Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Loppan

Trådstartare
Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många islandshästar 30-40 st.

Vi har totalt förälskat oss i våra hästar och de trivs bra både med oss och med varandra. Hästarna är två bröder i bra ålder.

Dilemmat är följande: Hästarna är i stort sett helt outbildade, vi har tagit hjälp av en islandshästinstruktör som har känt igenom dem samt testat deras gångarter. Hon bedömer att hästarnas värde ligger på 20-25 000 kronor utifrån deras utbildningsnivå. Den ena hästen flyttar sig alltså inte ens för skänklar/tryck samt saknar tölt. Den andra har svårt att hitta traven m.m. Ej trafiksäkra.

Hästarna saknar pass!

Vi har fått erbjudande att köpa hästarna för 35 000 kr per häst + en del av passkostnaden. Eftersom vi kommer att behöva lägga ner stora utbildningsinsatser och "börja om" med dessa två vuxna hästar så har vi sagt att vi kan betala 25000 + hela passkostnaden per häst. Det kommer att kosta oss ett antal tusenlappar för att ens få en bra grundnivå i deras utbildning.

Detta går hon inte med på. Hon vidhåller 35 000 per häst + passkostnad.

Nu förlänger vi antagligen istället hyrperioden så att vi ska ha dem ett år framöver, problemet är ju att vi kommer att få träna igång dem för att ev. sedan köpa dem till ett pris på 35000. Vi förväntas också betala halva passkostnaden nu under hyrperioden. Men då har vi ju iallafall ett år på oss att försöka avgöra hur vi ska göra med eventuellt köp.

Är man helt ute och cyklar om man köper en häst för 35 000 kr som har ett värde långt under samt att man betalar halva passkostnaden? Vi har verkligen fäst oss vid hästarna. De kommer enbart att användas som hobbyhästar, ingen tävling. Men vi vill att hästarna ska vara grundutbildade, ägaren tycker att islandshästar ska få vara lite olydiga och få frihet, hon tycker inte att man ska ta hjälp av instruktör.

Dessa stackars hästar har fått flytta runt och framförallt den ena har nog blivit ganska illa behandlad just eftersom han inte förstår skänklar m.m, så tidigare hästhyrare har då använt starkare bett, spö m.m (enl. ägaren) istället för att gå till botten med problemet och börja med markövningar.

Vi vill att de ska slippa byta hem igen. Hade ni köpt hästarna till ett oskäligt högt pris eller lämnat tillbaka dem av ren princip (men med risk att hästarna blir vandringspokaler som får byta hem ofta) ?
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Det är bättre att köpa en häst man tycker om och trivs med än att försöka hitta en billigare bara för principens skull. Jag tycker inte att 10 000:- är så väldigt mycket pengar, det är vad mina egna hästar kostar mig per månad. Köp hästarna nu istället för att hyra dem, det förlorar du minst på, kanske säljer ägaren hästarna till några andra om ett år när du och din kompis sett till att de blivit utbildade och höjt dess värde?

Däremot så är det inte lagligt att ha hästar utan pass så det ska hästägaren ordna nu, oavsett om ni köper hästarna eller inte. Jag skulle inte gått med på passkostnaden.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Fast 35 000 är väl inte mycket för en frisk islandshäst i vettig ålder. Risken är ju att hon höjer priset mer om ni utbildar dem ie ett, år strategiskt är det nog bättre att köpa dem direkt.

Sen vill man ju gärna inte betala för mkt om det känns som man får göra jobbet själv, men en helt vanlig hobbyisis verkar man få betala minst 50 för, en tävlingshäst 80 och uppåt... Tror det blir svårt att hitta andra billigare hästar som ni råkar trivas lika bra med.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag hade inte lagt tid och pengar på att utbilda någon annans häst, risken finns att hon ångrar sig och ni inte får köpa alls sen.Så om jag verkligen fallit för hästen hade jag köpt den innan utbildning isf.

Däremot passet hade jag varit stenhård på att det ska vara fixat innan kontraktsskrivning. Om hästen är äldre så tillkommer en radda med kostnader, plus att det inte känns som en människa som har "pappren iordning" om hon inte fixat detta tidigare. Och saknas det papper så kanske det inte går att få ett pass via Islandsföreningen alls, och då är hästarna inte värda över 20 000 ens om de är utbildade, eftersom man stängs ute från tävlingar.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag vet ju bara det som står här men utifrån det så känns inte ägaren speciellt seriös. De hästar ni har är ju olagliga båda att ha uppstallade och att transportera. Så ni riskerar ju en del med ha dom som det är nu.
Men om ägaren har 30 - 40 hästar och har haft bägge de här uthyrda tidigare utan pass så låter det skumt.

Så för er egen del innan ni funderar på köp eller att ens hyra dom igen. Kolla upp så att de verkligen går att registrera som renrasiga islänningar. Det kan finnas en hel del olika skäl till varför de inte har pass och en del av dom gör att det blir väldigt mycket dyrare och andra att de inte ens går att få dem reggade i rasföreningen.
Går det inte att få dom som renrasiga så ska ju givetvis priset anpassas efter det samma om det kommer att kostar väldigt mycket att göra.

Tror att den här personen har satt i system att hålla sina hästar så billigt som möjligt, hyra ut dom och sedan vänta på folk som TS och kompis som fäster sig vid hästarna och köper till vilket pris som nästan.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Köp nu istället för att hyra om ni ändå har hittat hästar ni trivs med, 35000 är väl okej pris ändå, ibland får man ge lite mer än man tänkt om man verkligen fastnat för en individ, det tycker jag det är värt, defenitivt! Men pass borde ägaren fixa med en gång och jag förstår inte varför ni ska betala passkostnaden. Lycka till! :)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag har alltid tittat på priset när jag letat häst förut, men för första gången i somras köpte jag en häst som jag i normala fall hade tyckt varit alldeles för högt prissatt.

Mitt halvblod avled hastigt och jag letade efter en ny häst, priset var då ganska oviktigt.

Min nya häst är en korsning och hade inte pass.... visste inte ens om det var rätt pappa, då dna inte var ordnat. Jag gav 50 000 för henne :angel:

Nu har jag ordnat pass, med rätt pappa, mamman förblir dock okänd även om jag vet vem som är mamma till henne. Ibland kan jag tycka att 20 000 är för mycket för ett fullstammat halvblod, ibland kan en korsning utan pass vara värd 50 000. Det är ju en sak mellan dig och säljaren.

Jag tycker ni ska köpa hästarna för det priset säljaren gett, ni vet ju precis vad ni får då ni känner hästarna.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

man får inte sälja hästar utan pass vad jag vet, då begår kvinnan ett brott
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

lånar tråden lite. Just det där har jag funderat över, var kan man hitta info om vem som är skyldig enligt lagen, huruvida det faktiskt är olagligt att sälja hästar utan pass osv? Det kommer upp i trådar här titt som tätt men jag kan bara hitta regler om att alla hästar måste ha ett pass - inte att det är olagligt att sälja en som inte har det.

Jag frågar då en i bekantskapskretsen har köpt en häst utan pass och där passet utlovades komma med posten... (yeah right!) nu ett år senare är det konstaterat att hästen inte alls passar till vad som var tänkt och ska säljas. Fortfarande inget pass från säljaren som efter många löften nu inte ens går att få tag på (hästförmedlare). Jag har givetvis påtalat för nuvarande ägare att pass måste ordnas - men det händer inte mycket på den fronten...

Till TS:
Priset är ju bara oskäligt om man som köpare inte är beredd att lägga de pengarna och tackar nej till hästen så att säga. Jag har noll koll på prisbilden på isänningar, men hästar som ni trivs med och känner samt (gissar jag) är exemfria är nog bra mycket mer värt än att leta efter motsvarande hästar med lägre prislapp. Kräv att säljaren står för passet och att detta finns när kontrakten skrivs bara.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Har man råd så tycker jag man ska köpa hästen man vill ha, har man inte råd så har man inte och då finns det inte mycket att göra.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Som det är nu i de fall som dömts ut böter för att hästar saknar pass har det varit ägaren till hästen som fått det. Plus att jag vet fall där man håller på och utreder en hästtransportör som transporterat en häst utan pass. Men där vet jag inte hur långt det har kommit ännu.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

En islänning utan pass i SIF får inte tävla på islandstävlingar, kan vara bra att veta. 35 däremot för en icke töltsatt häst är ganska normalt, ell billigt beroende på. Min 08:a , (islänning med pass och bra stam)köptes förra året, ohanterad för 30
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ja jag tycker du är mycket naiv, för 35000 kr får du en grundriden unghäst på 4 år med pass i SIF.

Så ser marknaden ut för dagen, och det är ofta mycket trevliga hästar också. Sedan finns det ju dyrare, men då tillkommer andra kvaliteter.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Älskar ni hästarna o känner att det är dom ni vill ha och har perngarna så ja, då hade jag köpt. Man får köpa med hjärtat ibland.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Man kan köpa en häst som är rätt registrerad med pass med hjärtat också.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

En fråga som är oerhört viktig, är dessa hästar efter godkända avelshingstar? OM inte så förstår jag att säljaren vill dela passkostnaden, den är inte billig.:crazy: Rätt många tusenlappar ryker i så fall här som ska räknas på priset.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Självfallet. Men dom vill ha en hobbyhäst, spelar ju inte så himla stor roll då. Det är ju tur att hästarna är älskade även om dom inte är rätt registrerade. Nu ska man ju iof inte sälja hästar utan pass längre, så ja det är ju oseriöst av säljaren. men man kan ju gilla just den individen iaf.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Hingsten som är far till hästen är en av hennes tidigare uppfödningar, så jag vet inte ens om han är godkänd avelshingst!

Jag misstänker att det blir svårt att få ut pass på hästarna som islänningar med registrering i SIF, eftersom vi hittills inte har fått något av de papper som vi skulle fått.

Vi har blivit tillsagda av ägaren att ta hit en veterinär omgående för att åldersbestämma hästarna via tänderna, (även fast hon vet när de är födda) Men vi har ju inga papper för veterinären att skriva på, han måste väl veta vilken häst det är som han åldersbestämmer?! Han kan väl inte dokumentera detta på ett blankt papper? Vi har alltså inga papper på hästarna som säger vilka de är. I kontraktet framgår enbart namnet och året de är födda.

Om jag inte vore så fäst vid denna hästen (och min vän i sin häst) så hade vi genast lämnat dem åter, ägaren har varit så oproffsig i all kontakt.

Vid förra verkningen så berättade min hovslagare att man tydligt kan se spår av ett lindrigare fånganfall för ca 2 år sedan. Jag som är en hönsmamma till "min" häst frågar då genast ägaren om detta som svarar att "i helsike heller", han hade ju varit uthyrd till en sååå duktig hovslagare under den perioden så det var helt otänkbart. Jag ville bara få svar på detta eftersom jag vill ge hästen en tillvaro som är anpassad efter hans förutsättningar. Hon ser det antagligen som en förolämpning.

Idag har vi varit ute med vår instruktör på uteritt med hästarna, och kan åter konstatera att det finns betydligt mer välridna hästar för 35000 kr (med pass).

Vi kommer nog att fortsätta hyra dessa hästar under ett år, men under perioden även titta på hästar i motsvarande prisklass för att kunna jämföra dessa hästar med våra. Vi vill ju ge "våra" hästar ett stabilt bra hem och att de ska slippa flytta runt, men vi vill inte bli lurade eller utnyttjade, så som vi just nu känner oss.

Tack alla som engagerar sig i tråden, det känns så skönt att läsa era olika kommentarer och synvinklar.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag hade varken hyrt hästarna ett år till eller köpt dom. Jag vill inte stödja såna oseriösa säljare helt enkelt och önskar att ingen annan heller gjorde det.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Men hur kan det vara möjligt att se spår från ett lindrigt fånganfall som skedde för två år sedan. En ny hov växer ju ner redan efter ett år?

Ta reda på den förväntade passkostnaden innan ni hyr hästen för ett till år (om jag förstod rätt skulle ni då betala halva passkostnaden).
Jag förstår era känslor för hästarna men det känns som att ni stödjer en lurendrejare genom att fortsätta hyra hästarna. Jag har ingen aning om prisbilden för en Islandshäst men i mina ögon låter köpeskillingen dyr för en passlös häst, helt outbildad, inte trafiksäkra samt ev. med fångproblematik.
Fortsätter ni och hyra hästarna bör ni också få inskrivet i kontraktet att ni har möjlighet att köpa hästarna för ursprungssumman så att ni inte suttit och utbildat hästarna själva (och betalt ägare för privilegiet att betala för omkostnader för hästarna) och sedan får betala ett högre pris för att de är mer utbildade.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp