Köpa häst(ar)..??

T

Tjopp

Hej! Ny på forumet, hoppas den här tråden hamnar på rätt ställe.

Går i tankarna att skaffa häst, en nordis för skogsmullande (ridning) och kanske att man blir lite mer avancerad och försöker sig på att starta upp dressyrandet ev hoppning litegrann igen. Var läänge sen jag var i hästsvängen så jag känner mig som en nybörjare igen (har ridit då och då men inte varit inne i hästeriet på riktigt på måånga år!). Som sällskap skulle nordisen få en shettis. Båda pållarna skulle hållas igång och ridas/köras ordentligt ca 5 dagar/vecka.

Skulle detta bli av skulle dom få gå på lösdrift med ligghall med halm.

Kommer inte ihåg någonting om hur foderstaten ska se ut eller kostnader för sånt.

Vet att kostnader för hovslagare/foder/strö varierar väldigt beroende på vart man bor och vem man känner men kanske det hjälper att koncentrera det till Norrbottens län för att iaf få veta ungefär vart jag skulle hamna?
Så, hjälp mig snälla vart hamnar man med de hästar jag beskrivit här?? :confused:

Det här med lösdrift är helt nytt för mig, tycker det känns hemskt att ha dom ute i smällkalla vintern, nåt särskilt man ska tänka på eller är det bara att ha ordentligt med halm på vintern så klarar dom sig? Ligghallen behöver inte ha golv va? Fast det kanske är bra om de kommer upp en bit från kalla marken?

Hoppas på svar så jag vet om jag kan fortsätta drömma eller om det bara är att lägga ner :crazy:

JA inte att glömma: försäkringar!! Vad kostar det? Vill ha nån ordentlig försäkring som täcker hältor till stor del, gärna veterinärens resor också.. Eller hur har ni tänkt när ni valt försäkringar?

Snälla hjälp :D
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Vad roligt att du ska skaffa häst!:laugh:

Jag vill bara tipsa om sökfunktionen här på forumet, eftersom du är ny, och där kan du få mängder av svar eftersom detta är ämnen som titt som tätt trillar in.

För försäkring kan jag tipsa att ringa in och fråga, alternativt har några försäkringsbolag att man kan titta ut på hemsidan vad det ungefärligt kommer att kosta.

En halmad lösdrift klarar sig hästar fint på!
Prata med din bonde/foderleverantör vad han tar för fodret och hur du ska göra med transport samt kolla upp så det finns så det räcker hela säsongen. Man når längst genom att ringa runt/åka förbi och kolla läget.

Som sagt, det finns mängder av trådar där du kan få svar på dina frågor, och många andra.

Lycka till!
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Tack för svar!!

Var och kikade snabbt på agria men det verkade som att de ville ha info om hästen för att ge ett pris..? Kanske ska kolla en gång till och andra bolag kanske har nuffrorna tillgängliga direkt.. har alla hundar i agria så det blev som naturligt att titta där först.

Snabbkollade lite gamla trådar, får väl gräva djupare.. suck jag som ville ta den korta vägen till kunskap ;)

Ringa runt bland bondar känns så dumt, vet ju inte om det kommer bli nåt av hästköpen alls och det är nog till nästa sommar (inte sommaren som kommer alltså utan nästa) det får bli isånafall.. Det dröms och planeras i god tid här :D
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Hej och hoppas du förverkligar din dröm :)

Angående halmad ligghall så behöver du inte vara orolig för att de ska frysa, du har ju valt härdiga raser som nog kommer att trivas alldeles utmärkt i Norrbotten. Sen får du inte bli alltför ledsen om det visar sig att de aldrig går in i ligghallen eller i värsta fall bara använder den som toalett. Får en nordis bara tillräckligt med mat så klarar han sig väl i kylan, skulle det bli riktigt kallt eller ifall du klipper honom får du köra med täcke.

Något du bör tänka på till lösdriften är vattentillgången. Kan ju bli kallt och om man kan ha någon form av uppvärmning av vattnet sparar det in massor av arbetet.

För försäkring är det som redan sagts bäst att ringa och fråga. Förutom Agria har åtminstone Folksam och If hästförsäkringar ifall du vill kolla några olika bolag.


Priser på hö skiljer säkert mycket, men jag betalar 2 kr/kg, fast det är lite längre söderut.

Hovslagning kan också skilja mycket, men runt 1000:- gången (var 6-8 vecka ungefär) kan jag tänka mig att det kan bli (Antar att båda skos, verkar du bara shettisen kommer du kanske undan med 750) En extrakostnad som inte jag har med är restid, så det får man nog lägga till ifall hovisen bor en bit bort.


För hö och halm är det nog bara att fråga närmaste bonden (hoppas det inte är för många mil (fördomar, norrbotten)), om inte han kan leverera vet han förhoppningsvis någon annan som kan. Det är antagligen bäst att åka till gården och säga hej och förklara läget än att hålla på att ringa.

Han kan kanske även tipsa om hovslagare. Ofta kan man hitta väldigt billiga hovslagare så. Dessa jobbar ofta även med andra djur såsom klövvård på kor. De är ofta typen 50+ utan någon hovslagarutbildning, men eftersom de hållit på med det hela sitt liv så är de ofta väldigt duktiga. Här gäller dock att kolla upp referenser för det finns rena skräckexempel med som man inte vill ska komma nära ens häst.


Lycka till!
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

kl

Tänk bara på att det kan bli svårt att fördela fodret. Shettisen kan bli sjukt tjock bara på de smulor som den kan smaska i sig från nordsvenskens hög- det är det som är problemet när folk har en väldigt liten sällskapshäst tillsammans med en storing.

Jag skulle tycka det var bättre om du tex skaffade en åring av en större ras som kompis till nordsvensken. En unghäst behöver ju mer näring och kommer inte bli sjuk av att dela foder med nordisen. Sedan kan du alltid sälja unghästen när den börjar komma i ålder att köras in och ridas in.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Tips angående försäkring: det kan skilja en hel del i premie beroende på om du väljer att ha både livförsäkring och veterinärvård eller bara veterinärvård. Väl värt att tänka på.

Var också noga att kolla vad de olika bolagen ersätter. Det skiljer sig allt åt.

Jag håller med Kung Tulle i varningarna att hålla två storlekar av häst tillsammans.

Lycka till med hästeriet!

;) Krocket
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Vi har exakt det problemet. Stallägarens shettis måste ju rimligen ha sällskap så vi har provat att ha honom tillsammans med olika konstellationer av hästar men inget funkar riktigt. Nu går han med min shire och stallägarens åring... och givetvis får shettisen för mycket mat FAST vi försöker att dra ned på det de får i hagen och ge mer till natten samt att de ofta får frukost eller del av frukost inne.

Shettisen är tjock. Jättetjock. Vi försöker motionera honom och vi försöker att göra det vi kan men tja... tjock är han.

Min personliga uppfattning är att han skulle säljas eller lämnas på foder till någon som kunde hålla honom med en annan shettis eller annan extremt lättfödd häst, det är inte så bra att han går där och blir fet ju.

Så jag vill hålla med om att det kan vara ett problem att ha en shettis som sällskap till en nordsvensk!

Vad gäller försäkring kan det variera väldigt. Min jobbarkompis skulle försäkra ett halvblod med vet vård 60´och livvärde 150´- summan skulle bli 27´per år.

Min shire borde dock vara mer jämförbar med en nordis, min försäkring kostar kring 6000 per år och då har jag 120 000 vetvård och 30 000 liv samt tilläggsförsäkring för veterinärs reskostnad och mediciner. Självrisken är 2800 + 20% av kostnaden
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Jag tycker att en bra lösdrift är det bästa sättet att hålla häst. Jag kan ju tyvärr inte ha min på lösdrift då han är extremt lättfödd. Kan även förstå hästar som tränas och tävlas på högre nivåer att man inte gärna har de på lösdrift. Men ur hästens synvinkel så mår de allra flesta bättre av att gå ihop med en fungerande flock i alla väder, men med ligghal såklart.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

När det gäller lösdriften så tänk på att du måste ha tillgång till minst en box som är uppvärmingsbar också. Om du behöver "golv" eller inte kommer att bero på kommunen du bygger i och hur markförhållandena ser ut där. Så den biten är bäst att underöka med dem innan du planerar för mycket.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Tack för alla svar! Det jag tänkte var ensilage på vintern, kan man ha en bal stående dygnet runt eller måste man ransonera när det är lösdrift och de har tillgång till balen dygnet runt istället för bara om dagarna? På sommaren har de bra med bete så då borde det inte behövas något alls, förutom kanske nåt stöd om det ser ut att behövas?

Shettis var tydligen bara att glömma ändå, sambon är tydligen fortfarande väldigt bestämd i att han vill ha en nordis han också och att han skulle motionera den :laugh:

Bondar har jag nära till, så det är nog bara att välja och vraka! :D

Vatten tänkte jag lösa med att ha en såndär värmeslinga i, det är en av de jobbigaste grejerna jag vill minnas med att ha häst, fruset vatten och släpande av hinkar fram och åter.. så det får lösas ordentligt med en gång!

Schelin_j vart har du din häst försäkrad?? Det lät rimligt tycker jag!

lahsd man kan alltså klippa en lösdriftshäst och de klarar sig lika bra med täcke??? Det har varit en av grejerna jag har funderat lite över hur det kommer att vara.. att ha en tokpälsad nordis som är genomsvettig och hur man ska undvika att den blir sjuk efter ridturen.. hade en nordis som jag inte klippte en vinter, ångrade mig massor då det tog hur lång tid som helst att få honom torr och då stod han ändå inne i stall och torkade. Tanken var väl att dom skulle få gå in i garaget (stort varmgarage) och torka innan dom får komma ut igen.

En annan grej jag inte har erfarenhet av är barfotahästar?? Hur fungerar det om man rider på väldigt blandade underlag och ofta? Brukar man mest ha promenadhästar barfota eller fungerar det på hästar som är igång mycket?
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

När det gäller lösdriften så tänk på att du måste ha tillgång till minst en box som är uppvärmingsbar också. Om du behöver "golv" eller inte kommer att bero på kommunen du bygger i och hur markförhållandena ser ut där. Så den biten är bäst att underöka med dem innan du planerar för mycket.

Aha! Här ser man, naiva jag trodde man skulle slippa ha att göra med kommunen i såna här ärenden! Måste man få tillåtelse att ha hästar överhuvudtaget eller?? Ska gå in och kolla på deras hemsida.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Ensilage funkar inte när du har så få hästar, de hinner inte äta upp balen innan den blir dålig, så du får nog satsa på hö. Jag ger hö i finmaskigt nät för att spara och inte övergöda mina kallblod, då har de att äta hela tiden utan att de kan frossa i sig vilket de gärna gör;-)

Barfota eller ej beror på hästens hovar helt enkelt så det får du prova dej fram med! Kallblod har ofta bra hovar.

Inte många kommuner bråkar med en hästägare som har två hästar.

Lycka till med hästdrömmen! Jag är en som har startat om precis som du, det är jättekul och ...lärorikt;-)
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Aha! Här ser man, naiva jag trodde man skulle slippa ha att göra med kommunen i såna här ärenden! Måste man få tillåtelse att ha hästar överhuvudtaget eller?? Ska gå in och kolla på deras hemsida.
Det är miljö på kommunen du behöver ha kontakt med för det finns lite olika regler i olika kommuner för det här med gödselhantering och golv.

Ensilage kan fungera även om du har få hästar det som det hänger på är dels storleken på balarna, storleken på hästarna och temperaturen. En vinter som i år när det är kallt så håller en öppnad bal 10 -14 dagar och det äter två nordsvenskar upp den på med gott mått även om det är en stor bal.

Till lösdrifts hästar är det ofta bäst med fri tillgång på grovfoder (hö eller ensilage) när det blir kallare ute kan de äta mer och på det viset lättare hålla värmen. Om de är i bra hull är det inte säkert att det sätter så väldigt tjock päls, underhudsfett kan göra stor skillnad.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

lahsd man kan alltså klippa en lösdriftshäst och de klarar sig lika bra med täcke??? Det har varit en av grejerna jag har funderat lite över hur det kommer att vara.. att ha en tokpälsad nordis som är genomsvettig och hur man ska undvika att den blir sjuk efter ridturen.. hade en nordis som jag inte klippte en vinter, ångrade mig massor då det tog hur lång tid som helst att få honom torr och då stod han ändå inne i stall och torkade. Tanken var väl att dom skulle få gå in i garaget (stort varmgarage) och torka innan dom får komma ut igen.

Om du inte klipper alltför mycket är det nog inga problem (Klippning typ kinesisk nakenhund är väl inte att rekommendera). Ofta räcker det ju att klippa på en del strategiska ställen (t.ex. bogen) för att problemet med svettningar ska bli mer hanterbart. Det där är ju något man får prova sig fram med och se vad som passar ens egen häst.

Likadant med kylan, man får helt enkelt kolla ifall hästen fryser. Jag lovar du kommer att märka ifall de fryser och anpassa täckesnivån till det. Blåser det mycket kanske ett regntäcke duger, medan det i värsta fall är stalltäcke + vintertäcke som behövs.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

Aha! Här ser man, naiva jag trodde man skulle slippa ha att göra med kommunen i såna här ärenden! Måste man få tillåtelse att ha hästar överhuvudtaget eller?? Ska gå in och kolla på deras hemsida.


Anlägger du ligghallen på mark som är taxerad som jordbruksfastighet behövs ju inget bygglov.
Sen om du har 2 hästar är det inte något som jag hört att man måste ha tillstånd till. Det finns ju ingen myndighet till vilken du anmäler att du har en häst och var den är uppstallad.

Det går väl någon gräns vid 4 hästar där det blir mycket mera noga med allt.

Fast vill du vara riktigt säker är det säkrast att du kollar med länsstyrelsen och/eller kommunen.

Skulle det finnas något krav för någon i din situation att ha tillgång till uppvärmd box (någon skrev det tidigare) så kan man nog kringgå det med en överenskommelse med någon bonde i trakten att du får ha hästen i hans stall vid behov, så du borde ju inte tvingas ha en egen boxplats.
 
Sv: Köpa häst(ar)..??

I min kommun måste man anmäla om att man ska fixa ett nytt häst ställe, eller hur man ska säga oavsett hur månag hästar. Om det är ett stall som redan finns så behöver man inte anmäla något men just som i det här fallet så ska man ringa kommunen, sen är det säkert olika för olika kommuner men jag skulle ringa och kolla för att vara på den säkra sidan. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 454
Senast: Spike
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
682
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: Whirlie
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 399
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp