Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa häst - annonser

Sedan i nästa stycke skriver du exakt om det jag hävdat i inlägg efter inlägg. Grisepass kan vara ett tecken på problem och man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster. Trevligt att du innerst inne håller med - även om det satt långt inne ;)

Jag har aldrig sagt något annat, men grattis, till att polletten nästan har trillat ner. Du har missat poängen dock så bakläxa. Jag skrev:

"Grisepass kan vara ett tecken på problem, men det kan för all del att hästen har problem med tölt, trav eller galopp också vara och utan att hästen tar ett steg i grisepass utan väljer en annan gångart. Man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster och förändringar i rörelsemönstret men det gäller alla gångarter."

Jag ville alltså betona rörelsestörningar och problem med gångarterna i stort, att hästen slutar tölta, slutar trava inte vill gå i höger galopp, inte vill galoppera, bara travar och vägrar använda de laterala gångarterna. Allt detta och mycket mer kan vara tecken på problem, sluta snöa in dig på grisepassen, gångarten är inget problem i sig. Jag kan ge mig på att det finns skador/problem som gör att hästen inte vill grisepassa också och bara travar:angel:.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag har aldrig sagt något annat, men grattis, till att polletten nästan har trillat ner. Du har missat poängen dock så bakläxa. Jag skrev:

"Grisepass kan vara ett tecken på problem, men det kan för all del att hästen har problem med tölt, trav eller galopp också vara och utan att hästen tar ett steg i grisepass utan väljer en annan gångart. Man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster och förändringar i rörelsemönstret men det gäller alla gångarter."

Jag ville alltså betona rörelsestörningar och problem med gångarterna i stort, att hästen slutar tölta, slutar trava inte vill gå i höger galopp, inte vill galoppera, bara travar och vägrar använda de laterala gångarterna. Allt detta och mycket mer kan vara tecken på problem, sluta snöa in dig på grisepassen, gångarten är inget problem i sig. Jag kan ge mig på att det finns skador/problem som gör att hästen inte vill grisepassa också och bara travar:angel:.
Polletter hit och dit ;) Polletterandet får stå för dig.

Du är tydligen en stor försvarare och beundrare av grisepassen:

"Nu får du ta och ge dig, i viss mån är grisepassen en oönskad gångart för att vi människor bestämt så, inte för att den är onaturlig för hästarna, det är en gångart som alla andra."
Nya avelsmålet eller? Grisepassande hästar.

Och ditt påstående om att hästar som travar ska man misstänka är sjuka och hindras från att grisepassa talar för sig själv om var poletterna borde trilla ner.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Jag beskyller inte för något, jag konstaterar faktum, var är inläggen som folk skrivit som säger att grisepass inte kan vara ett tecken på problem? Det som du hänvisar till hela tiden.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Polletter hit och dit ;) Polleterandet får stå för dig.

Du är tydligen en stor försvarare och beundrare av grisepassen:

"Nu får du ta och ge dig, i viss mån är grisepassen en oönskad gångart för att vi människor bestämt så, inte för att den är onaturlig för hästarna, det är en gångart som alla andra."
Nya avelsmålet eller? Grisepassande hästar.

Nej, grisepass är en gångart som finns helt naturligt att vi sedan inte gillar den är en helt annan sak. Jag försvarar inte grisepassen, vill du avla på grisepassare varsågod det funkar säker det också.

Försvara grissepassen? Nu får du ge dig, jag konstaterar att den existerar en viss skillnad.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Och ditt påstående om att hästar som travar ska man misstänka är sjuka och hindras från att grisepassa talar för sig själv om var poletterna borde trilla ner.

Ja om en islandshäst bara travar och vägrar gå i tölt eller ens grisepass som den gjort tidigare så skulle jag tagit den till veterinären. Troligen problem med ryggen, spänningar, stäckning eller något.

Skulle du glatt fortsatt rida på en häst som tappar en gångart den haft?
 
Sv: Köpa häst - annonser

Nej, grisepass är en gångart som finns helt naturligt att vi sedan inte gillar den är en helt annan sak. Jag försvarar inte grisepassen, vill du avla på grisepassare varsågod det funkar säker det också.

Försvara grissepassen? Nu får du ge dig, jag konstaterar att den existerar en viss skillnad.
Backar du? :D
Grisepass ska inte ses som en naturlig gångart. Det är den åsikten som ställer till det för de hästar som går i grisepass för att de av någon anledning inte mår bra. Så nu vill du plötsligt inte vara så uppmärksam på rörelsestörningar längre.

Jag avlar aldrig på grisepassare och har aldrig gjort. Jag ser till att hästarna är välbyggda när det gäller balans och avelsston jag använder visar ledig skritt, trav, tölt och galopp fritt i hagen - även om de inte är ridna på ett antal år. Och de ger sin balans och sina rena gångarter vidare till sina avkommor.
Det kan du hitta bildbevis på min hemsida om du nu skulle få för dig att beskylla mig för att ljuga.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Ja om en islandshäst bara travar och vägrar gå i tölt eller ens grisepass som den gjort tidigare så skulle jag tagit den till veterinären. Troligen problem med ryggen, spänningar, stäckning eller något.

Skulle du glatt fortsatt rida på en häst som tappar en gångart den haft?
Det beror på hur den rör sig. Skulle jag haft hand om en häst och den börjat gå avlappnat och smidigt i tölt och trav och grisepassen försvunnit helt och hållet skulle jag varit lycklig;).
Jag rider förresten inte i grisepass - och jag ser den inte som en gångart. Skulle hästen tappa en gångart skulle jag naturligtvis inte rida den utan istället omgående söka orsaken till varför den tappat gångarten.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag beskyller inte för något, jag konstaterar faktum, var är inläggen som folk skrivit som säger att grisepass inte kan vara ett tecken på problem? Det som du hänvisar till hela tiden.
Jag citerade just ett sådant i inlägget.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag stänger den här tråden nu, eftersom diskussionen ändå har blivit ensidig.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 035
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 008
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstips kök
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp