Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag har inget tålamod, jag vill veta NU om kvinnan har djurförbud. Jag har googlar hennes namn men inte hittat att det står något direkt om djurförbud.

Vart vänder jag mig för att ta reda på det när jag inte har hennes personnummer?
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Till Valvis som skrev till dig, nu är det iofs offentliga handlingar som kan begäras ut men kanske inte på en söndag.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag har inget tålamod, jag vill veta NU om kvinnan har djurförbud. Jag har googlar hennes namn men inte hittat att det står något direkt om djurförbud.

Vart vänder jag mig för att ta reda på det när jag inte har hennes personnummer?

Imorgon ringer du folkbokföringen och får hennes personnummer. Sen ringer du länsstyrelsen i hennes län. Ev kan du ringa länsstyrelsen direkt.

Delar av LST diarium är tillgängligt på nätet med.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ni kan sluta fundera det är samma person vi prata om, ska försöka hjälpa så gått det går. Nu få det vara nog. Dessa djur har farit rund överallt.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Att det särskilt påpekas att det inte är tillåtet att sälja häst utan pass beror säkert på att kravet på pass vid försäljning (och på att skaffa pass för föl inom 6 månader) infördes innan det blev krav för alla hästar. Men rent praktiskt går det förstås att KÖPA häst utan pass, däremot inte att transportera den eller "bli djurhållare". Sedan är det förmodligen så att myndigheterna inte kommer att "bråka" med den hästköpare som omedelbart startar processen för att skaffa pass.

Rent formellt är det förmodligen så att genom att hyra de båda hästarna är TS och hennes kompis hästhållare och skyldiga att kunna uppvisa pass. Eftersom hästarna dessutom inte får transporteras utan att passen finns med går det inte ens att på ett helt lagligt sätt lämna tillbaka dem till ägaren. Nu tror jag inte att man tillämpar lagen på detta sätt, men jag tycker mig mårka att det blir svårare och svårare att tex få stallplats för hästar utan pass.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Du säger att du inte vill skiljas från denna häst... vad gör du om den blir sjuk? en häst utan pass är väl inte lika lätt att få behandlad på djursjukhus? den kan ju drabbas av något allvarligt som kolik? hur gör du med försäkring?

oavsett om ni hyr eller köper bör ju hästarna få pass och ordentlig försäkring.

Hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

men jag tycker mig mårka att det blir svårare och svårare att tex få stallplats för hästar utan pass.

Det beror på att stallägaren åker dit om denne vid en kontroll inte kan uppvisa pass på alla hästar som står där.

Hästägaren är skyldig att ha pass på sin häst. Stallägaren är skyldig att kunna visa pass på alla hästar vid en kontroll. En passlös häst drabbar således ansvarsmässigt både djurägaren och stallägaren (om de är olika).

Passet ska ju följa hästen, och är den uppstallad ska passet finnas i stallet (finns en separat tråd om det just nu btw). Under transport ska passet vara med osv. Är 'bara' vid ridtur du har lite respit, då ska passet kunna uppvisas inom ett par h (minns inte om det är 2 el 3 timmar).

Så hyr du in hästen i inackorderingsstall, på bete etc så måste den du hyrt in den hos ha passet så h*n direkt kan visa upp det vid kontroll.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Självklart måste pass ordnas, det blir prio 1 efter att man rett ut allt kring eventuella anmälningar m.m. Egentligen bryr jag mig inte om han blir reggad som islandshäst eller korsning, bara jag får ha honom kvar.

Det jag är mest rädd för nu är att han blir omhändertagen och placerad hos någon annan, dvs ytterligare en flytt och ny person för honom.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Om det så blir en flytt till är dte bättre för honom i längden. Men det finns en möjlighet han blir kvar hos dig med under utredningstiden =)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Länsstyrelsen säger att kvinnan inte har djurförbud. Hon befinner sig under någon form av utredning.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Att det särskilt påpekas att det inte är tillåtet att sälja häst utan pass beror säkert på att kravet på pass vid försäljning (och på att skaffa pass för föl inom 6 månader) infördes innan det blev krav för alla hästar. Men rent praktiskt går det förstås att KÖPA häst utan pass, däremot inte att transportera den eller "bli djurhållare". Sedan är det förmodligen så att myndigheterna inte kommer att "bråka" med den hästköpare som omedelbart startar processen för att skaffa pass.

Rent formellt är det förmodligen så att genom att hyra de båda hästarna är TS och hennes kompis hästhållare och skyldiga att kunna uppvisa pass. Eftersom hästarna dessutom inte får transporteras utan att passen finns med går det inte ens att på ett helt lagligt sätt lämna tillbaka dem till ägaren. Nu tror jag inte att man tillämpar lagen på detta sätt, men jag tycker mig mårka att det blir svårare och svårare att tex få stallplats för hästar utan pass.

Det är jag helt med på och håller med i resonemanget :) Det jag vänder mit emot är som sagt när det titt som tätt sägs att det är olagligt att köpa en häst utan pass. ;)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Nu har jag varit i kontakt med länsstyrelsen i Kronobergs län och kvinnan har djurförbud. Men blev hänvisad till Länsstyrelsen i Kristianstad eftersom våra hästar står i Skåne. Har fått kontaktuppgifter till en person där att ringa.

Man blir ju mörkrädd över att de på Skånes länsstyrelse sa att hon inte hade djurförbud!! Kvinnan har alltså tidigare fått hästar omhändertagna, just genom att man kunnat bevisa att hon haft inflytande över sina gamla hästar.

Nu hoppas jag att vi kan få ett slut på detta och att alla "hennes" hästar kan få slippa komma tillbaka till henne.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Jag har för mig att djurförbud inte alltid ses över länsgränserna så att säga, utan det är ganska lätt för dessa personer som fått djurförbud i ett län att flytta till ett annat och skaffa djur igen.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ja det blev väl en av effekterna när djurskyddet lades ut på länsstyrelserna istället för en övergripande djurskyddsmyndighet. Tur du kollade vidare TS!
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Nu har jag varit i kontakt med länsstyrelsen i Kronobergs län och kvinnan har djurförbud. Men blev hänvisad till Länsstyrelsen i Kristianstad eftersom våra hästar står i Skåne. Har fått kontaktuppgifter till en person där att ringa.

Man blir ju mörkrädd över att de på Skånes länsstyrelse sa att hon inte hade djurförbud!! Kvinnan har alltså tidigare fått hästar omhändertagna, just genom att man kunnat bevisa att hon haft inflytande över sina gamla hästar.

Nu hoppas jag att vi kan få ett slut på detta och att alla "hennes" hästar kan få slippa komma tillbaka till henne.

Var har kvinnan fått sitt djurförbud? I det län djurförbudet utfärdas så ska handläggaren kryssa i detta i det nationella registret som finns sedan 2009. Det var en av plussen med flytten, att ett nationellt register upprättats över personer som har djurförbud, men då gäller det att det fylls i rätt i det nationella registret! Om detta inte görs finns det inte en chans för övriga län att veta att en person har djurförbud. Djurförbudet ska gälla nationellt.

Dock har förvaltningsrätten i Skåne precis utfärdat en dom där utslaget är att ett djurförbud utfärdat i ett län inte gäller i ett annat. Länsstyrelsen har överklagat detta beslut till kammarrätten, så vi väntar spänt på den domen!
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ja det lät ju väldigt mycket mer logiskt - alltså att ett djurförbud ska gälla i hela landet. Intressant dom av Skåne där, undrar hur de tänkte...
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ja det lät ju väldigt mycket mer logiskt - alltså att ett djurförbud ska gälla i hela landet. Intressant dom av Skåne där, undrar hur de tänkte...
Ja, Förvaltningsrätten hade väl i vanlig ordning inte läst på gällande regelverket innan de skrev domen. Inte helt ovanligt med sådana fadäser från deras sida tyvärr :crazy:Innebär att rättssäkerheten får sig en ordentlig knäck. Och det är inte särskilt bra för någon (varken den anklagade eller den klagande)
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Ja det blev väl en av effekterna när djurskyddet lades ut på länsstyrelserna istället för en övergripande djurskyddsmyndighet. Tur du kollade vidare TS!

Nja, så var det inte. Djurskyddsmyndigheten=en myndighet (som jag antar att du tänker på) försvann. Deras arbete övergick 2007 till Jordbruksverket= En myndighet. Djurskyddskontrollen övergick från kommunerna (290 st) till Länsstyrelserna (21 st) 2009. Antalet enskilda beslutande myndigheter/nämnder som handlägger djurskyddsärenden har därmed blivit 269 st färre.
Jordbruksverket (eller tidigare djurskyddsmyndigheten) handlägger inte djurskyddsärenden. De skriver yttranden, utformar föreskrifter och samordnar djurskyddskontrollen i länen genom att bidra med diverse nationella databaser (bland annat den databasen som Elle12 hänvisar till), anordnar kurser och lite annat smått och gott...
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Vad gör du om den blir sjuk? en häst utan pass är väl inte lika lätt att få behandlad på djursjukhus? den kan ju drabbas av något allvarligt som kolik? hur gör du med försäkring?

Akut sjuka djur utan pass får behandlas. Där står djurskyddslagen över det mer administrativa regelverket.
En kolikhäst kommer alltid att få hjälp, däremot blir det ju krångel med vård av icke akut karaktär.
 
Sv: Köpa häst för oskäligt högt pris? Har fastnat för hästen!

Hej!

Min pålla har behandlats av vet både akut och icke-akut och ibland frågar de om pass, men jag glömmer det ju alltid hemma och det behandlas iaf. Tror inte det är några som helst problem att få vet.hjälp med häst utan pass. Vaccination kan man ju fortfarande ha i vaccinationskort och det är ju det enda jag använt mitt pass till..

/Lavinia

Akut sjuka djur utan pass får behandlas. Där står djurskyddslagen över det mer administrativa regelverket.
En kolikhäst kommer alltid att få hjälp, däremot blir det ju krångel med vård av icke akut karaktär.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 794
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp