Bukefalos 28 år!

Köpa hö = ett helsike!

C

Carma

:( Hur gör ni när ni köper hö?
För det första så är det svårt att finna något bra hö men det problemet är det kanske många som har. Men sen är det det där med priset! Man ringer på en annons och frågar efter bl a priset och då säger de ofta att det kostar si och så många kr/kg och att balarna väger tex 12 kg. Men sen när man kommer hem och kollar vikten så är det jättemånga balar som väger mycket mindre och man har i själva verket betalt i snitt mycket mer per kilo än vad som var sagt. Jag blir så besviken varje gång! Är det bara jag som har problem med detta? Man får kanske ha en våg med sig och väga varenda bal? Hur gör ni? :confused:
 
Man kan ju om man själv hämtar sitt hö att kontrollväga var femte bal. När jag köpt hö (förut ) har jag köpt det jag fått (utan analys)..sen har jag analyserat själv. Och sedan komplitterat med lämpligt kraftfoder...ibland kan man inte välja...
 
Vid senaste tillfället som jag köopte hö så vägde vi ca 10 balar (jämt fördelat) under tiden vi lastade och sedan slog vi ut ett medel av det.
Innan så har jag fått gå efter vad säljaren sagt.

Innan så gjorde jag analys själv men denna gången var det redan färdig analyserat. (och jag hoppas att den analysen stämmer)
 
Ja det blir nog tvunget att väga hädanefter. Nu sist vi köpte hö (20 balar)så sa de att balarna vägde 12 kg men det var faktiskt bara 5 st(!)som vägde 12 kg och resten vägde olika men alla under den vikten. Jag undrar hur många som är medvetna om detta fusk? Vår stallägare tyckte att jag skulle köpa hos hennes hö-bonde istället för det var bra hö och bra balar men när jag bad henne att vi skulle kolla vikten på hennes balar så var där också många balar som vägde mycket mindre.
 
När jag köper hö så brukar det vara tvärtom, dom väger mer...TACK Hasse!!!
*ler*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 262
Senast: kolblakkur
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 443
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp