingen hoppning.

Vad hade ni valt för häst?
Hur länge kan man förvänta sig att en äldre häst fungerar för lättare ridning?
Tror ni den äldre skulle kunna gå utför väldigt fort? Problem med tänder tex?
Tycker mycket om den äldre, men är rädd att förlora den på en gång ..
Klarar äldre hästar att gå på lösdrift ihop med tio andra kompisar ?

Tar mycket gärna emot andras tankar och erfarenheter :)

Jag hade utan tvekan valt den som är lite yngre, för den är ju inte heller ung.

Den äldre kan hålla till det du tänker dig, i ett halvår eller 5-6 år.
Men om du kommer på att du vill träna lite mer, så har du något att jobba med.
 
Om mitt hjärta sagt den äldre hade jag tagit den. MEN då hade jag också fått anpassa mig efter hästen. Vilket definitivt inneburit att det bara hade blivit ridning någon gång då och då, inte fem sex gånger i veckan. Med en så gammal häst får man också tänka på att t ex lösdrift inte passar alla. Vissa mår bra av att kunna röra sig fritt andra mår bättre av att få stå inne i box på natten och inte bli nerkylda o s v.

Hade huvudanledning till hästköpet varit ridning så hade tolvåringen varit det självklara valet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 289
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 982
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp