Köpa häst - annonser

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa häst - annonser

Jasså, så hästen som grisepassar i hagen men glatt töltar mer ryttaren grisepassar för att den är tvungen?

Nu får du ta och ge dig, i viss mån är grisepassen en oönskad gångart för att vi människor bestämt så, inte för att den är onaturlig för hästarna, det är en gångart som alla andra. Hästarna skiter dock i vad vi bestämt och använder i frihet den gångart som tilltalar dem. Förutom detta så kan givetvis hästar undvika gångarter för att de är skadad och något moment i den gör ont. Mitt sto ville inte trava hos veterinären när hon hade spatt, det blev tölt, enligt din teori skulle hon väl grisepassat då men det såg jag henne aldrig göra över huvudtaget.
En häst som grisepassar i hagen töltar säkerligen inte särskilt "glatt" med ryttare på ryggen.
Om du har haft en häst med spatt som har svårt att trava så befäster det min "teori" som du kallar det. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om hur bra du kan bedöma tölttakt.

Däremot ger jag mig inte. Det är alldeles för många som bara rycker på axlarna om en häst grisepassar, "töltar" och inte kan ta ett travsteg..
Det jag anser vara grisepass är verkligen ingen gångart "som alla andra".
Den är nedbrytande för hästen eftersom hästen blir stel som en sågbock och belastar framdelen mer än normalt. Snubbling, kotledsinflammationer, ryggproblem, trampskador ...

En häst som är trött och går på ojämn mark väljer trav om den kan det.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Passtakt eller grisepass, kärt barn har många namn. Många hundar tillämpar detta, av bekvämlighetsskäl. Vissa åsnor går tidvis i ren grisepass, av bekvämlighetsskäl. Enligt en isländsk veterinär använder många hästar också detta av just bekvämlighetsskäl, men försvinner i takt med att hästen tränas och stärks. Så det sjukliga i dessa hästar bör alltså vara dålig kondition och rent otränat. Sen finns det hästar som tar till passtakt pga skador och eller andra åkommor, men att generalisera så pass verkar lite drastiskt.

Många hundar som "grisepassar" har övervikt och/eller ryggproblem/höftproblem. En hundägare som har en hund som rör sig på det viset tycker jag skulle ta sig en funderare på hur hunden mår egentligen.

Varför har då en häst så dålig kondition och är så omusklad att den inte kan röra sig normalt i en hage innan den blir inriden? Det tycker jag "Din isländska veterinär" skulle göra en utredning på. Jag undrar verkligen hur dessa hästar som du nämner är byggda och vilka uppväxtförhållanden de haft.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Nej nu gitter jag inte diskutera mer med dig, ärligt talat är du en j-vla besserwisser. Mitt inlägg saknar tydligen relevans och lag blå ljuger tydligen i den mån jag överhuvudtaget är kunnig nog att se tölt.

Skärp dig och kliv upp ur sandlådan.
 
Sv: Köpa häst - annonser

För du har bestämt dig för att långsam pass är en sjukdom och enligt dig är alla hästar som inte travar per definition sjuka. Andra utan dina eminita kunskaper är för korkade för att inse att hästarna är sjuka, inklusive utbildade veterinärer.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Nej nu gitter jag inte diskutera mer med dig, ärligt talat är du en j-vla besserwisser. Mitt inlägg saknar tydligen relevans och lag blå ljuger tydligen i den mån jag överhuvudtaget är kunnig nog att se tölt.

Skärp dig och kliv upp ur sandlådan.

Hur var det nu med din önskan att inte klistra på andra åsikter som de inte har? Bara för att jag inte håller med dig och anser att det ses alldeles för lättvindigt på rörelsestörningar på islandshästar så anser du att jag ligger på sandlådenivå?

Och om du tog hästen till veterinär så har du troligen varit uppmärksam på att något var fel eller hur? Sen kan du tillhöra lag blå så mycket du vill - vad du nu menar med det.
 
Sv: Köpa häst - annonser

För du har bestämt dig för att långsam pass är en sjukdom och enligt dig är alla hästar som inte travar per definition sjuka. Andra utan dina eminita kunskaper är för korkade för att inse att hästarna är sjuka, inklusive utbildade veterinärer.
Ett inlägg till på samma nivå.
Klistra inte på mig åsikter jag inte har. Och så kan du ju läsa igenom inläggen en gång till. Jag tror du har missat den röda tråden.
 
Sv: Köpa häst - annonser

En häst som grisepassar i hagen töltar säkerligen inte särskilt "glatt" med ryttare på ryggen.
Jag påstod att jag sett motsatsen, här anklagar du mig alltså för att antingen vara okunnig eller ljuga.

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om hur bra du kan bedöma tölttakt.
jag påstår att en häst töltar, du insinuerar att jag inte kan bedöma den saken
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag påstod att jag sett motsatsen, här anklagar du mig alltså för att antingen vara okunnig eller ljuga.


jag påstår att en häst töltar, du insinuerar att jag inte kan bedöma den saken
Du väljer att tolka det som du vill.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det finns inte mycket tolkningsutrymme. Du säger det nästan i klartext.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det finns inte mycket tolkningsutrymme. Du säger det nästan i klartext.
Nej jag säger inget sådant alls. Det är som sagt du som väljer att tolka det så.
Istället för att ta upp diskussion om tölttakt så är det bättre att definiera vad som är grisepass. Tvåtaktig lateral som inte är flygande pass är inte alltid detsamma som grisepass anser jag.
Men det hör knappast till den här tråden - eller kanske det gör det.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Det tycker jag "Din isländska veterinär" skulle göra en utredning på. Jag undrar verkligen hur dessa hästar som du nämner är byggda och vilka uppväxtförhållanden de haft.

Jag tror att den veterinär som åsyftas är mycket, mycket känd utan att nu namnge någon.:angel: Och att uppväxtförhållanden är Island, sen måste jag säga till denna användare putte_nutte försvar att h*n inte nämner några hästar alls utan endast refererar till vad veterinären har sagt.

Ang hund så har du faktiskt fel, min mor är uppfödare eller har i varje fall varit det. Och rasen hon har fött upp väljer ofta passtakt, och utan att de vare sig är överviktiga eller har några sjukdomar/åkommor. Det är en sak som hon fått träna bort på många av utställningshundarna.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag tror att den veterinär som åsyftas är mycket, mycket känd utan att nu namnge någon.:angel: Och att uppväxtförhållanden är Island, sen måste jag säga till denna användare putte_nutte försvar att h*n inte nämner några hästar alls utan endast refererar till vad veterinären har sagt.

Ang hund så har du faktiskt fel, min mor är uppfödare eller har i varje fall varit det. Och rasen hon har fött upp väljer ofta passtakt, och utan att de vare sig är överviktiga eller har några sjukdomar/åkommor. Det är en sak som hon fått träna bort på många av utställningshundarna.

Det spelar ingen roll hur känd veterinären är eller inte känd alls. Det finns åsikter bland kända och okända personer som skiljer sig från veterinärens. Och kändisskap innebär inte automatiskt övermänsklighet och allvetande. Vad egentligen veterinären anser är en tolkningsfråga. Hästarnas grisepass försvinner när de tränas och stärks. Alltså kan det vara så att de innan träningen inte varit tillräckligt musklade för att kunna välja någon annan gångart än grisepass. Och är det verkligen grisepass veterinären avser? Osv osv.

Grisepass ska inte automatiskt betraktas som något naturligt som är utvecklande för hästar. (Och faktiskt så tycker inte veterinären det heller. Det tränas ju bort;))
Grisepass ska istället ses som ett skäl att börja fundera på om den grisepassande hästen har de bästa förutsättningarna för att må bra. Eller om den helt enkelt inte mår bra.

När det gäller din kommentar om hundar... Jag tycker inte det innebär att man ska blunda för att en hund som går i grisepass kan ha problem med rygg och höfter. Många hundar med rygg och höftproblem går i grisepass - det är helt enkelt ett faktum. Att sedan den rasen din mor sysslar med inte har problem även om de grisepassar (om det nu inte skulle vara en kufisk rasstandard) är ju bra för hundarna - de kanske t o m saknar rygg och höftproblem överhuvudtaget...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Jag har en liten (5,5 kg, ca 28 cm) hund, vältränad. Hon "grisepassar"! Min tidigare hund, också liten, grisepassade. Ingen av dem har någonsin gått orent i utställningsring eller haft rygg/höftproblem eller övervikt.

Jag har också haft hästar som går i grisepass i hagen, men har både tölt och trav under ryttare.

Men jag skulle nog tveka att köpa en häst som stått i fyra år. Muskler tränar man upp förhållandevis snabbt, men hur är det med senor, ligament och annat? Man får ju börja som om de var unghästar med långsam träning (efter bantning förstås, för vem sätter sig på en överviktig häst som stått i fyra år)
Och ska man betala för inhyrning, mat mm under tiden, så kanske man vinner på att lägga till lite mer pengar, och få en riden/tränad häst.

Jag som ny på det här forumet förstår inte varför det i (nästan) alla trådar här slutar med att två personer hackar på varann??
Här försöker man läsa och få tips, hur roligt och uppbyggande är det att läsa era gräl :confused:
 
Sv: Köpa häst - annonser

Jag har en liten (5,5 kg, ca 28 cm) hund, vältränad. Hon "grisepassar"! Min tidigare hund, också liten, grisepassade. Ingen av dem har någonsin gått orent i utställningsring eller haft rygg/höftproblem eller övervikt.

Jag har också haft hästar som går i grisepass i hagen, men har både tölt och trav under ryttare.

Men jag skulle nog tveka att köpa en häst som stått i fyra år. Muskler tränar man upp förhållandevis snabbt, men hur är det med senor, ligament och annat? Man får ju börja som om de var unghästar med långsam träning (efter bantning förstås, för vem sätter sig på en överviktig häst som stått i fyra år)
Och ska man betala för inhyrning, mat mm under tiden, så kanske man vinner på att lägga till lite mer pengar, och få en riden/tränad häst.
Alltså - jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå att man bör vara vaksam för rörelsestörningar. Det jag vill komma åt är myten "det aldrig är fel på en islandshäst som går i grisepass därför det är så naturligt för den".
Trevligt för dig att dina hundar är friska. Läser du mitt inlägg så ser du också att jag inte säger att ALLA hundar som går i grisepass är sjuka. Men att många hundar med rygg och höftproblem rör sig i grisepass.

Tydligen väldigt känsligt kapitel detta med att jag anser att man måste vara uppmärksam på vad som är bra för hästen som hästägare och hästköpare - jag förstår faktiskt inte varför. Både häst och ägare/köpare blir ju vinnare i slutänden. Vid ett hästköp gäller det att vara ännu mer uppmärksam på hur en häst rör sig i hagen som inte varit riden på flera år. Det ger starka ledtrådar till hästens hållbarhet och hur lättränad hästen är.

Jag ser det som ett varningstecken om en häst inte klarar av att gå annat än grisepass i hagen. Det ger helt enkelt ökad risk för förslitningar, felaktig muskeluppbyggnad - som ökar risken för felbelastningar och sämre kondition. En islandshäst ska hålla för ridning tills den är en bra bit över 20 år. Och sliter den på sig själv håller den inte ens i hagen.

När det gäller sista stycket är du helt inne på min linje ;) Och en häst som rör sig lätt i hagen med hyfsade gångarter har med större sannolikhet starkare senor och ligament eftersom den rört sig mer omväxlande och hållit igång olika muskelgrupper. Troligen är den inte lika överviktig heller eftersom den troligtvis rört sig mer totalt sett.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Alltså - jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå att man bör vara vaksam för rörelsestörningar. Det jag vill komma åt är myten "det aldrig är fel på en islandshäst som går i grisepass därför det är så naturligt för den".

Ärligt talat så tror jag du har uppfunnit myten själv, jag har då aldrig hört talas om den förr. Det blir nog svårt att komma åt en myt som du troligen är ensam om att hålla vid liv. Vad jag med flera inte är eniga om är att grisepass per automatik betyder sjukdom.

Grisepass kan vara ett tecken på problem, men det kan för all del att hästen har problem med tölt, trav eller galopp också vara och utan att hästen tar ett steg i grisepass utan väljer en annan gångart. Man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster och förändringar i rörelsemönstret men det gäller alla gångarter.
 
Sv: Köpa häst - annonser

Ärligt talat så tror jag du har uppfunnit myten själv, jag har då aldrig hört talas om den förr. Det blir nog svårt att komma åt en myt som du troligen är ensam om att hålla vid liv. Vad jag med flera inte är eniga om är att grisepass per automatik betyder sjukdom.

Grisepass kan vara ett tecken på problem, men det kan för all del att hästen har problem med tölt, trav eller galopp också vara och utan att hästen tar ett steg i grisepass utan väljer en annan gångart. Man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster och förändringar i rörelsemönstret men det gäller alla gångarter.
Varför läser du inte mina inlägg ordentligt?
Först påstår du att jag säger att grisepass alltid betyder sjukdom. Och att jag skapar en myt som jag själv är ensam om. Reaktionerna i den här tråden talar om något annat. Och myten finns där. Den har jag stött på många gånger i verkligheten. Och jag håller inte tyst då heller. Det kan du lita på. Det kommer ursäkter hit och dit om att hästen är en islandshäst och det är bara en fas och islandshästar rör sig på det viset. Sedan kan hästen vara sjukligt fet, ha gräsligt verkade hovar, eller på andra hållet - en kraftigt underutvecklad muskulatur. Men nejdå - att den rör sig stelt i grisepass beror ju bara på att den är islandshäst.

Sedan i nästa stycke skriver du exakt om det jag hävdat i inlägg efter inlägg. Grisepass kan vara ett tecken på problem och man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster. Trevligt att du innerst inne håller med - även om det satt långt inne ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Varför läser du inte mina inlägg ordentligt?
Först påstår du att jag säger att grisepass alltid betyder sjukdom. Och att jag skapar en myt som jag själv är ensam om. Reaktionerna i den här tråden talar om något annat. Och myten finns där. Den har jag stött på många gånger i verkligheten. Och jag håller inte tyst då heller. Det kan du lita på. Det kommer ursäkter hit och dit om att hästen är en islandshäst och det är bara en fas och islandshästar rör sig på det viset. Sedan kan hästen vara sjukligt fet, ha gräsligt verkade hovar, eller på andra hållet - en kraftigt underutvecklad muskulatur. Men nejdå - att den rör sig stelt i grisepass beror ju bara på att den är islandshäst.

Sedan i nästa stycke skriver du exakt om det jag hävdat i inlägg efter inlägg. Grisepass kan vara ett tecken på problem och man ska vara vaksam på hästens rörelsemönster. Trevligt att du innerst inne håller med - även om det satt långt inne ;)

Varför läser du inte inläggen här ordentligt, ingen har påstått att grisepass inte kan vara ett tecken på sjukdom, det folk protesterar mot är din envishet att hävda att det alltid är tecken på att något är fel. Hade du läst inläggen hade du sluppit skriva en massa inlägg.

Visa mig någon inlägg där någon här påstått att grisepass aldrig är tecken på problem/sjukdom. Jag kan i varje fall inte hitta det.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst - annonser

Varför läser du inte inläggen här, ingen har påstått att grisepass inte kan vara ett tecken på sjukdom, det folk protesterar mot är din envishet att hävda att det alltid är tecken på att något är fel. Hade du läst inläggen hade du sluppit skriva en massa inlägg.
Beskyll du mig inte för att inte läsa ;)
De flesta har kommit med motargument om att det är naturligt och bekvämt för islandshästar att gå i grisepass. Bland annat du.

Och du har fortfarande inte läst mina inlägg ordentligt. Jag hävdar att rörelsestörningar, som bla annat kan yttra sig i grisepass, är en anledning att kolla upp/fundera på om hästen mår bra.

Så tänk igenom vad du skrev i sista stycket i ditt förra inlägg. Vi är helt överens där - om du slutar att lägga på mig åsikter som jag inte har.

Slippa och slippa - du menar att du skulle sluppit att läsa många inlägg eller?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 035
Senast: Targa
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 013
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 214
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp