Bukefalos 28 år!

köpa häst?

curious

Trådstartare
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)
 
Jag har aldrig lagt handpenning tidigare på något av mina hästköp. Men det finns säkert dem som gör, däremot hade jag nog börjat fundera lite om det är något som kommer upp sådär, utan att ni pratat om det tidigare.. Låter mystiskt då :/
 
Jag har aldrig köpt häst utan handpenning. Det kan vara så att säljaren har tagit för givet att du vet om dealen med handpenning, men såklart inte bra att inte prata om det innan oavsett. Och om det är nu på torsdag besiktningen sker så är det ju knappt lönt att begära handpenning idag. Kanske säljaren vill ha det som en säkerhet för de extra utgifterna om du backar ur köpet även om hästen går igenom u.a.
 
Om ni inte avtalat (sagt) något om handpenning innan, känns det hemskt konstigt att säljaren ringer nu och påpekar det.
 
Jag föreslog handpenning när jag sålde min häst. Det var ett villkor för att dra tillbaks saluannonsen. Alltså en bokning av hästen. Jag sade det i samband med att de bestämde sig för köp. min situation var dock annorlunda än TS, hästen hade varit till salu 1,5 veckor.

När jag köpt häst har jag insisterar på handpenning av samma skäl.
 
Jag har aldrig köpt häst utan handpenning. Det kan vara så att säljaren har tagit för givet att du vet om dealen med handpenning, men såklart inte bra att inte prata om det innan oavsett. Och om det är nu på torsdag besiktningen sker så är det ju knappt lönt att begära handpenning idag. Kanske säljaren vill ha det som en säkerhet för de extra utgifterna om du backar ur köpet även om hästen går igenom u.a.

Vilken deal?

Har man inte sagt något innan känns det lite sent nu.
 
Jag har aldrig köpt häst utan handpenning. Det kan vara så att säljaren har tagit för givet att du vet om dealen med handpenning, men såklart inte bra att inte prata om det innan oavsett. Och om det är nu på torsdag besiktningen sker så är det ju knappt lönt att begära handpenning idag. Kanske säljaren vill ha det som en säkerhet för de extra utgifterna om du backar ur köpet även om hästen går igenom u.a.
Hur kan man ta för givet att köparen vet om dealen? När det inte är något shälvklart.
Sen tycker jag det låter komplicetat det du skriver omatt TS backar ur. Ska man då också avtala om detta dvs säg att det dyker upp saker som ts tycker att säljaren inte berättat. Kan det inte bli komplicerat?
 
Jag har både lagt handpenning och inte. Tycker dock det är konstigt komma med det nu. Men vem betalar besiktningen? Om säljaren gör det blir handpenning begripligare, även att komma med nu.

På bilar etc är handpenning mer regel än undantag så i sig är det inget konstigt. Jag la handpenning på mina två senaste. Den ena var ett föl, den andra från ett salustall.
 
Jag har lagt handpenning på en häst, men då skrevs ordentligt "handpenningskontrakt", skulle aldrig föra över pengar hux flux två dagar innan besiktning!
 
Jag har lagt handpenning på en häst, men då skrevs ordentligt "handpenningskontrakt", skulle aldrig föra över pengar hux flux två dagar innan besiktning!
Grattis @Fille !
ina_dance5.gif
 
Jag la handpenning på min häst men så stod han kvar hos säljaren en tid. Vi skrev också köpekontrakt (men med att hästen ska gå igenom besiktning och slutbetalas osv..), fick kvitto på handpenningen samtidigt som kontraktet.
Samma som @Fille alltså (och grattis :) )

Låter lite sent att säga det nu, vad är magkänslan och hur mycket pengar är det?
 
Senast ändrad:
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)
Jag har aldrig lagt handpenning och hade aldrig gjort det om det inte fanns en mycket rimlig anledning och dessutom skrivet papper på det hela.
 
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)

När vi köpte vår ponny för 2 år sedan betalade jag handpenning, för att "tinga" ponnyn så att ägaren förstod att hen kunde ta bort annonsen, men det var efter att han hade gått igenom vet. besiktningen och jag visste 100% att jag skulle köpa honom.

Om du betalar handpenning måste du se till att det står nedskrivet någonstans vad som händer utifall att, dvs under vilka förhållanden du blir av med handpenningen eller säljaren måste lämna tillbaka den.
 
Jag betalade handpenning när jag köpte min sista, först en summa innan besiktningen som jag hade skriftligt på att jag skulle få tillbaka om hästen inte gick igenom besiktningen. Efter besiktningen satte jag in resterande belopp upp till 10% av priset och sedan gjordes slutbetalning i samband med köp.
Motiveringen jag fick var att det var en säkerhet för säljaren då de har varit med om att köpare har backat ur och då har de hunnit säga nej till andra intresserade och jag kan förstå det argumentet.
 
Jag hade aldrig betalat någon handpenning innan besiktningen om det inte är så att det finns flera spekulanter och är lite konkurrens om hästen så att säga. i så fall hade jag kunnat betala en del för att "boka" hästen.
Annars hade jag inte gjort det. tänk om hästen inte går igenom besiktningen och ägaren sen inte betalar tillbaka handpenningen?
Hästen har inte sålts på ett halvår. ägaren ska vara glad att du vill köpa den och inte kräva handpenning.
 
Jag hade aldrig betalat någon handpenning innan besiktningen om det inte är så att det finns flera spekulanter och är lite konkurrens om hästen så att säga. i så fall hade jag kunnat betala en del för att "boka" hästen.
Annars hade jag inte gjort det. tänk om hästen inte går igenom besiktningen och ägaren sen inte betalar tillbaka handpenningen?
Hästen har inte sålts på ett halvår. ägaren ska vara glad att du vill köpa den och inte kräva handpenning.

Tänk om kan man ju lika gärna köra från säljarens synpunkt. Tänk om jag tar ledigt från jobbet för att besiktiga hästen och så hör aldrig mer köpareb av sig? Tänk om köparen inte betalar besiktningen som denne sagt? Tänk om jag säger nej till någon annan eftersom hästen gick ua genom bes men sen ändrar sig köparen ändå?
Osv.
 
Tänk om kan man ju lika gärna köra från säljarens synpunkt. Tänk om jag tar ledigt från jobbet för att besiktiga hästen och så hör aldrig mer köpareb av sig? Tänk om köparen inte betalar besiktningen som denne sagt? Tänk om jag säger nej till någon annan eftersom hästen gick ua genom bes men sen ändrar sig köparen ändå?
Osv.
Absolut, men jag skulle ändå inte chansa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 473
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp