Bukefalos 28 år!

Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa häst - annonser

Den såg jag:
Islandshäst säljes, flertal gångarter. Brun och ganska ful faktiskt.

/Malin
 
Sv: Köpa häst - annonser

Men det finns något ännu bättre: Folk som vill köpa islandshästar. Allra helst runt 10-12år, med mycket gång, tävlade lite högre nivå och gärna visade med bra resultat. Alltid hanterliga och helt friska. Högsta pris: 30.000kr.

Fick en fundering idag ang detta. Har nämligen varit och tittat på islänning, inte till mig, men en bekant. Hon söker en skogsmulle, behöver inte vara något särskilt alls, en schysst häst som är frisk.

Vi tittade på ett 11-årigt sto. Skulle gissa på att hon hade åtminstone 75-100 kgs övervikt, ganska liten och noll gångarter... Såg mest ut som en övervuxen shettis faktiskt. Hon var inte i form öht, stått i 4 år, enbart sporadiskt riden, fått ett föl.

Jag har ju faktiskt just för tillfället 4 islänningar hos mig på bete, och kan väl utifrån det och min allmänna hästerfarenhet komma fram till att denna hästen var väl inget att hänga i julgranen öht. Men hon hade passat min bekant, dvs lugn och trygg och stannar och går fram när man vill det...

35 laxar skulle de ha för henne! Ligger verkligen islänningarna så högt i pris fortfarande?!?!

Jag tyckte ju spontant att min hagpensionär som har stått i snart 4 år minsann är i bättre ridform än denna damen...
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag tycker att priserna ökat överlag.. så ja de ligger fortfarande högt.
Även betäckningspriserna har ökat riktigt mycket
 
Sv: Köpa häst - annonser

Kul att nån kommer ihåg annonsen :laugh:
jag fick låna honom, och sen blev han kvar hos mig.
Han var ganska ful, stor och kraftig, lågt ansatt hals, ingen manke, nästan karprygg och överbyggd.... men han hade underbart hästspråk, fin och väluppfostrad, och massor av motor. Det blev ofta en blandning av gångarter, och förmodligen mycket pass eftersom han hade bråttom... Men ibland fick vi till riktigt bra tölt, och då var det som att flyga utan att lämna marken....
Han skulle gjort vad som helst för den han litade på.
Jag älskade honom..... man behöver inte vara vacker för att bli älskad!

En kul historia om honom:
En dag när vi ridit, var han orolig och trampade runt i stället för att äta. Vi släppte honom i hagen, och då lade han sig ner och försökte rulla. Han stönade och stånkade hela tiden, och jag trodde han fått kolik. Men så helt plötsligt började han kissa - liggande!

Han gav mig många underbara stunder.
Bara en tanke - om jag läst annonsen, hade jag köpt honom då??
 
Sv: Köpa häst - annonser

Vi tittade på ett 11-årigt sto. Skulle gissa på att hon hade åtminstone 75-100 kgs övervikt, ganska liten och noll gångarter... Såg mest ut som en övervuxen shettis faktiskt. Hon var inte i form öht, stått i 4 år, enbart sporadiskt riden, fått ett föl.
Kvalitet kan och ska kosta lite mer, såsom ridhästkvaliteter och rena välseparerade gångarter - däremot ligger många islandshästar alltför högt i pris som saknar detta. Värdefulla på sitt vis - men priset för dom är inte realistiskt. Fölen efter ett sånt sto ska inte heller ligga högt i pris.
Alldeles för många ston som klassas som bra avelsston bara för att de kan bli dräktiga och tar väl hand om sina föl. Även om den delen är viktig så ska avelsston kunna visa upp mer än så. T ex avkommor med rena gångarter och själva vara bra ridhästar.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså, välseparerade gångarter... Hon kunde ju tölta, typ 4 meter. Hon kunde trava, ngn slags markbunden ponnytrav som inte imponerade öht. Ägaren tyckte dock att traven var hennes främsta gångart. Och jag vet, det går inte att jämföra med mina halvblod, men jag kan ju jämföra med islänningarna som står hos mig.

Dessutom den gamla modellen, lågställd och kraftig.

Vi kan ju säga så här, hade det varit en ponny och inte en islänning hade hon inte ens fått 10 000 för den. Därför blir jag väldigt förvånad över prissättningen.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså, välseparerade gångarter... Hon kunde ju tölta, typ 4 meter. Hon kunde trava, ngn slags markbunden ponnytrav som inte imponerade öht. Ägaren tyckte dock att traven var hennes främsta gångart. Och jag vet, det går inte att jämföra med mina halvblod, men jag kan ju jämföra med islänningarna som står hos mig.

Dessutom den gamla modellen, lågställd och kraftig.

Vi kan ju säga så här, hade det varit en ponny och inte en islänning hade hon inte ens fått 10 000 för den. Därför blir jag väldigt förvånad över prissättningen.
Det är inte en häst som jag skulle kallat för en bra ridhäst med rena, välseparerade gångarter. Självklart ska hästen röra sig smidigt och vägvinnande - annars är det ingen bra ridhäst - eller hur?
 
Sv: Köpa häst - annonser

Spontant tycker jag att det ett okej pris om hästen inte har exem eller annan sjukdom. Kondis kan man rida dit och om hon var ren i gångarterna, även som så otränad, så kan de inte vara helt åt skogen. I form skulle den hästen troligen ligga runt 45000 idag. Om man utgår från det, hur mycket är i så fall rimligt att sänka priset för att den behöver jobbas upp?
 
Sv: Köpa häst - annonser

Ren? Du menar att hon inte är passtaktig? Det är ju ganska svårt att avgöra när hästen knappt töltar 10 steg eller liksom vaggar fram i trav... Men frisk ska hon vara, det är ju en stor fördel.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Var det en norrlänning som skrivit det? :rofl: ;)

Haha underbar tråd! Inte för att jag tittat på så många islandshäst-annonser, men "tyvärr" kan det ju översättas på ett ungefär på de flesta hästannonser!
 
Sv: Köpa häst - annonser

Spontant tycker jag att det ett okej pris om hästen inte har exem eller annan sjukdom. Kondis kan man rida dit och om hon var ren i gångarterna, även som så otränad, så kan de inte vara helt åt skogen. I form skulle den hästen troligen ligga runt 45000 idag. Om man utgår från det, hur mycket är i så fall rimligt att sänka priset för att den behöver jobbas upp?
Jag tycker nog att en häst med hyfsade gångarter ska, även om den rund och otränad, kunna visa upp en trav med svävmoment.
En sto som går "rent" men markbundet borde inte komma upp i mer än högst 35000 upptränad. Även det kan jag tycka ligger högt, men möjligt om hästen har ett riktigt bra lynne. Problemet är att man inte kan bedöma en sådan hästs arbetsvilja och temperament om den går kraftigt överviktig i en hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

När såg du senast en frisk islänning i lagom ålder som är ren i gångarterna för under 35000?

Att man som lite mer krävande ryttare inte är intresserad av en häst av den här typen betyder inte att den är värdelös på marknaden.

Jag skulle säga tvärtom de flesta islänningar har inget sväv i traven ens när de är i form, vill ha man ha det extra snäppet så får man gå upp lite till i pris. Men jag har å andra sidan mest tittat på tävlingshästar det sista.
 
Sv: Köpa häst - annonser

När såg du senast en frisk islänning i lagom ålder som är ren i gångarterna för under 35000?

Att man som lite mer krävande ryttare inte är intresserad av en häst av den här typen betyder inte att den är värdelös på marknaden.

Jag skulle säga tvärtom de flesta islänningar har inget sväv i traven ens när de är i form, vill ha man ha det extra snäppet så får man gå upp lite till i pris. Men jag har å andra sidan mest tittat på tävlingshästar det sista.
Ren i gångarterna - du avser alltså stoet som nämns i tråden. Har du själv sett den så att du vet att den var ren i alla gångarterna?
Jag har sett flera friska islänningar i lagom ålder som rört sig hyfsat där priset legat runt 30.000. Och som visat trav med sväv, trots föl vid sidan och runda om magen.

Jag skrev inte att hästen var värdelös. 35 000 är inte småsummor. Inte 30.000 heller. Eller menar du att 30.000 är att betrakta som värdelöst?

Jag vill säga tvärtom - att islandshästar som är i form har sväv i traven. Kan de inte visa något sväv överhuvudtaget är det något fel på dem.
Vill du däremot ha en häst med aktion, flashighet och sväv och med möjligheter till framgång på tävlingsbanan får du lägga dig på högre belopp. Eller om du vill köpa ett sto som bevisligen gett bra avkommor.

Och kan tillägga att priserna på äldre eksemhästar som är otränade är totalt sanslösa enligt min åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Jag har ingen aning om hur stoet som lady_vip var och tittade på rörde sig, annat än från hennes beskrivning, hur väl det stoet faktiskt går att träna vet inte jag alls. Men jag har sett ston som gått med föl som knappt orkat röra sig med ryttare, än mindre gå i ren trav eller tölta 10 steg, som efter träning (6-8 månader) och bantning och skoning går alldeles utmärkt. Nej de skulle inte vinna SM, men går kurser och kommer runt en lätt-klass med godkänt resultat. Men de är rätt markbundna, huruvida detta är ett fel i ridningen eller hästen vet jag inte, kanske en kombination.

Hur mycket är en sådan häst värd? Som otränad, tränad? För mig just nu, inget alls för det är inte en sådan häst jag letar efter. Men om hästen i övrigt är snäll, vilket de flesta är, så är det detta en väldigt stor marknad, många vill ha en snäll häst som går på en nivå de klarar av att rida och som barnen också kan rida på. Därför skulle jag säga att priset inte blir så lågt, men säg nu att detta är ett svårtillgängligt sto, går inte att fånga i hagen, kanske skyggar eller sticker vid ridning, då kan gångarterna vara bättre men priset blir lägre för det finns inte en lika stor marknad för halvbesvärliga hästar. Jag tror du vet vad jag menar och jag vill inte vara besvärlig utan konstaterar bara att oavsett om vi på internet tycker att ett otränat, markbundet sto är värd 35000 eller inte, så går det nog att få det för henne (om hon inte är fux förstås;))

Exemhästar är en klass för sig, ser man på det krasst borde man inte betala alls för en häst med detta problem. Kanske borde vi tom försöka avliva dem i större utsträckning då de verkligen lider av sjukdomen? Mitt personliga beslut är att aldrig importera från Island, det är inte värt risken för hästens skull.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Fast jag kan ju bara jämföra med min halvblodstant, även hon kraftigt överviktig, har stått i 4 år hon också. Hon visar mer gångarter än vad det här islandsstoet gjorde, och då har mitt hbl högst mediokra gångarter och pålagringar i framknäna. Jag hade max fått 10 papp för henne, och då har hon ändå diplom och har varit ute och tävlat lite.

Alltså, jag tycker bara att priserna är lite väl missvisande bara för att det står islands- framför, för det finns faktiskt en hel del islänningar i landet nu. Och det som trots allt är ännu lustigare är att min bekant skulle kunna lägga på 15 000 och då få en hyffsad häst. Dvs lägsta pris för en islänning ligger på 35'?
 
Sv: Köpa häst - annonser

Låter som att säljaren egentligen inte vill bli av med hästen. Varför annars skriva att den är ful? Jag vill iaf. inte köpa en ful häst. Men vem vet... Kanske världens efterfrågan på fula hästar :p
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det finns massor av islänningar i landet, tror de ligger 2a på rastoppen faktiskt, och priserna har gått ner. För 4-5 år sedan när det gjordes någon sådan här prisgallup på buke så hamnade priset på en hyfsad häst med rena gångarter på "minst" 55000 om jag inte missminner mig. Den hästen går att få för 40-45000 idag tror jag.

Marknaden börjar bli mättad, inte minst på projekthästar, sånna som inte går att fånga eller rida alls för de är känsliga, eller har personlighet, eller har haft det svårt som små. Dessa tillsammans med exemhästarna har rasat i pris, skulle jag säga.

Men för 10 000 får du inte mycket islandshäst nu heller, även projekthästarna brukar ligga mellan 15-20 000 tom om de har exem. Men jag läser ju bara annonserna jag vet inte de faktiskt får det priset för hästen, kan tänka mig att det finns prutmån på en del.

Så halvblodssidan har kanske billigare lägsta nivå, om man kan säga så, men de har också en mycket högre högsta nivå. På Islandssidan kan man få en häst som har SM kapacitet för 100-150 000, ibland ser man tom lite äldre (inte lastgamla) hästar som tävlat på SM nivå ute för de priserna. Hur mycket halvblod får man för 100 000 idag? Jag har ingen koll egentligen, men har läst diskussionen i andra forum. Vet inte om det har något med nåt att göra?

Poängen i alla fall! Så länge man hittar en köpare för det pris man begär så får man ju anta att hästen är värd den summan, och köpare finns det uppenbarligen fortfarande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 843
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 224
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 080
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp