Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa häst - annonser

Ja varför väljer våra kära islandshästar alla möjliga tokiga gångarter när de får välja fritt?

Och varför kan de bli helt annorlunda när de är i kondition och vältränade? Islandshästar är sådana bara...inte mycket att göra.
Ytterligare en inställning som jag inte håller med om. Islandshästar är inte alls "sådana". Det är den här inställningen som kan skada hästar så mycket. Se annan tråd "vart är sporten på väg". Många gånger beror begränsningar i rörelserna, tex grisepass, på att hästen lider av något. Och då är det verkligen inte bra för hästen att många rycker på axlarna och menar att det är typiskt islandshästar att gå så.

Friska, och sunt byggda islandshästar kan visa upp rena gångarter i hagen oavsett om de är ridtränade eller inte. Om de sedan råkar ha en tendens till fyrtaktsgalopp i kurvorna emellanåt är en annan sak.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det framgår väl med tydlighet att jag inte sett stoet ifråga och att mitt inlägg är mer generellt, jag syftar på att ett ridbart sto med okej gångarter i bra ålder har ett hyfst marknadsvärde. Marknadsvärdet styrs knappast av vad som är bra för sporten
Jag avser inte vad som är bra för sporten utan vad som är bra för hästen. Dvs hästen behöver ha OK gångarter. Och då bör den kunna visa upp ett vettigt rörelsemönster i hagen. Om den inte är riden på ett antal år kan man däremot inte begära att den ska gå "perfekt" under ryttare.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Snälla LÄS.

När hon tillfrisknat kunde hästen inte tölta en meter med ryttare på ryggen, det krävdes att hon stärktes för att klara det. Traven var också 4-taktig med ryttare på ryggen, något som hon ej heller var normalt.

Samma sto har nu stått i fölbox faktiskt 4 år, jovisst travar hon och galopp också. Men fyrtaktigt, så inte kan man kalla det för särskilt hejiga gångarter. Men vi som känner henne vet hur hon kan röra på spelen, när det vill sig.;)

Skulle man lägga henne på annons nu, så tolkar jag er rätt så är det väl 15 tusen eller mindre som gäller.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Nja 3-gångarna har oftast inte så mycket val utan de går just i skritt trav och galopp, det är sällan de ägnar sig åt grisepass och en massa blandninger. Unghästar har en tendens att motionera och träna själv medans avelssto oftast inte gör många knop och magen blir ibland därefter (alternativ så kan de ha problem att hålla hull när fölet kräver mycket) och oridna valackar och ston (utan föl ) kan bli groteskt feta om man inte passar sig.
Som jag skrev tidigare. Grisepass är inte bra för en häst och kan många gånger visa på att något är fel.

Avelsston brukar kunna röra på benen de med om de får förutsättningar för det med bra hagar och vettigt foder. De står inte stilla i en hörna och glor.

Groteskt feta hästar är sjuka hästar. Likaså mår inte extremt magra hästar bra heller. Att tro att man gör fynd när man köper sådana hästar till marginellt nedsatt pris är fel.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Snälla LÄS.

När hon tillfrisknat kunde hästen inte tölta en meter med ryttare på ryggen, det krävdes att hon stärktes för att klara det. Traven var också 4-taktig med ryttare på ryggen, något som hon ej heller var normalt.

Samma sto har nu stått i fölbox faktiskt 4 år, jovisst travar hon och galopp också. Men fyrtaktigt, så inte kan man kalla det för särskilt hejiga gångarter. Men vi som känner henne vet hur hon kan röra på spelen, när det vill sig.;)

Skulle man lägga henne på annons nu, så tolkar jag er rätt så är det väl 15 tusen eller mindre som gäller.
LÄS själv ;) Det skadar inte om du läser igenom mina inlägg en gång till.
Var har jag skrivit 15 000 eller mindre?
Och det jag talar om är hur en häst ska kunna röra sig i hagen.
Fast om jag ska tolka ditt inlägg du skrev nu så är det inte så konstigt att hon inte rör sig så hejigt om hon stått i fölbox i fyra år. ;)
Fast jag antar att du menar att hon faktiskt gått i hage också. Och är hon i vettigt skick klarar hon också att trava och lyfta på hovarna där hon behöver det. Tex över tuvor och stenar.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Då får jag modifera mitt svar lite, jag uppfattade det som att lady-vip pratade om gångarterna under det att hästen reds, och då tycker inte jag att man kan kräva så mycket av en helt otränad häst som dessutom är fet.

Fritt i hagen hoppas man ju att de går lite bättre även om de är ur form, dock kan det vara svårt att få en fet och lat häst att röra på sig tillräckligt fort för att visa ett svävmoment i trav;)
 
Sv: Köpa häst - annonser

Så jag kan bara konstatera att jag inte håller med. Grisepass eller andra konstiga gångarter i hagenär inget direkt tecken på sjuka hästar (om det inte kommer plötsligt) och hästar som är ur kondition, överviktiga med mera kan få kraftigt försämrade gångarter och kondition. Du tycks protestera mot detta vilket i mina ögon är märkligt.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Då får jag modifera mitt svar lite, jag uppfattade det som att lady-vip pratade om gångarterna under det att hästen reds, och då tycker inte jag att man kan kräva så mycket av en helt otränad häst som dessutom är fet.

Fritt i hagen hoppas man ju att de går lite bättre även om de är ur form, dock kan det vara svårt att få en fet och lat häst att röra på sig tillräckligt fort för att visa ett svävmoment i trav;)
Det är väl bara lady-vip som kan tala om vilka omständigheterna var. Jag kanske missuppfattade men tog det som att hästen rörde sig så i hagen.
Men är hästen så lat att man inte kan få den att trava på halvfart i hagen så kanske den inte har särskilt bra vilande ridkvaliteter - om det är det den ska värderas utifrån.
Det är skillnad på att vara lat och vara snäll.;)
 
Sv: Köpa häst - annonser

Så jag kan bara konstatera att jag inte håller med. Grisepass eller andra konstiga gångarter i hagenär inget direkt tecken på sjuka hästar (om det inte kommer plötsligt) och hästar som är ur kondition, överviktiga med mera kan få kraftigt försämrade gångarter och kondition. Du tycks protestera mot detta vilket i mina ögon är märkligt.
Kraftigt överviktiga hästar är sjuka anser jag. Fång och andra sjukdomstillstånd lurar runt hörnet.
Grisepass är alldeles för accepterat av många. En häst som enbart går i grisepass ute i hagen är det helt enkelt något fel på. Byggnadsfel, belastning, eller smärtor av olika orsaker.
Jag förstår inte hur du kan tycka det är märkligt att se till hästens bästa. En häst ska vara i sådant skick att den kan röra sig på vettigt sätt i frihet. När en häst rör sig i stel grisepass är det helt fel att skylla på att det är en islandshäst och att de brukar grisepassa. Kraftig övervikt är inget sunt tillstånd. Så dålig kondition att hästen inte orkar röra sig alls ett varningstecken.

Att en häst som inte är i full kondition inte kan springa runt med flashiga gångarter är en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Jag tycker inte det är märkligt att någon ser till hästens bästa. Det är taget ur luften. Märkligheten var snarare att du inte verkar tro att gångarterna kan försämras kraftig om hästen inte är tränad och förbättras drastiskt om an tränar den och får bort övervikt och får den i god kondition.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag tycker inte det är märkligt att någon ser till hästens bästa. Det är taget ur luften. Märkligheten var snarare att du inte verkar tro att gångarterna kan försämras kraftig om hästen inte är tränad och förbättras drastiskt om an tränar den och får bort övervikt och får den i god kondition.
Inte taget ur luften alls ;)
Om du läser mina inlägg så ser du att jag anser det vara skillnad på att kunna röra sig vettigt i hagen eller inte orka röra sig alls eller vagga runt i grisepass.
Självklart anser jag inte att en häst som är i toppkondition genom diverse träning ska röra sig exakt likadant efter att den gått i en hage några år. Var har du fått det ifrån? Men den ska absolut inte förfalla så mycket att den varken kan trava hyfsat eller orka röra sig framåt mer än i grisepass. Då är det något som är fel eller så har hästen haft en svår sjukdom som den inte repat sig ifrån ännu.

Och när det gäller att träna upp en häst som är kraftigt överviktig och som knappt kan röra sig i annat än grisepass så är det en stor chanstagning att hästen verkligen blir återställd och kan fungera fullt ut som ridhäst.

Observera - i flera inlägg så talar jag om hästar generellt och inte stoet som togs upp tidigare.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Fast nu måste jag protestera igen, att hästen väljer grisepass i hagen behöver inte betyda att det nåt fel på den. Grisepass är uppenbarligen bekvämt för många, särskilt de mer rundlagda. Att de däremot blir stela och kan vara jättesvåra att få att trava och tölta snyggt håller jag med om.

Men även hästar gör fel av bekvämlighetsskäl, vi är många som lyfter med ryggen istället för benen, som släpar fötterna efter oss när vi går, som lutar åt höger eller vänster när vi står "rakt", som inte kan nå våra tår:angel: av lathet för vi orkar inte anstränga oss mer än måttligt och vi vet ändå hur jobbigt det blir efter ett tag. Hästen har ju ingen aning om att dens genvägar blir senvägar.

Fast det kanske är en hönan och ägget diskussion, om hästen går i grisepass för att den är stel eller att den blir stel av att gå i grisepass. Jag tror inte det behöver vara något fysiskt fel på hästen från början för att den ska välja grisepass i hagen, men följden av att den gör det kan bli att den är meckingare att träna i de "riktiga" gångarterna.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Fast nu måste jag protestera igen, att hästen väljer grisepass i hagen behöver inte betyda att det nåt fel på den. Grisepass är uppenbarligen bekvämt för många, särskilt de mer rundlagda. Att de däremot blir stela och kan vara jättesvåra att få att trava och tölta snyggt håller jag med om.

Men även hästar gör fel av bekvämlighetsskäl, vi är många som lyfter med ryggen istället för benen, som släpar fötterna efter oss när vi går, som lutar åt höger eller vänster när vi står "rakt", som inte kan nå våra tår:angel: av lathet för vi orkar inte anstränga oss mer än måttligt och vi vet ändå hur jobbigt det blir efter ett tag. Hästen har ju ingen aning om att dens genvägar blir senvägar.

Fast det kanske är en hönan och ägget diskussion, om hästen går i grisepass för att den är stel eller att den blir stel av att gå i grisepass. Jag tror inte det behöver vara något fysiskt fel på hästen från början för att den ska välja grisepass i hagen, men följden av att den gör det kan bli att den är meckingare att träna i de "riktiga" gångarterna.
Helt rätt att hästar väljer det som är bekvämt om de får välja, men det är inte bekvämt för en häst att enbart gå i styv grisepass. Gör den det är det för att den av någon anledning inte har något annat val. Det är dessutom inte bekvämt för en häst att vara stel.
Och visst är det så att om en häst råkar gå lite passaktigt någon gång i bland så behöver det inte innebära att det är fel på den. Men å andra sidan är det fel att säga att en islandshäst som går i grisepass är det som är naturligt. För det är det verkligen inte. Och det är den inställningen "naturligt med grisepass" som är så förödande för islandshästar.

Dessutom är det så att det inte bara blir stelhet som blir resultatet av ett idogt grisepassande. Hästen får mycket mer "biverkningar" än så.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Pratar du inte lite emot dig själv nu? I ena stunden väljer hästen för sin bekvämlighet, och i nästa för att de inte har något val. Alla unga hästar som tillbringar sin uppväxt med att grisepassa sig fram, vad för fel kan det vara på dem? Bland dem är numera mycket kända hästar med mycket bra gångarter, och kan bli lika markbundna igen om de inte rids och tränas.

En otränad häst som grisepassar behöver inte alls ha något sjukligt fel, jo om man anser att övervikt är sjuklig så självklart. Sedan är det ju så att, är man spekulant så besiktigas väl hästen utgår jag ifrån. Vilket gör att man kan upptäcka om fysiska problem finns, som köpare till en sådan häst ska man också vara väl medveten om att detta kan ta mycket tid i anspråk att träna bort och speciellt om man inte själv har djupa kunskaper.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Pratar du inte lite emot dig själv nu? I ena stunden väljer hästen för sin bekvämlighet, och i nästa för att de inte har något val. Alla unga hästar som tillbringar sin uppväxt med att grisepassa sig fram, vad för fel kan det vara på dem? Bland dem är numera mycket kända hästar med mycket bra gångarter, och kan bli lika markbundna igen om de inte rids och tränas.

En otränad häst som grisepassar behöver inte alls ha något sjukligt fel, jo om man anser att övervikt är sjuklig så självklart. Sedan är det ju så att, är man spekulant så besiktigas väl hästen utgår jag ifrån. Vilket gör att man kan upptäcka om fysiska problem finns, som köpare till en sådan häst ska man också vara väl medveten om att detta kan ta mycket tid i anspråk att träna bort och speciellt om man inte själv har djupa kunskaper.
Nej, jag pratar inte mot mig själv. Jag har ALDRIG skrivit att hästen väljer grisepass för sin bekvämlighets skull. Däremot är det så att en häst av bekvämlighetsskäl inte lyfter på framknäna i samma utsträckning i hagen som många anser att islandshästar ska göra på tävlingsbanorna. Och det är inte samma sak som markbunden. Dessutom är det verkligen inte så att alla unga islandshästar grisepassar sig fram i hagen. Och tur är det för vad skulle det i så fall vara för j*kla avel i Sverige med avseende på hållbarhet?

Sannerligen är det något fel på "friska" unga hästar i "god" kondition som går grisepass under hela sin uppväxt. Hållbarheten blir då verkligen inte den bästa och självklart tappar de fort i kondition när de inte tränas. Muskelstyrka och smidighet underhålls aldrig då. Inte konstigt att kotledsinflammationer, ryggproblem och stressymptom kommer som ett brev på posten på en del av dessa - vilket är sorgligt och verkligt synd om hästarna. Och med tanke på att islandshästar generellt är passiva i sin stresshantering så är det ännu mer sorgligt.

En unghäst kan ha inslag av grisepass under vissa växtfaser. Då beror det på att de är överbyggda och blir pga det framtunga. Men de brukar - om de är vettigt byggda - även kunna använda trav och skritt när de behöver det. Trots att de är överbyggda. Och visar tydligt att grisepass är inte något de föredrar eftersom de inte går i grisepass när de är i balans.

När det gäller att träna bort är det en chanstagning - precis som du skriver. Och därför kommer vi tillbaka till det som var ursprungsfrågan. Är det rimliga priser på hästar som är överviktiga, oridna och som visar upp grisepass mer som en regel än ett undantag. Här talades det om ett sto. Kostar ston mer bara för att de kan föröka sig? Ska ett sådant sto verkligen användas som avelssto innan det visat upp ridbarhet? (Jag tar upp det eftersom det ofta används som säljargument - stoet är "lämpligt som avelssto" - vad det nu innebär...). Betalar man samma summa för en valack som ett sto som är överviktigt, oridet och visar upp grisepass?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Helt rätt att hästar väljer det som är bekvämt om de får välja, men det är inte bekvämt för en häst att enbart gå i styv grisepass. Gör den det är det för att den av någon anledning inte har något annat val.

Det här tolkar jag som dubbla budskap.

Jag har dessutom inte skrivit att alla unga hästar grispepassar, däremot skrev jag alla dom som gör det.

Jag tror du måste läsa lite mer ingående nu, istället för att ivra iväg.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det här tolkar jag som dubbla budskap.

Jag har dessutom inte skrivit att alla unga hästar grispepassar, däremot skrev jag alla dom som gör det.

Jag tror du måste läsa lite mer ingående nu, istället för att ivra iväg.
Då kanske du skulle läsa det inlägget en gång till.
Jag skrev att hästen väljer det som är bekvämt för den. Och jag skrev att grisepass inte är bekvämt för den.
Alltså väljer inte hästen grisepass för att det skulle vara bekvämt utan den väljer grisepass för att den inte har något val. Dvs har hästen inget val så tvingas den till grispass och grisepassen är inte bekväm för den. Det är inget frivilligt val. Jag kanske inte skulle valt ordet "välja" utan bara skrivit "tvingas till".
Är hästen i balans och har den grundmuskulatur den behöver för sitt välmående och har möjlighet att välja det som är bekvämt för den går den inte i - väljer den inte - grisepass.
Jag tolkar "alla som gör det" som att det skulle vara en hög andel.
Och det är inte så. I alla fall inte att de skulle göra det helt naturligt för att det är så bra och utvecklande för dem.
Grisepass borde inte vara så allmänt accepterat som "naturligt" som det verkar vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Snälla du, det är taget ur luften att jag tycker det är märkligt att någon (du) ser till hästens eget bästa. Pådyvla mig inte åsikter är du snäll.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Passtakt eller grisepass, kärt barn har många namn. Många hundar tillämpar detta, av bekvämlighetsskäl. Vissa åsnor går tidvis i ren grisepass, av bekvämlighetsskäl. Enligt en isländsk veterinär använder många hästar också detta av just bekvämlighetsskäl, men försvinner i takt med att hästen tränas och stärks. Så det sjukliga i dessa hästar bör alltså vara dålig kondition och rent otränat. Sen finns det hästar som tar till passtakt pga skador och eller andra åkommor, men att generalisera så pass verkar lite drastiskt.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså väljer inte hästen grisepass för att det skulle vara bekvämt utan den väljer grisepass för att den inte har något val. Dvs har hästen inget val så tvingas den till grispass och grisepassen är inte bekväm för den. Det är inget frivilligt val. Jag kanske inte skulle valt ordet "välja" utan bara skrivit "tvingas till".
Är hästen i balans och har den grundmuskulatur den behöver för sitt välmående och har möjlighet att välja det som är bekvämt för den går den inte i - väljer den inte - grisepass.

Jasså, så hästen som grisepassar i hagen men glatt töltar mer ryttaren grisepassar för att den är tvungen?

Nu får du ta och ge dig, i viss mån är grisepassen en oönskad gångart för att vi människor bestämt så, inte för att den är onaturlig för hästarna, det är en gångart som alla andra. Hästarna skiter dock i vad vi bestämt och använder i frihet den gångart som tilltalar dem. Förutom detta så kan givetvis hästar undvika gångarter för att de är skadad och något moment i den gör ont. Mitt sto ville inte trava hos veterinären när hon hade spatt, det blev tölt, enligt din teori skulle hon väl grisepassat då men det såg jag henne aldrig göra över huvudtaget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 036
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 025
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp