Bukefalos 28 år!

Köpa hus-frågor, var?

Vilket gör att man får leta efter stationer där det stannar Stockholms-, Göteborgs-, Norrköpingståg.
Sverige är fullt av mindre stationsorter :) Där hus är skapligt billiga.
Jag tror att vi har olika syn på "skapligt billiga" eftersom dessa hus helt enkelt inte finns när jag letar på hemnet.
Visst har jag lite andra krav, jag vill tex inte bo i ett samhälle, ha grannar nära eller nära en trafikerad väg med mycket trafik, men även om jag skulle gå ifrån dessa krav så är det inte direkt som att det öppnar upp sig med fullt med hus.
 
Jag tror att vi har olika syn på "skapligt billiga" eftersom dessa hus helt enkelt inte finns när jag letar på hemnet.
Visst har jag lite andra krav, jag vill tex inte bo i ett samhälle, ha grannar nära eller nära en trafikerad väg med mycket trafik, men även om jag skulle gå ifrån dessa krav så är det inte direkt som att det öppnar upp sig med fullt med hus.
Skapligt billiga= 850 - 1,5 mkr?

Nä det regnar inte sådana hus. Men de finns! Bestäm att hårdbevaka ett område?
 
Men då fort man ska bygga (ställa dit villavagn etc) då drar det med sig en massa kostnader dom redan är betalda då att säga, om det redan står ett hus på tomten, även om det är ruckligt.

Bara att ordna bygglov, och få plats för huset godkänd kostar, att ordna en enkel grund kostar, att ordna VA och el kostar...

Det är mycket dyrare stt bygga än vad summan av kataloghus/villvagn plus tomt

Tack, jag vet det 😉 Nog för att jag är född i stadsmiljö, men även jag förstår att vatten inte kommer trådlöst till kranen eller att elen kommer via mobilen.
 
Skapligt billiga= 850 - 1,5 mkr?

Nä det regnar inte sådana hus. Men de finns! Bestäm att hårdbevaka ett område?
Det har jag gjort. Kollade på sålda för att se om det fanns, givet att det bara är de som har officiellt pris som visas, men de flesta hamnade då runt 2015 och tidigare för att ha den prislappen i det området. Så lätt verkar det inte vara.
 
Lite så. Blir det billigare att köpa en tomt och ställa dit en villavagn? Bygga helt nytt? Köpa något riktigt litet och bygga ut? Osv.
Jag vet att flera i denna tråden skriver att det inte lönar sig att bygga nytt, men jag som är uppvuxen med en förälder som varit försäljningschef på ett av de största husbolagen i Sverige kan meddela att det finns gott om människor som byggt betydligt billigare än det kostar att köpa i samma område. Ju populärare område ju billigare att bygga är det ju. Ett nybyggt hus kostar ungefär lika mycket att bygga oavsett vart i landet du bygger, men hus kostar inte samma överallt. Så det kan bli betydligt billigare att bygga nytt än att köpa samma motsvarighet.

Men allting beror ju på vilka förutsättningar man har och vad man är ute efter. Jag bor i ett relativt populärt område, men jag bor trångt i min lilla villa/torp på 58 kvm utan förvaring. Jag har en del mark dock eftersom det är viktigt för mig och läget är perfekt sist på grusvägen, utan någon trafik. Dagens händelse är när grannen går förbi med hunden eller småtjejerna längre bort rider förbi på sina ponnyer. Jag offrade inomhusyta för utomhusyta kan man väl säga.

Sen beror det ju på hur man vill leva. Jag vill ärligt talat inte ha en förbränningstoalett eller separett. Då har jag hellre en vanlig vattenklosett med septitank som måste tömmas. Jag vet inte vad en tömning kostar i Norrtälje, men jag betalar ca 800:-/två gånger per år för att tömma min septitank. Hur ofta man behöver tömma beror ju givetvis på hur stor tank man har, men jag är själv med 3 kubiktank.

Jag har vänner som just nu bygger. De har en vanlig husvagn på tomten. Nu har de fått tomten av hennes mormor som förskott på arv, så de har ju den fördelen. Men de bygger sakta men säkert. De vill inte ta stora lån så de jobbar och bygger när de har tid och pengar. De bygger dock i timmer eftersom de vill ha ett timmerhus, men det blir ju också dyrare än ett vanligt trähus. Men de har köpt begagnade fönster, begagnad ytterdörr och hela köket är begagnat. Är man lite med sig och omkring sig och har lite koll på tex Blocket eller Marketplace kan man fynda riktigt fina grejer billigt. Men man ska ju ha någonstans att förvara det också.

Om du vill rita huset själv eller om du vill ändra färdiga ritningar kan du kolla på tex LB Hus där man har kostnadsfria ändringar. Ska du bara bygga ett litet hus kan du ju kolla på byggsatser ifrån Polen, men då behöver du ju ha lite kontakter hemma som kan sätta upp byggsatsen för dig. Byggsatsen för ett litet hus får ju plats på en lastbil, så transporten blir inte så dyr.
 
Det har jag gjort. Kollade på sålda för att se om det fanns, givet att det bara är de som har officiellt pris som visas, men de flesta hamnade då runt 2015 och tidigare för att ha den prislappen i det området. Så lätt verkar det inte vara.
Det blir litet annorlunda nu med de höga räntorna.
Det är en bra tid att passa på.
Min gissning är att det kommer att bli rea i vår någon gång.
Folk kommer inte att ha råd att behålla sina fritidshus om det fortsätter så här.
 
Sen beror det ju på hur man vill leva. Jag vill ärligt talat inte ha en förbränningstoalett eller separett. Då har jag hellre en vanlig vattenklosett med septitank som måste tömmas. Jag vet inte vad en tömning kostar i Norrtälje, men jag betalar ca 800:-/två gånger per år för att tömma min septitank. Hur ofta man behöver tömma beror ju givetvis på hur stor tank man har, men jag är själv med 3 kubiktank.
Det blir inte godkänt på vissa ställen.
Det har med att Kommunen inte kan erbjuda den typen av tömning.

Så på vissa ställen kan man inte få septiktank.
Ibland om det finns plats så kan man installera ett modernt minireningsverk i stället.
Det kostar kanske 200 000:- och producerar godkänt badvattnet från avloppet.
Vi har ett sådant i sjönära och mycket känslig miljö.
Vi bor på stranden av stadens vattentäkt.
 
Jag har vänner som just nu bygger. De har en vanlig husvagn på tomten.
Här gäller det att tänka på att husvagnen behöver bygglov om den står längre tid än 3 månader.
Det kan bli en tråkig historia om huset inte blir färdigt och godkänt för inflyttning samtidigt som man inte får bygglov för husvagnen.
Det hände en stackars barnfamilj i min hemkommun.
 
Nackdelen är avsaknaden av ett riktigt avlopp.
Och priset är högre för ett mer ensligt läge.

Det är precis så jag vill bo, så just det är ett stort plus. Avlopp kan man fixa på sikt, jag behöver inte ha allt färdigt vid inflytt. Jag behöver inte ha vattentoa heller, det kan vänta.
Huset är större än många andra, vilket säkert påverkar priset med. Får se vad slutpriset blir.
 
Du skrev Norrtälje kommun.
Det är Norrtälje kommun.
Rånäs är inte mycket annorlunda.

Jag skulle inte bosätta mig i Rånäs heller 🙃 Skillnaden är att Rånäs inte ser lika nedgånget och sorgligt ut som Hallstavik, eftersom Rånäs i princip bara är bostäder. Utöver slottet då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 215
Senast: Blyger
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 264
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 222
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp