Bukefalos 28 år!

köpa häst?

Angående det (av mig) fetade.

Mer intresserad än vad? När är man inte intresserad av en frisk häst till ett gott hem? Och den som till äventyrs inte är intresserad av det, spelar priset någon roll i så fall?

Fast ibland kan man välja att sälja till ett underpris för att köparen är rätt.
Det gjorde jag i somras med en välutbildad ung Connemaravalack.
Skulle säga att jag kunnat få ut runt 80-90 till rätt köpare, accepterade 45.
 
Ja men då har man sluppit att betala för hästen.

När köparen betalar för besiktningen, är det köparen som vinner. Eftersom köparen då antingen (så långt det går) försäkrat sig om att köpa en felfri "vara", eller funnit fel och sluppit köpa en felaktig "vara".

När säljaren står för besiktningen så kan den ju ha visat att "varan" var felfri vid köpet och eventuella senare fel läggs på köparens bord, så att säga.

Med det sagt; i somras sålde jag en ponny, och där var det jag som bokade och betalade för besiktningen.

Beror på vem som säljer och vem som köper med. Gäller konsumentköplagen ger det ett så starkt konsumentskydd att vem som står för besiktningen har minimal påverkan så länge hästen verkligen är ua på bes. Dvs man bör verkligen prata med besiktigande vet och kolla intyget innan man skriver på kontraktet.
 
Fast ibland kan man välja att sälja till ett underpris för att köparen är rätt.
Det gjorde jag i somras med en välutbildad ung Connemaravalack.
Skulle säga att jag kunnat få ut runt 80-90 till rätt köpare, accepterade 45.
Undrar lite hur ditt inlägg relaterar till min fråga till den jag citerar?
 
På så sätt att din kommentar svarade på ett inlägg om att gott hem är viktigare än pengarna, vilket du verkade ifrågasätta.

Jag undrade i vilket läge man inte var intresserad av en frisk häst till ett gott hem? I diskussionen om man ska besiktiga hästen i förskott eller inte. Och undrade hur den jag svarade tänkte då jag inte riktigt förstod vad som menades. Hur får du det till att jag ifrågasätter att man kan sänka priset för rätt hem begriper jag inte.
 
Jag tror inte det är sant. Vad är oddsen??? Är arg, irriterad och samtidigt ledsen. Jag har fortfarande kontakt med säljaren och dealen är att veterinären skulle kolla om han var halt efter några veckor igen. Jag ska alltså köpa denna häst om den går igenom hältutredning. Säljaren säger att en vet varit ute för att snabbkolla om hältan kvarstår, vilket den tyvärr gör. Igår pratade jag med min faster (gammal hästmänniska). Hon och hennes man ska komma ner till oss över jul. Under samtalet säger hon att när hon ändå är "nere" hos mig ska hon passa på att åka och titta på en häst som säljaren snabbt vill sälja nu innan jul. Hon börjar berätta lite om hästen och till slut bara gapar jag och frågar henne vad hästen heter hon ska titta på. Det är samma häst som jag ska köpa som också är halt! Jag berättar hela historien runt denna häst och hon blir så arg på denne säljare så hon vill ringa till honom och säga honom sanningens ord. Jag säger till henne att avvakta lite. Känns som det är jag som borde kontakta säljaren. Är inte detta olagligt? Först att sälja en häst man har en muntlig överenskommelse med om att köpa sen att försöka sälja en halt häst. Att hästen är halt har han inte upplyst min faster om överhuvudtaget, inte att det redan finns en köpare till den heller. Usch och fy.
 
Jag tror inte det är sant. Vad är oddsen??? Är arg, irriterad och samtidigt ledsen. Jag har fortfarande kontakt med säljaren och dealen är att veterinären skulle kolla om han var halt efter några veckor igen. Jag ska alltså köpa denna häst om den går igenom hältutredning. Säljaren säger att en vet varit ute för att snabbkolla om hältan kvarstår, vilket den tyvärr gör. Igår pratade jag med min faster (gammal hästmänniska). Hon och hennes man ska komma ner till oss över jul. Under samtalet säger hon att när hon ändå är "nere" hos mig ska hon passa på att åka och titta på en häst som säljaren snabbt vill sälja nu innan jul. Hon börjar berätta lite om hästen och till slut bara gapar jag och frågar henne vad hästen heter hon ska titta på. Det är samma häst som jag ska köpa som också är halt! Jag berättar hela historien runt denna häst och hon blir så arg på denne säljare så hon vill ringa till honom och säga honom sanningens ord. Jag säger till henne att avvakta lite. Känns som det är jag som borde kontakta säljaren. Är inte detta olagligt? Först att sälja en häst man har en muntlig överenskommelse med om att köpa sen att försöka sälja en halt häst. Att hästen är halt har han inte upplyst min faster om överhuvudtaget, inte att det redan finns en köpare till den heller. Usch och fy.

Fy vad tradigt :(

Jag skulle dragit öronen åt mig och letat vidare. Tyvärr
 
Jag tror inte det är sant. Vad är oddsen??? Är arg, irriterad och samtidigt ledsen. Jag har fortfarande kontakt med säljaren och dealen är att veterinären skulle kolla om han var halt efter några veckor igen. Jag ska alltså köpa denna häst om den går igenom hältutredning. Säljaren säger att en vet varit ute för att snabbkolla om hältan kvarstår, vilket den tyvärr gör. Igår pratade jag med min faster (gammal hästmänniska). Hon och hennes man ska komma ner till oss över jul. Under samtalet säger hon att när hon ändå är "nere" hos mig ska hon passa på att åka och titta på en häst som säljaren snabbt vill sälja nu innan jul. Hon börjar berätta lite om hästen och till slut bara gapar jag och frågar henne vad hästen heter hon ska titta på. Det är samma häst som jag ska köpa som också är halt! Jag berättar hela historien runt denna häst och hon blir så arg på denne säljare så hon vill ringa till honom och säga honom sanningens ord. Jag säger till henne att avvakta lite. Känns som det är jag som borde kontakta säljaren. Är inte detta olagligt? Först att sälja en häst man har en muntlig överenskommelse med om att köpa sen att försöka sälja en halt häst. Att hästen är halt har han inte upplyst min faster om överhuvudtaget, inte att det redan finns en köpare till den heller. Usch och fy.

Run Forest, run!

Olagligt mjo men du får svårt bevisa det. De vill bli av med hästen halt eller ej. Backa ut - både du och fastern
 
Jag tror inte det är sant. Vad är oddsen??? Är arg, irriterad och samtidigt ledsen. Jag har fortfarande kontakt med säljaren och dealen är att veterinären skulle kolla om han var halt efter några veckor igen. Jag ska alltså köpa denna häst om den går igenom hältutredning. Säljaren säger att en vet varit ute för att snabbkolla om hältan kvarstår, vilket den tyvärr gör. Igår pratade jag med min faster (gammal hästmänniska). Hon och hennes man ska komma ner till oss över jul. Under samtalet säger hon att när hon ändå är "nere" hos mig ska hon passa på att åka och titta på en häst som säljaren snabbt vill sälja nu innan jul. Hon börjar berätta lite om hästen och till slut bara gapar jag och frågar henne vad hästen heter hon ska titta på. Det är samma häst som jag ska köpa som också är halt! Jag berättar hela historien runt denna häst och hon blir så arg på denne säljare så hon vill ringa till honom och säga honom sanningens ord. Jag säger till henne att avvakta lite. Känns som det är jag som borde kontakta säljaren. Är inte detta olagligt? Först att sälja en häst man har en muntlig överenskommelse med om att köpa sen att försöka sälja en halt häst. Att hästen är halt har han inte upplyst min faster om överhuvudtaget, inte att det redan finns en köpare till den heller. Usch och fy.

Nej, det säljaren gör är inte olagligt: att man har en muntlig överenskommelse med en person som inte erlagt handpenning. Du har inte garanterad rätt att köpa hästen.

Att sälja halt häst är inte heller olagligt.
 
Jo detta är faktiskt olagligt enligt svenska lagen det säljaren försökt göra! Jag har pratat med en jurist för att få klarhet. Han sa att det finns något som heter "Avtalslagen". Det som krävs för att det ska träda i kraft är : Det ska finnas ett anbud (mitt anbud på hästen). Samt att det ska krävas en accept, det vill säga godkännande av mitt anbud. Båda dessa finns både muntligt samt skriftligt i mailkommunikation. Således kan giltiga avtal vara både skriftliga som muntliga! och detta har inget med någon handpenning att göra.
Men nu iaf har både jag och min faster pratat med denne säljare. Vi båda åkte hem till honom. Han blev helt ställd och visste inte vad han skulle säga riktigt när jag sa att jag kontaktat en jurist. Till slut erkände han att han försökt få ut mer pengar för hästen än vad han och jag kommit överens om (gällde fem tusen kronors skillnad). Det hela slutade med att han sa att jag fick självklart köpa hästen om jag ville. Jag sa att jag inte är ett dugg intresserad då jag tror att det kan gömmas mer skumt bakom detta precis som någon svarat i tråden ovan.
Så nu är jag en erfarenhet rikare med "hästförsäljare" eller ska jag säga "hästskojare"! Tack för alla svar och råd jag fått. Tyvärr tyckte jag bra om hästen men det finns många fler där ute :-)
https://lagen.nu/begrepp/Löftesprincipen
 
Nej, det säljaren gör är inte olagligt: att man har en muntlig överenskommelse med en person som inte erlagt handpenning. Du har inte garanterad rätt att köpa hästen.

Att sälja halt häst är inte heller olagligt.

Ett muntligt avtal om köp är lika bindande som ett skriftligt. Men nästan omöjligt bevisa.
 
Ett muntligt avtal om köp är lika bindande som ett skriftligt. Men nästan omöjligt bevisa.

Jo, men TS har i det här fallet lagt in reservationer i form av att hälteutredning ska göras och godkännas, och har inte viljat betala handpenning (vilket i sig säkert är klokt). Det innebär att köpet inte är färdigavtalat.
Innan köpet gått igenom, får man ångra sig både som köpare och säljare.
 
Innan köpet gått igenom, får man ångra sig både som köpare och säljare.

Får och får. Egentligen gäller ju det avtal man gjort, men i det här fallet är ju avtalet väldigt oklart i och med att ursprunglig överenskommelse inte längre gäller (veterinärbesiktningen var inte UA). Då står ord mot ord vad som egentligen är avtalat, men det verkar ju som TS uppfattar att de avtalat att göra en ny besiktning efter rekommenderad tid. Fast jag tolkar TS som väldigt osäker, om TS anser sig kunna hoppa av efter x antal veckor och UA besiktning, får jag nog ge säljaren samma rätt under tiden fram till besiktningen.

Och sedan kommer den springande punkten: även om det ÄR avtalsbrott så händer: inte ett skit.
 
Jo, men TS har i det här fallet lagt in reservationer i form av att hälteutredning ska göras och godkännas, och har inte viljat betala handpenning (vilket i sig säkert är klokt). Det innebär att köpet inte är färdigavtalat.
Innan köpet gått igenom, får man ångra sig både som köpare och säljare.

Det beror helt på vad som är avtalat. Är det avtalat att hästen ska besiktigas igen och TS få köpa om den går igenom kan man inte skita i att besiktiga igen och sälja till någon annan tex.

Har man däremot avtalat att TS ska gå nytt erbjudande att köpa om.., då är läget ett annat.

Handpenning eller ej avgör inte så länge parterna är överens.

Men det ska bevisas och dras till domstol vid tvist. Så blir oftast bara teoretiskt.
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hade nog blivit misstänksam om man ber om handpenning bara några dagar före själva köpet och det dessutom aldrig tagits upp tidigare.
Jag kan förstå att du blir fundersam.
Hej

Har en fråga. Jag har varit och tittat på flera olika sorters hästar. Har bestämt mig för en som varit utannonserad i över ett halvår. Jag meddelade ägaren igår att jag bestämt mig för att jag vill köpa hans häst. Vi har bestämt pris och om hästen går igenom besiktning så är han min sedan. Betalning sker nu på torsdag när besiktningen är. Idag ringde ägaren mig och undrade om jag kunde lägga 10 procent i handpenning idag. Jag blev lite paff så jag bad om att få återkomma. Detta med handpenning har säljaren och jag aldrig pratat om så det kom som en överraskning. Har frågat några i min närhet om detta och de tycker det verkar konstigt och att jag inte ska betala någon handpenning. Jag hade förstått om jag inte kunde hämta/köpa hästen fören om någon månad/eller har många intresserade och att säljaren då vill ha en säkerhet. Men så är inte fallet. Men nu gäller det ju endast några dagar. Är det så det går till nu för tiden? Det är några år sedan jag köpte häst sist :-)
 
Men nu iaf har både jag och min faster pratat med denne säljare. Vi båda åkte hem till honom. Han blev helt ställd och visste inte vad han skulle säga riktigt när jag sa att jag kontaktat en jurist. Till slut erkände han att han försökt få ut mer pengar för hästen än vad han och jag kommit överens om (gällde fem tusen kronors skillnad). Det hela slutade med att han sa att jag fick självklart köpa hästen om jag ville. Jag sa att jag inte är ett dugg intresserad då jag tror att det kan gömmas mer skumt bakom detta precis som någon svarat i tråden ovan.
Så nu är jag en erfarenhet rikare med "hästförsäljare" eller ska jag säga "hästskojare"! Tack för alla svar och råd jag fått. Tyvärr tyckte jag bra om hästen men det finns många fler där ute :-)
Nog för jag gjort på samma vis, men hur tänker du här? Har ni ett bindande avtal så gäller det båda parter och strängt taget så hade säljaren inte brutit avtalet ännu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 535
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 964
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp