Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

nej, det är inte BULLSHIT, och inte förtal av travsporten heller :smirk:

i det stallet lämnades väldigt få hästar ut om det inte fanns/finns ref. vissa hästägare ville givetvis inte slakta, men fanns det inget bra hem tillhands så rek. tränaren att avliva.(sedan gör ju alla vad dom vill ändå) och många av hästarna ägdes av många personer, där det även fanns dom som ALDRIG besökte hästarna i stallet.

dessutom hände det att folk slutade betala för sina hästar (som inte gick bra) och att bolag kursade, dom hästarna tillföll ofta tränaren (för obetalda hyror) och väldigt många av dom gick till slakt ganska fort/med en gång.

det finns faktiskt mer än ett sätt att se på saker. jag tycker att denne tränare tog ansvar för det denne kunde... (har du läst hela mina inlägg ?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

man kan se det på två sätt, har jobbat åt en stortränare så jag vet det där med obetalda träningsavgifter. Han sålde dem vidare till andra hästägare, inte skickade han dem till slakt iaf!
För den oinsatte i travsporten ser inte ditt inlägg så bra ut, det får det att verka som att vi är brutala inom sporten för att de inte duger på banan.

Frågan kan man ställa till flera här; när är det OK att slakta dessa "räddade" hästar då?? Är de till slakt så är de!!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Pratade med en god vän vars kompis-kompis påstår att hon köpt två "friska & fina" f.d ridskoleponnyer från ett slakteri.

Hon påstår att "Är man vid ett slakteri tidigt på morgonen kan man köpa billiga hästar" Det borde väl inte vara möjligt?

Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.

De flesta hästar som skickas till slakt är ju gamla, obotligt sjuka/skadade hästar vars ägare beslutat att det är dags för hästen att få vandra vidare.

Om det nu är sant så har ju dessa ridskoleponnyer lämnats till slakt för att de har en skada/sjukdom som gör dem oanvändbara i ridverksamheten samt för att skona dem från lidande.

Hon ansåg att hon räddat dem från "ett hemskt öde" men borde det inte vara djurplågeri - Hon vet ju inte p.g.a vilken sjukdom/skada dessa ponnyer har lämnats till slakt för, de kanske lider.

Ett djur som lämnats för slakt bör väl inte slippa levande där ifrån - Eller? /Linda

Man kan ju undra hur "friska" de var...
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

precis! trodde knappt att det existerade längre att man skickade hästar med slaktbilen! och framförallt, varför gör man det? är det för att slippa de tusenlappar det kostar att avliva hemma? i de stall där jag har stått har det aldrig varit tal om att skicka iväg en häst till slakteriet, alla hästar avlivas hemma.

Slaktbilar är djurtransport bilar. De kör inte bara till slakteriet utan också mellan olika gårdar.

När slaktbilen hämtar djur får föraren inte lämna lastbilen, och absolut inte gå in i djurstallet! På grisgårdar brukar de ha en speciellt lastrum dit djurägaren föser grisarna och sen transportören föser upp de på bilen, det rummet rengörs sen noggrant för att inte få in ev smittor från andra gårdar.

Väl på transporten kan det stå djur från olika gårdar men det är ganska ovanligt. Djuren får inte träffa varandra och blandas i boxarna.

När djuren sen lastas av så ställs de djur som lastats tillsammans i samma box på slakteriets stall.

När transporten är tom, så mockar man ur hela bilen och ser till att dne är ren för att inte föra med ev. smittor. Samma sak gäller boxarna på slakteriet.


De som kör djur åt oss är ju inte slakt-personal eller vad man ska kalla dem, de är egna firmor och de kör andra djur också, t.ex smågrisar, kalvar som säljs mellan gårdar.

Det är ingen skillnad på en slaktbil och en djurtransport bil som levererar hästar från skåne-norrland. Och en häst som är van att åka blir knappast orolig.


Varför man väljer att låta sin häst gå till köttproduktion? För det är en bristvara i Sverige och för att fylla upp efterfrågan importeras kött från bla USA, det finns en massa filmer här på buke från dessa slakterier.

Och som jag skrivit innan, så kan man avliva hästen hemma och sen köra den till slakteriet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hon har säketr köpt den på livdjursauktion. Vet en som köpte en häst så....
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag håller helt med dig, och jag tror definitivt att en som skuter ett 100 tal nötboskap om dagen är säkrare på vad h*n gör en en som jobbar med att ta bort någon häst/dagen hemma.

Man har hört skräckhistorier om trotjänaravlivningar också där de bultat X-antal gånger och dessutom utan att avbloda :eek:

Jag tror inte ens du får köra en häst med livstidskarens till slakteri, vi tar ju stickprover b.la på antibiotika.

Min häst och mina blivande hästar kommer få gå till köttproduktion, jag kommer säkert tycka att det är skitjobbigt när den dagen kommer, men jag tycker mer synd om alla vanvårdade och skadade djur som misshandlas på slakterier osv i USA för att vi i sverige ska kunna fylla den lilla efterfrågan på hästkött.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*raderat*

ångrade mig..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

då ber jag om ursäkt ifall det kan upplevas på det viset.

jag har inte själv den åsikten (om att det skulle vara brutalt), utan tycker faktiskt att det är bättre för hästarna att få vandra vidare om det inte finns ett bra hem tillgängligt. en häst direkt från banan är väl inte den lämpligaste nybörjarhästen :crazy:

att skänka bort/sälja för en spotstyv till "vem som helst" tycker inte jag är ett bra alternativ, särskillt som det förekommer mkt. bulevanköp för vidare resor utomland.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

här får du ta dom till slakteriet, dom lämnar sedan kroppen vidare för destruktion. men det är DYRT.

tyvärr får inte mitt halvblod gå till livsmedel när den dagen kommer (han är kastrerad ;) ) flera av dom andra har fått butta och div. andra mediciner så dom får inte heller bli mat. men går det så är slakteriet mitt första val, därefter lantbrukstjänst.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Men alltså, varför skicka ett friskt och välmående djur till slakt?

För att man gör livsmedel av djuret sen, och vi människor och djur (hund & kattmat) skulle bli riktigt sjuka av sjuka djur, jag trodde detta var logiskt.

Du äter ju inte bröd som är grönluddigt och kryper av sig själv runt i brödpåsen eller hur?
Likaså dricker du inte mjölk eller använder andra livsmedelsprodukter där bäst före datumet gått ut.

Och du skördar väl inte ett skadat och dåligt hö för att sen ge det till dina hästar?


Djurägaren intygar b.la att djuren är friska, inget djur är högdräktigt, de är inte medicinerade osv.
Transportören får inte lasta på skadade djur, tex om en ko brytit ett ben. Det har med djurskyddet att göra, ett sjukt/skadat djur ska inte lida, utan nödslaktas hemma.
På slakteriet besiktas djuret vid avlastning och det kan ju hända att ett djur skadat sig i transporten, vi hade 1 fall förra året då en tjur försökte hoppa över mellanväggen. Upptäcker veterinären att ett djur är sjuk/skadad så avlivas den direkt.
Sen väl inne på slakteriet så besiktas djuret en gång till. Här går ju ingenting att dölja när djuret väl är flått, då syns gamla skador och skador på organ osv.

Upptäcker veterinären flera magra djur i olika åldrar ifrån samma bonde, så fotas djuren och sen görs en anmälan till djurskyddsmyndigheten som sen åker ut till gården och ser över alla andra djur som finns där.

Att slakta är alltså ingen utväg för att bli av med ett vanvårdat djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

fast jag skulle vilja tillägga att även om tex. hästen är "frisk och välmående" ( som jag ser det, lite dumt uttryckt)för att gå till slakt så behöver den ju inte vara "hel för att använda". dvs. ridbar eller ens må bra av att "bara" gå i en hage. det finns ju många skador/sjukdommar som inte påverkar köttets kvalite men som hindrar tex. hästen att få leva ett bra liv.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

vad jag menar är ju självklart att inte just själva hästägaren behöver stå och se sin häst bli avlivad men jag tycker någon person man litar på skall vara med. visst finns det många bra slakterier men jag vet också ställen där allt inte alltid är som det ser ut på ytan.. tyvärr.. jag litar inte på denna indusri och stödjer den inte alls då jag personligen inte äter kött och är emot köttindustrin, OBS att jag inte dömmer någon annan, alla får stå för sina val -detta är mitt, andra gör va de vill

jag tycker också att det är synd att de fall där de inte går som planerat faller i skuggan.. det gäller oskylldiga djur och jag tycker vi måste vara hårda va gäller deras hantering..och inte tro på¨allt som sägs om hur noga och kontrolerat det är, detta är sverige, fasadens land, vi är så jävla bra utåt sett men det finns aldelles för många lik i detta lands garderob, tyvärr vet många blåögda svenskar inte om det bara eller så blundar det och tycker att det är skönt att ha ett rent samvete då man säger sig veta att hästen bli väl omhndertaen på slakteriet och att allt kommer gå bra till.. ah ja blir så ledsen.. många blir så lurade, tack och lov inte alla men et händer.

och som jag sa tidigare så kommer man aldrig behöva möta sin häst helt oväntat om man vet att djuret är avlivat, eller hur..?

vad jag menar med det ja skrive i tidigare inlägg är alltså att det finns hästägare som har fullt friska och dugliga hästar men som går till slakt då de inte orkar engagera sig i att sälja, menar ni då at ni tycker att dessa hästar bör slaktas endå? om ägaren inte bryr sig så bryr h*n väl sin inte om de säljs till någon annan heller? eller? desutom skulle jag aldrig kunna avliva en häst som fortfarande är brukbar och frisk så..

vill inte vara elak eller dömma någon men det är tråkigt att folk är så godtrogna.. inget fel i det, men ibland betyder det olycka för våra vänner djuren..
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hej ! Säger bara en sak...! Om hästägaren inte orkar sälja sin friska häst till annat än slakt så tar man inte sitt ansvar, men om hästen har bruttit båda bakbenen och inte kan gå och säljer den till slakt så tar man sitt ansvar.
Men det är ju inte drömmar som styr det är ju värkliigheten...! :(
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

vad jag menar är ju självklart att inte just själva hästägaren behöver stå och se sin häst bli avlivad men jag tycker någon person man litar på skall vara med.

Det är en självklarhet att man förvissar sig om att hästen verkligen är död.

och inte tro på¨allt som sägs om hur noga och kontrolerat det är, detta är sverige, fasadens land, vi är så jävla bra utåt sett men det finns aldelles för många lik i detta lands garderob, tyvärr vet många blåögda svenskar inte om det bara eller så blundar det och tycker att det är skönt att ha ett rent samvete då man säger sig veta att hästen bli väl omhndertaen på slakteriet och att allt kommer gå bra till.. ah ja blir så ledsen.. många blir så lurade, tack och lov inte alla men et händer.

Hur stor erfarenhet har du personligen av slakterier? Har du själv sett eller är det bara som du hört av andra? Sådant prat ska man nämligen ta med en nypa salt.
Jag litar mer på dem som är i branschen och insatta i hur det verkligen går till. Pmm är en av dem, h*n har dessutom förklarat att det märks om en häst blivit slagen, sparkad eller på annat sätt misshandlad före slakten.
De som jobbar på slakterierna är inga sadister eller lustmördare, det är vanliga människor och en hel del av dem har säkert egna djur hemma.


vad jag menar med det ja skrive i tidigare inlägg är alltså att det finns hästägare som har fullt friska och dugliga hästar men som går till slakt då de inte orkar engagera sig i att sälja, menar ni då at ni tycker att dessa hästar bör slaktas endå? om ägaren inte bryr sig så bryr h*n väl sin inte om de säljs till någon annan heller? eller?

Ja, jag anser att det är hästägarens beslut som gäller. Att ta beslut om att en häst ska slaktas är också att ta ansvar, och jag förstår dem som gör så hellre än att låta hästen bli en vandringspokal och gå från det ena hemmet till det andra.
Att ta beslut om slakt är inte detsamma som att inte bry sig.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hej ! Säger bara en sak...! Om hästägaren inte orkar sälja sin friska häst till annat än slakt så tar man inte sitt ansvar, (

Som jag skrev i förra inlägget, att ta beslut om att slakta sin häst är också att ta ansvar.
Jag skulle hellre slakta en häst än att sälja den billigt och därmed riskera att den blir en vandringspokal eller hamnar på en lastbil med destination Italien.
Trots att det finns massor av unga tjejer som står i kö för att få en egen häst jättebilligt eller rentav alldeles gratis.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är en självklarhet att man förvissar sig om att hästen verkligen är död.



Hur stor erfarenhet har du personligen av slakterier? Har du själv sett eller är det bara som du hört av andra? Sådant prat ska man nämligen ta med en nypa salt.
Jag litar mer på dem som är i branschen och insatta i hur det verkligen går till. Pmm är en av dem, h*n har dessutom förklarat att det märks om en häst blivit slagen, sparkad eller på annat sätt misshandlad före slakten.
De som jobbar på slakterierna är inga sadister eller lustmördare, det är vanliga människor och en hel del av dem har säkert egna djur hemma.




Ja, jag anser att det är hästägarens beslut som gäller. Att ta beslut om att en häst ska slaktas är också att ta ansvar, och jag förstår dem som gör så hellre än att låta hästen bli en vandringspokal och gå från det ena hemmet till det andra.
Att ta beslut om slakt är inte detsamma som att inte bry sig.

Immer

Håller med dig fullständigt om ovanstående! :bow: :bow:

/Kicki :)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Hon påstår att "Är man vid ett slakteri tidigt på morgonen kan man köpa billiga hästar" Det borde väl inte vara möjligt?

Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.

De flesta hästar som skickas till slakt är ju gamla, obotligt sjuka/skadade hästar vars ägare beslutat att det är dags för hästen att få vandra vidare.

Jag reagerar på din första mening, är hon där för att hon tycker att det är kul eller?
Jag tror inte att man får köpa slakthästar, de har som du skrev hamnat där av anledning.

-**Hade jag lämnat en häst för slakt skulle jag bli ganska upprörd om jag senare fick veta att den sålts eller om jag rent av skulle "hitta" hästen i ett annat stall.**-

GANSKA UPPRÖRD?
J*VLIGT UPPRÖRD!
Jag hade dödat!

Tänk på de stackars ridskolebarnen som har stått och gråtit för att deras älskling ska slaktas!
Och så hittar de dem i ett annat stall 2km från ridskolan!

Jag kan inte reglerna men seriöst sätt borde det kunna gå att anmäla denna personen och både ge böter åt både köparen och den på slakteriet som släppt hästarna!
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Om hästägaren inte orkar sälja sin friska häst till annat än slakt så tar man inte sitt ansvar.

Nähä... man tar väl ansvar om hästen är obotligt sjuk/skadad att slakta den för att den lider?

Jag slaktar ändå inte, det är bättre att begrava dem hemma!

(OBS! man måste ha tillstånd av länstyrelsen för att begrava hemma!)
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

*KL*

Det pratas flera ggr om att 'ja men alla hästar slaktas ju inte för det är fel på dem, och de som slaktas för att ägaren inte kan/vill ha dem kvar de är det ju bättre för hästen om den får ett nytt hem och får leva'.

Och jag bara undrar exakt NÄR slakterierna började föra journal över och fråga VARFÖR det aktuella djuret kommer in till slakt? De ställer nämligen inga sådana frågor, de är tämligen ointresserade av varför Brunte ska slaktas, det de är intresserade av är (förhoppningsvis) om Brunte har pass och om Brunte har medicinerats med något det är karens på.

För visst slaktas det hästar som mycket väl skulle kunna ha levt vidare, här var det skytteltrafik till lokala slakteriet en period, när en travtränare som var på randen till konkurs körde iväg i princip hela bestättningen av avelsston, föl och unghästar till slakt, för att få ut så mycket pengar ur bolaget som möjligt innan konkursen var ett faktum (dvs vi talar ekonomisk brottslighet). Och det fanns säkert en del gamla trotjänare där som fick rätt slut, men det fanns en hel del som fick fel slut med, alldeles för många. Men slakteriet lägger sig ju inte i varför du skickar djuren till slakt, och säljer således inga heller.

Däremot om du stått utanför och erbjudit gubben slaktpengen i näven hade du med all säkerhet fått ta med dig hästen hem. Men det är en helt annan sak än att slakteriet säljer dem.

De flesta som köpt 'slakthästar' har köpt det av ägaren som tänkt skicka hästarna till slakt annars.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 082
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 913
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp