Köpa häst till högre pris än försäkringsbeloppet?

Min är försäkrad betydligt lägre än sitt värde men har det högsta man kan ha på all veterinärvård. Om han dör så finns inga pengar i världen som kan ersätta honom och hans följeträdare kommer köpas ung och då kan jag skramla ihop dom pengarna ändå. Månadskostnaden skulle stiga jättemycket om jag höjde hans livbelopp och det tycker jag inte att det är värt.
 
Mycket lägre :) Hela försäkringen är billigare med ponnyer, kallblod osv.
Ja då går det ju an att ha dom försäkrade.. Räknade ut med min förra häst, att om jag försäkrade honom för inköpsbeloppet så hade jag betalat hela hästen en gång till på 5 år och man hoppas ju ändå att hästen ska leva lite längre. (Nu gjorde han inte det men det är en annan historia :()
 
När det gäller livförsäkring - dom flesta försäkringsbolag betalar inte om hästen är 15 år och äldre. Men däremot gäller veterinärvårdsförsäkring så länge hästen lever.
 
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre ponny. Priset ligger 10 000 kronor än vad hästen är försäkrad för, och eftersom den är 17 år går det inte heller att höja försäkringsbeloppet. Med tanke på ponnyns ålder dras dessutom 6000 kronor av från det belopp som hästen är försäkrad så i praktiken är maxbeloppet vi kan få ut bara drygt hälften av försäljningspriset.

Vi har veterinärbesiktigat hästen med mindre anmärkningar på benställning och hovbrosk som inte bedömdes påverka hästens användbarhet alls, men som ändå kan påverka försäkringsvillkoren negativt i någon mån.

Hur skulle ni ha gjort? Köpt hästen till utsatt pris eller försökt få ner det?

Det är väl inget konstigt med att den inte har livförsäkring som stämmer överens med försäljningspriset?! Ingen av våra hästar har någon hög livförsäkring, det täcker i princip avlivningskostnaderna om det går så illa. Livförsäkringen är väldigt dyr och jag vet egentligen ingen som har sin häst försäkrad för dess rätta värde. Däremot kan du kolla hur veterinärvården ser ut i försäkringen.
Givetvis ska man överta försäkringen som den är. Om du ändrar något i försäkringen innebär det en nyteckning och allt som hänt/finns för det ersätts inte.
 
När det gäller livförsäkring - dom flesta försäkringsbolag betalar inte om hästen är 15 år och äldre. Men däremot gäller veterinärvårdsförsäkring så länge hästen lever.

Jodå, beloppet betalas ut om bolaget godkänner avlivning, precis som med en yngre häst. Däremot sänks beloppet (ofta årligen, ner till en viss gräns som isf framgår av villkoren) från det att hästen fyller 15år, hur mycket framgår av försäkringsbrevet.
 
@lil-sis Nog för att våra maror är betydligt billigare att försäkra än halvbloden, men för mina som står i Dina blir det ca 1000:-/år per 10.000 de står i liv. Jag tycker det är ganska dyrt och Barb har jag verkligen inte försäkrad till sitt fulla värde ;).
 
@lil-sis Nog för att våra maror är betydligt billigare att försäkra än halvbloden, men för mina som står i Dina blir det ca 1000:-/år per 10.000 de står i liv. Jag tycker det är ganska dyrt och Barb har jag verkligen inte försäkrad till sitt fulla värde ;).

X står i extra allt. 30.000 liv. Typ 3700kr/år eller nåt sånt. Folksam.

Ett halvblod i samma är det trippla, cirkus.

(Nu lär jag inte höja hennes liv något mer även om vi så småningom klättrar i klasserna men det har mest med syftet för försäkringen att göra, dvs ha råd med veterinärvård och grundplåt till ny unghäst.)
 
@lil-sis Dina är uppenbarligen dyrare än Folksam haha. Barb står i 20 i liv och så extra allt för ca 4.000/år. Burb kostar ca 3.000/år och hon står i 10 i liv och extra allt. Egentligen hade livbeloppen kunnat kvitta helt, men har dom ändå i litegrann eftersom avlivning är dyyyyrt...
 
Jag har en Kwpn, livförsäkrad 60 000 och betalar väl runt 10 000 per år skulle jag tro. Har inte stenkoll, sitter på jobbet och alla försäkringar dras i en klumpsumma. 50 000 vet och extraförsäkringar.
Jag köpte henne för mindre men tog över försäkringen i Folksam.

När jag tog bort mitt Swb för två år sedan var han 19,5 år och jag fick ut livsumman.
 
Jag har en Kwpn, livförsäkrad 60 000 och betalar väl runt 10 000 per år skulle jag tro. Har inte stenkoll, sitter på jobbet och alla försäkringar dras i en klumpsumma. 50 000 vet och extraförsäkringar.
Jag köpte henne för mindre men tog över försäkringen i Folksam.

När jag tog bort mitt Swb för två år sedan var han 19,5 år och jag fick ut livsumman.

Det kan dock bli problem om man köper en häst för lägre pris, men behåller det högre försäkringsvärdet. Minns såväl någon här på Buke som för en hel del år sedan gjorde ett kap och köpte billigt. Sedan togs hästen av ngn anledning bort, och hen ville få ut försäkringen. Det blev inte så eftersom försäkringsbolaget nekade.

Det vanliga är ju att man får försäkra i inköpsvärde plus 10.000 kr.
 
Det kan dock bli problem om man köper en häst för lägre pris, men behåller det högre försäkringsvärdet. Minns såväl någon här på Buke som för en hel del år sedan gjorde ett kap och köpte billigt. Sedan togs hästen av ngn anledning bort, och hen ville få ut försäkringen. Det blev inte så eftersom försäkringsbolaget nekade.

Det vanliga är ju att man får försäkra i inköpsvärde plus 10.000 kr.

Jag köpte henne för 15 000 mindre än vad hon är försäkrad för. Skulle jag förlora de pengarna så är det så det är. Det var helt enkelt enklare att bara ta över hela försäkringen.
 
Jag köpte henne för 15 000 mindre än vad hon är försäkrad för. Skulle jag förlora de pengarna så är det så det är. Det var helt enkelt enklare att bara ta över hela försäkringen.

Jag köpte min dam för 5000:- och försäkrade henne för 15 000:- första året och sedan försäkrade jag upp henne till 30 000:-.
 
Ja då går det ju an att ha dom försäkrade.. Räknade ut med min förra häst, att om jag försäkrade honom för inköpsbeloppet så hade jag betalat hela hästen en gång till på 5 år och man hoppas ju ändå att hästen ska leva lite längre. (Nu gjorde han inte det men det är en annan historia :()

Jag betalar min på tre år. Men jag är beroende av livvärdespengarna för att kunna köpa en ny, och så länge det är så får det kosta 1/3 ny häst per år.

Apropå skillnaden.
Fröken, korsning. Står som korsning med halvblod/halvblodstyp. 12' per år för 35' i liv och maxad vetvård. (Jag plockade ner lite skydd och fick ner priset till 10')

Föregångaren. Welsh partbred. Dvs korsning. Fbl * Welsh. Cardento som morfar och mamman fbl. Så egentligen kan man säga Welsh * halvblod. Dvs en halvblodskorsning. Han hade blivit av halvblodstyp med, inte ponny. MEN han var försäkrad i rasgrupp korsningsponny. 30' i liv och brutalt maxad vetvård. Ungefär 3500 kr per år. Dvs 1/3 av vad den nuvarande kostar. Och det hade liksom blivit ungefär samma sak av de två, en korsning av halvblodstyp kring 160 cm i mkh. Den med fbl inslag var en vandrande olycka och högenergisk (=stor skaderisk), min nuvarande är en stabil, grövre sak som inte yr runt och har sig (=låg skaderisk).

Ändå kostar hon svinmycket att försäkra. Bara för att hon utseendemässigt (ingen vet vad hon är för ras) är av halvblodstyp. Hepp...
 
Jag betalar min på tre år. Men jag är beroende av livvärdespengarna för att kunna köpa en ny, och så länge det är så får det kosta 1/3 ny häst per år.

Apropå skillnaden.
Fröken, korsning. Står som korsning med halvblod/halvblodstyp. 12' per år för 35' i liv och maxad vetvård. (Jag plockade ner lite skydd och fick ner priset till 10')

Föregångaren. Welsh partbred. Dvs korsning. Fbl * Welsh. Cardento som morfar och mamman fbl. Så egentligen kan man säga Welsh * halvblod. Dvs en halvblodskorsning. Han hade blivit av halvblodstyp med, inte ponny. MEN han var försäkrad i rasgrupp korsningsponny. 30' i liv och brutalt maxad vetvård. Ungefär 3500 kr per år. Dvs 1/3 av vad den nuvarande kostar. Och det hade liksom blivit ungefär samma sak av de två, en korsning av halvblodstyp kring 160 cm i mkh. Den med fbl inslag var en vandrande olycka och högenergisk (=stor skaderisk), min nuvarande är en stabil, grövre sak som inte yr runt och har sig (=låg skaderisk).

Ändå kostar hon svinmycket att försäkra. Bara för att hon utseendemässigt (ingen vet vad hon är för ras) är av halvblodstyp. Hepp...

Ja jösses det var lite skillnad!
Nu var det några år sedan jag räknade ut det på förra hästen och har inte ens brytt mig om att räkna ut för nuvarande, men hade säkerligen hamnat på på något liknande som dig.
Nu är jag i Holland och har sagt upp försäkringen, för 10'/år som premien kostade (endast vetvård) får jag en hel del veterinärvård här så det är ingen mening att ha honom försäkrad här.

BTW Fick brev efter brev efter brev från försäkringsbolaget om att min försäkring gäller liiiite till bara jag betalar premien. När inga pengar kom fick jag 2 samtal från dom och mail. Jösses va dom var på när man säger upp försäkringen!!
 
Jag tror jag betalar ca 3000 kr per år sammanlagt för båda mina hästar.
Vet. Vård 50'000 och liv 15'000 resp 25'000

Kallblodstravare och varmblodig travhäst. Den ena aldrig startad och båda är ridhästar.
 
ja
@lil-sis Nog för att våra maror är betydligt billigare att försäkra än halvbloden, men för mina som står i Dina blir det ca 1000:-/år per 10.000 de står i liv. Jag tycker det är ganska dyrt och Barb har jag verkligen inte försäkrad till sitt fulla värde ;).
Jag betalade över 5000 på mitt fullblod, 25000 liv, 50 000 vet vård (hade kvar gamla utan rörlig del därför bytte jag inte).
Har ALDRIG tagit ut en krona, hon är 16år, å de bara ökar och ökar.
På fakturan är liv och vet.vård specificerad för för sig, jag tog bort livdelen, då blev vetvården lägre? Så skumt. Jag hatar IF. Fölis blev i annat bolag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 382
Senast: Chefen
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 234
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp