Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halvblod är nog också andra färger än bruna och dom passar bra på ridskolor plus andra raser. Jag har ju fått många inlägg om folk som köper halvblod eller liknande för 40 000-70 000 ungefär men ska jag köpa någon kostar den plötsligt minst 100 000 eller mer enligt svaren då.

Ja en med wow gång och wow utstrålning kostar över 100 000kr. En medelmåttig ligger på mindre men ligger oftast över 50 000kr

Man kan ha tur och hitta billigare men dom är billiga av en anledning.
 
Ja en med wow gång och wow utstrålning kostar över 100 000kr. En medelmåttig ligger på mindre men ligger oftast över 50 000kr

Man kan ha tur och hitta billigare men dom är billiga av en anledning.
Nu låter det ju rätt, på en del låter det ju som halvblod kostar minst 100 000, annars har dom knepigt temperament etc.
 
Halvblod är nog också andra färger än bruna och dom passar bra på ridskolor plus andra raser. Jag har ju fått många inlägg om folk som köper halvblod eller liknande för 40 000-70 000 ungefär men ska jag köpa någon kostar den plötsligt minst 100 000 eller mer enligt svaren då.
Vem här i tråden har köpt en välutbildad felfri wowhäst i tråden?
 
Jag blir otroligt provocerad av en del sk hästmänniskor som rynkar på näsan åt både folk och hästar beroende på ras, stam och inriktning och fjäskar som 17 om det är "rätt". :yuck:

Holländskan var både dyr, snygg, hade flashig gång och bra papper. Ändå var hon ganska rå när hon kom av förklarliga skäl då Holland inte direkt utmärker sig med stora kuperade marker och hon hade haft ett par mycket dyra föl som såldes för stora summor på auktion.

I vårt nya stall tyckte jag folk var jättetrevliga, tills jag upptäckte att det gjordes stor skillnad på folk utifrån vilken häst man hade. De som hade ridtravare blev inte alls lika trevligt bemötta hur seriösa de än var som hästägare som vilken klåpare som helst som inte kunde rida ut på sina stamtavlor. Jag är inte fullt så imponerad längre när jag ser sådana attityder. :meh:

Vad hjälper det med papper, exteriör och teknik om du själv inte kan rida/är otrevlig och sen dessutom sitter låst i en massa fördomar? Inte ett skit! Jag är definitivt inte någon stjärna själv men jag hoppas verkligen att jag är tillräckligt ödmjuk för att fortsätta lära mig resten av livet.
 
Jag tror fortfarande det finns en förvirring gällande de olika ord vi använder för att beskriva "halvblod" på...

Svenskt halvblod/Svensk varmblodig häst/SWB
Halvblod
Varmblodiga typer

Kan inte någon lägga till förklaring samt ca pris för en välutbildad och frisk individ (på ca 10-16 år gammal) här ovan?
@nullo-modo t ex?
 
Jag tror fortfarande det finns en förvirring gällande de olika ord vi använder för att beskriva "halvblod" på...

Svenskt halvblod/Svensk varmblodig häst/SWB
Halvblod
Varmblodiga typer

Kan inte någon lägga till förklaring samt ca pris för en välutbildad och frisk individ (på ca 10-16 år gammal) här ovan?
@nullo-modo t ex?

Det tycker jag att du kan starta en egen tråd om.

/moderatorn.
 
Hurdana hästar rider du?
V
Man kan ju absolut gilla olika ridkänsla.

Min första häst var en d-ponny med dålig exteriör och dålig gång. Han var hälften islänning och hade flera gångarter och även tretusen orena såna då jag fick honom. Då var jag mest inne på busa runt i skogen och göra lite allt möjligt. Han var min drömhäst i det skedet.
Vi fick 20 år ihop. Och han fick sluta som frisk 30-åring som fortfarande reds. Någon vecka innan rejsade vi ifrån en hopptjej på fullblod i skogen. Han blev också välutbildad genom åren, kunde piruetter och piaff. Bytena behövde jag kunna mer för att få till på honom. Och när jag lärt mig kände jag att han var för gammal för att hålla på och joxa med det.
Jag hade sen många år blivit dressyrintresserad och jobbade med det. Då valde jag att köpa ett halvblod modell sporthäst och ha vid sidan av min gamle kompis(förvisso ett projekt och en problemhäst).
Idag skulle jag inte köpa en ny individ som gubbponnyn. Dels vill jag ha en individ som har lättare för vad jag vill pyssla med. Men jag har också blivit förtjust i en annan ridkänsla. Så idag när mitt tok-halvblod blivit utbildad och trevlig är det min drömhäst.

Däremot finns det ju många som TROR att de är förtjusta i viss ridkänsla och TROR att den ska infinna sig på en individ som de sen inte riktigt rår på. Jag möter så himla många i jobbet som köpt en häst som är läcker att se på och som rör sig flott. Men som är för svår för dem. Och då blir det antingen rädsla för ryttare och ev häst eller skadeproblematik.

Jag har haft ridrädda kunder utan unghästvana/som aldrig haft häst som köper unghäst exempelvis. Gärna då en som är stor och rör sig läckert. Vissa av dem har man lyckats tjata på till att köpa en rätt ordinär, mindre och i deras ögon tråkig häst.
Men att se de som knappt vågat rida i ridhus mkt kontrollerat våga rida ut, åka och träna/tävla, hoppa etc och sen älska den där "trista" hästen som ger dem möjligheten till det. Det är underbart!
Och jag önskar att fler gröna, rädda etc skulle värdesätta den känslan mer än hoppet om svårare klasser. Man tävlar ju endå bara då och då som amatör. Där är det för mig viktigare att vardagen funkar och känns bra.

Har man inte så mkt pengar så ser jag den trista hästen som bättre alternativ till många före den flashiga med en massa problem.
Absolut är det så,jag svarade från början bara på att ts kunde ju få en välutbildad fjording för pengarna:) jag rider ingen särskild dressyr men känner trots det skillnad på gången hos hästar. Uppskattar en varmblodstravare betydligt mer än en fjording eller islänning om man ska jämföra :) fast bäst gillar jag helt vanliga hästar som har lätt att byta gångbart och har lite energi i benen:)
 
Ja något är det om hästen kostar under 100'.
Jag känner för övrigt till en tjej som fick ett halvblod av sina föräldrar, den kostade runt 100 000. Tjejen föll av och skadade sig och dom fick byta ut den till en lugnare. Min första häst var för övrigt en varmblodig travare, kostade nästan inget gick att rida vart som helst snällare häst får man leta efter.
 
På ridskolan fanns fjordhästar från Sindarve - några var riktigt, riktigt fina med fullt tillräcklig gång för att gå LA. När de hölls välridna och i rätt hull var de riktigt roliga att rida även för oss "duktigare" seniorer.

(Hade jag lite pengar och letade häst hade jag gärna haft en sådan fjording eller en kallblodstravare eller en äldre import av halvblodstyp. Problemet med udda hästar är att de sällan är OK grundutbildade. Jag gillar också arabhästar - men försök att hitta en som har OK exteriör, är ordentligt grundriden och till salu)
 
Jag känner för övrigt till en tjej som fick ett halvblod av sina föräldrar, den kostade runt 100 000. Tjejen föll av och skadade sig och dom fick byta ut den till en lugnare. Min första häst var för övrigt en varmblodig travare, kostade nästan inget gick att rida vart som helst snällare häst får man leta efter.
Travare är trevliga hästar, föredrar dock själv att sitta bakom än på.

Trilla av och skada sig har inget att göra med hur mycket hästen kostade i inköp. Den som givit mig flest flygtuter kostade 15' när jag köpte henne 00 (långt ifrån en wow häst med sin 6 på traven)
 
Men din trådstart handlar ju om DU inte hittar någon som uppfylller dina krav inom din budget.

Vad tänker Du om det?

Ska man sälja dom billigare till just dig?
Eller är det du som får ändra något?
Nej MIN tråd handlar om att jag inte hittar någon häst jag vill ha. DU har den att handla om budget.
 
Dom bättre ridskolorna har mkt halvblod i alla fall, självklart är ju inte alla hästar just såna men många.

Ja, och de bättre ridskolorna har ju enorma problem att hitta hästar om de inte har bra kontakter med uppfödare. Ett vettigt ridskolematerial kostar inte under 70 000 kr om det är för en hållbar satsning. Och det är också därför det kostar rätt rejält att köpa loss en ridskolehäst om man inte köper en uttjänt.

Ridskolor kan också via sin personal rida in, rida till och utbilda råmaterial. Vissa bra ridskolor köper in bra material för att utbilda och sedan sälja igen, kanske lite för heta eller storgångade för elever.

Och ridskolor med inte så bra ekonomi köper in fullblod, hästar som inte funkar hos andra, utländska varmblod etc. Då handlar det om prislapp.

Men din trådstart handlar ju om DU inte hittar någon som uppfylller dina krav inom din budget.

Vad tänker Du om det?

Ska man sälja dom billigare till just dig?
Eller är det du som får ändra något?

Precis vad jag kände. SJÄLVKLART handlar tråden om budget, för 150 000 kr finns det en del trygga läromästare med vettig utbildning att hitta.

Vill man ha en lägre budget får man landa i andra val, vilket TS verkar ha gjort.
 
Ja, och de bättre ridskolorna har ju enorma problem att hitta hästar om de inte har bra kontakter med uppfödare. Ett vettigt ridskolematerial kostar inte under 70 000 kr om det är för en hållbar satsning. Och det är också därför det kostar rätt rejält att köpa loss en ridskolehäst om man inte köper en uttjänt.

Precis. Har ett jättebra exempel på detta då en bekant ville köpa loss ridskolehästen som hon brukade tävla, ett trevligt 12-årigt halvblod som hon själv tävlat LA på och som var på väg upp i MSV klasser. Hon fick köpa den för 130 000. Detta är nu dock ca 10 år sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 536
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 567
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 711
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp