Köpa häst

T

Trifon

Vad är det för "papper" man måste ha/överta när man köper häst? Registreringsbevis, vaccinationsintyg, licens, nått mer? Känner att jag inte har så bra koll på "pappersbiten"... :o

Ska alltså köpa ny häst, och funderar även på om jag ska skriva mig själv som ägare till den eller om jag ska låta mina föräldrar göra det. Om nånting går åt pipan känns det på nått sätt tryggare att de står som ägare, jag är ju studerande utan inkomst och så. Men å andra sidan, säg att det skulle bli nått strul mellan mig o mina föräldrar så känns det ju bättre om man själv står som ägare till hästen. Men som sagt, har inte så bra koll på sånt här... Synpunkter? Vad är bäst tror ni? :confused:

Tacksam för svar o råd... :)
 
Redan förra året krävdes pass vid försäljning!

Köpekontrakt!
Försäkringsbrev?

Sök bland gamla trådar!
 
Det blev inte så mycket med denna tråd så jag tar upp den "igen". Hur är det med ägarbevis? Om hästen säljs utan några papper kan en "gammal" ägare med papper komma senare och säga att det är dennes häst?
 
Innan utgången av 2005. Frågade igår för jag ska skaffa pass nu, för det tar lite tid tydligen.
 
Eftersom hästen enligt Jordbruksverkets regler SKA HA PASS VID FÖRSÄLJNING "kan" den inte säljas "lagligt" utan papper.

Dessutom kan det ju vara på sin plats att påminna om att lagen om köp i god tro har ändrats, är hästen t ex stulen går den numera tillbaka till den "riktige" ägaren. Varför kan/vill inte säljaren skaffa fram pass? Beror det på brist på kunskap om gällande regler eller ligger där en hund begraven?
 
Va? Måste hästen ha pass vid försäljning? :crazy: Har jag alltså köpt en häst olagligt då? :o

Han är ju registrerad o har fulla gröna papper, men inget pass för den förra ägaren har helt enkelt inte tagit sig för med att fixa pass. Jag måste väl ta tag i det nu snart.
 
Fakta on hästpass!
Enligt Jordbruksverkets författning skall alla hästar ha hästpass från och med den 1 mars 2002. Fram till 1 januari 2005 medges undantag för hästar som INTE SKALL: delta i tävling, eller vara föremål för ägarbyte, export och slakt.

Fakta finns http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/H%e4stpass+&+hundregister/H%e4stpass

Det finns även en folder om detta att ladda ner för den som vill ha fakta från källan: http://www.sjv.se/download/SJV/%c4mnesomr%e5den/Djur%2C+veterin%e4r/H%e4stpass/H%e4stpass2.pdf

Till er som oupphörligen kommer med egna funderingar och vad ni tror vara "det rätta" vill jag uppmana: Ta reda på hur det förhåller sig i verkligheten så kanske alla påhitt och fantasier försvinner från forumet. Det är nog mer än en som råkat illa ut efter alla "goda" råd här.
 
det där hände mig också.. men får väl fixa det nu då.. han har också fulla gröna pappper osv.. men inget pass.. får väl skylla mig själv, eftersom jag inte kollade upp det innan..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: ameo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 092
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp