Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så du menar att dom här varmblodsimporterna är inga halvblod?

Om du med halvblod menar swb så nej. Om du med halvblod menar häst av halvblodstyp, dvs var blodig ridhästtyp som någon skrev så jo.

Men det som förr så fint kallades svenskt halvblod är swb eller svensk varmblodih ridhäst. Det och en häst av samma typ är inte riktigt samma.

Jag kallar min fröken för halvblod eller av halvblodstyp när jag pratar om henne, för enkelhetens skull. Hon är inget swb. Hon är en okänd korsning. Av halvblodstyp.
 
Vad menar du egentligen med halvblod? Hittills har det låtit som om du talar om SWB är det inte så?
De hästar jag talar om är importerade från Öststaterna (Polen, Baltikum osv.) och de saknar vanligen stam. Det är oftast inte den typen av hästar man talar om när man säger "halvblod"
Ett halvblod är alltså korsningar. Kan vara trakehnare, hannoveranare, svenskt halvblod, holsteinare, estnisk sporthäst. Dom är alltså alla halvblod oberoende land dom är födda i.
 
Ett halvblod är alltså korsningar. Kan vara trakehnare, hannoveranare, svenskt halvblod, holsteinare, estnisk sporthäst. Dom är alltså alla halvblod oberoende land dom är födda i.
Fast då talar du fortfarande om hästar registrerade inom olika registraturer för varmblodiga ridhästar. Det jag talar om är hästar av varmblodig ridhästtyp som har okänd härstamning. Sådana hästar har det hela tråden låtit som du inte är intresserad av och som om du inte räknar in i begreppet "halvblod"
 
Ett halvblod är alltså korsningar. Kan vara trakehnare, hannoveranare, svenskt halvblod, holsteinare, estnisk sporthäst. Dom är alltså alla halvblod oberoende land dom är födda i.

Nja, de är varmblod av ridhästtyp. Termen halvblod myntades och applicerade på hästar som var 50% fullblod, under en tid man avlade in fullbloden i de äldre stammarna. Idag är det vanligt med så lite som 15-20% fullblod, därav är termen halvblod inte längre korrekt.
Och ja, är de antagna i en stambok som registrerar varmblod så är de varmblod, men vissa stamböcker är öppna även för andra individer än rena varmblod, så det är inte alltid så lätt att skilja äpplen från päron :rofl:
 
Det är ju en lite annorlunda undervisningsform på ridskola mot om du rider privat för en tränare. Det blir svårt att få lika bra utvecklingskurva om man är 15 ryttare samtidigt som dessutom byter häst oftare och kanske inte riktigt då kan få full hjälp i att hitta knapparna som de skulle gjort på samma häst och enskild undervisning.
Man kan ju vara på en elev rätt så mkt mer än man kan med 15 st.

Sen får man ju som ridskola alltid svårt att få ekonomin att gå ihop. Det är dyrt med hästar och folk vill inte betala så mkt för att rida.
Så man har inte råd med topphästar. Och man måste även aktivt välja bort hästar som har för mkt gång och är för känsliga. Det är svårare att sitta på en häst med mycket gång. Och det är inte ekonomiskt försvarbart för många ridskolor att ha hästar som bara kan gå med rutinerade ryttare.

Ju mer gång desto känsligare blir hästen också för skador. Är det en överrörlig individ måste man rida dem väldigt korrekt för att de inte ska gå sönder. De flesta på ridskola klarar inte det.
Då får man välja modeller som tål mer felridning både mentalt och fysiskt. Och som är bussiga och lite bekväma att sitta på.
Sen måste ju ridskolehästar kunna vara förlåtande för ryttare som ger fel hjälper/för stora hjälper etc. Och såna hästar är inte alltid såna att de bara kan växla om till att svara på superlätta hjälper direkt en kunnigare hoppar upp. Då kan det bli svårt att direkt bara komma in i den ridning som krävs för att rida svårare program etc.

Alltså, jag önskar jag kunde ge en superlike på detta inlägg. Väldigt väl formulerat.
 
Vad menar du egentligen med halvblod? Hittills har det låtit som om du talar om SWB är det inte så?
De hästar jag talar om är importerade från Öststaterna (Polen, Baltikum osv.) och de saknar vanligen stam. Det är oftast inte den typen av hästar man talar om när man säger "halvblod"
Fast jag tycker nog de flesta hästarna från öst har stam faktiskt. Både de jag varit med och sålt och de jag stött på på ridskola. Särskilt efter passkravet kom.
Sen att det inte är en stam man känner igen är en annan femma ;)
 
Fast jag tycker nog de flesta hästarna från öst har stam faktiskt. Både de jag varit med och sålt och de jag stött på på ridskola. Särskilt efter passkravet kom.
Sen att det inte är en stam man känner igen är en annan femma ;)
Mycket möjligt men många av de jag sett har det stått "okänd" på. Jag har kanske haft 'otur' med den saken.
 
De ridskolor jag känner till har inte särskilt många SWB, de är för dyra. De han ofta importer som är av varmblodig ridhäst typ.

Ja, jag vet inte när det senast kom in ett SWB på ridskolan där jag ridit sen 1987. De har varit väldigt sällsynta de sista 15 åren i alla fall, om vi inte pratar om äldre hästar med några år kvar. Vi försökte ett tag att hålla oss till inköp runt 40-50 tusen och fick då mest polska hästar av väldigt blandad kvalitet. (Och nu har jag köpt en av dessa från ridskolan, hah). Nu försöker vi åter att satsa mer på irländare och en lite högre prislapp, 50-70 tusen för storhäst.

Tror mitt sto kostade ridskolan 45 eller 50 tusen när hon köptes in via hästhandlare från Polen vid åtta års ålder. Då var det en hel del kvar på hennes utbildning. Hon är väl halvblodsliknande, i alla fall, dock ganska liten (typ 155). Har stam på pappans sida men okänd mamma.
 
Såhär en liten undran, vet många ridskolor som har mestadels halvblod som lektionshästar. Varför det då ridskoleryttare inte rider på speciellt hög nivå?!


Du tänker att utifrån de argument som du fått här i tråden, så borde många ridskolor ha en mycket större variation på typ av häst, dvs. ”stora bruna” borde vara relativt sällsynt? Dels tror jag att många ridskolor köper in den typ av häst som du ratade i din trådstart (fel storlek, fel utbildningsnivå, nån liten knepighet etc) och så lägger kompetent personal tid på att rida till dem. Dels tror jag nog att variationen faktiskt är rätt mycket större än du tror, på många ridskolor. (Där jag bor vet jag t.ex. flera ridskolor som brukar låna in fjordhästar från en väletablerad lägerverksamhet - och jag vet ju inte säkert, men jag tror att dessa hästar gör annat på lektionerna än att bara lufsa i skogen ;) )
 
Fjordhästar är ju verkligen inga dressyrhästar i alla fall, själv ser jag dom som lämpliga till nån som vill luffa i skogen typ!
Jag rider nästan bara i skogen och vill inte rida fjording eller islandshästar för det, tycker dom har så skumma korta steg, man kommer ingenstans.
 
Du tänker att utifrån de argument som du fått här i tråden, så borde många ridskolor ha en mycket större variation på typ av häst, dvs. ”stora bruna” borde vara relativt sällsynt? Dels tror jag att många ridskolor köper in den typ av häst som du ratade i din trådstart (fel storlek, fel utbildningsnivå, nån liten knepighet etc) och så lägger kompetent personal tid på att rida till dem. Dels tror jag nog att variationen faktiskt är rätt mycket större än du tror, på många ridskolor. (Där jag bor vet jag t.ex. flera ridskolor som brukar låna in fjordhästar från en väletablerad lägerverksamhet - och jag vet ju inte säkert, men jag tror att dessa hästar gör annat på lektionerna än att bara lufsa i skogen ;) )

Dom bättre ridskolorna har mkt halvblod i alla fall, självklart är ju inte alla hästar just såna men många.
 
Dom bättre ridskolorna har mkt halvblod i alla fall, självklart är ju inte alla hästar just såna men många.

Va? Ja, många ridskolor - bättre och sämre - har mycket "halvblod"/stora bruna hästar. Jag är lite osäker på vart du vill komma. Det är supervanligt med annat än "stora bruna" på ridskolor. Många "bättre" ridskolor har många andra sorters hästar. Och halvblod.

Tolkade jag dig rätt, dvs. att du undrade varför det finns så många stora bruna hästar på ridskolor då du fått så många argument här i tråden för att det är dyrt, knepigt etc. att få tag på såna? Eller var det nåt helt annat du undrade?
 
Va? Ja, många ridskolor - bättre och sämre - har mycket "halvblod"/stora bruna hästar. Jag är lite osäker på vart du vill komma. Det är supervanligt med annat än "stora bruna" på ridskolor. Många "bättre" ridskolor har många andra sorters hästar. Och halvblod.

Tolkade jag dig rätt, dvs. att du undrade varför det finns så många stora bruna hästar på ridskolor då du fått så många argument här i tråden för att det är dyrt, knepigt etc. att få tag på såna? Eller var det nåt helt annat du undrade?
Halvblod är nog också andra färger än bruna och dom passar bra på ridskolor plus andra raser. Jag har ju fått många inlägg om folk som köper halvblod eller liknande för 40 000-70 000 ungefär men ska jag köpa någon kostar den plötsligt minst 100 000 eller mer enligt svaren då.
 
Halvblod är nog också andra färger än bruna och dom passar bra på ridskolor plus andra raser. Jag har ju fått många inlägg om folk som köper halvblod eller liknande för 40 000-70 000 ungefär men ska jag köpa någon kostar den plötsligt minst 100 000 eller mer enligt svaren då.

1. Jag skrev "stora bruna" som ett samlingsnamn för varmblodiga ridhästar eftersom vi väl enats om att de inte är halvblod. Ja, de kan också vara andra färger, förlåt för otydlighet. Jag blev förresten nyfiken nu och kikade på webbplatserna för mina två närmaste ridskolor. Mindre än hälften av storhästarna är svenskfödda och bara några är SWB, resten är "import Polen, import Irland, okänd härstamning, okänd ras" osv.

2. Jo, men du säger att din maxbudget är 50', väl? Och att du vill ha en välutbildad häst, helst utan knepigheter, i precis rätt storlek? Ridskolor har för det första massa kontakter med hästhandlare, för det andra kan de köpa in precis den typ av (import)häst du inte vill ha, och utbilda den. Då blir det billigare.
 
Jag rider nästan bara i skogen och vill inte rida fjording eller islandshästar för det, tycker dom har så skumma korta steg, man kommer ingenstans.

Man kan ju absolut gilla olika ridkänsla.

Min första häst var en d-ponny med dålig exteriör och dålig gång. Han var hälften islänning och hade flera gångarter och även tretusen orena såna då jag fick honom. Då var jag mest inne på busa runt i skogen och göra lite allt möjligt. Han var min drömhäst i det skedet.
Vi fick 20 år ihop. Och han fick sluta som frisk 30-åring som fortfarande reds. Någon vecka innan rejsade vi ifrån en hopptjej på fullblod i skogen. Han blev också välutbildad genom åren, kunde piruetter och piaff. Bytena behövde jag kunna mer för att få till på honom. Och när jag lärt mig kände jag att han var för gammal för att hålla på och joxa med det.
Jag hade sen många år blivit dressyrintresserad och jobbade med det. Då valde jag att köpa ett halvblod modell sporthäst och ha vid sidan av min gamle kompis(förvisso ett projekt och en problemhäst).
Idag skulle jag inte köpa en ny individ som gubbponnyn. Dels vill jag ha en individ som har lättare för vad jag vill pyssla med. Men jag har också blivit förtjust i en annan ridkänsla. Så idag när mitt tok-halvblod blivit utbildad och trevlig är det min drömhäst.

Däremot finns det ju många som TROR att de är förtjusta i viss ridkänsla och TROR att den ska infinna sig på en individ som de sen inte riktigt rår på. Jag möter så himla många i jobbet som köpt en häst som är läcker att se på och som rör sig flott. Men som är för svår för dem. Och då blir det antingen rädsla för ryttare och ev häst eller skadeproblematik.

Jag har haft ridrädda kunder utan unghästvana/som aldrig haft häst som köper unghäst exempelvis. Gärna då en som är stor och rör sig läckert. Vissa av dem har man lyckats tjata på till att köpa en rätt ordinär, mindre och i deras ögon tråkig häst.
Men att se de som knappt vågat rida i ridhus mkt kontrollerat våga rida ut, åka och träna/tävla, hoppa etc och sen älska den där "trista" hästen som ger dem möjligheten till det. Det är underbart!
Och jag önskar att fler gröna, rädda etc skulle värdesätta den känslan mer än hoppet om svårare klasser. Man tävlar ju endå bara då och då som amatör. Där är det för mig viktigare att vardagen funkar och känns bra.

Har man inte så mkt pengar så ser jag den trista hästen som bättre alternativ till många före den flashiga med en massa problem.
 
Såhär en liten undran, vet många ridskolor som har mestadels halvblod som lektionshästar. Varför det då ridskoleryttare inte rider på speciellt hög nivå?!

Den ridskolan jag red på hade inte många halvblod. Speciellt SWB var ovanliga. Några polska/lettiska halvblod med ibland okänd härstamning, övervuxna ponnys, arabkorsningar, någon enstaka SWB, fjording, russ, shettis och irländare.
 
Jag tycker det är lite knepigt på ett sätt för att om hästen tål misstag från ryttaren är ju frågan om det gynnar ryttaren. Den ska ju göra rätt när ryttaren gör rätt tycker jag men inte när ryttaren gör fel
Visserligen, men har man en hopphäst tex som är välutbildad och förlåtande som tillåter misstag så kan det lära en oerfaren ryttare hur det ska kännas att komma i rätt tempo och avstånd med mera. Sätt samma ryttare på en lika utbildad häst men känslig, då kan det sluta i ren katastrof både för häst och ryttare. Hästen blir sabbad och ryttaren kan skada sig rejält.
Inom dressyren är det ju inte lika farligt.
 
Visserligen, men har man en hopphäst tex som är välutbildad och förlåtande som tillåter misstag så kan det lära en oerfaren ryttare hur det ska kännas att komma i rätt tempo och avstånd med mera. Sätt samma ryttare på en lika utbildad häst men känslig, då kan det sluta i ren katastrof både för häst och ryttare. Hästen blir sabbad och ryttaren kan skada sig rejält.
Inom dressyren är det ju inte lika farligt.

Jovisst men det bygger på att ryttaren egentligen inte stör hästen tycker jag, samt en stor portion ödmjukhet inför själva hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 865
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
12 497
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 742
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp