Köpa häst till högre pris än försäkringsbeloppet?

Magic

Trådstartare
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre ponny. Priset ligger 10 000 kronor än vad hästen är försäkrad för, och eftersom den är 17 år går det inte heller att höja försäkringsbeloppet. Med tanke på ponnyns ålder dras dessutom 6000 kronor av från det belopp som hästen är försäkrad så i praktiken är maxbeloppet vi kan få ut bara drygt hälften av försäljningspriset.

Vi har veterinärbesiktigat hästen med mindre anmärkningar på benställning och hovbrosk som inte bedömdes påverka hästens användbarhet alls, men som ändå kan påverka försäkringsvillkoren negativt i någon mån.

Hur skulle ni ha gjort? Köpt hästen till utsatt pris eller försökt få ner det?
 
Priset ligger 10 000 kronor högre än vad hästen är försäkrad för skulle det stå.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre ponny. Priset ligger 10 000 kronor än vad hästen är försäkrad för, och eftersom den är 17 år går det inte heller att höja försäkringsbeloppet. Med tanke på ponnyns ålder dras dessutom 6000 kronor av från det belopp som hästen är försäkrad så i praktiken är maxbeloppet vi kan få ut bara drygt hälften av försäljningspriset.

Vi har veterinärbesiktigat hästen med mindre anmärkningar på benställning och hovbrosk som inte bedömdes påverka hästens användbarhet alls, men som ändå kan påverka försäkringsvillkoren negativt i någon mån.

Hur skulle ni ha gjort? Köpt hästen till utsatt pris eller försökt få ner det?
Har du pratat med försäkringsbolaget, normalt brukar det ju gå att försäkra för inköpspriset oavsett vad den var försäkrad för innan.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre ponny. Priset ligger 10 000 kronor än vad hästen är försäkrad för, och eftersom den är 17 år går det inte heller att höja försäkringsbeloppet. Med tanke på ponnyns ålder dras dessutom 6000 kronor av från det belopp som hästen är försäkrad så i praktiken är maxbeloppet vi kan få ut bara drygt hälften av försäljningspriset.

Vi har veterinärbesiktigat hästen med mindre anmärkningar på benställning och hovbrosk som inte bedömdes påverka hästens användbarhet alls, men som ändå kan påverka försäkringsvillkoren negativt i någon mån.

Hur skulle ni ha gjort? Köpt hästen till utsatt pris eller försökt få ner det?

Inget konstigt alls. Många har inte hästarna försäkrade i sitt värde pga dom dyra månadskostnaderna.
 
Min vackra vita här till vänster plockade jag bort livförsäkringen på. Hennes dotter är löjligt lågt försäkrad, hennes son lite högre men enligt mig under hans värde. Användbarhetsförsäkring som jag misstänker är det du talar om är en mycket dyr försäkring. För mig är det viktiga att hästen har en vetvårdsförsäkring.
 
Har du pratat med försäkringsbolaget, normalt brukar det ju gå att försäkra för inköpspriset oavsett vad den var försäkrad för innan.

Ja, men det var snarast tvärtom eftersom hästen var ganska gammal. Efter en viss ålder kan man inte höja försäkringsbeloppet oavsett om hästen skulle vinna EM i hoppning.
 
Jo, det blir samma försäkringsbolag men besiktningsprotokollet kommer att vägas in och eftersom jag är en annan person kommer det att ses som en nyteckning juridiskt.

Fast det räcker väl att ringa och bara föra över? Jag brukar sälla ändra ngt i försäkring när jag köper häst och har bara ringt o fört över, likaså när jag sålt häst så har köparna bara valt att ta över samma. Det är om du gör ändringar i försäkringen som du ska krångla med intyg i dylikt.
 
Fast det räcker väl att ringa och bara föra över? Jag brukar sälla ändra ngt i försäkring när jag köper häst och har bara ringt o fört över, likaså när jag sålt häst så har köparna bara valt att ta över samma. Det är om du gör ändringar i försäkringen som du ska krångla med intyg i dylikt.

Så menar jag @Magic. Bara ringa o föra över samma försäkring som hästen redan har på dig som ny ägare. Inga papper behövs då (inte min erfarenhet iaf).
 
Jag har också de senaste gångerna fått höra att det är en nyteckning. Däremot får man fortsätta hålla en äldre häst försäkrad, om den varit försäkrad tidigare. Men efter 17 år kan man ju inte nyteckna, däremot kan man alltså fortsätta ha hästen försäkrad, men i övrigt räknas försäkringen som ny hos bolaget.
 
Jag har också de senaste gångerna fått höra att det är en nyteckning. Däremot får man fortsätta hålla en äldre häst försäkrad, om den varit försäkrad tidigare. Men efter 17 år kan man ju inte nyteckna, däremot kan man alltså fortsätta ha hästen försäkrad, men i övrigt räknas försäkringen som ny hos bolaget.

Ja, precis. Vi har bestämt oss för att köpa hästen nu ändå. Han är väldigt, väldigt trevlig och har ingen skadehistorik så jag tror att det blir bra. Man kan ju trots allt aldrig vara helt säker på att det ska gå vägen skademässigt men jag tycker i slutänden att ponnyn är värd att satsa på.
 
Jag tänker som så att om jag köper en 17-åring så betalar jag ju betydligt mindre i inköpspris än för en likadan 10-årig häst men får "betala" mer i form av risker.
Jag tycker inte att inköpspris 16 000 kr över livbeloppet är särskilt mycket alls, dessutom.
 
Veterinärvård är det viktiga livbelopp är bara ett + om det speglar hästens värde. Går hästen bort lär du hinna spara ihop de dör tusenlapparna till ny häst iallafall.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre ponny. Priset ligger 10 000 kronor än vad hästen är försäkrad för, och eftersom den är 17 år går det inte heller att höja försäkringsbeloppet. Med tanke på ponnyns ålder dras dessutom 6000 kronor av från det belopp som hästen är försäkrad så i praktiken är maxbeloppet vi kan få ut bara drygt hälften av försäljningspriset.

Vi har veterinärbesiktigat hästen med mindre anmärkningar på benställning och hovbrosk som inte bedömdes påverka hästens användbarhet alls, men som ändå kan påverka försäkringsvillkoren negativt i någon mån.

Hur skulle ni ha gjort? Köpt hästen till utsatt pris eller försökt få ner det?

Jag tycker att det beror på priset på hästen.
Och vad det är för tänkt användning av hästen, och dess utbildningsnivå.
 
Alltså, är det någon som har råd att ha hästen livförsäkrad för sitt rätta värde? Det är ju så dyrt att man betalar ju hästen flera gånger om på några år. De där 10 000 mindre som hästen är försäkrad för sparar du snabbt in genom att inte betala premien för den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 382
Senast: Chefen
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 234
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp