Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Då vill jag ställa en fråga: Vad är skillnaden på att avla fram hästar respektive grisar och kor för köttproduktion? Jag jobbar som djurskötare, och är flerfaldig hästägare, och kan säga att alla djur har personligheter. JAg äter inte något kött, för jag tycker inte att något djur är mer lämpligt att äta än något annat.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Att "det inte duger på banan" är knappast enda anledningen. Men många gånger är det bättre att en häst skickas till slakt än skänks bort och blir en vandringspokal. Vare sig det handlar om varmblod, kallblod eller ponny.



Att varmblodstravare har en låg status beror till mycket stor del på deras ägare. Att efter ett par terminer på ridskola köpa sig en billig varmblodstravare är ingen bra idé. Den dagen då alla som rider travare kan visa upp en välskött häst som rids i en ändamålsenlig form och som har rätt utrustning, ja då kan travarens rykte komma att återupprättas. Men så länge de ges bort eller säljs så billigt blir de oftast vandringspokaler och säljs av en oerfaren ryttare till en annan oerfaren ryttare.



Det händer ytterst sällan med halvblodshästar.



Att ta ansvar för en egen uppfödning kan också innebära att ta beslutet att slakta den. Särskilt om man ser framför sig att den kommer att åka från ägare till ägare under ett antal år.

Immer

Ett jätte bra inlägg! :bow:

Men kör en liten spinn off på det du skrev ang. ridtravarens låga status...
Kan det vara så att "vi" generellt har "fördommar" mot de som äger ridtravare och därför sätter upp högre krav på dem?
För det är ju inte heller jätte vanligt att alla ridhästar rids i rätt form, med rätt utrustning osv.. Det minskar ju inte ridhästens stautus, men en ridtravar ägare måste verkligen visa fram sin häst på rätt sätt..
Nu vet jag inte om jag får fram vad jag menar.. *svammlar*
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Egentligen ingen som jag ser det.

Jag är uppfödd på lantgård där det skickades nötdjur till slakt och slaktades gris och höns på plats. För mig har det alltid varit en "naturlig" del i kretsloppet och jag kommer inte att sluta äta kött.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Självklart syftade jag på en häst som är säljbar dvs inte galen eller har ngt exteriört fel utan en trevlig häst med en bra framtidsutsikt (som ngt annat än travhäst).

Det jag tycker är tråkigt är att det känns som om ägarna använder slakt som en lat ursäkt till att de inte orkar anstränga sig för att hitta ett bra hem till hästen. Man tycker ju att de borde, som alla andra hästägare, älska sin lilla pålle och vilja det bästa för den? Hade priset varit högre på varmblod så hade nog många fler överlevt då ägarna hade tjänat tillräckligt mycket på de för att anstränga sig, har jag fel?
Jag tycker det du (hummelibumlan) gjort är jättebra o jag önskar att fler kunde göra som du. Iaf ge hästen en chans o se om det kan bli en ridhäst ist och om det finns ngn med ett gott hem som vill ha den.

Jag förstår precis vad du o Immer menar o det är precis det jag tycker är så synd. Men ska man bara rycka på axlarna o tycka att det är ok? Det måste ju någonstans ligga på någons ansvar?
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Kan det vara så att "vi" generellt har "fördommar" mot de som äger ridtravare och därför sätter upp högre krav på dem?

Möjligen. Men en häst som är avlad för ridning har lättare för sig även med en oerfaren ryttare. För att skola om en travhäst till ridhäst krävs en skicklig ryttare som vet vad h*n gör.
Detta om ridning.

Vad gäller övrigt är det tyvärr så att många köper en varmblodstravare som förstahäst, och saknar erfarenhet av hästhållning.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ja visst, men då vänder jag på det: vari ligger det onaturlig i att äta häst? Jag försepråkar varken det ena eller andra, jag tycker bara att det är märkligt att förfära sig över hästar som köttdjur, om man sedan förespråkar köttdjur av andra arter.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

jag tycker inte det är ett dugg onaturligt att äta hästkött. dom flesta hästar har ju dessutom ett jättebra liv då dom lever, tillskillnad från många nötdjur, grisar och kycklingar (som alltid står inne).

om fler efterfrågat hästkött i sverige skulle ju kg priset för häst på slakterierna gå upp och det skulle inte bli lönsamt att frakta hästar utomlans i slakttransporter, det skulle spara otroligt mycket lidande.

som det är idag så "skickas" många hästar utomlans för slakt, sedan importeras massvis av hästkött. vart tar det vägen ? hur vet vi att det inte är dom hästarna vi exporterat som kom tillbaks som kött, många pga. att dom inte ens går att slakta för livsmedel i sverige.

sedan har vi alla dom som inte ens förstår när det är någon skum köpare, eller vet vad en uppköpare är. jag vet en som tröttnade på sitt äldre "travar sto". satte ut annons och det kom en köpare med hästlastbil (med fler hästar på) dom köpte hästen för 3000 kr och berättade att dom skulle ha henne till avel (ingen kanonstam) men lämmnade inte så mkt mer info. sa bara att hon skulle få det jättebra, och att dom köpt lite fler hästar "på vägen". nu svarar det inte på lämnat mobilnr....vart tog den hästen vägen :confused:

säljaren tror fortfarande att hästen har det bra och ska användas i avel. kanske, kanske inte......
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Men alla hästägare tar inte ett vettigt ansvar för sina hästar. Om alla tog ett bra ansvar vore det enkelt. Det är ett dåligt ansvar att skicka en ung frisk häst till slakt av bekvämlighetsskäl anser jag. Det respekterar jag inte, lika lite som jag respekterar att en del ägare vanvårdar sina pållar. Men det kanske Immer tycker att man ska respektera också? Att ingen annan har ngt att göra med vad hästägaren gör med sin häst?? Den känslan får jag. Nej man ska bry sig tycker jag.

I fallet med det 4-åriga varmblodet vet jag att hon slaktades enbart pga att hon ville galoppera hela tiden på travbanan, inget annat. Kanske hade hon blivit en utmärkt ridhäst som haft lätt för galopp vilket så många varmblod har problem med. Det var synd tycker jag och håller med den som skrev att det inte är att ta ett bra uppfödaransvar. Ägaren var = uppfödare till hästen.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Man kan aldrig vara garanterad att hitta ett bra hem till sin häst. Men de flesta hästägare är bra vad jag vet så risken är ju inte så stor att den får ett helvete. Priset är viktigt i det här sammanhanget. Desto högre pris= desto bättre tar hästägaren generellt hand om sin häst. Men det kan bli en "porslinshäst" oxå det ska vi inte glömma och då tror jag faktiskt att en häst på lösdrift kan ha det bättre. Så regel nr 1 är att ingen häst ska skänkas bort tycker jag för folk är ofta inte lika rädda om det som dom inte betalt ngt för.

Sedan tror jag att man många gånger är rädd i onödan för att hästen ska säljas vidare. Det behöver inte vara fel, om häst o ryttare/ägare inte stämmer helt bra är det bättre att hästen kommer till ngn som förstår sig bättre på hästen, får den att trivas och båda blir nöjda. Men som gammal ägare känner många kanske att man tappat kontrollen på hästen för man inte längre vet vem som har den. Det känns inte bra för hästägaren men hästen har förhoppningvis det minst lika bra. När man inte har eget stall byter väl hästen stallplats ibland i alla fall och utsätts för den stress som denna påfrestning att flytta innebär. Jag är säker på att hästen inte upplever ägarbytena så hemska utan att det mest är den gamla ägarens fasa. Tror inte att det påverkar lika negativt på en häst med ägarbyte som en hund.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Känner man oro den dagen man måste ta bort sin häst så finns det ju ett annat alternativ och det är Lantbrukstjänst. Dom kommer till stallet och avlivar hästen där och dom är skyldiga att tömma hästen på blod. De tar hästen med sig men det kostar en slant för utförandet eftersom hästen ej blir livsmedel utan kremeras. Det går otroligt snabbt och smidigt och hästen slipper känna ev stress.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Självklart syftade jag på en häst som är säljbar dvs inte galen eller har ngt exteriört fel utan en trevlig häst med en bra framtidsutsikt (som ngt annat än travhäst).

Det jag tycker är tråkigt är att det känns som om ägarna använder slakt som en lat ursäkt till att de inte orkar anstränga sig för att hitta ett bra hem till hästen. Man tycker ju att de borde, som alla andra hästägare, älska sin lilla pålle och vilja det bästa för den? Hade priset varit högre på varmblod så hade nog många fler överlevt då ägarna hade tjänat tillräckligt mycket på de för att anstränga sig, har jag fel?
Jag tycker det du (hummelibumlan) gjort är jättebra o jag önskar att fler kunde göra som du. Iaf ge hästen en chans o se om det kan bli en ridhäst ist och om det finns ngn med ett gott hem som vill ha den.

Jag förstår precis vad du o Immer menar o det är precis det jag tycker är så synd. Men ska man bara rycka på axlarna o tycka att det är ok? Det måste ju någonstans ligga på någons ansvar?

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vad betyder då "inte duger på banan??
Kan ju betyda massor..
Hästen vill inte springa, den kan inte springa, den är skör och går sönder, den har halsproblem, den har fel exteriör, den är het, den är slö, den är "galen" och går inte styra... Vi kan fortsätta i all oändlighet..
Men säg för det lätta i din värld då att den inte kan springa tillräckligt fort och är i alla andra avseenden frisk. Vet du ens då om den passar som ridhäst?

Sen finns det en massa travhästar som av en eller annan anledning inte passar som ridhäst eller avelsdjur!
Så med vissa hästar anser jag det är bättre slaka än riskera att de hamnar fel.. och innan du hoppar på mig så har jag förmedlat flera hästar från travet till ridfolket, tar både tid och jobb, i dessa fall har det lönat sig, men jag har oxå rekommenderat andra att ta bort deras häst, för den passar inte som ridhäst av olika anledningar.. Och det är inte roligt att säga till en ägare när man vet att alternativet är slakt...

min travare var en sådan "duger inte på banan" för att hon hade ett dåligt muskelfäste (alså att det inte är vätr att vänta på att det ska bli bra" men ägaren valde att sälja hästen och i dag är hon 20år pigg och spralig och lever ett bra liv och när det är dags att köpa en ny häst så är risken stor att det blir en travare till...

jag skulle aldrig sälja henne utan avliva henna när och är gammal och har ont (blir skadad eller så) och i stallet där hon stå så finns det ett gotlands russ som är 29år...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Att varmblodstravare har en låg status beror till mycket stor del på deras ägare. Att efter ett par terminer på ridskola köpa sig en billig varmblodstravare är ingen bra idé. Den dagen då alla som rider travare kan visa upp en välskött häst som rids i en ändamålsenlig form och som har rätt utrustning, ja då kan travarens rykte komma att återupprättas. Men så länge de ges bort eller säljs så billigt blir de oftast vandringspokaler och säljs av en oerfaren ryttare till en annan oerfaren ryttare.
Immer

nej det tror ja inte... det beror på att det finns så många varmblodstravare...
Att ägaren/uppfödaren har lagt ner mycket tid och pengar på att få fram en travare som sedan "inte duger på banan". h*n skulle nog vilja sälja hästen för 50 000-100 000 för att den har bra stam men för att det finns så många travare så kan h*n inte sälja den för så mycket.
Min häst har en farfar (tror jag det var) som var en av dom bästa hästarn på den tiden och hon har många syskon som har vunnit upp till miljonen...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

En häst som kommit in på slaktområdet FÅR inte lämna området levande av smittoskäl. Om det sen finns mindre eller mindre seriösa slakterier kan inte jag veta, men de ska inte kunna hända.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ja visst, men då vänder jag på det: vari ligger det onaturlig i att äta häst? Jag försepråkar varken det ena eller andra, jag tycker bara att det är märkligt att förfära sig över hästar som köttdjur, om man sedan förespråkar köttdjur av andra arter.

Har jag sagt att det är onaturligt? Jag har sagt att jag äter kött, inkluderat hästkött.

Jag tycker det är att överdriva att tycka att jag förfärar mig när jag lyckats skriva en förflugen tanke utan några bakomliggande argument på ett forum. :smirk:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag körde själv mina två avelsston (travare) till slakteriet i förrgår. Jag är amatörtränare - uppfödare - hästägare - hästskötare m.m. Jag blir lite illa berörd av vissa inlägg i den här tråden.

Vaddå "rädda hästen från slakt"? Vad är det som säger att hästen räddas? Och räddas till vad? För att hamna hos någon nybörjare med noll kunskap om travarens egenskaper, bara för att hästen kostade typ 1000 - 5000:-? En travare är enligt min åsikt ingen bra första häst, om den skall användas som ridhäst. Det krävs mycket kunskap för att skola om en travare till väl fungerande ridhäst. Däremot är de nästan undantagslöst väluppfostrade, snälla, lätta att handskas med eftersom de är så mycket hanterade. (Till skillnad mot vissa andra raser) Fråga t ex hovslagare vilka h*n helst skor: en väluppfostrad travare eller en bortskämd häst av annan ras???

Tillbaka till ursprungstråden. Priset på våra travare när dom säljs som ridhästar har tyvärr rasat katastrofalt, vilket jag m fl försöker ändra på. Vi rekommenderar att man inte säljer hästen under 10.000:-. Detta för att hästen inte skall bli någon vandringspolkal som säljs vidare i flera omgångar. Eller att dom hamnar hos folk som är så okunniga att det är skrämmande att de ens har hand om en häst.

Någon föreslog att om man köpte en häst vid slakteriet (vilket är förbjudet) kunde man kontakta ägare för att få reda på eventuella fel/defekter hos hästen!! VA!!??? :eek: Jag skulle bli skogstokig om någon ringde och frågade om min häst som jag hade lämnat till slakt!

Som hästägare har man ett sort ansvar gentemot hästen. Jag tog mitt ansvar och lämnade den till slakt!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Du kom inte riktigt tillbaka till ursprunget, det var just det om att köpa häst från slakteriet, inte travhästar. ;)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Körde en häst till ett slateri i Kil utanför Karlstad för ca 8 år sedan. Var inte ett djur i närheten, var lugnt och stilla. Vi anmälde att vi var där, en veterinär kom med ut och vi ledde in stoet in i huset. En kille bad mig ta ett steg ifrån, han gick fram till henne och hon stöp direkt. Vi fick grimman med oss och åkte. (ok- gråtande)
Någon skrev att man ska ta ansvar hela vägen, det kände jag att jag gjort. Jag visste att hon inte stod på någon slaktbil till utlandet eller att man skulle träffa henne senare hos någon annan och tycka att hon inte hade det bra.
Jag är ganska säker på det någon skrivit att idag är det inte tillåtet att sälja vidare häst från slakteriet.
Men det är klart. Inget är omöjligt.
Titanic kunde ju inte sjunka......
Skulle dock inte tycka det var så hemsk att åka med mitt 16 åriga sto om jag av någon anledning inte skulle kunna ha henne kvar. Säljer man hästen har man inget att säga till om längre. Tre ägare senare skulla man nog må ganska dåligt om det kommer fram att hästen inte fick det liv man trodde när man sålde.
Jag tror inte jag är ensam om att vara bra för mina hästar men jag vet med säkerhet att det finns sämre ställen att hamna på.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag är amatörtränare - uppfödare - hästägare - hästskötare m.m. Jag blir lite illa berörd av vissa inlägg i den här tråden.

Samma här....förstår att du som just genomlidit en slakt blir illa berörd.

Jag förstår faktiskt inte hur folk tänker när de ska "rädda hästar" (oavsett ras).
Är det inte bättre att göra en god insats genom att köpa de friska, sunda saluhästar som finns för en anständig summa,istället för att snylta åt sig en gratishäst från slakteriet (och rättfärdiga köpesumman (0:-) genom att kalla sig en som "räddat" från slakt ????)

Förmodligen är de allra flesta som vill rädda hästarna genuint snälla och vill väl, men det är de hästägare som skickar sina hästar till slakt också.

Det finns oseriösa "typer" i bägge lägren och det var det jag ville poängtera med min "syrliga" kommentar.

Jag tror inte att det finns någon här på bukefalos som representerar de hästägare som bara slaktar för bekvämlighetens skull.
Vi brinner väl alla för våra hästar och vill dem väl.

Oftast är det en lång, jobbig process innan hästägare tar det slutgiltiga beslutet att låta hästen gå till slakt.
Ytterst få ägare är så hjärtlösa att de väljer slakt bara för att det är snabbt och bekvämt och hur man ska komma åt den typen av ägare är en svår nöt att knäcka...
Ibland önskar jag att fler människor valde slakt istället för att blunda för det faktum att hästen inte mår bra (psykiskt eller fysiskt).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 878
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 964
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp