Köpa hus-frågor, var?

På fritidshus som ska bli permanentboende (?) behöver du titta på vad det är för typ av va och norrtälje extra viktigt att kolla om det inte finns vilka möjligheter du har att skaffa eget va eller ansluta till kommunalt. Fritidshus är inte alltid isolerade och har ofta eluppvärmining, eller luft/luftpump. Viktigt att titta på i dagens läge med elpriser etc.
Men bra period att titta nu, gillar man huset nu i november lär man älska det på sommaren.

Här är villor i mindre attraktiva samhällen billigare än fritidshus på landsbygden utanför samma samhälle. Det är helt enkelt två olika marknader med olika prisklasser. Så kolla i de mindre attraktiva orterna typ Rimbo, Hallstavik och jämför vad du får för samma pris beroende på läge.

Jag har koll på Norrtäljes regler och eftersom jag inte räknar med att bo vattennära, är det rätt säkert. Men kommer absolut kolla det med kommunen när det är dags att börja titta mer noga. Jag är mest intresserad av Rimbo/Edsbro/Lohärad, då har jag drygt 2,5 mil både till Norrtälje och Rimbo där jag kan jobba.
 
I Norrtälje finns det många rätt billiga tomter, beroende på läge.
Jo men det hjälper inte.
Själva bygget kommer att gå lös på galet mycket pengar i jämförelse med motsvarande begagnat hus.

Vi har både egen tomt med vatten, avlopp och el samt skog att bygga av, och vi får ändå inte ihop någon bra kalkyl på att bygga.
 
Jo men det hjälper inte.
Själva bygget kommer att gå lös på galet mycket pengar i jämförelse med motsvarande begagnat hus.

Vi har både egen tomt med vatten, avlopp och el samt skog att bygga av, och vi får ändå inte ihop någon bra kalkyl på att bygga.

Jo, men du sade att tomten kostar lika mycket som huset. Det stämmer inte i Norrtälje. Men hos dig kanske, det vet jag ju inte.
 
Så tänker jag också. Därför är jag villig att bo spartanskt/tråkigt/fult och göra om efter hand. Stommen bör vara bra, eller åtminstone inga akuta måsten. El, vatten och avlopp. Men resten är ju inte lika viktigt.
Det jag har fått lära mig av våra byggprojektledare på jobbet är att bara skalet är helt så går resten att lösa. När det gäller renovering. Men sen vill man ju gärna ha bekvämligheter som el, va och gärna värme (som inte gör en ruinerad).
 
Tror inte att detta stämmer längre. Har följt en del riktiga ruckel, på nivån att jag har funderat på om det inte är bättre att putta omkull och bygga nytt. Ställen som alltså är så illa att det inte går att bo där i dagsläget. Inte rinnande vatten, tak som inte är tätt, väggar och golv som behöver bytas ut. Menar nu inte ytskick, utan golvet under det. Det har blivit budgivning. Vissa har gått upp en halv miljon i budgivningen, från en miljon. Många verkar ha insett att det är enda sättet att någonsin lyckas med drömmen om att äga ett hus.
Jo men även ett sådant ruckel kommer med vissa fördelar.
Bäst är om man kan blåsa ut det helt och återanvända bygglovet.
Annars så tillkommer rivningslov och nytt bygglov och så massor av dyra regler och en kvalitetsansvarig.
Det är t.o.m. billigare att svartbygga och få straffavgifter.

Alltså det går inte att slå det här om man behöver bo.
https://www.svenskfast.se/fritidshu...aign=till-salu&utm_content=stromtappsvagen-31
 
Då tilläggsisolerar man och sätter in en luft-luft-värmepump.
En bra kamin till det så är man hemma.

Avlopp går att lösa med Separerat.
Värre är att ofta tränger in saltvatten i brunnar i Roslagen.
Det kan man göra men man behöver se till att det finns utrymme för isolering på vind och i golv, men man behöver förstås räkna på det tillsammans med kostnad för fönsterbyten och liknande. Så det är mest en fråga vad man ska titta på vad som kostar vad och vad slutkalkylen för "beboligt hus" hamnar.
 
Jo, men du sade att tomten kostar lika mycket som huset. Det stämmer inte i Norrtälje. Men hos dig kanske, det vet jag ju inte.
Bostad 875 000:- lägg till litet för att få avlopp.
Slipp bygglov och trassel.
https://www.svenskfast.se/fritidshu...campaign=till-salu&utm_content=bullervagen-13

Tomt utan allt 750 000:-
https://www.lansfast.se/till-salu/t...m=referral&utm_content=norrtalje-malstaby-320


Var hos mig menar du?
Här eller Där?
Stockholmsnära finns tomter som det är värt att bygga på.
Där är allt som går att bo i dyrt.

Kring Nyköping är priserna extremt varierande så där blir det svårare att få ekonomi i byggande. Det ligger ungefär som i Norrtälje.
Dyrt med sjönära och billigt avsides.
Stockholmare och Tyskar älskar att ha lantställe här och de har pengar.
 
behöver förstås räkna på det tillsammans med kostnad för fönsterbyten och liknande. Så
Det är oerhört sällan som man behöver byta fönster.
Vi har inte gjort det i något hus och de läcker då inte vär.me särskilt mycket.

Utom ett som ändå inte går att använda på vintern då det ligger på en klippa och bara har sommarvatten. Det tömmer vi och kallställer på vintern.
 
Ja det beror ju helt på hur prisbilden ser ut där man bor. Men TS bor ju i Stockholm Norrort med en prisbild på 2 milj - 10 milj för en villa.
Där jag bor är prisbilden mellan 350 000 - 3 miljoner då blir det svårare att komma under. Man kan även köpa tomt för 1 kr där anslutning till el och va redan är på plats i våra mindre orter. Men man får ju ändå inga lån på nybyggnation där så de säljer inte ändå.
I Nyköpings kommun varierar det ännu mera.
Fin adress i stan blir utan vidare 10 mille +.
I en skog där det faktiskt finns busstrafik kan man komma undan med under halva miljonen.

De bästa har visst gått åt så det finns bara den här skithögen just nu.
https://bostad.skandiamaklarna.se/t...mpaign=till-salu&utm_content=fabacksslatten-1

Men för bara litet till så kan man bo.
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...n=snart-till-salu&utm_content=lammsjovagen-17
 
Han vill inte pendla mer än helst 1,5 h, och absolut inte mer än 2 h enkel väg. Då blir det dessvärre rätt så svårt att hitta något. Jag har samma krav till Uppsala, ultuna i dagsläget, men det kan ändras. Det vet vi inte än. Det gör att det blir lite knepigt att hitta boende.
Har du tips på ställen som passar in så tar jag gärna emot dem.
1,5 h med tåg är skapligt långt bort. Förutsatt att man jobbar i city då.
Jag dagpendlade 1,5 h till Stockholm. Promenadavstånd till jobbet från centralen.
 
Det kan man göra men man behöver se till att det finns utrymme för isolering på vind och i golv, men man behöver förstås räkna på det tillsammans med kostnad för fönsterbyten och liknande. Så det är mest en fråga vad man ska titta på vad som kostar vad och vad slutkalkylen för "beboligt hus" hamnar.
Det finns så många sätt att tilläggsisolera, så det kan man alltid göra, oavsett vilken byggnadsteknik huset har. Särskilt utrymme för det behöver egentligen inte tänka på.

Det man nog mest ska akta sig för är byggnader med mer eller mindre platta tak, t.ex. en byggnad med pulpettak med liten lutning. De är svårare att hantera än de flesta andra varianter.
 
Det finns så många sätt att tilläggsisolera, så det kan man alltid göra, oavsett vilken byggnadsteknik huset har. Särskilt utrymme för det behöver egentligen inte tänka på.

Det man nog mest ska akta sig för är byggnader med mer eller mindre platta tak, t.ex. en byggnad med pulpettak med liten lutning. De är svårare att hantera än de flesta andra varianter.
Effekten måste väll variera med teknik och det blir olika dyrt beroende på metod?
 
Bostad 875 000:- lägg till litet för att få avlopp.
Slipp bygglov och trassel.
https://www.svenskfast.se/fritidshu...campaign=till-salu&utm_content=bullervagen-13

Tomt utan allt 750 000:-
https://www.lansfast.se/till-salu/t...m=referral&utm_content=norrtalje-malstaby-320


Var hos mig menar du?
Här eller Där?
Stockholmsnära finns tomter som det är värt att bygga på.
Där är allt som går att bo i dyrt.

Kring Nyköping är priserna extremt varierande så där blir det svårare att få ekonomi i byggande. Det ligger ungefär som i Norrtälje.
Dyrt med sjönära och billigt avsides.
Stockholmare och Tyskar älskar att ha lantställe här och de har pengar.

Nu var väl den tomten inte den billigaste dock. Att det finns tomter som kostar som ett hus har jag aldrig förnekat. Men det finns tomter som inte kostar 895.000
 
Nu var väl den tomten inte den billigaste dock. Att det finns tomter som kostar som ett hus har jag aldrig förnekat. Men det finns tomter som inte kostar 895.000
Jag skulle säga att om du inte bygger själv är det svårt att komma under priset på något som redan finns. Däremot så kanske du får exakt som du vill ha det. Men tex tinyhouse rörelsen där man bygger i begagnat material och i begränsad omfattning samt gör jobbet själv där kommer man såklart under befintliga huspriser.

Jag tittade dock på "färdighus/kataloghus" och kom inte under miljonen om jag ville ha va och el indraget och inte byggde det själv. Ska man bo där permanent tänker jag att man ändå behöver badrum och kök.
 
Det kan man göra men man behöver se till att det finns utrymme för isolering på vind och i golv,
Man kan isolera ovanpå yttertaket också och så lägga nytt tak ovanpå.
Men för det mesta så finns ju utrymme på vinden.
Isolerar man grunden och lägger in några varma mattor så klara man sig långt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 168
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 136
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 145
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp