Köpa hus med omfattande renoveringsbehov

Jag köpte ett hus 2014, började renovera på allvar 2015, och blev klar nu i somras. Då har jag lagat skorsten, tagit bort alla gamla golv och tagit fram trägolven igen, tapetserat och målat i alla rum (4,5 rum och kök), byggt en till innervägg, målat utsida, bytt altanräcke, renoverat hela badrummet, bytt fönster och ytterdörr, nytt kök, osv.

Snabbt räknat så har jag nog lagt ut ca 350.000 på renoveringar, men ökat värdet på det med 1 miljon så jag är nöjd. :up:

Tapetsera ett rum gör jag lätt på en helg. Spacklar lör morgon, slipar lördag kväll, och tapetserar på söndag. Ska jag måla en vägg så spacklar/slipar jag däremot två gånger då tapeten oftast är lite snäll mot små skavanker så behöver inte vara lika noga där.

Det viktigaste är att se till så allt är på plats, både verktyg, material, och tiden. Går så himla mycket snabbare om man har allt så det bara är att ”kötta på”!
 
Värmesystemet är rätt nyligen bytt därav att det inte oroar mig något särskilt.
Det här huset har bara en enda dusch och jag kan inte föreställa mig var/hur man kan bygga ut badrum/skapa nytt så ptja. Det känns för mycket med all fukt just nu.
Vi hade bara en dusch/badrum och en liten pyttig toalett. Men i källaren finns det vatten och avlopp, så vi med hjälp av rörmokaren satte upp ett duschmunstycke och la ett sånt där terassplastklickgolv från Ikea där man står.
Vi har också fukt i källaren men löste en del av det problemet under sommaren genom att gräva ur och dränera på vissa ställen, och i sommar ska vi gräva på andra sidan huset. Avfuktare på och så ska vi sätta in ett extra element i källaren.

Jag kan förstå att det känns övermäktigt om man inte har någon erfarenhet alls. Vi har byggt upp ett stort kontaktnät av hantverkare genom åren vilket är guld värt.
 
Vi hade bara en dusch/badrum och en liten pyttig toalett. Men i källaren finns det vatten och avlopp, så vi med hjälp av rörmokaren satte upp ett duschmunstycke och la ett sånt där terassplastklickgolv från Ikea där man står.
Vi har också fukt i källaren men löste en del av det problemet under sommaren genom att gräva ur och dränera på vissa ställen, och i sommar ska vi gräva på andra sidan huset. Avfuktare på och så ska vi sätta in ett extra element i källaren.

Jag kan förstå att det känns övermäktigt om man inte har någon erfarenhet alls. Vi har byggt upp ett stort kontaktnät av hantverkare genom åren vilket är guld värt.
Det har kanske att göra med om man varit husägare tidigare också?

Har man bott i hus så vet man att saker med tiden måste fixas. Att måla om, tapetsera och byta vissa saker ingår i det man håller på med hela tiden. Ett hus är aldrig "klart". Vissa större åtgärder kommer med jämna mellanrum. Det är ingen nyhet.

Jag har bott i min stuga sedan 2012. Tycker inte jag gjort så himla mycket men tänker jag efter så har jag pysslat med något hela tiden. Bytt uthustak. Byggt tak över jordkällaren. Borrat brunn, Grävt rådike. Och innan jag flyttade in gjorde jag en kosmetiskt make-over av hela huset eftersom det var totalt inrökt.

Har man hus så pågår det något hela tiden.
 
Senast ändrad:
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
Dränera alldeles intill hus som många gör är ofta inte nödvändigt, det som är viktigt är att dräneringen, naturligt eller med lagda rör, i området kring huset är tillräckligt bra så att inte grundvattennivån kan stiga för högt.

Annars är byte av ytskikt inte "extremt renoveringsbehov", det är något som en del gör i tioårsintervaller.

Absolut viktigaste är att noga kolla upp stora saker, som husets stomme, dräneringen i området för huset, att det inte planeras en stor väg eller något liknande intill osv.

En heltäckande besiktning med försäkring mot dolda fel skulle jag absolut rekommendera för den som inte själv har fackkunskaper :)
 
Det har kanske att göra med om man varit husägare tidigare också?

Har man bott i hus så vet man att saker med tiden måste fixas. Att åla om, tapetsera och byta vissa saker ingår i det man håller på med hela tiden. Ett hus är aldrig "klart". Vissa större åtgärder kommer med jämna mellanrum. Det är ingen nyhet.

Jag har bott i min stuga sedan 20112. Tycker inte jag gjort så himla mycket men tänker jag efter så har jag pysslat med något hela tiden. Bytt uthustak. Byggt tak över jordkällaren. Borrat brunn, Grävt rådike. Och innan jag flyttade in gjorde jag en kosmetiskt make-over av hela huset eftersom det var totalt inrökt.

Har man hus så pågår det något hela tiden.
Ja det ligger nog något i det, vi har mängder av projekt som vi har tänkt ska göras men det ligger ett par år framåt i tiden. Man är liksom aldrig klar, utan det finns alltid något att göra. Man behöver nog även göra prioriteringslistor för att inte gå under i renoveringshets, speciellt om det är ett äldre hus. Allt måste inte göras på en gång, och ibland skuttar saker upp i prioriteringslistan, exempelvis logtak som är i sämre skick än vad man trodde från början. 🙄😁
 
Ja det ligger nog något i det, vi har mängder av projekt som vi har tänkt ska göras men det ligger ett par år framåt i tiden. Man är liksom aldrig klar, utan det finns alltid något att göra. Man behöver nog även göra prioriteringslistor för att inte gå under i renoveringshets, speciellt om det är ett äldre hus. Allt måste inte göras på en gång, och ibland skuttar saker upp i prioriteringslistan, exempelvis logtak som är i sämre skick än vad man trodde från början. 🙄😁
Jag hittade genom kontakter superba hantverkare som gjorde mitt logtak till en bråkdel av priset som jag fått från en annan firma. Supernoga var de också... Hör av dig om du vill ha tips.
 
Jag, nybörjare, påbörjade en ommålning av väggar och tak i mitt sovrum idag. Kom igång vid 14 snåret med att bära ut möbler, dammtorka, maskera lister och täcka golv. Med en kort middagspaus väntar jag nu, kl 21.30, på att kunna stryka på andra lagret färg i taket. Väggarna är inte påbörjade. Svårt tycker jag inte att det är. Men rejält tidskrävande!

Har även tidigare börjat riva tapeter i hallen men misstänker att jag kommer få ta in hantverkare för att få klart det då ytskickten bakom tapeterna visade sig vara ojämna (jag ger mig inte på större spackelarbeten på egen hand).
 
Jag hittade genom kontakter superba hantverkare som gjorde mitt logtak till en bråkdel av priset som jag fått från en annan firma. Supernoga var de också... Hör av dig om du vill ha tips.
Vi har vår bysnickare som har påbörjat projektet redan men tack ändå, det kommer nog nya takrenoveringar framöver. 🙈🙄😁
 
Fula ytskikt gör knappast extrema eller akuta renoveringsbehov. Antingen anlitar man någon som fixar det innan man flyttar in, eller så lever man med att det är fult och fixar ett rum i taget. Dock är fuktskador inte kul, men hur allvarligt det är beror väl lite på hur omfattande skadan är och om grundproblemet är löst.

Jag köpte hus i somras, relativt billigt p g a konstigt hus. Jag har upptäckt fuktskador i efterhand p g a takläckage. Dock är taket bytt nu och även en innervägg som möglat (gips) p g a takläckan. Kostade mig inga stora pengar, men mycket mer tid än jag tänkt mig (skulle bara bytt takbeläggningen egentligen).

Jag har även totalrenoverat badrummet, fanns inte ens golvbrunn innan så fick riva upp golvet och dra nytt avlopp och så vidare. Det kostade pengar, svett och tårar, men jag lärde mig otroligt mycket. Medan jag renoverade det fick jag duscha på jobbet och hade en kemtoa i källaren.

I vår ska jag fixa köket, senare blir det resterande rum. Jag kan egentligen inget om renoveringar, men lever efter mottot "hur svårt kan det vara", gillar att lära mig saker och är en jäkel på att googla. Det tror jag krävs om man ska köpa ett renoveringsobjekt och inte anlita hantverkare för allt. Plus att man behöver stå ut med kaos och mer primitiva levnadssätt ibland.
 
Kan vara bra att räkna med en budget för oförutsedda händelser, lätt hänt man hittar mer som måste åtgärdas när man börjar "dra" i gamla hus. Hus måste ju underhållas för att hållas fräscha, har det fått stå ett tag börjar saker hända. Vi köpte vår första lägenhet som renoveringsprojekt och puh säger jag 😅 hade noll erfarenhet och jag tänkte vi blir nog klara på 2-3 månader. Nu när vi nyligen flyttade, efter 6 år var fortfarande inte alla lister på plats haha🙈 men då har vi rivit ner väggar, byggt upp nån vägg, bytt golv i hela, tapeserat och målat alla väggar och tak, bytt ut alla 5 dörrar, rivit ner och satt upp nytt kök etc ^^ vi sa iaf till oss själva att aldrig mer ska vi köpa ett renoveringsprojekt,.. speciellt inte ett helt hus 😝

Som med allt här i livet så blir ju saker lättare om man tycker att det är roligt. Har man ett intresse och en vilja att renovera så gör man ju det för att man har lust, det hade inte vi, vi ville bara bli färdiga och ja få det färdigt. Sen det här småplocket med underhåll som att måla, tapesera och liknande tycker jag nu är lite roligt men det var ett tag jag var så himla trött på det med ☺️
 
Vi köpte ett hus med stort renoveringsbehov 2003 som var byggt kring 1850. En del blev dyrt, annat var inte möjligt och vissa idéer blev vi rekommenderade att avstå. Att göra stora förändringar av ett gammalt, hyfsat fungerande hus, innebär stora risker.

Det är svårt att få hantverkare att lämna rimliga offerter annat än med löpande räkning och vissa grova idéer om vad det kan komma att kosta.

(Särskilt när man efter påbörjat arbete upptäcker sånt som att någon driftig person sågat av takbjälkarna i mellantaket runt 1970 för att dra rör genom bjälkarna och sen fäst ihop den med en regel med EN spik på vardera sida om brottet. Ni som kan er mekanik kan tänka ut hur bra det var.)

Räkna med många överraskningar helt enkelt, och inte bara angenäma sådana.
 
Värmesystemet är rätt nyligen bytt därav att det inte oroar mig något särskilt.
Jag har funderat på det där.
Gamla hus är byggda för sina ursprungliga värmesystem. Det kan bli väldigt dumt om man byter ut dem utan att veta vad som händer.
I mitt hus från 1940 så blir det fukt i grunden om man inte eldar ordentligt i vedspisen i köket där den ursprungliga kökspannan stod. Spisens fundament blir ljummet och torkar upp grunden via kanaler i innerväggarna.
1985 fick huset ett tillbyggt pannrum med oljepanna. Det blev inte helt bra. Men tack och lov så har huset alltid bebotts av snåla människor som eldat med ved i köksspisen för att spara pengar, så det har klarat sig.
 
Jag har funderat på det där.
Gamla hus är byggda för sina ursprungliga värmesystem. Det kan bli väldigt dumt om man byter ut dem utan att veta vad som händer.
I mitt hus från 1940 så blir det fukt i grunden om man inte eldar ordentligt i vedspisen i köket där den ursprungliga kökspannan stod. Spisens fundament blir ljummet och torkar upp grunden via kanaler i innerväggarna.
1985 fick huset ett tillbyggt pannrum med oljepanna. Det blev inte helt bra. Men tack och lov så har huset alltid bebotts av snåla människor som eldat med ved i köksspisen för att spara pengar, så det har klarat sig.
Nu ska jag ju inte lägga något bud på detta hus men det eldades förr i panna i pannrummet i ena huskroppen, finns öppen spis i två plan på andra "huskroppen" (huset är byggt i vinkel) Huset ser ut så original, inget som är nytillkommet. Värms idag med värmepump luft/vatten installerad för ca 10 år sedan.
 
Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud taget brukbara är kök och badrum, men även där vill jag göra om innan jag är nöjd. Man behöver alltså dra bort plastmattan från sjuttiotalet, skrapa färg/riva tapet och måla om taken i exakt varenda utrymme. Parkettgolvet i vardagsrummet är svårt misshandlat och det är oklart om det alls går att behålla. Elen behöver bytas i hela fastigheten då ledningar etc är original från byggår.

Själva renoverandet i sig skrämmer mig inte så mycket, jag tycker det är skönt att inte behöva känna dåligt samvete över att man gör om något som är brukbart, här kan jag ju verkligen riva ut allt jag vill och det är inget som är "synd att slänga eller måla över". Men jag har å andra sidan aldrig ens tapetserat om ett rum och har inget begrepp kring tidsåtgång. Har hört mig för lite kring bekanta som rått mig till att räkna med två helger per rum för förarbete plus tapetsering och sen tillkommer golv och tak, låter det som att det stämmer...? Jag tänker mig att jag är relativt händig men typ oerfaren, behöver ta hjälp av släkting som kan lära mig åtminstone första rummet.

Det som får mig att dra mig mest för köp är att källaren luktar just källare och har tecken på fukt. Huset är beläget insprängt i ett berg mer eller mindre så det ser inte ut som att det kommer gå att använda grävmaskin på minst 20m av fasaden för dräneringsjobbet, utan det bedöms att man får gräva det för hand om det ens går. Vad kan det kosta att få dräneringen utförd av entreprenadfirma? Finns det hus som inte går att dränera?
Två helger per rum är EXTREMT snålt tilltaget för något som beskrivs som "extremt renoveringsbehov" = normalt sett ett vattenskadat ruckel som står på en schysst tomt.

Gamla hus bjuder dessutom glatt och villigt på överraskningar som du initialt aldrig hade kunnat drömma om. Dessutom är det inte direkt billigt att renovera och eller bygga om och både kök och badrum slukar mycket pengar. Än mer om man vill ha hög standard.

Är det ett "drömhus" och du kan betala för hantverkare så är det inte mycket att tveka på utan bara att slå till. Om så inte är fallet tror jag tyvärr - baserat på din egen beskrivning - att du kommer få slita hund..
 
Dränera alldeles intill hus som många gör är ofta inte nödvändigt, det som är viktigt är att dräneringen, naturligt eller med lagda rör, i området kring huset är tillräckligt bra så att inte grundvattennivån kan stiga för högt.

Annars är byte av ytskikt inte "extremt renoveringsbehov", det är något som en del gör i tioårsintervaller.

Absolut viktigaste är att noga kolla upp stora saker, som husets stomme, dräneringen i området för huset, att det inte planeras en stor väg eller något liknande intill osv.

En heltäckande besiktning med försäkring mot dolda fel skulle jag absolut rekommendera för den som inte själv har fackkunskaper :)
Detta med besiktningar undrar jag dock hur mycket det ger ibland. Ofta är a,b,c "inte besiktningsbart" på såna här objekt.. De flesta protokoll jag kollat på sistone säger mest om hur saker ser ut på ytan.
 
Två helger per rum är EXTREMT snålt tilltaget för något som beskrivs som "extremt renoveringsbehov" = normalt sett ett vattenskadat ruckel som står på en schysst tomt.

Gamla hus bjuder dessutom glatt och villigt på överraskningar som du initialt aldrig hade kunnat drömma om. Dessutom är det inte direkt billigt att renovera och eller bygga om och både kök och badrum slukar mycket pengar. Än mer om man vill ha hög standard.

Är det ett "drömhus" och du kan betala för hantverkare så är det inte mycket att tveka på utan bara att slå till. Om så inte är fallet tror jag tyvärr - baserat på din egen beskrivning - att du kommer få slita hund..
För mig är det extremt att behöva göra så mycket men jag har förstått att det inte är mycket sett med mer luttrade ögon. Det är inte mitt drömhus så det lär inte bli så att jag lägger bud, men intressant att höra andras erfarenheter och åsikter kring det hela. Jag vet ju att minst en vattenskada finns, med oklart ursprung men två möjliga förklaringar på rak arm. Jag får leta vidare 😊
 
Betalar du mer kan du få en utökad besiktning som verkligen kollar all el, och allt du vill ha kollat. Quality costs.
Haha, ja det vet jag alltför väl. Men då ska man först vinna en budgivning, och lyckas få med att man ska hinna få in en besiktning där också. Går fort ofta?
 
För mig är det extremt att behöva göra så mycket men jag har förstått att det inte är mycket sett med mer luttrade ögon. Det är inte mitt drömhus så det lär inte bli så att jag lägger bud, men intressant att höra andras erfarenheter och åsikter kring det hela. Jag vet ju att minst en vattenskada finns, med oklart ursprung men två möjliga förklaringar på rak arm. Jag får leta vidare 😊
Hoppas du hittar något som passar och som har lagom mycket DIY på listan :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 368
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp