Köpa häst från slakteri?

Sv: Köpa häst från slakteri?

Här kommer mina tankar i frågan:

Anser inte heller att man ska kunna köpa häst från slakteriet, de kan ju ha osynliga fel som gör att ägaren valt slakt som utväg.

Sen håller jag med om det någon skrivit om uppfödaranvsar. Föder inte upp hästar själv men har haft marsvinsuppfödning nu i 8 år och skulle aldrig få för mig att avliva djur som ej blev sålda. Det är alldeles för lätt att bestämma över liv och död tycker jag. Jag anser att oavsett vad det är man föder upp har man ett uppfödaransvar, och tycker inte att slakt/avlivning av friska och sunda djur är rätt om det går att hitta ett nytt hem åt djuret oavsett pris.

Hoppas ni förstår hur jag menar, blev kanske lite rörigt.:crazy:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Sen håller jag med om det någon skrivit om uppfödaranvsar. Föder inte upp hästar själv men har haft marsvinsuppfödning nu i 8 år och skulle aldrig få för mig att avliva djur som ej blev sålda. Det är alldeles för lätt att bestämma över liv och död tycker jag. Jag anser att oavsett vad det är man föder upp har man ett uppfödaransvar, och tycker inte att slakt/avlivning av friska och sunda djur är rätt om det går att hitta ett nytt hem åt djuret oavsett pris.

Ja, inte är det väl många uppfödare som bedriver en så oseriös (och kostsam) avel att de måste slakta fullt friska, unga individer pga att de inte hittar ägare till dem :eek: :eek: :eek:

Och inte är väl den kategorin hästar så stor bland slakthästarna (unga, friska, osålda unghästar direkt från uppfödaren) ???????

Är det så att uppfödarna är ett problem i den här saken borde energin (för att hjälpa hästar) läggas på att nå ut med "information om uppfödaransvar" till landets uppfödare...inte på att "rädda" någon enstaka unghäst från slakt.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Djur som är på slaktområdet får inte lämna anläggningen levande

Det har b.la med smittorisker osv att göra.

Vi hade ett "fall" för några år sen då en tjej kom med 4 hästar, 1 som skulle slaktas, och 3st som skulle till Ulltuna, det var nära att hon fick lämna anläggningen utan hästar.

Jag jobbar på slakteri om någon undrar något kan ni skicka pm.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Det är ett dåligt ansvar att skicka en ung frisk häst till slakt av bekvämlighetsskäl anser jag. Det respekterar jag inte, lika lite som jag respekterar att en del ägare vanvårdar sina pållar. Men det kanske Immer tycker att man ska respektera också? Att ingen annan har ngt att göra med vad hästägaren gör med sin häst?? Den känslan får jag.


Då får du fel känsla. Vanvård och slakt är två helt skilda saker, och vad det gäller vanvård tycker jag att det är vars och ens skyldighet att ingripa. Dock är det upp till djurägaren själv att besluta om slakt.
Att det sedan står tio fjortonåringar i kö för att ta emot hästen gratis spelar ingen roll - de har ingen talan i detta fallet.

Immer
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Jag anser att oavsett vad det är man föder upp har man ett uppfödaransvar, och tycker inte att slakt/avlivning av friska och sunda djur är rätt om det går att hitta ett nytt hem åt djuret oavsett pris.

När du skickar ett djur till slakt, svin, lamm, nöt, häst...Så intygar du en hel del saker, b.la att djuret är friskt.

Skickar du ett sjukt djur, så avlivas den efter veterinärbesiktningen som sker vid avlastning, och djuret skickas till destruktion och du får själv stå för den kostnaden.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Men alla hästägare tar inte ett vettigt ansvar för sina hästar. Om alla tog ett bra ansvar vore det enkelt. Det är ett dåligt ansvar att skicka en ung frisk häst till slakt av bekvämlighetsskäl anser jag. Det respekterar jag inte, lika lite som jag respekterar att en del ägare vanvårdar sina pållar.

Skickar du en sjuk häst till ett slakteri ska du se att det inom några dagar knackar på dörren och djurskyddsmyndigheten står där och undrar varför du inte behandlar din sjuka häst :smirk:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

du skrev ju att det var sjukt att hästar föds upp för köttproduktion?
JAg tycker att det är sjukt att något djur föds upp av den anledningen, men om man förespråkar det bör ju det rimligtvis gälla alla djur, så även hästar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Känner man oro den dagen man måste ta bort sin häst så finns det ju ett annat alternativ och det är Lantbrukstjänst. Dom kommer till stallet och avlivar hästen där och dom är skyldiga att tömma hästen på blod. De tar hästen med sig men det kostar en slant för utförandet eftersom hästen ej blir livsmedel utan kremeras. Det går otroligt snabbt och smidigt och hästen slipper känna ev stress.

Ja precis vad jag tänkte skriva också.varför i hela fridens namn ska man släpa i väg hästen till ett slakteri.
Jag var tvungen att ta bort min egen uppfödda 3 åring i höstas och detta var absolut mitt enda alternativ när det nu var så illa som det var. Otroligt lugnt och odramatiskt för hästen.Hon stod och åt sina morötter hemma på gårdsplanen och sedan var hon borta. sedan hade man ju ett helvete av sorg framför sej men det blir ju inte bättre för att man inte väljer detta alternativ.:cry:

Sedan måste jag säga att jag har full förståelse för att man som travhäst ägare har svårt att hitta en bra lösning för hästen den dagen man tar beslutet att inte ha kvar hästen på banan. Det kan sluta lyckligt hos en person som har hästen som ridhäst men den kan också sluta som olycklig vandringspokal pga av att många nästan impuls köper dem pga det ofta låga priset.
Har själv en fd travare som jag fick gratis som 2½ åring pga av att han inte var någon lek att handskas med och jag såg honom som en utmaning i mitt NH tränande.
Nu är han en fantastisk 11 åring som jag tävlar distans med på relativt hög nivå och han är givetvis också dressyr riden även tävlad i western i pp klasser med vinster.Har blivigt erbjuden 30 000 kr för honom vid några tillfällen men han skall vara hos mej tills han dör!:love:
Det viktiga här är att ha en debatt om vad som kan göras för att öka travhästens värde efter att karriären är slut som travhäst om hästen är frisk och kry i övrigt.
Som tillexempel den kallblodiga travhästen som fått ett enormt uppsving sista 10 åren pga att den passar mycket bra för den akademiska ridstilen.
Sedan skall man heller inte blunda för att det finns många många hästar även inom andra dicipliner så som hoppning och dressyr som slaktas för att inte ägarna vill eller orkar vänta ut skador som uppstår på hästen.Ofta är de dessutom relativt högt försäkrade och då kan ägaren snabbt köpa sej en ny tävlings häst.
Vet själv om 2 vetkliniker i Sverige som lätt dömer ut hästen om du vill det. Och jag tror många skulle bli förvånade över hur många som lätt väljer det alternativet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ojoj inte lätt det här, personligen så skulle jag aldrig sckia iväg min häst till slakt, oansvarigt! det finns allt för många mardrömshistorier om hur djuren behandlas och missköts inör slakt då det "ändå ska dö snart". de hästar jag och min mamma tvingats avliva har skett på olika vis men oavstt har min mamma varigt med för att ta sitt sista ansvar som djurägare-nämligen att se till att det sker på ett bra och respektfullt vis.. jag litar inte på slakterier för 5öre och tycker det är hemsk att folk skickar iväg sina djur.. har man skaffat djur fårman bannemej se till att ta sitt ansvar!

huruvida man kan köpa hästar från slakteri så tror ja inte det är omöjlitg, det finns flera mindre slakterier där det säkert förekommer.. men tror att det är rellativt ovanligt. som sagt ja tycker visst att man ska få köpa en hästs om står inför slakt. jag vet många exempel där full friska hästar har gått till slakt pga av att ägaren inte har intresse eler ork längre.

sen finns det självklart de hästar som lider och som bör slippa det och dem ska man absolut inte plåga mer genom att sälja dem vidare men under ordnade former skulle det säkert fungera att "dugliga" hästar fick en andra chans. som sagt de hästar som har ägare som bryr sig följer dem till slutet och då finns ingen risk att man "träffar sin häst man trodde var död".

pungt och tack för mig
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

1. Djuret måste vila mins 2 timmar före slakt och får inte stressas, då går inte köttet att ta till vara på. Lika så om någon får för sig att sparka till en häst t.ex i magen eller på rumpan om den ligger ner, det blir en blödning som måste skäras bort = stor förlust för slakteriet. Är hästen skadad hos ägaren, kanske gått omkull i hagen, blivit sparkad, så syns det också, antingen är det en blödning eller broskbildning, det får ägaren till djuret betala för.

2. De som hanterar djuren på slakteri måste ha speciella certifikat och går t.ex utbildningar i djurens beteende.

3. Djuren får inte träffa okända djur, de får inte utsättas för vägval när de går till skutboxen, de får inte finnas saker som kan skrämma djuren, tex, plastpåsar, golven skall vara rena och torra så inget djur riskerar att halka.

4. Slakteriet äger inte djuret, utan vill man köpa ett djur måste man göra det igenom ägaren. Sen nästa problem är ju att ett djur som är på slaktområdet inte får lämna det pg.a smittor odyl.

5. Slakterier tar bara emot friska och välmående djur.

6. Sjuka och skadade djur avlivas direkt efter veterinärbesiktning och ägaren får stå för destruktionskostnaden (12:- kg * hästens vikt ~ 500kg = 6.000:- dvs mer än vad det kostar att ta bort hästen hemma)

7. Det finns slakterier som tar bort hästen hemma och sen kör hästen till slakt och tar tillvara på köttet, detta är det jag tänker göra, då mitt lilla fullblod på 450kg levande vikt, bidrar med en stor del kött som idag importeras ifrån b.la usa, där slaktar de allt, magra, sjuka, skadade. De krävs säker 5-10st vanvårdade fullblod för att tävka upp det kött man får ut av min häst.

8. Skickar du ett djur som är sjukt eller skadat, och veterinären misstänker vanvård, t.ex att du struntat i att ge medicin som gjort hästen frisk eller låtit en halt häst gå länge och få besvär, dröjer det inte länge innan djurskyddsmyndigheten kommer knacka på din dörr.





Livdjur S*an förmedlar livdjur, det finns förmedlare runt om i landet, det hålls ju inte auktioner vid slakteriet och de förmedlar inte hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst från slakteri?

och vad är det som säger att man inte kan följa sin häst tills den är död på ett slakteri? det är sällan några problem att gå in när hästen fallit, om man inte vill vara med just när den skjuts. slaktaren brukar inte heller vilja det pga. skaderisken för ev. hysteriska ägare. dom slakteri där jag tagit bort hästar har varit oehört fina mot både hästägare och hästar :smirk: jag har även varit tvungen att använda mig av både vet. och av lantbrukstjänst vid avlivningar. det har för hästen inte varit någon större skillnad än för dom som fick gå via slakteriet.

min personliga åsikt är att det är så lätt att tro när man inte vet hur det går till :smirk:

hur får man en avräkning från slakteriet på ett djur som sålts vidare ? hur många hästar är det inte på marknaden idag som igentligen borde fått vandra vidare, men där ägaren "säljer vidare" eller "skänker bort" för att själv slippa ta det jobbiga beslutet?

att säga att andra hästägare är oansvariga för att dom väljer att göra på det sätt dom vill är ganska elakt. det låter som att du aldrig varit med ? utan bara din mamma. vad är det för skillnad om det är en mamma - en själv eller en vän eller annan betrod person?

den här typen av "skrönor" har förekommit så länge jag kan minnas, men INGEN har någonsin kunnat visa en häst som köpts av slakteri som igentligen skulle varit död.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

ojoj inte lätt det här, personligen så skulle jag aldrig sckia iväg min häst till slakt, oansvarigt! det finns allt för många mardrömshistorier om hur djuren behandlas och missköts inör slakt då det "ändå ska dö snart". de hästar jag och min mamma tvingats avliva har skett på olika vis men oavstt har min mamma varigt med för att ta sitt sista ansvar som djurägare-nämligen att se till att det sker på ett bra och respektfullt vis.. jag litar inte på slakterier för 5öre och tycker det är hemsk att folk skickar iväg sina djur.. har man skaffat djur fårman bannemej se till att ta sitt ansvar!

Men hallå!! Så du tycker inte man tar sitt ansvar när man ser till att hästen verkligen går till slakt och inte hamnar hos någon fjortis som efter två månader tycker att killar är mera intressanta än hästar. Vem tar ansvaret för det hästen då???

Skärp till dej!!

ja tycker visst att man ska få köpa en hästs om står inför slakt. jag vet många exempel där full friska hästar har gått till slakt pga av att ägaren inte har intresse eler ork längre.

Om en häst har lämnats till slakt av dess ägare så har INGEN annan rättighet att ta hästen från slaktområdet. Som jag skrev tidigare, jag skulle bli skogstokig om någon av mina ston som gick till slakt i förrgår skulle dyka upp någonstans i landet. Jag garanterar att det blev en polisanmälan i så fall, eftersom det då har begåtts brottsliga handlingar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

och vad är det som säger att man inte kan följa sin häst tills den är död på ett slakteri? det är sällan några problem att gå in när hästen fallit, om man inte vill vara med just när den skjuts. slaktaren brukar inte heller vilja det pga. skaderisken för ev. hysteriska ägare. dom slakteri där jag tagit bort hästar har varit oehört fina mot både hästägare och hästar :smirk: jag har även varit tvungen att använda mig av både vet. och av lantbrukstjänst vid avlivningar. det har för hästen inte varit någon större skillnad än för dom som fick gå via slakteriet.

min personliga åsikt är att det är så lätt att tro när man inte vet hur det går till :smirk:

hur får man en avräkning från slakteriet på ett djur som sålts vidare ? hur många hästar är det inte på marknaden idag som igentligen borde fått vandra vidare, men där ägaren "säljer vidare" eller "skänker bort" för att själv slippa ta det jobbiga beslutet?

att säga att andra hästägare är oansvariga för att dom väljer att göra på det sätt dom vill är ganska elakt. det låter som att du aldrig varit med ? utan bara din mamma. vad är det för skillnad om det är en mamma - en själv eller en vän eller annan betrod person?

den här typen av "skrönor" har förekommit så länge jag kan minnas, men INGEN har någonsin kunnat visa en häst som köpts av slakteri som igentligen skulle varit död.

Jag kan ju inte tala för hur personalen på stallet är på andra slakterier, men de som jobbar hos oss var vad ett djur är, och det är i alla fall 1 av de 6 st som jobbar där, som har hästar själv hemma (eller hans fru har hästar)


Denna tråd taggar mig ännu mer till att åka upp till ett litet lokalt slakteri och medverka vid deras hästslakt för att visa alla här på buke hur det faktiskt går till :angel:
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Känner man oro den dagen man måste ta bort sin häst så finns det ju ett annat alternativ och det är Lantbrukstjänst. Dom kommer till stallet och avlivar hästen där och dom är skyldiga att tömma hästen på blod. De tar hästen med sig men det kostar en slant för utförandet eftersom hästen ej blir livsmedel utan kremeras. Det går otroligt snabbt och smidigt och hästen slipper känna ev stress.

precis! trodde knappt att det existerade längre att man skickade hästar med slaktbilen! och framförallt, varför gör man det? är det för att slippa de tusenlappar det kostar att avliva hemma? i de stall där jag har stått har det aldrig varit tal om att skicka iväg en häst till slakteriet, alla hästar avlivas hemma.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

jag har varit på några olika slakterier under årens lopp, både större och mindre. min personliga uppfattning är att dom varit väldigt bra med både hästarna och ägarna. inget stress alls.

här har dom en dag i veckan (fre. då tar dom bara hästar) man får föranmäla sin häst innan man åker dit. man får inte lasta ur innan papprena är skrivna och man fått ett nr. att hänga över hästens hals och slakteriets veterinär bes. hästen. därefter går man in. dom vill helst inte ha med ägaren in (säkerhetsrisken för ägaren), men är man sansad och vet hur hästen kan reagera (att den kan resa sig vid skottet.) så kan man få följa med in och hålla sin häst. i annat fall får man gå in efter att hästen fallit och titta om man så önskar.

det är ett himla massa tyckande och "har hört" angående slakterislakt, men vääldigt få har nog varit med och sett själv för då skulle dom inte tro att det är så v'äldigt annorlunda tex. lantbrukstjänst :smirk:

peronligen tycker jag att det är synd att låta hästen gå till jordförbättringsmedel om den kan ingå i livsmedelskedjan. då hade vi sluppit importera så mkt. kött och det hade minskat lönsamheten på "slakttransporter" utomlands.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst från slakteri?

du skrev ju att det var sjukt att hästar föds upp för köttproduktion?
JAg tycker att det är sjukt att något djur föds upp av den anledningen, men om man förespråkar det bör ju det rimligtvis gälla alla djur, så även hästar.


En tämligen dålig formulering av mig, det håller jag med om... :D
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

idag är det ganska få hästar som får ingå i svensk livsmedelskedja. att skicka med slaktbilen är nog inte så väldigt vanligt. där min syster jobbade på travet va "slaktbilen" samma hästbuss och transportör som tog hästarna till tävlingsplatser. privatpersoner brukar köra sina egna hästar dit :smirk:

har du en häst som inte får ingå i livsmedelskedjan, som tex. fått kastvätska vid kastrering, fått butta osv osv. då det är livstids karens i sverig.e så blir det "sparade" pengar att ta hästen hemma, alltså ett billigare alternativ än slakteriet.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

Vad är det som säger att hästen skulle lida av att avlivas?
Detta kanske låter lite brutalt men en död häst är död och jag tror inte på några villkor att den mår dåligt över att den fick sluta sitt liv i förtid.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

när min syster jobbade på travet skickades dom flesta hästarna som "inte dög" för travet med hästlastbil till slakt, dock inte i kreatursbil.

där tog transportören hand om det som behövdes, då dom flesta hästarna ägdes av flera personer som i många fall aldrig besökt hästen överhuvudtaget i stallet. dom som hade dessa "passhästar" hade som regel ingen möjlighet att följa med.

BULLSHIT!!! Sånt förtal av travsporten.... de går ofta iväg till amatörer/ridhästar, men de som är trasiga i benen etc. är det inte mer än rätt att de får sluta sina dagar.
 
Sv: Köpa häst från slakteri?

1. Djuret måste vila mins 2 timmar före slakt och får inte stressas, då går inte köttet att ta till vara på. Lika så om någon får för sig att sparka till en häst t.ex i magen eller på rumpan om den ligger ner, det blir en blödning som måste skäras bort = stor förlust för slakteriet. Är hästen skadad hos ägaren, kanske gått omkull i hagen, blivit sparkad, så syns det också, antingen är det en blödning eller broskbildning, det får ägaren till djuret betala för.

2. De som hanterar djuren på slakteri måste ha speciella certifikat och går t.ex utbildningar i djurens beteende.

3. Djuren får inte träffa okända djur, de får inte utsättas för vägval när de går till skutboxen, de får inte finnas saker som kan skrämma djuren, tex, plastpåsar, golven skall vara rena och torra så inget djur riskerar att halka.

4. Slakteriet äger inte djuret, utan vill man köpa ett djur måste man göra det igenom ägaren. Sen nästa problem är ju att ett djur som är på slaktområdet inte får lämna det pg.a smittor odyl.

5. Slakterier tar bara emot friska och välmående djur.

6. Sjuka och skadade djur avlivas direkt efter veterinärbesiktning och ägaren får stå för destruktionskostnaden (12:- kg * hästens vikt ~ 500kg = 6.000:- dvs mer än vad det kostar att ta bort hästen hemma)

7. Det finns slakterier som tar bort hästen hemma och sen kör hästen till slakt och tar tillvara på köttet, detta är det jag tänker göra, då mitt lilla fullblod på 450kg levande vikt, bidrar med en stor del kött som idag importeras ifrån b.la usa, där slaktar de allt, magra, sjuka, skadade. De krävs säker 5-10st vanvårdade fullblod för att tävka upp det kött man får ut av min häst.

8. Skickar du ett djur som är sjukt eller skadat, och veterinären misstänker vanvård, t.ex att du struntat i att ge medicin som gjort hästen frisk eller låtit en halt häst gå länge och få besvär, dröjer det inte länge innan djurskyddsmyndigheten kommer knacka på din dörr.

omtrent det samme som her i Norge bortsett fra punkt 6, husker ikke helt hva satsene ligger på her. det er også likt med tanke på at ingen dyr forlater slakteriet levende med tanke på smitterisiko etc.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 067
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 886
Senast: Sixten
·
Ekonomi & Juridik Går det annorlunda till att köpa en häst från en ägare som köpt den av polisen? Eller är det som vilket hästköp som helst? Hästar ses...
Svar
18
· Visningar
1 987
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp