Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Akut sjuka djur utan pass får behandlas. Där står djurskyddslagen över det mer administrativa regelverket.
En kolikhäst kommer alltid att få hjälp, däremot blir det ju krångel med vård av icke akut karaktär.

Jag har aldrig behövt visa min hästs pass oavsett vad han blivit behandlad för, tror inte det är särskilt vanligt heller att det behöver visas.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Nja, så var det inte. Djurskyddsmyndigheten=en myndighet (som jag antar att du tänker på) försvann. Deras arbete övergick 2007 till Jordbruksverket= En myndighet. Djurskyddskontrollen övergick från kommunerna (290 st) till Länsstyrelserna (21 st) 2009. Antalet enskilda beslutande myndigheter/nämnder som handlägger djurskyddsärenden har därmed blivit 269 st färre.
Jordbruksverket (eller tidigare djurskyddsmyndigheten) handlägger inte djurskyddsärenden. De skriver yttranden, utformar föreskrifter och samordnar djurskyddskontrollen i länen genom att bidra med diverse nationella databaser (bland annat den databasen som Elle12 hänvisar till), anordnar kurser och lite annat smått och gott...

tack för klargörandet! :)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Inte jag heller faktiskt, däremot har det varit smidigt att ha det med när man ska fylla i uppgifter på klinik osv... ;)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag har aldrig behövt visa min hästs pass oavsett vad han blivit behandlad för, tror inte det är särskilt vanligt heller att det behöver visas.

Klinik har jag aldrig behövt visa. Distriktsvet här noterar dock sedan flera år passnummer i journalen. Dvs de frågar efter det - vad som händer eller inte händer om man då inte har något vet jag dock inte då mina haft pass senaste plus tio åren.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Klinik har jag aldrig behövt visa. Distriktsvet här noterar dock sedan flera år passnummer i journalen. Dvs de frågar efter det - vad som händer eller inte händer om man då inte har något vet jag dock inte då mina haft pass senaste plus tio åren.

På kliniken fick jag visa men DV kollade inte.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Vill bara meddela de som var engagerade i tråden hur allting gick.

Vi anmälde kvinnan till länsstyrelsen, det tog en del tid och fick prata med flera personer innan vi kom vidare. Det verkade så långdraget så att jag faktiskt hade börjat titta på olika hästar, inställd på att jag skulle bli av med hästen som jag hade hyrt av kvinnan med djurförbud. Jag blev rädd för att först få hästen omhändertagen hos mig och sedan efter kanske ett år behöva lämna mig ifrån honom, ifall kvinnan skulle vinna överklagan.

En dag ringde en av länsstyrelsens handläggare och faktiskt uppmanade mig att ha hästen hos mig under omhändertagandet - hon sa att det sedan snabbt skulle bli diskussion om köp om allt gick så som hon trodde att det skulle gå.

Sagt och gjort. Processen är över, jag fick slutligen köpa hästen av polisen och nu är han min!

Det enda jag fortfarande håller på att försöker få igenom är det jäkla passet, tidigare ägare hade precis fått in alla papper till avelsförbundet och fått passet utskickat, vilket de hämtade ut trots att hästen redan då var omhändertagen hos mig. Så nu har jag inget pass och avelsföreningen säger att jag inte kan få ett pass förrän tidigare ägare lämnar tillbaka passet (yeah right!). Det som jag tycker är konstigt är ju inställningen från avelsföreningen, med tanke på att jag är skyldig att ha pass på min häst i närheten av där han står.

Men det har ju ändå gått bra och jag är glad att vi gick den rätta vägen.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Vad skönt att du fick som du ville till slut! Angående passet så borde de kunna döda passet med hänvisning till länsstyrelsens ärende i kombination med ditt köpekontrakt med polisen och sedan utfärda en dublett. Tjata på lite där så ska du se att du så småningom får det rätta passet (alternativet är ju annars att registrera hästen som blandras gissar jag :p) Jag önskar dig i alla fall lycka till med din häst :)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

De kan ha skickat passet gamla ägaren, men vet vi om denne har löst ut passet? Det är en kostnad på minst 1500 kr eller om hästen inte har en avelsgodkänd hingst så tillkommer även dessa kostnader. Det innebär att passet kan komma att skickas till nya ägaren om gamla ägaren inte löser ut passet, då får nya ägaren bära den kostnaden istället.

http://sifweb.moln.net/Avel/Avgifter.aspx

Skulle denna häst vara efter en hingst utan licens så blir passkostnaden avsevärt mycket högre än grundpasset, då tillkommer kostnader på minst 6300 kr.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Om hästarna är värda 35' för henne så är det så. Och är dom det för er så köper ni dem. Hur utbildad en häst är brukar det råda delade meningar om,men det kanske inte är det ägaren sätter värde på. Eller ni? Frågan är eg om ni är villiga att betala så mkt för "rätt häst". Vad andra tycker är ointressant. Prova att erbjuda 30' och se om ägaren accepterar det, annars hade jag nog inte tvekat om jag hade pengarna och kände att hästen var rätt för mig.

När jag köpt häst har jag haft en fast summa jag kunnat lägga och sen har jag letat efter en häst som uppfyllde mina personliga önskemål. Jag har aldrig reflekterat över in hästen sen varit prosvärd på marknaden. Uppfyller den mina önskemål är den värd den umma jag kan lägga på en häst. Jag hade dock 35' som maxpris så jag letade inte i så hög prisklass.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Grattis! Vad bra att allt gick vägen! Och lyckans häst som hamnade hos en så engagerad matte! :) Hoppas det löser sig med passet! Hur gick det med din kompis häst? Samma utfall?
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

:) Jag har läst tråden och skönt att det fixade sig till slut.
Jag hade en ponny som mamman varit med om samma sak och där omhändertog polisen flera hästar , dessa blev plaserade på annan ort och utannonserade av polisen, fick kontakt med den som köpte min ponnys mamma och de fick den mer eller mindre av polisen för att polisen var skyldig uppstallningskostnad, Vet ej hur det blev med passen men det var en annan avelsförening.

Går det inte att döda orginalhandlingarna? Hon gamla ägaren säger säkert att hon tappat bort passen, eller vill ha betalt för dem, ring registratorn igen i avelsföreningen , hoppas du skriver mer och berätta hur det går.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Vad härligt att allt gått förhållandevis bra! Har smygläst tråden och det glädjer mig när man får läsa lyckliga slut :)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Nej men om du kollar i högra hörnet av mitt inlägg ser du att jag svarade Loppan.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Loppan skriver ju att förra ägaren har hämtat ut passet.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

En häst är värd det pris någon är villig att betala för den :)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Förra ägaren lämnade in passansökan i sitt eget namn hösten 2011 för en hel drös hästar, efter det att hon inte längre, enligt djurförbudet, inte hade rätt att bestämma över hästarna. Det lär nog bli svårt att få ut passet. Synd att det inte skickades till den som faktiskt har hästen i sin besittning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp