Köpa hästtransport - funderingar...

K

Katinka

Jag har bestämt mig för att köpa ett eget släp. Har tröttnat på att hyra då det både är dyrt och man inte har en aning om i vilket skick man hittar släpet när man hämtar det.

Jag åker en gång varannan vecka till träningar (ca 2 mil enkel resa) och en gång i månaden till tävling (ca 10 mil enkel resa som max). Det är ju alltså inga särskilt långa sträckor men jag har ändå en del krav som jag vill att släpet ska uppfylla.

* Boggie
* Säkerhetsbommar fram
* Sadelkammare
* Bra ventilation
* Bra väghållning
* Smidiga lösningar så det varken blir komplicerat eller farligt att lasta hästen själv

Allra, allra helst vill jag ha ett Umesläp men det känns inte riktigt som jag kan motivera alla de pengarna som ett sådant kostar när jag inte kör mer... (största anledningen till att jag vill ha Ume är isoleringen av transporten = bra miljö för hästen Har haft Böckmann tidigare och varit väldigt nöjd med allt förutom att jag tyckte ventilationen var sådär... Även funderat lite på Kylinge då jag har hört mycket positivt om dem + att de ligger ju bra i pris.

Så, vad tror ni - har ni något tips på en transport som uppfyller mina krav och som kostar max 60 000 kr?
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Star Trailer!

De är kanon. Jag har en (dock utan sadelkammare) men i övrigt uppfyller den samtliga av dina krav. Det finns ju med sadelkammare också så :)

Takluckan gör att värmen åker ut så det är riktigt bra luft i släpet tycker jag. Sedan kan man ju ha en med fönster fram också som går att öppna, finns ju olika modeller.
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Jag tipsar om Hwenra, båpde jag och en kompis har Henrasläp, hennes är från -01 till -03 har jag för mig, minns inte helt säkert, mitt är en -05a. Jättesmidiga snygga släp, marknadens bästa ventilation!!

Annars finns det massor med trådar om just transportval, prova sökfunktionen så kommer du att få MASSOR med läsning!
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Hur mycket får din bil dra med ditt körkort och hur mycket väger din häst? Ska du kunna köra fler än en häst och vad väger dessa i sådana fall tillsammans?
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Henra amazone har jag det är helt kanon bra släp.
ventilationen är kanon bra
bra pris.
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Star trailer säger jag också.
Uppfyller alla dina krav. Jag har en star trailer diamant 06a med sadelkammare.

Säger Star Trailer jag med.
Har en exakt likadan och är jättenöjd med den! :)
 
Sv: Köpa hästtransport - funderingar...

Det finns ju många "kvalitetssläp" begagnade i den prisklassen, tex boj och star som är bra vagnar!

Själv har jag köpt ett sprillans nytt Thiel med inbyggd sadelkammare men då får du lägga på nästan 30 till på priset :cool:

Jag har varit och kollat på christ-släp men jag var där i 5 minuter och åkte sen igen. Återförsäljaren hade inga svar på mina frågor om olika lösningar osv...

Så jag skulle sattsa på ett bättre begagnat och det får du för 60! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anemone
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 372
Senast: ako
·
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 485
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp