Köpa hus-frågor, var?

Det är nästan svårt även med egen skog och därmed eget virke.
Vi kommer att göra det i framtiden då det är enda sättet att få ett hus på rätt ställe
Men det är billigare att köpa något annat i grannskapet, så vi får se.
Villa i byn med snubbelavstånd till ICA och busshållplats är också ett alternativ.
Ett billigare alternativ.
Ja det beror ju helt på hur prisbilden ser ut där man bor. Men TS bor ju i Stockholm Norrort med en prisbild på 2 milj - 10 milj för en villa.
Där jag bor är prisbilden mellan 350 000 - 3 miljoner då blir det svårare att komma under. Man kan även köpa tomt för 1 kr där anslutning till el och va redan är på plats i våra mindre orter. Men man får ju ändå inga lån på nybyggnation där så de säljer inte ändå.
 
Ja det beror ju helt på hur prisbilden ser ut där man bor. Men TS bor ju i Stockholm Norrort med en prisbild på 2 milj - 10 milj för en villa.
Där jag bor är prisbilden mellan 350 000 - 3 miljoner då blir det svårare att komma under. Man kan även köpa tomt för 1 kr där anslutning till el och va redan är på plats i våra mindre orter. Men man får ju ändå inga lån på nybyggnation där så de säljer inte ändå.
Det kostar ändå groteskt mycket att bygga.
Jag bor på 2 ställen och på det ena så fick man tills nyligen en tomt med sjöutsikt för 250 000:-
Det blev dyrt ändå för dem som byggde hus där.

Vid mitt Stockholmsnära boende kostar tomter lika mycket som små hus.
Bättre då med ett litet hus som går att bo (på något sätt) i från början.
 
Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Eftersom jag har en aningen begränsad ekonomi i relation till områdets priser, skulle jag vilja prata med någon om hur man får mest för pengarna så att säga. Nån med kreativa lösningar.

Är det banken man vänder sig till då? Eller mäklare? Är alltså inte ute efter att prata om min ekonomi, utan husekonomi.

Jag vet inte om det är en kreativ lösning men jag var i din sits för ca 10 år sedan och köpte då en äldre sommarstuga ca 20 km från Göteborgs centrum. Det gick att bo i sommarstugan året om men den var inte vinterbonad = jag hade 10 grader inne på vintern. Det var inte kul att duscha men det gick (största delen av den tiden gick jag omkring i thermobyxor inomhus). Sen renoverade jag stugan steg för steg fram tills ungefär nu. Då betalade jag 1 miljon. Idag är själva tomten värd runt 2 miljoner.
 
Köp något som är fult men ändå i det område du vill bo i och har råd med. Vi köpte ett skitfult hus. Var liksom plastmattor everywhere.

Vi har bytt alla golv till skitfin tjock parkett (nån stenliknande i hallen dock), rev ner varenda tapet och tapetserade och målade om. Gjorde om trappan, bytte fasad, målade om utsidan, byggde altan, renoverade förrådet (golv, väggar, tak), fixade köket, bytte alla fula innerdörrar, nya lister och foder överallt.

Ska byta taket nu och nästa år är det 2 badrum, altan och plattor på framsidan och byta till snyggare dörrar + riva balkongen och göra om den. Sen är huset helt klart och det finns inget kvar att renovera. Kommer ha tagit oss totalt 2 år och det har inte varit jobbigt alls. Är ju inte 2 år aktivt arbete utan vi har hållt på några månader totalt om man lägger ihop all renoveringstid.
 
Ja det beror ju helt på hur prisbilden ser ut där man bor. Men TS bor ju i Stockholm Norrort med en prisbild på 2 milj - 10 milj för en villa.
Där jag bor är prisbilden mellan 350 000 - 3 miljoner då blir det svårare att komma under. Man kan även köpa tomt för 1 kr där anslutning till el och va redan är på plats i våra mindre orter. Men man får ju ändå inga lån på nybyggnation där så de säljer inte ändå.

Fast jag tittar inte på villor eller ens hus i den prisklassen. Det finns billigare små fritidshus, vilket är vad jag kollar på.
 
Lite så. Blir det billigare att köpa en tomt och ställa dit en villavagn? Bygga helt nytt? Köpa något riktigt litet och bygga ut? Osv.
Det måste i så fall finnas ordnat med vatten och avlopp samt elanslutning, och så måste villavagnen ha bygglov.

En tomt avsedd för att bygga hus på, har inom detaljplanerat område tillgång till anslutningspunkter för VA och el, men sedan måste man "bygga" ihop bostaden med VA också. Ibland är den kommunala anslutningsavgiften inbakad i tomtpriset, ibland tillkommer detta.
Utom plan så finns kanske inte kommunalt VA och/eller anslutningspunkt för el. Då måste man borra brunn, och bygga avloppsanläggning. Är det långt till el, så kan det bli dyrt med anslutning.

Villavagnar är inte kända för att vara lika energieffektiva som "hus", och inte för att vara lätta att bygga om, t.ex. tilläggsisolera eller ändra rumsindelning.

Man får bo permanent i sådant som är klassat som fritidshus. Ett fritidshus är lätt att fixa till, bygga om, bygga ut när man har tid och råd.
 
Köp ett ruckel.
Ingen orkar med det så det blir billigt och ingen budgivning.
Åtgärda eländet så fort du kan.
Det blir dyrare sedan p.g.a. inflationen.
Ligg inte med sparade pengar, de förlorar köpkraft.
Räkna med att bo i kaos.
Billigt inköp - lägre avgift för lagfart.

Bygg inte nytt eller trixa med villavagnar.
Det drar alltid iväg helt galet och kostar massor i bygglov, anslutningar och kvalitetsansvarig.

Ett bostadshus har ett stort värde som bygglov och skal.
El, vatten och fungerade avlopp är också mycket värdefullt.
Mest el.
Tror inte att detta stämmer längre. Har följt en del riktiga ruckel, på nivån att jag har funderat på om det inte är bättre att putta omkull och bygga nytt. Ställen som alltså är så illa att det inte går att bo där i dagsläget. Inte rinnande vatten, tak som inte är tätt, väggar och golv som behöver bytas ut. Menar nu inte ytskick, utan golvet under det. Det har blivit budgivning. Vissa har gått upp en halv miljon i budgivningen, från en miljon. Många verkar ha insett att det är enda sättet att någonsin lyckas med drömmen om att äga ett hus.
 
Det måste i så fall finnas ordnat med vatten och avlopp samt elanslutning, och så måste villavagnen ha bygglov.

En tomt avsedd för att bygga hus på, har inom detaljplanerat område tillgång till anslutningspunkter för VA och el, men sedan måste man "bygga" ihop bostaden med VA också. Ibland är den kommunala anslutningsavgiften inbakad i tomtpriset, ibland tillkommer detta.
Utom plan så finns kanske inte kommunalt VA och/eller anslutningspunkt för el. Då måste man borra brunn, och bygga avloppsanläggning. Är det långt till el, så kan det bli dyrt med anslutning.

Villavagnar är inte kända för att vara lika energieffektiva som "hus", och inte för att vara lätta att bygga om, t.ex. tilläggsisolera eller ändra rumsindelning.

Man får bo permanent i sådant som är klassat som fritidshus. Ett fritidshus är lätt att fixa till, bygga om, bygga ut när man har tid och råd.

Jag har såklart koll på tomterna. Men ja, fritidshus är ju det jag tittat mest på och sånt det lär bli.
 
Tror inte att detta stämmer längre. Har följt en del riktiga ruckel, på nivån att jag har funderat på om det inte är bättre att putta omkull och bygga nytt. Ställen som alltså är så illa att det inte går att bo där i dagsläget. Inte rinnande vatten, tak som inte är tätt, väggar och golv som behöver bytas ut. Menar nu inte ytskick, utan golvet under det. Det har blivit budgivning. Vissa har gått upp en halv miljon i budgivningen, från en miljon. Många verkar ha insett att det är enda sättet att någonsin lyckas med drömmen om att äga ett hus.

Här går numera många hus på eller under utgångspris. Fast jag tittar ju inte på villor, där är det kanske annorlunda. Fritidshusen verkar många ha bråttom att sälja.
 
Det kostar ändå groteskt mycket att bygga.
Jag bor på 2 ställen och på det ena så fick man tills nyligen en tomt med sjöutsikt för 250 000:-
Det blev dyrt ändå för dem som byggde hus där.

Vid mitt Stockholmsnära boende kostar tomter lika mycket som små hus.
Bättre då med ett litet hus som går att bo (på något sätt) i från början.

I Norrtälje finns det många rätt billiga tomter, beroende på läge.
 
Här går numera många hus på eller under utgångspris. Fast jag tittar ju inte på villor, där är det kanske annorlunda. Fritidshusen verkar många ha bråttom att sälja.
Ja hus i dåligt skick, med väldigt dåligt läge verkar gå billigare än mäklarna tror. Men så fort man kommer lite närmare en större stad så spelar inte skicket så stor roll längre.

Och ärligt talat, jag förstår det. Jag vill helst inte pendla en timme i bil till Uppsala heller. Men ska vi hitta något där typ 400 000-600 000 räcker som kontantinsats så blir det därikring vi hamnar. Kanske kan vi komma upp över det om jag får jobb som är hyfsat välbetalt. Men jag tror tyvärr inte att vi kommer klara räntan oavsett. Man vill ju leva lite också, inte att man precis klarar sig.
 
Ja hus i dåligt skick, med väldigt dåligt läge verkar gå billigare än mäklarna tror. Men så fort man kommer lite närmare en större stad så spelar inte skicket så stor roll längre.

Och ärligt talat, jag förstår det. Jag vill helst inte pendla en timme i bil till Uppsala heller. Men ska vi hitta något där typ 400 000-600 000 räcker som kontantinsats så blir det därikring vi hamnar. Kanske kan vi komma upp över det om jag får jobb som är hyfsat välbetalt. Men jag tror tyvärr inte att vi kommer klara räntan oavsett. Man vill ju leva lite också, inte att man precis klarar sig.
Mycket beror på var i landet man befinner sig. På några mindre orter häromkring hittar man riktigt fina hus för runt en miljon.
Ju närmare järnväg och busslinjer man kommer desto mer stiger priset.

Enköping är en timme från Stockholm. Där är det dyrt. Västerås likaså, och Sala börjar bli. Norrtälje är nästan Stockholm.;)
Alla orterna har bra tågförbindelser med huvudstaden.

Likaså bra pendling till Uppsala. Etc etc.
 
Mycket beror på var i landet man befinner sig. På några mindre orter häromkring hittar man riktigt fina hus för runt en miljon.
Ju närmare järnväg och busslinjer man kommer desto mer stiger priset.

Enköping är en timme från Stockholm. Där är det dyrt. Västerås likaså, och Sala börjar bli. Norrtälje är nästan Stockholm.;)
Alla orterna har bra tågförbindelser med huvudstaden.

Likaså bra pendling till Uppsala. Etc etc.
Jo precis. Sambon jobbar i stockholm och hans arbete existerar typ bara i sthlm, göteborg och malmö. Så vi har inte så mycket val.
 
Ja hus i dåligt skick, med väldigt dåligt läge verkar gå billigare än mäklarna tror. Men så fort man kommer lite närmare en större stad så spelar inte skicket så stor roll längre.

Och ärligt talat, jag förstår det. Jag vill helst inte pendla en timme i bil till Uppsala heller. Men ska vi hitta något där typ 400 000-600 000 räcker som kontantinsats så blir det därikring vi hamnar. Kanske kan vi komma upp över det om jag får jobb som är hyfsat välbetalt. Men jag tror tyvärr inte att vi kommer klara räntan oavsett. Man vill ju leva lite också, inte att man precis klarar sig.

Tja, 6 mil från Stockholm är väl relativt nära ändå. Och inte alltid uselt skick. Snarare panik på att sälja, skulle jag tro.
 
Tja, 6 mil från Stockholm är väl relativt nära ändå. Och inte alltid uselt skick. Snarare panik på att sälja, skulle jag tro.
Han vill inte pendla mer än helst 1,5 h, och absolut inte mer än 2 h enkel väg. Då blir det dessvärre rätt så svårt att hitta något. Jag har samma krav till Uppsala, ultuna i dagsläget, men det kan ändras. Det vet vi inte än. Det gör att det blir lite knepigt att hitta boende.
Har du tips på ställen som passar in så tar jag gärna emot dem.
 
Jag har såklart koll på tomterna. Men ja, fritidshus är ju det jag tittat mest på och sånt det lär bli.
På fritidshus som ska bli permanentboende (?) behöver du titta på vad det är för typ av va och norrtälje extra viktigt att kolla om det inte finns vilka möjligheter du har att skaffa eget va eller ansluta till kommunalt. Fritidshus är inte alltid isolerade och har ofta eluppvärmining, eller luft/luftpump. Viktigt att titta på i dagens läge med elpriser etc.
Men bra period att titta nu, gillar man huset nu i november lär man älska det på sommaren.

Här är villor i mindre attraktiva samhällen billigare än fritidshus på landsbygden utanför samma samhälle. Det är helt enkelt två olika marknader med olika prisklasser. Så kolla i de mindre attraktiva orterna typ Rimbo, Hallstavik och jämför vad du får för samma pris beroende på läge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 178
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 136
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 161
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp