Bukefalos 28 år!

köpa häst?

Jag la handpenning på min häst men så stod han kvar hos säljaren en tid. Vi skrev också köpekontrakt (men med att hästen ska gå igenom besiktning och slutbetalas osv..), fick kvitto på handpenningen samtidigt som kontraktet.
Samma som @Fille alltså (och grattis :) )

Låter lite sent att säga det nu, vad är magkänslan och hur mycket pengar är det?

Tack tack :love:
 
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)

Jag har lagt handpenning ett par gånger.
En gång avtalade säljaren och jag om handpenning, men säljaren var lite långsam med att meddela kontouppgifter så det blev i stället hel betalning när jag hämtade hästen...

De två som jag de facto betalade handpenning på gällde hästar jag "nätshoppade". Säljarna ville, begripligt nog, ha något slags garant för att jag skulle hämta respektive häst när det var avtalat. Båda hästarna var oridna unghästar så någon "provridning" eller liknande var förstås inte aktuellt vilket var skälet till att jag kunde "nätshoppa" häst.
 
Nej och om en säljare då inte vill chansa får du ju då acceptera att inte få köpa dennes häst. Men själva grejen med handpenning mellan "jag vill köpa om den går igenom besiktningen" och att hästen besiktigas är inget "skumt".
Fast om säljaren vill ha en handpenning - vilket självklart är upp till säljaren - så bör ju hen nämna detta när man gör upp om affären i övrigt. Har man kommit så långt som att man är överens om priset och att hästen ska besiktigas, utan att handpenning har kommit på tal, då kan jag nog hålla med om att det är lite konstigt att komma med krav/önskemål om handpenning efter detta.
 
Fast om säljaren vill ha en handpenning - vilket självklart är upp till säljaren - så bör ju hen nämna detta när man gör upp om affären i övrigt. Har man kommit så långt som att man är överens om priset och att hästen ska besiktigas, utan att handpenning har kommit på tal, då kan jag nog hålla med om att det är lite konstigt att komma med krav/önskemål om handpenning efter detta.

Absolut. Och det har jag också skrivit i mitt svar. Förutom det allmänna kring handpenning.
 
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)

Vem betalar besiktningen om hästen går igenom? Om hästen inte går igenom?
 
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)

låter märkligt tycker jag - att ringa och undra om handpenning när en överenskommelse redan är gjord. Nä, det hade jag nekat eller i annat fall haft väldigt tydligt på papper vad som gäller. Går inte hästen igenom ska hela summan betalas tillbaka.
 
Jag har betalat handpenning på de jag inte köpt direkt. Ville ju inte riskera att min häst blev såld till någon annan! Tycker det är helt normalt att lägga 10% handpenning om hästen inte är besiktigad än eller om du inte har möjlighet att hämta den direkt. Det är lika mycket för ens egen säkerhet som säljarens.
 
Fast om säljaren vill ha en handpenning - vilket självklart är upp till säljaren - så bör ju hen nämna detta när man gör upp om affären i övrigt. Har man kommit så långt som att man är överens om priset och att hästen ska besiktigas, utan att handpenning har kommit på tal, då kan jag nog hålla med om att det är lite konstigt att komma med krav/önskemål om handpenning efter detta.

Säljaren kanske anser det vara en självklarhet att köparen har koll på att det är normalt att lägga handpenning när man tingar en häst.
 
Säljaren kanske anser det vara en självklarhet att köparen har koll på att det är normalt att lägga handpenning när man tingar en häst.
tankeläsning är ett väldigt dåligt sätt att kommunicera, de flesta är ganska dåliga på det...
man (=alla) borde vara medvetna om att det inte finns några självklarheter i affärer, så är det något man vill måste detta framföras, oavsett om det känns som en onödig upplysning. Kanske är det inte onödigt för motparten...
 
Oavsett är det knappast ett tecken på att säljaren är oseriös och ute efter att lura ts på pengar. Vill du ha hästen, lägg handpenning och skriv i kontrakt att handpenning har erlagts. Annars står säljaren fritt att sälja till någon annan!
 
Jag har aldrig lagt handpenning och heller inte krävt. Men kommer göra det nästa gång då ponnyn jag sålde i somras först var "bokad" och jag la ut för bes ( som va ua) och köparen sen hoppade av för de kom på att det " inte var rätt tidpunkt m ponny ". Självklart betalade de inte för utförd bes och jag fick ta den samt göra om hela processen :banghead:
 
Jag har aldrig lagt handpenning och heller inte krävt. Men kommer göra det nästa gång då ponnyn jag sålde i somras först var "bokad" och jag la ut för bes ( som va ua) och köparen sen hoppade av för de kom på att det " inte var rätt tidpunkt m ponny ". Självklart betalade de inte för utförd bes och jag fick ta den samt göra om hela processen :banghead:

I det fallet hade jag gjort allt annorlunda, men främst aldrig någonsin lagt ut för veterinärbesiktning. Köparen ska boka besiktningen, ansvara för besiktningen, vara med vid besiktning och betala för besiktningen i min värld. Gäller både om jag är köpare och säljare.

Handpenningen i det fallet hade varit mig egalt.
 
I det fallet hade jag gjort allt annorlunda, men främst aldrig någonsin lagt ut för veterinärbesiktning. Köparen ska boka besiktningen, ansvara för besiktningen, vara med vid besiktning och betala för besiktningen i min värld. Gäller både om jag är köpare och säljare.

Handpenningen i det fallet hade varit mig egalt.
Jo det ska ju gå till så, men de kände inte till ngn vet här. Då jag var snäll och bokade åt dem de skulle betala det var redan sagt. De var även m på bes som var ua och allt var frid och fröjd. Hämta skulle de till helgen på Ons messade de att de tänkt ett varv till och att de skulle vänta m ponny
 
I det fallet hade jag gjort allt annorlunda, men främst aldrig någonsin lagt ut för veterinärbesiktning. Köparen ska boka besiktningen, ansvara för besiktningen, vara med vid besiktning och betala för besiktningen i min värld. Gäller både om jag är köpare och säljare.

Handpenningen i det fallet hade varit mig egalt.

Det är inte helt självklart att köparen ska stå för besiktningen. Det kostar trots allt ett antal tusenlappar och visar det sig sedan att hästen inte här ok så står man där med en räkning utan att få något. Händer detta 2-3 gånger så äter det stora hål i budgeten.
 
Det är inte helt självklart att köparen ska stå för besiktningen. Det kostar trots allt ett antal tusenlappar och visar det sig sedan att hästen inte här ok så står man där med en räkning utan att få något. Händer detta 2-3 gånger så äter det stora hål i budgeten.

I min värld, som köpare, är det helt självklart. För det juridiska skyddet. Om man sedan gör en deal att säljaren tar kostnaden om hästen inte är UA, är en korrigeringen som sker efter besiktningen, när man har resultatet. Som säljare kan man ju annars bli stående med mängder av besiktningar för hästar där köparen hoppar av utan giltigt skäl.

Visst kan handpenning hjälpa i den situationen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 357
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 508
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 963
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp