Vad ska jag ha för bil?

AraSlei

Trådstartare
Jag är sugen på att byta bil.

Krav:
- fyrhjulsdrift
- elhybrid med minst 4 mils räckvidd
- så stort bagage som möjligt
- bra markfrigång
- vettig bränsleförbrukning

Spelar mindre roll om det är en kombi, en suv eller ett skåp. Kan även vara en ren elbil om kraven uppfylls i övrigt.

Till vardags kör jag framförallt till- och från jobbet - 1,5 mil enkel resa, där jag vill kunna nyttja eldrift. Jag kör ca 3000 mil/år trots det, så bränsleförbrukning och åkkomfort måste vara skaplig.

Vi har sex stora hundar och jag måste ha en bil så att åtminstone två stora hundar åker bekvämt bak. I dagsläget kör jag en pickup med hundkåpa vilket är fantastiskt praktiskt med hundarna, men min plånbok älskar inte den bilen.

Hjälp mig :p
 
Jeep drömmer jag om. 😍
Om jag någonsin ska byta från pickupen.

Nya Nissan xtrail? Beroende på vilken modell man väljer så kan den ladda sig under körning.
 
Jeep drömmer jag om. 😍
Om jag någonsin ska byta från pickupen.

Nya Nissan xtrail? Beroende på vilken modell man väljer så kan den ladda sig under körning.

Har Jeep någon hybrid?
Annars är den här familjen seriösa anglofiler med Defenders och Landrovers, så det ska mycket till för att det ska komma in en Jeep under det här taket :D

Jag har kollat på den, men den har malus-skatt och det är jag inte så pigg på… Min Navara har precis tickat över treårsgränsen och har numera den lägre skatten, vilket är tacksamt.
 
Har Jeep någon hybrid?
Annars är den här familjen seriösa anglofiler med Defenders och Landrovers, så det ska mycket till för att det ska komma in en Jeep under det här taket :D

Jag har kollat på den, men den har malus-skatt och det är jag inte så pigg på… Min Navara har precis tickat över treårsgränsen och har numera den lägre skatten, vilket är tacksamt.
Japp nya Jeep wrangler är en hybrid, du kan också välja modell som gör att den laddas undertiden du kör.
Men prislappen är ju en annan än xtrail.

Jag har också en navara, kikar på andra (jag har hundarna i baksätet). Men inbillar mig att jeepen är rymlig nog att köra saker i och har hundarna i skuffen.
Men så var det de där med prislappen.
 
Japp nya Jeep wrangler är en hybrid, du kan också välja modell som gör att den laddas undertiden du kör.
Men prislappen är ju en annan än xtrail.

Jag har också en navara, kikar på andra (jag har hundarna i baksätet). Men inbillar mig att jeepen är rymlig nog att köra saker i och har hundarna i skuffen.
Men så var det de där med prislappen.

Prislappen är ju sjuk, men förutom den verkar den faktiskt riktigt intressant. Kanske kan man köpa den på andrahandsmarknaden, om några år.
Gillar den kantiga bakdelen, det är bra för burar :D

Jag har ju hundkåpa på min, och det gör att det fungerar med hundarna för mig. Jag behöver inte flaket per se, så att ha en pickup för att sedan ändå ha hundarna i baksätet är inte min kopp te :p
 
Prislappen är ju sjuk, men förutom den verkar den faktiskt riktigt intressant. Kanske kan man köpa den på andrahandsmarknaden, om några år.
Gillar den kantiga bakdelen, det är bra för burar :D

Jag har ju hundkåpa på min, och det gör att det fungerar med hundarna för mig. Jag behöver inte flaket per se, så att ha en pickup för att sedan ändå ha hundarna i baksätet är inte min kopp te :p
Jag gillar också den kantiga bakdelen, av det jag har sett är det gott om plats (hade det funnits åf i närheten hade jag åkt och klämt även om det inte direkt blir en).
Jag använder ju mitt flak, så ska jag byta till något annat så behöver jag ändå en bil med rejäl plats.
 
Jag gillar också den kantiga bakdelen, av det jag har sett är det gott om plats (hade det funnits åf i närheten hade jag åkt och klämt även om det inte direkt blir en).
Jag använder ju mitt flak, så ska jag byta till något annat så behöver jag ändå en bil med rejäl plats.

Jag hade en gammal Discovery 4 innan, den var kunglig för hundarna. Samma kantiga modell!

Ja, det förstår jag :)
Nu när jag har flaket använder jag det, jag har en släde med lådor och lock på, där jag har alla hundgrejer. Skönt att ha för att slänga in blöta västar, dummiesar och om man behöver ta med sig vilt hem.
 
Jag har en XC60 laddhybrid, byt inte till en sådan :p
Främsta anledningen för att fyrhjulsdriften är rätt kass och att bränsleförbrukningen (bensin) är skyhög! Snittar någonstans mellan 0,85-0,95 blandad körning.
En kollega har en VW Id4, den verkar riktigt trevlig och bra räckvidd på elen, dessvärre är bagagen på den liten. Passat har väl också laddhybrid, men är osäker på fyrhjulsdriften där?
Kia Sportage?
 
Känner mig lite som en partypooper nu men 4 mils räckvidd är rätt meningslöst. Vintertid kan du mer än halvera den räckvidden när det är kallt och du har dubbdäck. Eftersom laddhybrider har två drivlinor som ska servas så äts mycket av vinsten man gör på småkörning upp med så kort räckvidd. Så om du inte kör mest under 2 mil och sällan långt så leta upp nått du kommer längre på med el.
Vi letar själva efter nått liknande men tycker marknaden är klen på laddhybrider med vettig räckvidd. Känner att 10 mil iaf behövs för att det ska bli ekonomiskt. Passat har en på gång som verkar intressant. Vi har idag en ren elbil (går 32 mil spec) och en mildhybrid och vill gärna byta mildhybriden till nått som är mer eldrivet.
 
Känner mig lite som en partypooper nu men 4 mils räckvidd är rätt meningslöst. Vintertid kan du mer än halvera den räckvidden när det är kallt och du har dubbdäck. Eftersom laddhybrider har två drivlinor som ska servas så äts mycket av vinsten man gör på småkörning upp med så kort räckvidd. Så om du inte kör mest under 2 mil och sällan långt så leta upp nått du kommer längre på med el.
Vi letar själva efter nått liknande men tycker marknaden är klen på laddhybrider med vettig räckvidd. Känner att 10 mil iaf behövs för att det ska bli ekonomiskt. Passat har en på gång som verkar intressant. Vi har idag en ren elbil (går 32 mil spec) och en mildhybrid och vill gärna byta mildhybriden till nått som är mer eldrivet.
Fast hon skrev ju att hon till vardags främst kör till jobbet, 1,5 mil enkel resa, så då räcker ju i regel 4 mil. :)
 
Jag är sugen på att byta bil.

Krav:
- fyrhjulsdrift
- elhybrid med minst 4 mils räckvidd
- så stort bagage som möjligt
- bra markfrigång
- vettig bränsleförbrukning

Spelar mindre roll om det är en kombi, en suv eller ett skåp. Kan även vara en ren elbil om kraven uppfylls i övrigt.

Till vardags kör jag framförallt till- och från jobbet - 1,5 mil enkel resa, där jag vill kunna nyttja eldrift. Jag kör ca 3000 mil/år trots det, så bränsleförbrukning och åkkomfort måste vara skaplig.

Vi har sex stora hundar och jag måste ha en bil så att åtminstone två stora hundar åker bekvämt bak. I dagsläget kör jag en pickup med hundkåpa vilket är fantastiskt praktiskt med hundarna, men min plånbok älskar inte den bilen.

Hjälp mig :p

Känner mig lite som en partypooper nu men 4 mils räckvidd är rätt meningslöst. Vintertid kan du mer än halvera den räckvidden när det är kallt och du har dubbdäck. Eftersom laddhybrider har två drivlinor som ska servas så äts mycket av vinsten man gör på småkörning upp med så kort räckvidd. Så om du inte kör mest under 2 mil och sällan långt så leta upp nått du kommer längre på med el.
Vi letar själva efter nått liknande men tycker marknaden är klen på laddhybrider med vettig räckvidd. Känner att 10 mil iaf behövs för att det ska bli ekonomiskt. Passat har en på gång som verkar intressant. Vi har idag en ren elbil (går 32 mil spec) och en mildhybrid och vill gärna byta mildhybriden till nått som är mer eldrivet.

Fast hon skrev ju att hon till vardags främst kör till jobbet, 1,5 mil enkel resa, så då räcker ju i regel 4 mil. :)

4 Mil är inget problem för en ren elbil eller hybrid, normen brukar ligga på 40 mil räckvidd på ren el. Misstänker ett skrivfel hos TS :)
 
Vi har en Mitsubishi Outlander PHEV, då vi hade lite liknande krav som du. Två stora hundar i bagaget är inga problem (vårt krav var hundbur+barnvagn), vi kör också mest in till stan, ca 1,5 mil och den har en räckvidd på ca 4-5 mil på el. Trevlig att köra och stabil i vinterväglag.
 
Finns det verkligen någon laddhybrid som inte nästan halverar sin räckvidd vintertid och med dubbdäck?
Nu har de ju inte varit svinkallt längre perioder denna vintern men de gånger det varit lite kallt så minskar inte elen med hälften. Max en fjärdedel skulle jag säga, då har jag dubbdäck och takbox på. Störst skillnad ser jag på körstil och hastighet, det går åt bra mycket mer den sträckan jag kör motorled mot vanlig landsväg, dvs på 100 väg går det åt mer markant mer el än nästan exakt samma sträcka med 90 km/h.
 
Nu har de ju inte varit svinkallt längre perioder denna vintern men de gånger det varit lite kallt så minskar inte elen med hälften. Max en fjärdedel skulle jag säga, då har jag dubbdäck och takbox på. Störst skillnad ser jag på körstil och hastighet, det går åt bra mycket mer den sträckan jag kör motorled mot vanlig landsväg, dvs på 100 väg går det åt mer markant mer el än nästan exakt samma sträcka med 90 km/h.
Upplever också att körstil påverkar mer än temperatur.
 
Vad skulle vara skrivfel hos TS? TS söker en hybridbil, inte ren elbil.

Som skrivet, ingen HYBRID eller ren Elbil har räckvidd mindre än 40 mil på ren el drift. Skriv felet är att hon skrev räckvidd 4 mil, vilket i princip enbart är begränsningen för elmoppe en bra elsycel samt postens "elbilar".
 
Som skrivet, ingen HYBRID eller ren Elbil har räckvidd mindre än 40 mil på ren el drift. Skriv felet är att hon skrev räckvidd 4 mil, vilket i princip enbart är begränsningen för elmoppe en bra elsycel samt postens "elbilar".

Men nej, det är inget skrivfel.
@Hedinn har helt rätt. Jag vill kunna köra fram och tillbaka till jobbet på el - när jag kör längre vill jag kunna tanka med bränsle.
 
Tack för svar hörrni! @attheedge @Fetaost @Hedinn

Som sagt klarar jag mig gott på 4-5 mils elkörning till vardags, resterande vill jag kunna tanka. Jag vill också ha en vettig storlek på tank, så att jag slipper tanka var 30:e mil.. Har för mig att jag läst att tanken är ganska liten på Mitsubishin @Hedinn? Annars har jag hört gott om den också! Vad har ni för bur i? Går det fälla baksätet?

Ska kolla upp Kia Sportage och Passat också 🙏🏼
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: attheedge
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 359
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 508
Senast: Guldaskig
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp