Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Värdet på hästarna beror på vad en eventuell köpare kan tänka sig att betala. Egentligen är priset ganska oviktigt eftersom det bara är en engångsumma. Det jag däremot reagerar på är säljaren. Jag skulle inte vilja köpa en häst med så "osäker" bakgrund med en så oseriös säljare.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Som det är nu i de fall som dömts ut böter för att hästar saknar pass har det varit ägaren till hästen som fått det. Plus att jag vet fall där man håller på och utreder en hästtransportör som transporterat en häst utan pass. Men där vet jag inte hur långt det har kommit ännu.

Japp, det vet jag...men fortfarande kan jag inte hitta någon som helst information eller prejudikat på att det är olagligt att sälja en häst som saknar pass. Böter kräver ju en kontroll där det upptäcks att hästen saknar pass.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Fast 35 000 är väl inte mycket för en frisk islandshäst i vettig ålder. Risken är ju att hon höjer priset mer om ni utbildar dem ie ett, år strategiskt är det nog bättre att köpa dem direkt.

Sen vill man ju gärna inte betala för mkt om det känns som man får göra jobbet själv, men en helt vanlig hobbyisis verkar man få betala minst 50 för, en tävlingshäst 80 och uppåt... Tror det blir svårt att hitta andra billigare hästar som ni råkar trivas lika bra med.

35 tusen för en islandshäst utan pass är jättemycket. Om hästarna inte har pass, är det tveksamt om det går att registrera dem i SIF över huvud taget.
Jag håller med om att 25 låter skäligt utifrån beskrivning, eftersom hästarna dessutom är outbildade. Jag köpte min vuxna islänning dräktig med klass 1 hingst för 25 för ett par år sedan. Då förstås korrekt med pass och sådant.

TS kan ju välja att vara hygglig och betala del av pass, men det är hästägarens lagstadgade skyldighet att ha pass på hästarna.

Så jag tror att TS kan vara ganska tuff i den ekonomiska diskussionen. Dessa hästar torde inte vara lättsålda för ägaren.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Nä det räcker inte med tandstatus för att få ut pass.

Jag skulle kanske börja med en id-kontrollant som chipmärker hästen, krav.

Sedan måste ni kunna skicka in DNA från hästen, plus dess mamma och pappa för härstamningskntroll, och då hoppas vi att mamma och pappa är reggade i SIF, annars krävs samma för dem tills någon går att härleda tillbaka till Island. Är föräldrarna döda eller försvunna så inget DNA kan tas, då går inte hästarna att regga i SIF.

När allt ovan är klart så tar SIF ut en kostnad på, sist jag kollade ca 10 000 kr för att utfärda passet, om inte pappan varit godkänd och betalat språngavgift till SIF.

Så jag skulle passa mig väldigt noga för vilken sorts kontrakt jag skrev på här.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Och då törs jag mig på en kvalificerad gissning, även stoet är papperslöst likaså hingsten förmodligen. Nu börjar det trilla lite poletter, och skulle inte överväga ett köp eller att hyra från denna kvinna.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Värdet på hästarna beror på vad en eventuell köpare kan tänka sig att betala. Egentligen är priset ganska oviktigt eftersom det bara är en engångsumma. Det jag däremot reagerar på är säljaren. Jag skulle inte vilja köpa en häst med så "osäker" bakgrund med en så oseriös säljare.

Håller med här. Jag hade inte backat på priset om jag fastnat för hästen, även om det är lite högt. För mig är det viktigaste inte att "göra en bra affär" och betala så lite som möjligt för så mycket häst som möjligt utan jag vill hitta rätt individ. Givetvis finns det gränser, men 25' eller 35' ser inte jag som avgörande.

MEN här låter det som att TS riskerar att dra på sig problem, jag hade inte köpt förrän passet var ordnat. Att fortsätta hyra hästarna drar ju bara ut på det hela. Jag tycker det vore bättre att antingen köpa hästarna nu och då kräva att passen fixas, eller så släpper man och går vidare.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Att själv skaffa pass till dessa hästar kostar ungefär som följer, detta förutsätter att hästen reggas i Islandshästförbundet om man vill delta i olika arrangemang anordnade av lokalklubbar eller SIF själv.

Själva passkostnaden är 7100 kr ink hingstavgift per häst eftersom man får betala hingstavgiften (6000 kr) också om inte dessa hästar är födda samma år med samma hingst som far. för då delar de på avgiften dvs 3000 kr var.

Man måste ta ut en ID kontrollant för en signalements beskrivning, kostnaden här brukar ligga runt ca 1200 kr.

Tagel för DNA analys på hingst och sto och föl om detta inte redan är gjort här tillkommer 500 kr per prov. Är då ingen av dessa hästar reggade sto/hingst, ja då funkar det inte heller att regga avkomman i SIF.

Jag tror också att det tillkommer en extra avgift om avkomman inte reggas födelseåret, och det får man väl anta att dessa inte görs.

Under dessa omständigheter kan man endast regga sin häst som svensk ridponny, priset kommer även att betinga därefter. Så tittar man på ponny av c modell, utan utbildning vad man får ge för en sådan?
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Kostar id-kontrollanter extra mycket för islandshästar?
Jag har aldrig betalat mer än 500:- för konturdiagram och chipning för någon av mina hästar.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Kräver godkänd id kontrollant ur kategori 1 samt chipmärkning, och då kan det krävas veterinär samtidigt. Ofta slutar det på ca 1200 kr.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ok, undrade då det var sån prisskillnad.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Hör av er till mig jag vet vilka hästar det är och kan kanske hjälpa er med papperna.
Då denna persson är dömd att inte få lov att äga eller har med hästar att göra så kan ni vara rätt hård mot henne. Få myndigheten reda på var hästarna är och att hon har kontakt med sina föra hästar, blir hästarna direkt omhände tagen.
Om hästarna är efter de äldre hingstar är dessa visade och det blir inte lika dyrt att få papper efter dessa.
Skicka PM så kan jag hjälper er.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Japp, det vet jag...men fortfarande kan jag inte hitta någon som helst information eller prejudikat på att det är olagligt att sälja en häst som saknar pass. Böter kräver ju en kontroll där det upptäcks att hästen saknar pass.

Läs t ex Jordbruksverkets information

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Eller EU-förordningen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:149:0003:0032:SV:PDF
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Då denna persson är dömd att inte få lov att äga eller har med hästar att göra så kan ni vara rätt hård mot henne.

Men är det inte isåfall bättre att anmäla männskan helt enkelt? Varför ska man skydda någon med djurförbud? Vet man om sånt bör man anmäla direkt tycker jag.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Har hon djurförbud så tycker jag absolut att ni ska anmäla detta till Länsstyrelsen! För er egen skull så blir hästarna omhändertagna och antagligen billigare för er att köpa sen... Men framför allt så att Länsstyrelsen får koll på att hon fortsätter att ha djur. Det låter ju onekligen inte som att hon är en lämplig djurägare :crazy:

Sen skulle jag för egen del vara försiktig med att köpa de här hästarna även fast hjärtat vill. En häst man inte har någon bakgrund på (medicinsk etc) kan bli väldigt dyr i längden och skapa mycket olycka i ens hästägarliv :(
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Om personen har djurförbud, så finns det ju en anledning till det. Då ska man anmäla, tycker jag - inte involvera sig genom hyr/köp. För djurens skull.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Om det nu är samma person, och att hon har djurförbud så kommer vi självklart att gå vidare med detta! Det är ju fruktansvärt! och hon har ju kontakt med många hästar. Men som sagt så måste vi först ta reda på om det verkligen är hon.

Sen hoppas jag för hästarnas skull att de ändå kan vara kvar hos oss på nått sätt och slipper flytta. Här har de ett kärleksfullt hem och min stackars häst behöver aldrig bli utsatt för spö eller liknande (som han är MYCKET rädd för). Han är nog verkligen en häst som jag aldrig kommer kunna släppa.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!


Jordbruksverkets har jag läst, där står det att alla ska ha pass - inte att det är olagligt att sälja eller köpa en häst utan.

EU-förordningen var ett så rörigt dokument att jag inte kunde läsa det, citera gärna om det står där (då hade jag varit tacksam!), så kan jag ta det vidare till personen i min närhet som köpte häst utan.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Under dessa omständigheter kan man endast regga sin häst som svensk ridponny, priset kommer även att betinga därefter. Så tittar man på ponny av c modell, utan utbildning vad man får ge för en sådan?

Inte ens det. Papperslösa kan reggas som ponny av korsningstyp. Svensk ridsponny kan de inte reggas som. Utan de blir okända korsningar med okänd stam helt enkelt. Vilket även jag när jag läste det ska åldersbestämmas via tänderna insåg det är ägaren planerar..

TS: Hyr inte de hästarna mer! Köp dem inte heller till över det pris ni känner (även om jag tycker det priser är ett överpris med, men känner ni att 25 000 kr är de värda för just er - betala då det. Men INTE begärt pris. Och hyr dem för guds skull INTE mer. Om ni verkligen verkligen prompt vill hyra, se till att de i hyreskontraktet finns inskrivet ett fast inköpspris. Annars kan ni sitta och utb dem och sen om ett år få höra att nu kostar de 50 000 kr/st för de är mer utb..)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Om det nu är samma person, och att hon har djurförbud så kommer vi självklart att gå vidare med detta! Det är ju fruktansvärt! och hon har ju kontakt med många hästar. Men som sagt så måste vi först ta reda på om det verkligen är hon.

Sen hoppas jag för hästarnas skull att de ändå kan vara kvar hos oss på nått sätt och slipper flytta. Här har de ett kärleksfullt hem och min stackars häst behöver aldrig bli utsatt för spö eller liknande (som han är MYCKET rädd för). Han är nog verkligen en häst som jag aldrig kommer kunna släppa.

Om ägaren har djurförbud, hästarna omhändertas osv så kommer de ju säljas. Ni kommer då få betydligt bättre prisbild än det begärda priset från köparen.

Jag gissar att det inte är omöjligt att hästarna får stå kvar där de stå mellan omhändertagande och försäljning men där är jag inte säker.

Men att anmäla kvinnan, om uppgifterna stämmer SKA hon anmälas, kommer inte per autmatik göra att ni förlorar chansen att köpa hästarna.

Däremot med vetskap om djurförbud fortsätta hyra skulle jag akta mig noga för, det kan ses som att ni hjälper till..
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

*Delvis KL*

SOm jag begripit det så är det inte lagbrott att köpa häst utan pass om man direkt ser till att påbörja passansökan.

Jag var på vippen köpa en ponny utan pass i somras, och ville då just dubbelkolla vilken risk JAG ev tog. Och av de svar jag fick, så sålänge jag i princip första vardagen efter köp påbörjade passansökan så gick jag fri rent så. Jag var inte ansvarig för vad som skett när jag inte hade ägarskapet, men för allt sen jag fick ägarskapet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp