Köpa häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halvblod är nog också andra färger än bruna och dom passar bra på ridskolor plus andra raser. Jag har ju fått många inlägg om folk som köper halvblod eller liknande för 40 000-70 000 ungefär men ska jag köpa någon kostar den plötsligt minst 100 000 eller mer enligt svaren då.

Jag hör till dem som beskrev köp av SWB för 50.
Men min var nyinriden och lite knepig, outbildad under ryttare.
Så den hade ju egenskaper som sänkte priset (och annonspriset var ett annat; den var annonserad för 85).
 
Att hitta häst handlar om att hitta en man gillar som passar en och som man har glädje av inget annat.

Ja, det är helt sant.
Men beroende på vad man har för budget och krav/förväntningar så kan det vara lättare eller svårare att hitta en man trivs med.

Själv har jag huvudsakligen köpt billiga hästar av billig ras, men då får man ju räkna med att göra jobbet själv.
 
Att hitta häst handlar om att hitta en man gillar som passar en och som man har glädje av inget annat.

Okej, men så här. Ett tankeexperiment. Håller du med om den här beskrivningen eller inte?

Scenario 1: Du har 150 000 kr. Du vill ha ett SWB som är helt okomplicerad i hantering och ridning, frisk och skadefri och som går stadigt LA även om ryttaren endast har grundkunskaper, för att den är så sjyst och välutbildad. Du ringer till olika försäljningsstall. Chansen är hyfsat stor att du rätt snart får flera olika förslag på hästar som kan passa dig (fortfarande inga garantier, men förutsättningarna är goda).

Scenario 2: Du har 90 000 kr. Du har samma önskemål, men du kanske måste kompromissa med några av dina krav. Hästen kanske har en gammal skada som inte ska påverka ridningen, eller ett skönhetsfel. Den kanske inte springer lika snyggt som 150 000 kr-hästarna. Eller så får du vänta lite längre på att få napp.

Scenario 3: Du har 50 000 kr. Du har samma önskemål, men nu måste du kompromissa. Hästen kanske bara går att rida ut med sällskap, eller bara är grundriden, eller så går den absolut inte att lasta, eller så kan den aldrig stå ensam i box eller hage, eller så är den nyligen igångsatt efter konvalescens.

Kan du se att detta är en rimlig beskrivning av verkligheten? Eller håller du inte alls med?
 
Man kan ju hitta hästar i alla olika prisklasser, men när man vill ha läromästare eller utbildad häst så blir det ju genast dyrare.

Jag har haft budget på 70-75 nu när jag skulle köpa häst och kände mig rejält begränsad av pengarna. Jag har inga svårklassambitioner men jag vill fortfarande ha en viss typ av häst med en viss ridkänsla. Jag ville dessutom absolut INTE ha en häst med felaktig grundutbildning. Men jag kunde tänka mig unghäst och var också beredd att kanske behöva köpa oinriden häst, då går det ju. Hellre outbildad än felutbildad ;)
 
Man kan ju hitta hästar i alla olika prisklasser, men när man vill ha läromästare eller utbildad häst så blir det ju genast dyrare.

Jag har haft budget på 70-75 nu när jag skulle köpa häst och kände mig rejält begränsad av pengarna. Jag har inga svårklassambitioner men jag vill fortfarande ha en viss typ av häst med en viss ridkänsla. Jag ville dessutom absolut INTE ha en häst med felaktig grundutbildning. Men jag kunde tänka mig unghäst och var också beredd att kanske behöva köpa oinriden häst, då går det ju. Hellre outbildad än felutbildad ;)
Är inte det ganska vanligt? Att köpa en fin häst som unghäst just för man vill ha en sån häst men inte har råd med en färdig?
 
Är inte det ganska vanligt? Att köpa en fin häst som unghäst just för man vill ha en sån häst men inte har råd med en färdig?
Jo det är nog väldigt vanligt. Inte för att det blir billigare i slutändan egentligen (det kostar ju en del att utbilda hästen + omkostnaderna tills den är i motsvarande ålder/utb nivå) men man sprider ju ut kostnaderna på ett annat sätt än att betala i klumpsumma.
Men man måste ju ändå veta att man på egen hand eller med hjälp (som man troligen får betala för) klarar att utbilda hästen på ett bra sätt. Annars står man väl ändå där med felutbildad häst i slutändan..
 
Jag har köpt en billig häst med okänd härstamning, liknar halvbloden till utseende. Den kom med mycket bagage, med denna häst har jag fått kompromissa mycket med. Men det jag är bered att göra med denna individ, då det är en häst jag tycker om. Jag kan idag tex inte rida ut själv, vilket innan köpet var ett av mina viktigaste kriterier.
 
Okej, men så här. Ett tankeexperiment. Håller du med om den här beskrivningen eller inte?

Scenario 1: Du har 150 000 kr. Du vill ha ett SWB som är helt okomplicerad i hantering och ridning, frisk och skadefri och som går stadigt LA även om ryttaren endast har grundkunskaper, för att den är så sjyst och välutbildad. Du ringer till olika försäljningsstall. Chansen är hyfsat stor att du rätt snart får flera olika förslag på hästar som kan passa dig (fortfarande inga garantier, men förutsättningarna är goda).

Scenario 2: Du har 90 000 kr. Du har samma önskemål, men du kanske måste kompromissa med några av dina krav. Hästen kanske har en gammal skada som inte ska påverka ridningen, eller ett skönhetsfel. Den kanske inte springer lika snyggt som 150 000 kr-hästarna. Eller så får du vänta lite längre på att få napp.

Scenario 3: Du har 50 000 kr. Du har samma önskemål, men nu måste du kompromissa. Hästen kanske bara går att rida ut med sällskap, eller bara är grundriden, eller så går den absolut inte att lasta, eller så kan den aldrig stå ensam i box eller hage, eller så är den nyligen igångsatt efter konvalescens.

Kan du se att detta är en rimlig beskrivning av verkligheten? Eller håller du inte alls med?
Enligt annonsmarknaden får man en bra häst för 60-75 tusen. Också halvblod, också för tävling. Men du håller inte med?
 
Jag blir otroligt provocerad av en del sk hästmänniskor som rynkar på näsan åt både folk och hästar beroende på ras, stam och inriktning och fjäskar som 17 om det är "rätt". :yuck:

....

Vad hjälper det med papper, exteriör och teknik om du själv inte kan rida/är otrevlig och sen dessutom sitter låst i en massa fördomar? Inte ett skit! Jag är definitivt inte någon stjärna själv men jag hoppas verkligen att jag är tillräckligt ödmjuk för att fortsätta lära mig resten av livet.

Can I get an amen! Problemet idag är ofta även att vi har hästar stammade för hög prestation medan ryttarna uppe på dessa har ambitioner och erfarenhet som inte matchar eftersom dem ligger på vanlig hobbynivå som vi flesta gör. Lite som att slänga in en övningskörare i Formel-1 och undra varför det blev bananer av det hela.
 
Enligt annonsmarknaden får man en bra häst för 60-75 tusen. Också halvblod, också för tävling. Men du håller inte med?

1. Jamen, du kan få en "bra häst" för 50 000! Men du måste kompromissa med vissa saker! Eller varför lyckades du inte köpa rätt häst på 1 sekund? Vad tror du själv? Du har fått frågan flera gånger i tråden men inte svarat: kan du ge oss din egen analys av varför du hade så svårt att hitta häst?

2. Du ville ju absolut inte lägga 60 000 på en häst så vad spelar det för roll?
 
Enligt annonsmarknaden får man en bra häst för 60-75 tusen. Också halvblod, också för tävling. Men du håller inte med?

Alltså, jag har en "bra häst". Av en ras som du troligen inte skulle ta i ens med tång. Jag gissar att jag skulle få ungefär 50 000 för honom om jag sålde honom, och att jag skulle kunna hitta en köpare som anser att han är en "bra häst, också för tävling" - med tillridning, av en duktig ryttare, på hobbynivå.

Låt oss nu säga att han förvandlades till ett SWB. Samma egenskaper som idag. Marknadspriset skulle säkerligen bli 80 000, för att han har egenskaper som många vill ha. Är han en "bra häst"? Skulle du köpa honom? Ingen aning. Skulle jag köpa honom? Ja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 523
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 541
Senast: CaisaCax
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
622
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp